NLD, disharmonisch profiel, IQ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

NLD, disharmonisch profiel, IQ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:01

....en nog een aantal dingen, zoals eetstoornissen en een verbaal/performaal kloof. Dat is het onderwerp van mijn literatuuronderzoek voor biologie.

Mijn hoofdvraag:
Hoe staat IQ in relatie tot NLD en eetstoornissen?

Deelvragen:
-Wat is IQ en EQ?
-Hoe ontstaat IQ en EQ?
-Wat voor gevolgen heeft een bovengemiddeld IQ/EQ i.c.m. een disharmonisch profiel of een V/P kloof in de praktijk?
-Heeft een persoon met een boven- of ondergemiddeld IQ een grotere kans op het ontwikkelen van een eetstoornis?

Nu is mijn vraag aan Bokt, of jullie interessante boeken, artikelen, etc. kennen op deze gebieden. Of bijvoorbeeld een verslag van een onderzoek dat iemand heeft gedaan wat hiermee te maken heeft. Wat helemaal leuk zou zijn, is iemand interviewen die hier onderzoek naar heeft gedaan.

Ben benieuwd of jullie mij hierbij kunnen helpen, alvast bedankt :D

belle_boef

Re: NLD, disharmonisch profiel, IQ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:04

Volgens mij moet je zelf op zoek naar deze informatie. Het is jouw huiswerk

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:06

Wat hierboven idd gezegd word. Google academic staat vol met de juiste (wetenschappelijke) informatie

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 00:29

Ik ben inderdaad al een tijdje opzoek naar informatie/artikelen/enz. en heb dan ook al het nodige verzameld. Echter vraag ik jullie om hulp, want wie weet kent iemand een interessant persoon om te interviewen, is er een psycholoog op Bokt die hier kennis van heeft, of heeft iemand nog iets bruikbaars qua boeken thuis liggen. En dát kan ik dan weer net niet op Google vinden....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:35

Ik kom binnen mijn werk regelmatig clienten tegen ( kind tot volwassene) die hier mee te maken hebben ( verbaal/performaal kloof), maar behalve een jongen die gewoonweg geen snoep en vet lust van jongs af aan en dus superslank is, heeft niemand van mijn clienten bij mijn weten een eetstoornis of iets wat daar op lijkt.
De gevolgen tussen het verschil van handelen en IQ vind ik erg extreem bij de clienten die ik ken, het blijft ze vaak de rest van hun leven achtervolgen en ze moeten soms letterlijk overleven en continue aan bepaalde verwachtingen voldoen waar ze psychisch niet toe in staat zijn.

Vind het wel een onderwerp die de moeite waard is om te onderzoeken. Kan snappen vanwege veel frustratie ( naar bv de verwachtingen van de buitenwereld) dat men er meer bevattelijk voor is om een eetstoornis te beginnen omdat ze dan wel ergens vat op hebben

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:08

Dankjewel voor je reactie :) (beetje late reactie van mijn kant, ik kijk niet zo vaak meer op Bokt :o )

Wat je zegt klinkt inderdaad logisch, omdat personen met NLD toch vaak kwetsbaarder zijn kan ik me voorstellen dat er zich eerder een eetstoornis ontwikkelt dan bij bij iemand zonder NLD.

Ik denk dan ook dat het inderdaad een onderwerp is wat het onderzoeken waard is en heb veel zin om me erin te gaan verdiepen. Heb jij eventueel interessante informatie voor me? Boekentips bijvoorbeeld, magazines of artikelen? :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:26

Nee helaas niet. Alles wat ik er ooit over geleerd heb was vanuit mijn SPH studie en vanuit het werkveld vrees ik :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:30

Kan zelf weinig bijdragen, zelf ook al een tijd op onderzoek wat betreft v-p kloof. Ik ben daarom benieuwd naar eventuele stukken die ingaan op een v-p kloof en dan in het bijzonder een hoger Performaal :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 22:23

@lowara, jammer! Maar bedankt voor je reactie iig, geeft toch weer een stukje meer inzicht.

@ailill, toevallig dat jij ook op onderzoek uit bent naar de v-p kloof. Is er een reden voor dat je vooral geïnteresseerd bent in hoger performaal?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:08

Over een disharmonisch profiel binnen het IQ is een goede studie gedaan. Het blijkt in de praktijk niet heel veel te betekenen volgens de onderzoekers.

Het blijkt zo te zijn dat een disharmonisch profiel vaker voorkomt bij de hoger IQ's dan bij de lagere.
En bij de hogere IQ's vormt het vaker niet dan wel een probleem.
het idee is dat kinderen met NLD problemen hebben door het NLD( of PDD-NOS, ADHD, ADD of wat dan ook) en niet door het disharmonische profiel.

De studie heet Sweethart te al. Misschien kan je er wat mee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:17

Grappig, nooit van nld gehoord, nu wel dus. Mijn zoons en ik hebben alledrie een v/p-kloof. Jongste en ik waren als kind zeer moeilijke eters, in mijn geval ivm Crohn, jongste is binnenstebuiten gekeerd destijds maar niets gevonden. Inmiddels is hij bijna volwassen en eet hij wel.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:29

Bedankt voor jullie posts! Ik heb jullie beide gepb't :)

Leuk dat er toch een aantal bokkers zijn die bekend zijn met dit onderwerp.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:25

Zal morgen je pb beantwoorden!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:56

Schopje!