Sparen voor een doel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Sparen voor een doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:43

Hallo allemaal!

Geen idee of er al een spaartopic is. Ik ben er alleen een paar tegen gekomen van een aantal jaren terug. Anders excuses..
Ik wil dit topic aanmaken voor iedereen die moeite heeft met sparen maar dit wel wil of moet doen voor een bepaald doel. Ook mensen die juist goede tips hebben zijn van harte welkom.
Mijn doel: ik wil met mijn vriend gaan samenwonen. Vanaf deze maand ga ik sparen hiervoor. Ik heb pinsparen ook aangevraagd en heb het ingesteld op 10%. Voor de rest wil ik een vast bedrag per maand op mijn spaarrekening storten. Als ik iets leuks wil doen wil ik daar wel budget voor hebben en stel ik gebruik het niet dan stort ik dat extra. Ik wil voorkomen dat ik geld vab mijn spaarrekening terug moet storten dus wil het bedrag laag houden. Over een paar maanden kijk ik of dit goed is of dat ik het ook red als ik meer zou sparen.
Met boodschapjes doen let ik ook altijd op aanbiedingen en goedkopere varianten.
Wie doet er mee?

XxLMMxX

Re: Sparen voor een doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:58

Ik doe mee.
Ben zelf net gaan samenwonen met mn vriend.
ik vind het lastig om nu nog wat te sparen.
maar wil wel graag op vakantie deze zomer.
bij mij is het voornamelijk opletten met boodschappen doen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:40

Ik ga ook sparen met als doel; samenwonen.
Had 2 jaar terug goed gespaard maar toen een nieuwe auto gekocht. Afgelopen jaar ongeveer 3000 euro uitgegeven aan vakantie en reisjes en nu weer opnieuw begonnen met sparen sinds vorige maand. Hoop snel mijn paardje verkocht te hebben en dan wil ik in mei ongeveer 4 tot 5 duizend euro gespaard hebben.
Ik bespaar zometeen op stallingsgeld en verder geef ik steeds minder uit aan kleine dingen zoals even bij de broodjeszaak wat eten of even mc donalds enzovoorts.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:43

Dat hou ik idd ook in de gaten.
geen schoolkantine of broodjeszaken tussendoor

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:04

Ik spaar ook, zonder doel eigenlijk. Nouja, mijn doel is om minimaal 5.000 euro op mijn spaarrekening te hebben. En echt een 'doel-doel' is 600 euro voor de zomervakantie en 1500 euro voor de inrichting van mijn (hopelijk) studentenkamer in de zomer.

Mijn valkuilen zijn voornamelijk kleine dingetjes, broodje hier, koffietje daar, biosje, uit eten. Ik ben een levensgenieter. Houd van festivals. Kleding is niet het grootste punt eigenlijk. Vanaf deze maand begonnen met bij te houden wat ik zoal uitgeef. Schrik ik toch best wel van hoor. 8)7

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:13

CCCCC Ik ben precies zoals jij! Nu neem ik brood mee en haal ik alleen een soepje uit de kantine (77 cent). Hiervoor gaf ik minstens 3 euro per dag uit. Niet heel veel maar bij elkaar opgeteld.. En vooral onnodig. Papa betaald de boodschappen dus kost mij dan helemaal niks.
Verder kan ik wel sparen voor een 'snel' doel: rijbewijs, vakantie. Maar dit is echt toekomstmuziek. Gaat sowieso niet in 2015 gebeuren. Ben benieuwd of ik dat volhoud..

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:24

Ik vind het ook moeilijk hoor. Ik kan ook beter sparen met een doel dat dichtbij is. Ik zit net tegen mn ouders vertellen dat ik morgen na mn tentamen (heb ik morgen om 16.30-18.00 uur) een broodje surinaamse kip ga kopen bij broodjeszaak. Daar ga ik alweer :') _O-

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:31

Hahaha ach zolang het maar niet dagelijks gebeurd en je er maar bewust van bent. Ik hou ook ruimte over voor als ik verjaardagen heb of een keer uiteten wil. Als ik al mijn geld wat ik naast mijn vaste lasten overhoud opzij zet moet ik echt op een houtje bijten en dat ga ik geen maand volhouden.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:10

Ik moet constant sparen voor korte termijn doelen; vliegtickets naar mijn vriend.
Ik probeer vooral veel op stappen te besparen. 1 keer in de week in plaats van 3 keer en met vrienden en vriendinnen thuis afspreken in plaats van in de kroeg of voor een lunch oid. Gelukkig hoef ik bijna niet meer naar school dus ik bespaar op de kantine haha. Het allerbeste zou zijn stoppen met roken, daar geef ik echt teveel aan uit...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:12

Dit topic ga ik even volgen. Ik waag al lang een poging tot sparen met als doel: samenwonen.
Inmiddels ben ik bijna 1,5 jaar samen met mijn vriend. Hij werkt 49 uur in de week en kan dus flink sparen en heeft daar ook de discipline voor.
Ik: ik studeer al 4,5 jaar en heb er nog 3,5 te gaan. Ik betaal eigenlijk alles zelf (studie, verzekeringen) alleen mijn eten etc hoef ik niet te betalen omdat ik thuis woon en ik mis de discipline om te sparen..
Als ik het goed aanpak zou ik wel wat kunnen sparen en dan heb ik tenminste iets en mijn best gedaan. Anders ga ik mezelf over een x aantal jaren als we samen gaan wonen donders schuldig voelen dat ik weinig heb gespaard en hij wel. Ookal zal hij zeggen 'maar ik werk en jij niet'. ;)

Enkel zijn mijn inkomens nogal onstabiel omdat het afhankelijk is van hoeveel werk ik heb dus het is lastig om een vast bedrag per maand te sparen.. Ik zit er nu aan te denken om een x bedrag op mijn lopende rekening te hebben staan en wat ik overhoud aan het eind van de maand op mijn spaarrekening zet.

en wat ik hier ook lees wat ik wel eens mee zou kunnen nemen: Niet lui zijn en mijn eigen brood smeren. Spaart me toch weer een eurotje of 2 per dag aan lunch.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:24

Ik stort ook altijd alles wat ik overhoud einde maand naar spaarrekening.
kam niet vooruit sparen vanwege wisselende inkomsten.
Maar heb me dit aangewent en werkt ook

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:47

Ik wil wel graag meedoen!
Heb laatst door omstandigheden een mooi beginbedrag op mijn rekening gekregen, dat ik op mijn spaarrekening heb gezet als beginbedrag voor een paard (mijn huidige paard is op leeftijd).
Het is dus mijn motivatie om dit bedrag de komende jaren te gaan vergroten zodat ik straks een mooi bedrag gespaard heb als ik klaar ben met mijn studie.
Er is alleen een probleempje, naast mijn gewone inkomen leen ik wat bij bij de DUO. Voor mijn gevoel is het een beetje krom om daarnaast ook te sparen. Maar als ik over een paar jaar een paard wil kopen heb ik dan wel het geld, en een (kleine) studieschuld kun je over een periode van 30 jaar afbetalen.
Wat denken jullie, heeft het nut om te sparen?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:00

Ik leen ook een beetje bij duo, en zodra ik mijn beoogde bedrag bij elkaar stop ik met lenen. Vind ik op zich geen probleem of krom.

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:11

Oke! ja mijn gevoel was meer: je bouwt een spaarrekening op aan de ene kant, maar aan de andere kant ook een schuld. maar het is natuurlijk nooit verkeerd om 'echt' geld achter de hand te hebben. als ik mijn spaargeld nu zou gebruiken om mijn lening af te lossen heb ik geen schuld, maar ook geen geld. Als ik het dan nodig heb, kan ik er niet meer zomaar aankomen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:12

Ik meld me!
Aankomend weekend gaan mijn vriend en ik eindelijk ons eigen huisje betrekken.
Alle spullen zijn al compleet, maar elke maand goed met geld omgaan, is een ander verhaal :').
Wij hebben een ing rekening en daar kun je spaardoelen maken in je spaarrekening. Echt superhandig en overzichtelijk.
Zo hebben wij een spaardoel eigen risico verzekering, spaarpotje voor de kat, gemeentebelastingen, brommeronderhoud etc. En ook nog een spaarpotje als spaardoel voor onszelf, wat we overhouden in de maand opzij, dan kunnen we daar de tuinen van gaan opknappen. Daar gaat nogal een bedrag inzitten namelijk!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:16

Ook ik wil me hier melden.
Ik woon al samen met mijn vriend en wil sparen voor wat spullen in huis, een nieuwe wasmachine een groter dressoir voor de kleding etc. Niet allemaal direct nodig maar dan heb ik in ieder geval een doel.

En al is het maar €30,- per maand, dat is in ieder geval iets haha.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:16

Ik ben aan het sparen voor mijn verblijf in Australië dit jaar juni. Ticket heb ik al, dus ben nu ook wel een beetje verplicht om de rest erbij te sparen.
Ook heb ik spaarpotje voor Lowlands dit jaar. Ik spaar deels op mijn spaarrekening, maar voornamelijk in mijn spaarvarkentjes (die je kapot moet rammen met een hamer om bij het geld te komen. En geloof me, ze zijn zo schattig dat ik er nu al tegenop zie om ze te moeten slopen :') )

Ik vind die spaarvarkentjes wel heel goed werken, want je kunt er gewoon niet zomaar iets uitpakken. En ik merk dat als ik krap kom te zitten aan het eind van de maand, ik gewoon een paar centjes terug boek van mijn spaarrekening.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:34

Wat ik ook altijd deed als ik geld moest sparen voor de vakantie is geld pinnen en dan in een envelop bewaren. Voordeel is, ik neem nooit cash geld mee maar altijd me pinpas en ik kon dan niet geld van mijn spaarrekening terugboeken naar mijn betaalrekening (want dit is in een paar sec gebeurd :') ).
Nu ik wil gaan sparen voor lange termijn én dat waarschijnlijk wel iets meer zal zijn dan een paar honderd euro lijkt me een envelop geen goed idee. Nu ga ik proberen of ik vanuit mijn spaarrekening niet zo makkelijk meer kan terugboeken. Iemand die weet hoe dat moet?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:37

Ik spaarde voor m'n rijbewijs, die is nu afbetaald en ben ik een beetje blut :+ Heb nog wel wat op m'n spaarrekening hoor. Kleine reserve. Nu hoop ik snel een baantje te vinden en dan gaan sparen voor samenwonen :) En misschien voor een autootje.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:27

xNathaliee schreef:
Wat ik ook altijd deed als ik geld moest sparen voor de vakantie is geld pinnen en dan in een envelop bewaren. Voordeel is, ik neem nooit cash geld mee maar altijd me pinpas en ik kon dan niet geld van mijn spaarrekening terugboeken naar mijn betaalrekening (want dit is in een paar sec gebeurd :') ).
Nu ik wil gaan sparen voor lange termijn én dat waarschijnlijk wel iets meer zal zijn dan een paar honderd euro lijkt me een envelop geen goed idee. Nu ga ik proberen of ik vanuit mijn spaarrekening niet zo makkelijk meer kan terugboeken. Iemand die weet hoe dat moet?

Welke bank heb je? wat ik net zei over de spaardoelen maken is echt ideaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:29

Ik spaar maar komt altijd wat tussen :+

Binnekort heb ik een bewindvoerder dan word sparen een makje , dan hoef ik niks finincieel meer te regelen wat gelijk rust breng :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:30

Ik heb ABN, heb dus al dat pinsparen ingesteld en meteen maar op 10%.
Enige wat ik nu kan doen is mijn spaarrekening op mijn bankieren app niet zichtbaar te maken zodat het extra handelingen kost om geld van mijn spaar- naar mijn betaalrekening over te boeken. Alleen zijn het extra handelingen en is het dus alsnog mogelijk, en dat wil ik juist helemaal vermijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:31

Ik lees mee! Moet namelijk ook minstens tot 1000 sparen voor een goede pc maar het lukt maar niet :')

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:35

Mijn doel is een scooter, ik heb een aparte spaarrekening geopend en wat ik elke maand van mijn kleedgeld overhoud stort ik op de spaarrekening. Ik vind sparen lastig want ik houd van shoppen :o

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:49

xNathaliee schreef:
Ik heb ABN, heb dus al dat pinsparen ingesteld en meteen maar op 10%.
Enige wat ik nu kan doen is mijn spaarrekening op mijn bankieren app niet zichtbaar te maken zodat het extra handelingen kost om geld van mijn spaar- naar mijn betaalrekening over te boeken. Alleen zijn het extra handelingen en is het dus alsnog mogelijk, en dat wil ik juist helemaal vermijden.

Kan je bij ABN geen geld vastzetten voor een langere tijd? Ik heb bij rabobank een rekening waar ik 90! dagen vantevoren al moet aangeven of ik geld wil opnemen. Hier gaat elk maand een beetje heen :)