Omgangsregeling kinderen veranderen, wie ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Omgangsregeling kinderen veranderen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:42

Ik heb zojuist te horen gekregen dat mijn ex niet wil meewerken op mijn verzoek om de omgangsregeling die ik nu met mijn kids heb te veranderen naar co ouderschap (kinderen wonen nu grotendeels bij vader)..ik ken niemand uit mijn omgeving die soortgelijks heeft mee gemaakt dus ben heel erg bang voor wat er allemaal op me af gaat komen.
Morgen juridisch loket bellen om mij door te sturen naar een advocaat maar wat me verder te wachten staat heb echt geen idee... |(
Misschien dat er hier mensen zijn die hier al ervaring mee hebben gehad..

Anoniem

Re: Omgangsregeling kinderen veranderen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:45

En waarom wonen ze grotendeels bij de vader? Zal wel zijn reden hebben denk ik want normaal geven ze ze eerder aan de moeder. Waarom wil je het nu opeens veranderen?

Logisch dat de vader er niet mee akkoord gaat, denk dat je er enkel gaat komen als je weer een advocaat onder de riem neemt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:01

Ik heb het vanuit een ander punt meegekregen. Als kind namelijk. Maar als 1 partij niet meer wil zoals het bedacht was en de andere het niet eens is met het nieuwe voorstel....nou dan heb je een lange adem nodig. Ik heb natuurlijk alleen mijn eigen ervaring maar wat ik je wel wil meegeven is;

zorg dat je niet geëmotioneerd met elkaar in gesprek gaat. Geef hem tijd om aan je nieuwe voorstel te wennen. Geef aan dat je het er later graag nog met hem over wil hebben. Neem desnoods even een 'discussiepauze'. Geef hem ruimte om bijvoorbeeld met een tegenvoorstel te komen. Kijk die tijd die jullie nodig hebben om tot een alternatief te komen valt in het niet tov een jarenlang gevecht. Want voor het laatste moet je echt waken.

Nimmer de discussie via de kids spelen...op welke manier ook! Dat neem ik mijn vader wel kwalijk. Het gevolg? nu wij volwassen zijn, willen wij geen contact meer met hem.

Neem desnoods iemand in armen om jullie te helpen. Die zijn er gewoon.
Maar nu? Rust en overleg en respecteer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:02

DeMolenhoek schreef:
En waarom wonen ze grotendeels bij de vader? Zal wel zijn reden hebben denk ik want normaal geven ze ze eerder aan de moeder. Waarom wil je het nu opeens veranderen?

Logisch dat de vader er niet mee akkoord gaat, denk dat je er enkel gaat komen als je weer een advocaat onder de riem neemt.

dit is overigens wel heel kortzichtig naar mijn mening of doelde je niet op iets negatiefs met "...een reden"? want zo klonk het wel.
Dat kids altijd naar mams gaan hoeft zeker niet zo te zijn! We leven niet meer in de jaren 80.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:05

Mocht je inhoudelijke vragen hebben mag je me altijd een berichtje sturen. :)

Zelf geen ervaring, maar ben wel werkzaam op en advocatenkantoor.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:20

Destijds (3 jaar geleden) hebben wij in samenspraak ervoor gekozen dat de vader een stabielere thuis basis kon geven, helaas is dit in praktijk mij erg tegengevallen.
Ik ben nu op een punt gekomen dat ook ik een stabiele thuis situatie kan geven en daarnaast vragen de kinderen daar ook regelmatig om, (ze zijn 5 en 7 jaar dus hebben hier verder nog geen stemrecht over).

Gekke is dat mijn ex en zijn moeder die voornamelijk de zorg op zich neemt herhaaldelijk aangeven dat ze de fulltime zorg erg zwaar vinden, dus toen ik met dit verzoek kwam had ik eigenlijk wel verwacht dat zij dit ook als een soort verlichting hadden kunnen zien..

Maar helaas tegendeel is waar, ik heb een gesprek aangevraagd met hem om er samen uit te komen maar hij wil niet mee werken...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:29

Voordat je een rechtsgang gaat maken kan je ook Hulp inschakelen van een mediator. Deze kan het gesprek tussen jullie op gang brengen en helpen met het opzetten van een ouderschapsplan. Heel veel succes

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:33

benangelique schreef:
Voordat je een rechtsgang gaat maken kan je ook Hulp inschakelen van een mediator. Deze kan het gesprek tussen jullie op gang brengen en helpen met het opzetten van een ouderschapsplan. Heel veel succes

wat houdt een mediator dan in? dat hij dan verplicht is om mee te werken aan een gesprek om er samen uit te komen? want als het alleen maar een bemiddeling zou zijn dan zou dat niet gaan werken want hij wil hoe dan ook hier geen gesprek met mij over hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:43

Als u er samen met uw ex-partner niet uitkomt, kunt u proberen samen een mediator in te schakelen. Een mediator is een onafhankelijke persoon die probeert om u beiden in een aantal gesprekken tot elkaar te brengen. Lukt dit niet of wil een van u beiden geen gebruik maken van mediation, dan kan de rechter gevraagd worden om een omgangsregeling vast te stellen.

De rechter zal de argumenten van beide ouders aanhoren en daarbij het belang van het kind meewegen. Ook kan de rechter de Raad voor de Kinderbescherming vragen om een advies uit te brengen. Als het gaat om een kind van twaalf jaar of ouder, dan zal de rechter het kind in de gelegenheid stellen om zijn of haar mening te geven.

De rechter kan ook bepalen dat de omgangsregeling in eerste instantie voor een beperkte duur geldt. Op die manier kan bekeken worden of de omgang goed werkt. Men spreekt dan ook wel van een proefomgangsregeling.

Via www.scheidingsinformatie.nl

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:44

Een mediator houd in dat de sterkste vaak wint. Heb het in mijn omgeving dat de een alles kreeg en de ander met lege handen bleef (in ieder geval de een meer als de ander).
Nee ik ben van mening dat je het of met hem moet regelen door normaal in gesprek te gaan of het toch anders moet spelen. Dat mediation werkt vaak gewoon niet.

Probeer er eens achter te komen waarom hij niet in gesprek wil. Vraag ook waarom ze het niet als 'verlichting' zien en probeer verwijten te vermijden. Dus probeer alles vanuit jouw kant te zien en dat ook zo te brengen. Dan heb je de meeste kans dat iemand met je in gesprek wilt. Hoe lastig dat ook is met een ex waarbij het onderwerp kinderen betreft.

Als dit écht niet werkt en je bent ervan overtuigd dat de kinderen bij jou een stabielere thuisbasis hebben kun je het inderdaad anders gaan spelen. En dat je daarvoor alvast juridisch advies inwint lijkt me verstandig. Maar bedenk wel dat deze weg een hoop geld kan gaan kosten en dat je er vaak een hele lange adem voor nodig hebt.

Verder wil ik alleen nog zeggen dat je het absoluut niet over de rug van de kinderen moet spelen. Dus vragen als 'Wat vind je er nu van dat papa...' of opmerkingen als 'Papa doet zus of zo..'. Mij vader deed dit heel erg over mijn moeder en heeft ervoor gezorgd dat wij daar helemaal niet meer naartoe wilden omdat wij er middenin stonden. Dus kijk daar mee uit, want dit kan zo negatief bij een kind binnenkomen.
Ik zeg niet dat je het doet hoor, absoluut niet! Maar wil gewoon zeggen dat je erop moet letten dat het niet gebeurd :)
Laatst bijgewerkt door ilaan op 18-01-15 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:45

Waarom reageert hij zo? Hoe heb je het gevraagd? Waar zou hij bang voor kunnen zijn?

Ik snap vanuit eigennelang snap ik dat je de kids het liefst altijd hebt. In het belang van het kind is het anders.

Ik zou het even laten bezinken en dan nogmaals netjes vragen en dan met mediator oplossen. (Een onafhankelijk persoon. )

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:20

Ik praat nooit slecht over mijn ex tegen mijn kinderen, ook praat en speel ik het nooit via hen, helaas andersom gebeurd dat wel heel vaak (iets wat mij dus ook erg dwars zit)
Het is ook niet de bedoeling om de kinderen van hem "af te pakken" want dat is hoe hou het nu ziet, ik wil (en de kinderen zelf ook) alleen maar meer deel uit maken van hun leven, en dit juist samen met de vader van mijn kids doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:43

Spelen financien een rol? Op het moment dat jij weer het grootste deel van de zorg op je neemt, heb jij ook weer recht op de kinderbijslag en kindgebondenbudget bijvoorbeeld.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:54

Hier veel ervaring ermee, maar dan vanuit professioneel oogpunt.

Ik raad toch aan om eerst via een mediator aan te werk te gaan. En dan moet je wel een goede hebben uiteraard. Ik weet niet in welke omgeving je woont?

Als hij weigert in gesprek te gaan zal je inderdaad een eerste brief via een advocaat moeten laten sturen met daarin wederom een opening tot een gesprek. Weigert hij alsnog dan resteert er maar 1 ding: wijzigingsverzoek via de rechtbank.

Maar je zal eerst wel moeten inschatten in hoeverre deze wijziging in het belang van de kinderen zal zijn. Wat wil jij precies bereiken? Hoe gaat het nu met de kinderen? Vergis je niet in de gevolgen van een nieuwe procedure.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 00:08

Financieen dat is niet waar het omgaat, het gaat er mij om dat ik de kinderen weer meer kan zien en weer meer deel uit kan maken van hun leven, ik merk ook aan hen dat zij mij vaker willen zien en zeggen dit ook.
Ik persoonlijk zou willen dat mijn ex en ik er over zouden kunnen praten en afspraken maken het lliefst heb ik ook mediation of gezamelijk advocaat, maar hij heeft duidelijk laten merken dat hij geenzinds van de huidige omgangsregeling af wil zien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:14

Hoe ziet de huidige zorgregeling eruit dan?

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 00:24

Hoofdverblijf bij de vader om de week weekend bij mij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:31

Ik bedoelde dat de financien voor hem een reden kunnen zijn om nu toch ineens tegen te stribbelen.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 00:36

Nou van mij mag ie al die bijdrage van de belasting houden hoor, als ik de kinderen maar vaker kan gaan zien...en daarnaast lijkt het me juist ook in zijn voordeel als we alle kosten juist gezamelijk kunnen gaan delen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:46

Wat was zijn reden nu om te weigeren

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 00:53

Hij wilde geen reden geven, hij gaf alleen aan dat hij geen gesprek wilde om hier over te praten. Toen ik zei dat ik dan maar volgende stappen zou ondernemen zei hij dan moet je dat maar vooral doen...verder niets...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:14

DeMolenhoek schreef:

Tjoh, dit bewijst maar weer hoe divers de mensen op bokt zijn.
Wat een aannames. De kinderen zijn helemaal niet ''aan de vader gegeven''.
De TS wilde het beste voor haar kinderen en dat wil ze nog steeds. Dan veranderen er soms dingen he.
:n

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:31

Tegenwoordig word er veelal van co-ouderschap uitgegaan, als een rechter geen goede reden kan vinden om dat niet te doen, heb jij een sterke zaak. Dan heb je zelfs nog kans dat je ex als verliezende partij de proceskosten moet betalen. Zoek een advocaat en laat je goed informeren, succes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:39

Mag ik zo nieuwsgierig zijn wat je nieuwe voorstel is? Want misschien is dat nog een reden voor tegenstribbelen. Als jij van 1 keer in de 2 weken een weekend nu voorstelt voor elke week half om half, is dat wel een erg grote stap.
Zomaar een losse gedachte, maar een kleiner voorstel kan soms de weerstand wegnemen. En dan kan je het vandaar proberen uit te bouwen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:29

Ik zou het big eens voorleggen en vragen de rede, ik kan me er ook wel iets bij voorstellen.
Toen is die keuze zo gemaakt omdat het daar stabieler zou zijn, nu kun je dit ook bieden maar wat over een jaar als dit weer anders is?

Niet teveel met de kids heen en weer