Curryrecepten gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Curryrecepten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:26

Beste bokkers,

Wat is jullie manier om een lekkere curry te bereiden?
Ik vind curry's altijd erg lekker, maar ik ben er nog niet in geslaagd om zelf zoiets lekkers te maken.

Heb jij een lekker recept? Of eventueel do's en dont's? Graag delen! Bedankt!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:57

Ik ben ook wel benieuwd naar de tips voor curry's. Bij mij lukt het nog niet zo goed, zelfs als ik ze maak volgens recepten waar een ander wel een lekkere curry mee maakt. (Mijn zus heeft een keer bij mij thuis met mijn voorraad kruiden een curry gemaakt en een week later probeerde ik het zelf nog eens met hetzelfde recept, maar het leek er niet echt op)

madeliefw

Re: Curryrecepten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:16

Zelf maken is natuurlijk nog lekkerder, vooral groene curry met citroengras vind ik heerlijk. Maar de boemboe voor groene curry van ah, Conimex of fairtrade zijn ook heel goed. Pakje kokosmelk erdoor en alles wat je lekker vindt, kip, garnalen, rijdt of noedels en minimaiskolfjes, ananas, koriander, bamboescheuten, cashewnoten, peultjes, courgette, citroengras etc etc. Smaakt heerlijk. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de ingrediënten van een zelfgemaakte curry.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:24

op youtube recept tutorials zoeken voor het maken van curry's wil nog wel eens helpen :) verder moet je vooral naar de toko gaan om ingrediënten te halen en niet naar de ah. De ingrediënten bij de toko zijn vaak gewoon een stuk beter. (vooral de curry pasta) in de meeste steden in NL bestaat wel een Amazing Oriëntal supermarkt, daar vind je alles wat je nodig hebt.
Voorbeeld van youtube tutorial:

(sweet basil is thaise basilicum en kun je ook vinden in de toko, en citroengras ook, dat zijn verse kruiden en die kun je gewoon invriezen)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:05

Ik maak vaak vega curry. Linzen, allerlei groenten, kokosmelk, blikje tomaten, veel kerriepoeder, komijn, koriander. Mmmmm :9

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:28

Voor een luie curry gebruik ik curry pasta. Liefst van de toko. Mijn favorieten zijn groen of geel. Recept op pakje volgen maar is nooit meer dan vlees & groentes roerbakken pasta en kokosmelk erbij en klaar. Voor serveren verse koriande en limoensap erover.

Maar veel lekkerder zijn de vers gemaakte curry’s. Ik kook veel uit een leuk boek van Madhur Jaffrey, Easy Curry’s. Echt super lekker. En verder gebruik ik recepten die ik op mijn reizen verzamel, als iets lekker is gewoon het recept vragen of nog veel leuker; om kooklessen vragen. :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:19

In mijn 'standaard' currypasta gaan altijd een pepertje (half of heel, met of zonder zaadjes, hangt af van hoe pittig je 'm wilt - ik ben niet zo dol op heet eten), een paar tenen knoflook, een stukje verse gember, citroengras, koriander, komijn, kurkuma en zout. Dat maak ik tot een pasta in een vijzel of keukenmachine (evt met wat water of olie). Lekkere groentencombinaties daarbij vind ik (zoete) aardappel en spinazie (hier kun je ook goed kikkererwten bij doen) of aubergine en sperzieboontjes, maar in een curry kun je eigen elke groentesoort kwijt.
Dan is het een kwestie van de currypasta even aanbakken, groenten en evt vlees of peulvruchten toevoegen, kokosmelk erbij, laten pruttelen tot het gaar is en voila!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:19

Ik lees hier heerlijke tips, dank jullie wel! Tutorials kijken vind ik ook fijn, maar ik krijg altijd goede kooktips hier op Bokt, vandaar dat ik ook blij ben met individuele tips. :)

Many - die pasta die je maakt, is die dan wel krachtig genoeg? Voor het hele gerecht bedoel ik.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:00

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:36

Hmm, ja! :9 Ik wil echt heel graag een keer een goede curry maken, maar vind het ontzettend lastig om het 'goede' recept te kiezen.
Ik ga eens wat proberen van de recepten die hier staan! :)