studie en stoornis, advies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

studie en stoornis, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 01:05

Pff, ik zit er een beetje doorheen.
Ik ben nu al bezig aan mijn 3e studie (ff voor de duidelijkheid, van de vorige twee heb ik het eerste jaar niet gehaald) en het dreigt weer te mislukken. Ik heb een aantal psychische stoornissen waardoor het ook allemaal wat moeilijker is. Het ontbreekt me echt aan discipline..

Ik begin nu echt bang te worden.
Mijn studieschuld tikt door en straks haal ik t weer niet.. Wat dan?

Hoewel ik veel interesses heb raak ik snel op dingen uitgekeken en ik heb ook nog eens behoorlijke faalangst.. En dan niet van het productieve type. Ik ben erg perfectionistisch dus als ik niet helemaal tevreden ben over het idee wat ik heb of het plan van aanpak.. Dan durf ik niet te beginnen. Ik durf dus niet echt te beginnen als ik denk dat het me niet gaat lukken en dat is nogal vaak.
Uiteindelijk presteer ik dan nog redelijk onder zware druk dus de dag voor een deadline kan ik soms op extreem hoog tempo werken omdat ik dan nog alleen de druk voel en er geen ruimte meer is om te piekeren. Dat tempo kan ik niet genereren op t moment dat ik ergens op tijd aan begin, dat lukt me echt alleen als het echt moet. (en dan nog niet altijd, vroeger wel)

Maar verder over die interesses en het 'op dingen uitgekeken raken'; ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen als ik deze studie ook al niet haal. Daarmee bedoel ik dat ik echt niet weet welke andere studie in hemelsnaam goed bij me zou kunnen passen. De studie waar ik nu mee bezig ben is de enige studie die ik nog enigszins zou kunnen volhouden denk ik, omdat dit van alle opties qua studie nog het beste bij me past. Dit is dus eigenlijk m'n laatste kans.. Maar ik ben mentaal een wrak en het lukt me heel moeilijk om in een constante werkflow te blijven. Het lukt me soms een weekje en dan doe ik weer een tijd niks.

Als ik t niet haal dit jaar heb ik echt een probleem: een schuld, en een paard en woonruimte die ik waarschijnlijk niet zal kunnen blijven betalen.

Je denkt nu misschien: kop op, doe gewoon je best en als je t niet haalt zoek dan werk, maar..
Ongeschoold werk zoeken is voor mij ook altijd een drama geweest, ik heb wel gewerkt in het verleden maar mijn werktempo is nooit hoog genoeg waardoor ik weer word ontslagen. Ik heb gewerkt in de horeca, als caissière, als door-to-door ledenwerver voor goede doelen, en in een callcenter. Ook heb ik jaren lang krantjes bezorgd maar dat is eigenlijk niets voor mij, het is beter om een paar collega's te hebben die aanwezig zijn. Werk dat echt op hoog tempo moet gebeuren en met 'targets' dat lukt me gewoon niet voor langere tijd.

Wat moet ik nu doen?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:07

Wat zegt je studieadviseur dan? Er zijn een hoop mogelijkheden voor studeren met een functiebeperking met betrekking tot bijvoorbeeld je BSA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:08

Heb je hier al eens hulp voor gezocht? Ik zat mezelf ook erg in de weg door faalangst, constant stress en de lat veel te hoog leggen. Maar door een aantal gesprekken met de psycholoog ben ik daar aardig overheen gekomen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 01:11

Je bedoelt de decaan? Die probeert me gewoon te pushen om vooral niet te veel last te hebben van mijn stoornissen :P
Ik zou graag meer begeleiding krijgen buiten school, zoals je op de middelbare school bijvoorbeeld bijles/huiswerkbegeleiding kunt krijgen.. Maar dat is er gewoon niet echt voor volwassenen heb ik het idee. Er wordt gewoon van je verwacht zelfstandig te zijn en daarmee uit. Psychologen zijn er natuurlijk wel maar daar heb ik m.b.t. m'n studie bijzonder weinig aan gehad (zelfs slechte ervaringen), medicatie voor m'n stoornissen werkte ook niet goed voor mij dus daar ben ik mee moeten stoppen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 01:13

Joolien schreef:
Heb je hier al eens hulp voor gezocht? Ik zat mezelf ook erg in de weg door faalangst, constant stress en de lat veel te hoog leggen. Maar door een aantal gesprekken met de psycholoog ben ik daar aardig overheen gekomen.

Ja heb hulp gehad voor ongeveer een jaar maar heeft niet mogen baten. Heb ook twee jaar intensieve begeleiding gehad van een psycholoog toen ik rond de 14/15 jaar was en daardoor kan ik iets beter met recidiverende depressies omgaan maar school lukt nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:17

Jaimyliefje schreef:
Joolien schreef:

Ja heb hulp gehad voor ongeveer een jaar maar heeft niet mogen baten. Heb ook twee jaar intensieve begeleiding gehad van een psycholoog toen ik rond de 14/15 jaar was en daardoor kan ik iets beter met recidiverende depressies omgaan maar school lukt nog steeds niet.

Ik heb ook veel therapie gehad maar dat was nog niet genoeg. Ik ben bij de schoolpsycholoog geweest, is altijd het proberen waard.
Sowieso kun je naar de schoolpsych voor (leer)problemen. Altijd de moeite waard om te proberen.

Jaimyliefje

Re: studie en stoornis, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 01:28

ja ik zit bij de decaan, onze equivalent aan de schoolpsych voor zover ik weet. Hij geeft advies maar ik ben een ingewikkeld geval. Ik heb echt hulp nodig bij het plannen en iemand die me controleert maar die niet m'n faalangst verergert door boos op me te worden zoals vrijwel iedereen. Ik weet dat ik t niet goed doe maar ja ik wil het echt wel beter doen en ik weet gewoon niet zo goed hoe.
Het lijkt zo makkelijk maar het is zo moeilijk als iedere vezel in mijn lichaam zo erg in het moment leeft en nooit zin heeft om iets te doen. Ik zeg tegen mezelf 'ZIN MAKEN! Gewoon DOEN!' maar ik luister niet :P Als ik eenmaal echt ergens mee bezig ben dan vind ik het helemaal niet zo erg, of zelfs leuk.. Maar op de een of andere manier kost het me zoveel moeite om op dat punt aan te komen dat ik alleen maar depressief onder een dekentje wil kruipen en de echte wereld wil vergeten.
Familie of of m'n vriend die me probeert te helpen werkt eigenlijk ook niet, ik bedenk dan smoesjes voor hun en mezelf. Ik lieg dan in feite tegen mezelf en zo kan ik de harde waarheid uitstellen tot het moment dat ik er echt mee geconfronteerd word op school. Lui, lui, lui.
Maar ik maak het mezelf er echt niet makkelijker mee, alleen maar heel moeilijk en ik begrijp niet waarom ik niet gewoon eens een keer kan doen wat ik me voorneem. Ik heb hier al last van zo lang als ik leef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:44

Dat heb ik ook gehad, ik weet precies hoe je je voelt. Wel willen maar niet kunnen. Ipv in de slachtofferrol te blijven, zoek toch hulp, decaan is iets anders dan school psych. Wat voor opleiding doe je?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:45

Je zegt dat je aan je 3e studie bezig bent, dan ben je toch wel bij een studieadviseur geweest met je problemen..? Niet alleen op de middelbare school..?

Hier een voorbeeld van een aanpak (weet niet waar je studeert):
http://www.rug.nl/education/nederlandse ... disability

Ik neem aan dat je wel in therapie zit als je problemen zo heftig zijn, misschien kunnen zij iets voor je betekenen in de aanvraag van extra mogelijkheden bij je onderwijsinstelling. Je zult vrij veel zelf moeten regelen, initiatief en goede moed tonen, maar dan levert het je wel wat op. Probeer in mogelijkheden te denken en jezelf niet te verschuilen achter smoezen. Als je het wilt, dan kun je het. De hulp is over het algemeen echt wel aanwezig voor mensen die dat nodig hebben en hun best doen. Succes! :)
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 18-01-15 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:45

Zijn er geen echte studentenpsychologen op jouw school/uni? Op mijn uni is een studentenpsycholoog wel echt iets anders dan een decaan namelijk. De studentenpsychologen op mijn uni bieden verschillenden trainingen of coachingstrajecten aan om je te helpen met je studie. Ik herken een deel van je problemen en het recentelijk een cursus zelfmanagement gevolgd bij een van de studentenpsychologen. Het heeft mij wel geholpen om inzicht te krijgen in waarom ik dingen doe en het heeft me ook handvatten gegeven om dingen op een andere manier te doen, maar het is geen wondermiddel of zo. Uiteindelijk zul je het toch zelf moeten doen en zul je zelf die keuze moeten maken om aan de slag te gaan, maar een beetje ondersteuning daarbij kan natuurlijk wel helpen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:56

Goh, dit had ik zelf kunnen schrijven:

Citaat:
Hoewel ik veel interesses heb raak ik snel op dingen uitgekeken en ik heb ook nog eens behoorlijke faalangst.. En dan niet van het productieve type. Ik ben erg perfectionistisch dus als ik niet helemaal tevreden ben over het idee wat ik heb of het plan van aanpak.. Dan durf ik niet te beginnen. Ik durf dus niet echt te beginnen als ik denk dat het me niet gaat lukken en dat is nogal vaak.
Uiteindelijk presteer ik dan nog redelijk onder zware druk dus de dag voor een deadline kan ik soms op extreem hoog tempo werken omdat ik dan nog alleen de druk voel en er geen ruimte meer is om te piekeren. Dat tempo kan ik niet genereren op t moment dat ik ergens op tijd aan begin, dat lukt me echt alleen als het echt moet. (en dan nog niet altijd, vroeger wel)

Ik ben 4 keer van opleiding verandert, elke keer hetzelfde verhaal als bij jou. Nu volg ik een opleiding waar ik echt mijn plek gevonden heb (Verpleegkunde), maar ik moet nog steeds echt moeite doen om niet in dat oude patroon te hervallen. Wat bij mij helpt, zijn To-do-lijstjes maken samen met een planning. Ik schrijf per vak uit hoeveel hoofdstukken ik moet doen en de tijd die ik per hoofdstuk nodig heb zet ik erbij. Als ik dan een hoofdstuk gedaan heb doorstreep ik die. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft doordat je het werk letterlijk minder ziet worden. Dan maak ik een maandplanning en kijk hoeveel dagen ik nodig heb voor elk vak (ik zorg ook steeds voor "reservedagen").

Mag ik vragen welke stoornissen je hebt?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 02:19

Joolien schreef:
Dat heb ik ook gehad, ik weet precies hoe je je voelt. Wel willen maar niet kunnen. Ipv in de slachtofferrol te blijven, zoek toch hulp, decaan is iets anders dan school psych. Wat voor opleiding doe je?

Ik doe kunstacademie hbo, wij hebben geen schoolpsych denk ik want ik heb dus met de decaan gesproken ook over extra begeleiding etc maar het onderwerp schoolpsycholoog is nooit aan bod gekomen.

En n andere vraag van iemand was of ik nu in therapie zit, maar nee. K zat vorig jaar in therapie één keer per week maar die zaten eigenlijk overvol en konden me niet op tijd de begeleiding bieden die ik nodig had eigenlijk. Ik verdeed daar nogal mijn tijd waardoor het nog slechter ging op school, k miste school door de begeleiding maar t ging er niet beter door ofzo.
K heb nog nooit gehoord van studieadviseur etc. maar volgens mij heet dat bij ons gewoon de decaan.
Dat is de vertrouwenspersoon.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 02:23

@stoof ik kan je wel pb'en wat ik voor stoornissen heb als je wilt? K denk dat ik toch liever niet openbaar op bokt neerzet wat ik precies allemaal voor diagnoses heb.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:37

Er zijn ook ZZP-ers die huiswerkbegeleiding geven aan kinderen met leerproblemen, kun je een daarvan niet eens benaderen of ze jou niet ook kunnen helpen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:13

Hmm lastig adviseen als we niet alles van je weten.

Uit wat je hebt geschreven denk ik als leek aan ADHD.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:13

Welke kunstacademie zit je? Ik zit op de WdKA en wij hebben wel schoolpsychologen en mensen die kunnen helpen met plannen.
Zijn er misschien een soort "keuzevakken" die je kan volgen die je daarbij kunnen helpen? En heb je een studieloopbaancoach?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:21

Bijna alle HBO's hebben sp'ers. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:32

Joolien schreef:
Bijna alle HBO's hebben sp'ers. :)

Ik weet echt 99,9% zeker dat wij t niet hebben (heel kleine school) maar k zal t maandag eens vragen.

@warboel: en over keuzevakken etc.: dat hebben wij niet. Ik zit op n kleinere academie dan wdka.. (Offtopic: cool boekje heb je geïllustreerd!)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:46

Ik denk dat je moet loslaten dat je het weer niet gaat halen. Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat dit in combi met je faalangst een negatieve uitwerking heeft op je studie.

Je zegt zelf dat deze studie waarschijnlijk het best bij je past, waarom denk je dat? Wat heb je hiervoor gedaan en waar liep dat op stuk? Wat maakt deze studie anders? Het lijkt of je nog steeds heel onzeker bent over je studiekeuze, maar waarom?

Verder herken ik het perfectionisme. Ik moest alles perfect hebben en als ik met iemand (of nog erger...meerderen) moest samen werken, moest ik alles nalopen, verbeteren, etc. Ik heb heel snel geleerd dat dit geen zin heeft en dat je er zeker geen tijd voor hebt :p. Dit soort dingen moet je proberen los te laten, want het maakt je uiteindelijk gek.

Een goede planning en je hieraan houden zou je ook kunnen helpen. En je daar vervolgens ook aan houden...hierdoor reduceer je de tijd dat je alles nog eens opnieuw moet doen, want volgens je planning kan dat niet.

Je zou hulp kunnen zoeken van een coach. Deze kan je helpen met het opzetten van je planningen en kan je helpen negatieve gedachten weer om te buigen tot positieve. Vaak door over dingen te praten, kun je dingen voor jezelf duidelijk maken. Ik denk dat je op dit moment in een cirkel zit die je moet doorbreken, maar er is wat gebrek aan info (waaronder de inhoud van de stoornissen, waarvan ik overigens heel goed begrijp dat je die hier niet zo neerzet :)). Hierdoor is het wel moeilijk gerichte tips te geven, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt :).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:51

Als je diagnose is vastgesteld heb je mogelijk recht op een indicatie waar mee je recht hebt op zorg en zo zelf begeleiding ka. Inschakelen. Ambulante begeleiding oid. Zij kunnenjou dan helpen met je problemen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:52

Misschien kan je bij het ciz een pgb aanvragen en met dat budget iemand inhuren die jouw planning van de dag met jou maakt en jou helpt structureren, waardoor je makkelijker door je studie heen komt.

Edit: dit bedoelt belle_boef ook denk ik.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 12:01

Bedankt voor de reacties! K heb meerdere diagnoses dus ik denk dat ik wel recht heb op zulk soort begeleiding.. Ga ik ff natrekken :) thanks