Wat betekent mijn droom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Wat betekent mijn droom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 22:54

In principe ben ik geen zweverig persoon, maar toch heb ik bij bepaalde dromen altijd wel het idee dat ze ons iets proberen te vertellen. Al jarenlang heb ik 2 soorten dromen die telkens terugkomen.
Het eerste waar ik telkens over droom zijn bruggen of steigers over het water, dit is meestal de Zwolse stadsgracht of iets wat hierop lijkt. (tot bijna een jaar geleden heb ik altijd in Zwolle gewoond). Nu heb ik gelezen dat bruggen staan voor veranderingen in je leven, maar nu komt het: telkens weer sluit de brug of de steiger niet aan met de kade aan de overkant. Ik sta dus op de brug of steiger terwijl deze hevig beweegt maar ik kom niet aan de overkant. De ene keer zit er een gat van meters tussen de brug en de kade en zoals afgelopen nacht ging het slechts om centimeters. Op dat moment ben ik vreselijk bang om eraf te vallen, terwijl ik in werkelijkheid geen watervrees heb. En al is de afstand tussen de brug en de kade nog zo klein, ik durf er niet overheen te stappen.

Ten tweede droom ik regelmatig over spoorwegovergangen. Ik heb nog nooit een ongeluk meegemaakt met een trein, maar ik ben altijd erg huiverig voor spoorwegovergangen. Bij het horen van de rinkelende bellen heb ik mij hart zo ongeveer in mijn keel zitten. Ik droom vaak over stations, bijvoorbeeld dat ik met iemand afspreek op een perron of juist iemand kwijtraak op het station of in de trein. Vaak eindigt de droom dat we elkaar weer vinden, uit de trein stappen en dan midden op het spoor blijken te staan. Op dat moment komt er dan uit de bocht heel snel een trein op ons af waarna ik wakker wordt. Een variant hierop is dat ik droom dat ik op de rails sta waarbij er meerdere sporen naast elkaar liggen. Hierbij komen er dan vanuit verschillende richtingen treinen op me af. Zodra ik dan voor de ene trein aan de kant ben gegaan, blijkt er weer een nieuw spoor bij te zijn gekomen waar weer een andere trein op rijdt. Ik word altijd wakker op het moment voordat de trein bij me is.

Beide dromen zijn (op z'n zachtst gezegd) zeer onprettig en ik vraag me dan ook af wat dit te betekenen heeft. Vooral omdat ik er al jaren mee te maken heb en ik merk dat ik steeds meer angst ontwikkel voor langsrijdende treinen. Met name omdat het angstgevoel uit de dromen mij dan weer bekruipt. Angst voor water of bruggen heb ik in werkelijkheid niet, maar ik moet er wel aan denken als ik een grote brug oversteek.

Omdat deze droom nu al jarenlang terugkomt en ook op zo'n gekke manier, ben ik heel erg benieuwd of iemand misschien weet wat dit zou kunnen betekenen.

Anoniem

Re: Wat betekent mijn droom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:56

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 22:57

Daar heb ik al eens gekeken maar nergens vind ik iets over mijn dromen waarbij de brug niet aansluit, of ik telkens bijna wordt aangereden door een trein.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:59

Ben je bang voor veranderingen toevallig? Dat zou een hoop kunnen verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:09

Wat Leestmee zegt klinkt best logisch. Bang voor verandering, moving forward?

Dromen zijn raar. :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:15

Dat zou destijds misschien een verklaring kunnen zijn: ik zat toen nog op school, was bezig met mijn studie en daarna heeft het lang geduurd voor ik eindelijk een vaste baan had. In het afgelopen jaar ben ik (voor het eerst) gaan samenwonen en heb ik eindelijk een vaste baan gekregen, twee dingen waar ik altijd van 'droomde', even heel ironisch uitgedrukt :') . Maar nog steeds heb ik die dromen. Je zou toch denken dat die veranderingen nu wel klaar zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:33

Op ww.grotebeer.net vind ik de volgende uitleg;

Trein: als je droomt dat je met de trein reist dan staat dit voor je reis door het leven.
Omdat een trein op rails rijdt, geeft dit aan dat je het gevoel hebt dat je geen keus hebt over de richting die je leven op gaat.
Droom je over een ongeluk met een trein, dan gaat het najagen van je dromen niet volgens plan.
Het kan zijn dat het je aan zelfvertrouwen ontbreekt om je dromen met volle inzet waar te maken.
Ben je in je droom op een station, dan staat dit voor een onverwachte vertraging van je plannen.

Treinspoor: staat voor het gevoel dat je niet veel keus hebt in je leven.
Loop je over het spoor, dan ben je onder de indruk dat je leven maar op één bepaalde manier kan lopen.
Je hebt eigenlijk heel veel opties, maar je ziet ze niet.

Een brug staat voor overgang.
Een brug over water wijst er op dat je een conflict in emotie's ervaart.
Was de brug gammel of ingestort, dan heb je een probleem met een vriendschap of een relatie.

Kan je daar wat mee?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:39

Bedankt Kanzi. Ja en nee. Ik kan het niet allemaal zo goed plaatsen.
Zo droom ik telkens over een 'bijna ongeluk' met de trein.
Misschien dat het telkens meerderen van het aantal sporen te maken heeft met de angst om niet mijn eigen "spoor" te kunnen bouwen?
Jarenlang heeft het slagen voor mijn Pabo-diploma en hierna het vinden van een baan centraal gestaan in mijn leven. Nu heb ik deze doelen/dromen bereikt maar ik blijf over die treinen dromen.

Ergens anders had ik over bruggen gelezen dat dit te maken heeft met een verandering in je leven.
Maar wat zou dan het niet-aansluiten van de brug kunnen betekenen? En de angst om van de brug af te vallen? Misschien de angst voor het verbreken van een vriendschap of mijn relatie? Ik heb een fijne relatie, maar ik ben altijd erg bang om mensen in mijn leven te verliezen. Ik ben hier ook altijd heel erg mee bezig, teveel naar mijn idee.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:56

Citaat:
Misschien dat het telkens meerderen van het aantal sporen te maken heeft met de angst om niet mijn eigen "spoor" te kunnen bouwen?

Of misschien de angst dat een verandering van spoor niet goed voor je uitpakt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 00:00

Kanzi schreef:
Citaat:

Of misschien de angst dat een verandering van spoor niet goed voor je uitpakt?

Geen idee. :n
In de droom ben ik in eerste instantie opgelucht dat ik van het spoor af ben waar een trein op me af komt, tot ik merk dat ik op een nieuw spoor sta waar ook een trein blijkt te rijden.
Ik vind het ook heel typisch dat de treinen over het algemeen relatief langzaam rijden, terwijl de laatst trein, vlak voor ik wakker wordt, altijd supersnel op me afkomt, alsof het versneld wordt afgespeeld.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:01

Je kunt inderdaad dingen uit je droom opzoeken in het droomwoordenboek

Soms zijn dromen gewoon heel raar, zo heb ik van de week gedroomd dat mijn muziekleraar (tevens dirigent van de schoolband waar ik in speel) ging emigreren naar Amerika om zijn droom om boer te worden waar te maken. Toen heb ik in steekwoorden mijn droom opgeschreven en bijna alle steekwoorden betekenen volgens het droomwoordenboek hetzelfde. Terwijl het echt totaal onafhankelijke delen van mijn droom waren.

Edit: De nacht erna droomde ik dat ik alleen thuis was en er een inbrekers was. Die heb ik laten schrikken en toen ging die weg. Maar hij kwam vervolgens met een groep zigeuners terug die in mijn achtertuin gingen bivakkeren. Toen wilde ik de politie bellen, maar ik was van mening dat 112 niet voor mijn geval belde. En ik kon het normale nummer van de lokale politie niet vinden. Dus ging ik uiteindelijk bij de zigeuners zitten en warme chocolademelk drinken :')

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:08

Zijn het bekenden van je die je ontmoet of kwijt raakt in de trein of op het station?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 00:28

Ja, meestal familie, heel soms leerlingen van me. Mijn zus komt er bijna altijd in voor, zij is mijn beste vriendin en ik heb altijd de angst dat haar iets overkomt.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:36

Vaak zijn dromen dusdanig persoonlijk dat 'algemene droomboeken' weinig duidelijkheid bieden. Je kan kijken naar de afzonderlijke compartimenten (bv. wat betekent Zwolle voor je, wat associeer je met treinen) en daarna proberen het tot een volledig verhaal te verbinden. Vaak zijn dromen geen letterlijke boodschappen :)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:37

Misschien dat dat stuk inderdaad verwijst naar je angst om die mensen kwijt te raken.
Niet alleen dat ze iets overkomt maar dat hun spoor op een gegeven moment de andere kant op buigt dan dat van jou, dat ze op die manier uit je leven verdwijnen.
En dat je daar dan geen controle over hebt, ook niet door op een ander spoor te springen?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:06

Een iets ouder topic, maar ik ben heel benieuwd of iemand weet wat mijn steeds terugkerende dromen betekenen.

We hebben met onze klas/school een soort uitje. We zitten op een boot midden op een groot meer en mensen springen er af en toe af, spelen in het water, enzovoort. Dan zie ik een persoon (altijd dezelfde persoon, bestaat ook in het echt) en daardoor besluit ik er ook in te springen. Maar als ik het water raak zink ik heel diep weg, alsof ik vanaf een flat in het water ben gesprongen. Als ik dan op het diepste punt ben (maar nog lang niet bij de bodem, dat meer lijkt oneindig diep), komt er of een HELE grote haai met open bek naar me toe zwemmen, of een HELE grote walvis naar me toe zwemmen, OF allebei. Als de haai (het eerst) bij me is, eet die me op. Dan word ik wakker. Als de walvis bij me is, gebeurt er niets, maar word ik ook wakker. Ik word altijd rond een uur of 5/half 6 wakker.

Een droom waarin ik precies hetzelfde angstige gevoel had als wanneer ik zo diep het water in zak/de haai me opeet was deze: we waren weer ergens met school, een soort bijeenkomst. Er was een mogelijkheid om aan een trapeze te slingeren. Ik ging dat doen, maar toen ik eenmaal vaart had, slingerde ik door een stad met allemaal flatgebouwen en hoge kantoren waar ik om heen moest. Ik wist ze te ontwijken, maar iedere keer dat ik stuurde, maakte ik meer vaart en ik besefte dat ik zo nooit zou kunnen landen. Toen zag ik weer diezelfde persoon als in die andere droom en besloot ik te gaan landen. Dat kon in zo'n bak met allemaal van die schuimblokken. Maar ik kon dus niet afremmen en op een gegeven moment heb ik van een gigantische hoogte maar op die bak gericht en me losgelaten en viel ik naar beneden maar ik miste de bak echt NET. Ik liep er met een duizel in mn kop en een lichaam vol spierpijn van weg en werd vervolgens weer rond een uur of 5 wakker.

Ik zie wel wat gelijkenissen tussen de twee zoals die persoon, de hoogte waarmee ik val/zink en de angst (bij beide is een angst aanwezig die ik voor de aanwezigen probeer te onderdrukken). Maar wat ze nou kunnen betekenen?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:10

Ik stel hier ook maar mijn vraag :o

De laatste tijd heb ik welleens dromen over iemand die ik tegenkom en een zelfde kledingstuk als mij draagt. Wie het is weet ik niet precies meer, was wel een vrouw. Hier baal ik in mijn droom dan erg van omdat ik graag orgineel wou zijn met dat kledingstuk.

Weet iemand wat hiermee bedoelt wordt?!

google geeft me geen duidelijkheid.. -O-