Tamron lens kapot door derde...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Tamron lens kapot door derde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:59

Hallo,

Ik zit met een nogal rottig probleempje.

Ik was met vriendin mee naar haar verzorgpaard. Die wou de wei alleen niet in, maar dit lossen we altijd op met rust. Paardje is 2 en is een hele klus geweest. Voor dat verhaal ff naar laulora @ bokt zoeken...

Maar goed eigenaar kwam eraan (man fokt enkel en heeft verder geen verstand van paarden qua omgang) en gaat het paard van achter drijven. Dit is bij dit paard echt not done, dus zij schoot weg richting mij. Let wel, ik stond in het gangetje die zo smal is dat je voor het paard moet lopen om het paard er door te leiden.

Ik had mijn camera om mijn nek, omdat ik net foto's van een ander paard had gemaakt. Ik probeer dat paard nog te pakken, maar ja dat ging dus niet en paard slingert mij om en mijn camera lens klapt tegen de muur.

Nu is dus het scherpstel mechanisme kapot. Kortom is het door paardlief gebeurd, maar ibdirect weer door die man. Hij jaagde haar op en ik kon geen kant op.

Ik zie graag dat hij mij of de reparatie kosten gaat dekken (rond de 200/300 euro) of een nieuwe lens (149 euro). Dat wou hij niet & dus wil ik het op de WA verzekering gooien.

Valt dit eigenlijk wel onder een WA?

Ik heb werkelijk nog nooit wat geclaimd dus ben erg benieuwd!

Bedankt voor het lezen...

Dit is iets wat op unive site stond... misschien bruikbaar?
Afbeelding

Muisbal

Re: Tamron lens kapot door derde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:01

Dat kan via zijn aansprakelijkheidsverzekering, als hij die heeft tenminste. Via die van jou gaat het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:05

Ik vind het niet helemaal terecht eigenlijk.
JIj bent met een jong en onrustig paard bezig en hebt zelf je camera nog om je nek hangen. Je had deze ook eerst weg kunnen leggen of je vriendin even niet kunnen helpen.
Daarbij vind ik de actie van die man (het opdrijven van achteren van een paard dat niet wil) helemaal zo vreemd niet, ik zou het ook van achteren oplossen.
Ik vind het echt je eigen risico.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:06

Tja dit wordt moeilijk. Aangezien je schrijft dat je nog probeert het paard te pakken, ds eigenlijk is het kapot door je eigen actie. Misschien Vd week nog een keer proberen te praten met die man?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:07

Goof schreef:
JIj bent met een jong en onrustig paard bezig en hebt zelf je camera nog om je nek hangen. Je had deze ook eerst weg kunnen leggen of je vriendin even niet kunnen helpen.
Daarbij vind ik de actie van die man (het opdrijven van achteren van een paard dat niet wil) helemaal zo vreemd niet, ik zou het ook van achteren oplossen.

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte. Jonge paarden zijn en blijven een risico, je ging met je vriendin mee om foto's te maken maar nu er iets stuk is moet het ineens vergoed worden door de fokker...

Tja, het is een duur leermomentje denk ik..

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:08

Ik vraag mij ook af of dit niet eigen risico is?
Je had natuurlijk zelf de camera in handen.

Daarbij denk ik ook dat het moeilijk is om de camera op de man te verhalen...
De man liet hem immers niet vallen, maar het paard van jou kennis.
Dan lijkt het mij logischer op haar wa-verzekering te verhalen.

Als de man het heeft aangeboden kan hij toch het verzoek indienen?
Dan hoor je het neem ik aan snel genoeg..

Oeps merk dat ik de verzorger en eigenaar door elkaar zit te halen.
De eigenaar is dus de man.. dan kan hij het hoogstwaarschijnlijk op zijn wa verhalen.
Laatst bijgewerkt door oneside op 17-01-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:09

Goof schreef:

Mee eens, niet zo verstandig om je camera om je nek te houden als je daar mee bezig bent.. zeker niet met een jong paard, met geen enkel paard eigenlijk..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:11

Lees sticky topic op TAO.
Daar staat alles in wat je nodig hebt.

Eigenaar paard is in beginsel risicoaansprakelijk voor het dier.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:12

Ik denk dat dit niet vergoed gaat worden.
Jij hebt namelijk zelf besloten om te gaan helpen met dit paard terwijl je je camera nog om je nek hebt hangen. Altijd je camera weg leggen als je geen foto's aan het maken bent maar iets anders gaat doen.

Volgens mij kun je het alleen verhalen op de wa verzekering als de beste man hem echt kapot heeft gemaakt en dat is in dit geval niet zo, hij heeft de camera niet aangeraakt.

Denk dat je dan de beste kans nog maakt bij je eigen verzekering. Maar ik geef je weinig kans eerlijk gezegd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:14

Karin92 schreef:
Volgens mij kun je het alleen verhalen op de wa verzekering als de beste man hem echt kapot heeft gemaakt en dat is in dit geval niet zo, hij heeft de camera niet aangeraakt.

Denk dat je dan de beste kans nog maakt bij je eigen verzekering. Maar ik geef je weinig kans eerlijk gezegd.

Fout.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:14

Goof schreef:

Paard is totaaaal niet onrustig, weide en staldeuren staan open zodat ze er zelf doorheen lopen. Madame is een miep betreft water... verder is ze juist super rustig en koel in het hoofd... alleen vertrouwt ze die man niet. Die man hoeft maar in de buurt te komen of ze verstijft...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:14

Eigenaar is gewoon aansprakelijk, en kan dit gewoon verhalen op zijn WA verzekering. Zou geen enkel probleem moeten opleveren

Edit: het maakt niet uit of het paard al dan niet onrustig of wat dan ook was. Eigenaar is aansprakelijk.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:15

oneside schreef:
Ik vraag mij ook af of dit niet eigen risico is?
Je had natuurlijk zelf de camera in handen.

Daarbij denk ik ook dat het moeilijk is om de camera op de man te verhalen...
De man liet hem immers niet vallen, maar het paard van jou kennis.
Dan lijkt het mij logischer op haar wa-verzekering te verhalen.

Als de man het heeft aangeboden kan hij toch het verzoek indienen?
Dan hoor je het neem ik aan snel genoeg..

Die man heeft niks aangeboden... enkel gezegd dat hij nog wel erover denkt.
daarbij moet je wel lezen. Het is niet het paard van mn vriendin maar van hem

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:16

Eigenaar is verantwoordelijk voor het gedrag van het paard.

Hoe belachelijk ook. Die vriendin als ik het goed heb is eigenaar? Zei zou het eventueel met die man kunnen overleggen maar eigenlijk zou zij gewoon bij haar wa verzekering moeten na vragen hoe en wat. Als zij haar verzekering goed geregeld heeft dan keert haar wa verzekering gewoon uit.

Edit: zie nu dat die man eigenaar is. Dus zijn wa verzekering moet uitkeren als hij het goed geregeld heeft. Geen idee wat je kan doen als hij niks doet. Aangifte misschien?
Laatst bijgewerkt door 2001 op 17-01-15 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:17

Ts. Je hoeft je niet te verdedigen tegenover mensen uit het topic maar gewoon die man aansprakelijk stellen.

Die man is de eigenaar begrijp ik uit het verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:17

Eigenaar , in dit geval dus die man, is aansprakelijk. Ik zou hem gewoon opbellen en aangeven dat je de papieren voor de verzekering in orde wilt maken omdat je lens stuk is waarbij je hem verteld dat dit via zijn aansprakelijkheidsverzekering gaat omdat hij ten alle tijden verantwoordelijk is voor schade die zijn paard aanricht.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:18

Karin92 schreef:
Ik denk dat dit niet vergoed gaat worden.
Jij hebt namelijk zelf besloten om te gaan helpen met dit paard terwijl je je camera nog om je nek hebt hangen. Altijd je camera weg leggen als je geen foto's aan het maken bent maar iets anders gaat doen.

Als ik besloot te helpen had ik mijn camera niet omgehouden. Ik stond in dat gangetje omdat ik net foto's had gemaakt van dat andere paard in een andere wei... toen kwam die man en drijft haar op. Instinct zegt pakken, wat niet lukt... ik stond daar enkel.

Dat paard moet met zo min mogelijk druk geleid worden...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:19

Iris82 schreef:
Ts. Je hoeft je niet te verdedigen tegenover mensen uit het topic maar gewoon die man aansprakelijk stellen.

Die man is de eigenaar begrijp ik uit het verhaal?

Klopt en ik wil mij niet verdedigen, zijn enkel puntjes wat verkeerd geïnterpreteerd wordt...

Die man is eigenaar. Zij is enkel verzorgster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:20

Goof schreef:

Ben ik het helemaal mee eens.. :j

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:20

Yvank_ schreef:
Eigenaar , in dit geval dus die man, is aansprakelijk. Ik zou hem gewoon opbellen en aangeven dat je de papieren voor de verzekering in orde wilt maken omdat je lens stuk is waarbij je hem verteld dat dit via zijn aansprakelijkheidsverzekering gaat omdat hij ten alle tijden verantwoordelijk is voor schade die zijn paard aanricht.

Paarden vallen dus ook onder AVP? Okee dan is dat duidelijk

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:21

Oh en naar diegene die het normaal vinden om paard van achter op te jagen door een persoon die ze niet vertrouwd... je kent haar geschiedenis niet...

1 ze vertrouwt hem niet en 2 achter opdrijven geeft haar angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:23

KarmaWitch schreef:
Oh en naar diegene die het normaal vinden om paard van achter op te jagen door een persoon die ze niet vertrouwd... je kent haar geschiedenis niet...

1 ze vertrouwt hem niet en 2 achter opdrijven geeft haar angst.

Daar heeft de verzekering echt geen boodschap aan :n

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:23

Het is zeker niet jou schuld. Als jij gewoon ergens loopt en je wordt aangereden dan heb je er ook voor gekozen maar niet om aangereden te worden. Zou een rare wereld worden. Of die man zijn paard op jaagt maakt ook niks uit. Het is Wel zijn schuld, maar als het in alle rust was gebeurd. Was hij nog steeds verantwoordelijk

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:26

Kortom... het is dus te verhalen op hem...

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:28

KarmaWitch schreef:
Kortom... het is dus te verhalen op hem...

Juist