Zelf werk ik bij een tankstation in de buurt. Veel contact met klanten dus. Over het algemeen gelukkig prima, de meeste mensen hebben gewoon fatsoen en vinden het echt leuk om even contact te hebben. Maar er zijn ook andere figuren...
En dan vraag ik me soms wel eens af... Waarom er zoveel mensen zijn met zo weinig fatsoensnormen. Hoe ga jij hiermee om? Vind jij altijd dat klant koning is, ook als ze duidelijk op je neerkijken en je aanspreken alsof je hun hond bent? Lach jij er stiekem om, hou je deze mensen een spiegel voor met een leuk antwoord? Kortom, hoe doen jullie dat?
Voorbeeld: klant stormt binnen, zegt geen hallo, roept alleen 'banden'. Hij wilde dus een muntje om zijn banden op te kunnen pompen.
Ik zeg vriendelijk hallo, geef hem dit muntje en wens hem een prettige dag.
Maar achteraf had ik misschien liever iets willen zeggen in de trant van 'pardon? Ik ben geen hond en wens ook niet zo aangesproken te worden. Een muntje voor de bandenspanning alstublieft'.
Ikzelf blijf dus altijd netjes, maar het kan me enorm frustreren achteraf. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen je als stront denken te kunnen behandelen alleen omdat dit laagopgeleid werk is. Niemand is beter dan een ander en ik vind ook niet dat in onze maatschappij zo met elkaar omgegaan dient te worden.
Anyway, ik ben benieuwd hoe jullie met dit soort mensen omgaan