Minder uren werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Minder uren werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 09:55

Hallo Bokkers,

Ik werk nu al een aantal jaar parttime bij de Appie.
Hiervoor heb ik er 4 jaar Fulltime gewerkt, maar ben toen terug naar school gegaan en wilde wel een bijbaantje houden.

Ik had als standaard dagen de donderdag avond, zaterdag overdag en de zondag.

Nu heb ik van de week mijn rooster gekregen voor week 4 en ben ik van de zondag afgehaald zonder mijn goedkeuring.

Ik heb elke zondag gewerkt dat de winkel open was met uitzondering van de 2 keer dat ik op vakantie was. Dit was meer dan een jaar.

Nu is mijn vraag mogen ze dit zomaar doen?
Ik kreeg een advies om het CAO door te nemen, want er zou een regel zijn dat je na 26 weken de uren als "vast" mag zien en dat heb ik meer dan gehaald.

Weet iemand dit toevallig? Of zijn ze gewoon in hun recht.

Alvast bedankt!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:57

Wat voor contract heb je? Ben je oproep kracht? Heb je een min-max contract?

DinaxUllie

Re: Minder uren werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 09:58

oproepkracht en het was eerst een 0 uren contract, maar als je een bepaalde tijd werkt werd dit geloof ik veranderd. Hier alleen nog geen contract van gezien..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:01

Als je de afgelopen (ten minste 3) maanden of wekelijks hebt gewerkt, of ten minste 20 uur per maand, bijvoorbeeld volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren, dan mag ervan worden uitgegaan dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren.

Als je 3 maanden volgens een vast rooster hetzelfde aantal uren hebt gewerkt, kan de werkgever niet zomaar stoppen met oproepen. Hij is verplicht je in te roosteren.

Een werkgever kan je niet als een losse oproepkracht blijven beschouwen als je de afgelopen (ten minste 3) maanden of wekelijks hebt gewerkt, of ten minste 20 uur per maand hebt gewerkt, bijvoorbeeld volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren. Volgens de wet heb je in zo’n situatie recht op een arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren. Je werkgever is dan verplicht om jou in te roosteren.

http://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-se ... roepkracht

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 10:08

Dankjewel dat is al een stuk verduidelijking.
Zie dus ook dat ik gewoon recht heb op doorbetaling als ik zien ben..
Nooit gehad dus.
Ik maakte elke week 17 uur (zondag 200% dus officiëel 22 uur) dus die 20 uur per maand zijn dan ook gehaald.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:14

DinaxUllie schreef:
Dankjewel dat is al een stuk verduidelijking.
Zie dus ook dat ik gewoon recht heb op doorbetaling als ik zien ben..
Nooit gehad dus.
Ik maakte elke week 17 uur (zondag 200% dus officiëel 22 uur) dus die 20 uur per maand zijn dan ook gehaald.

Ik denk niet dat je de uren voor zondag dubbel mag rekenen in je rekensom naar 20 uur. Maar zeker weten doe ik het niet..zou dat aan het juridisch loket vragen of misschien weet iemand anders het hier?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 10:18

Nee oke, maar ook zonder die dubbele uren kom ik met gemak aan 20 uur per maand.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:11

Je hebt gemiddeld recht op je gemiddelde werkomvang, niet op de planning op zondag (en jij bent waarschijnlijk relatief duur op de zondag in verband met de toeslagen). Het is dus lastig, zeker bij een oproepcontract, om van een planning van één week te zeggen dat die niet aan de eisen voldoet.

Overigens hoef jij niet vooraf toestemming te verlenen aan je werkplanning: je wordt opgeroepen voor die uren, en afhankelijk van de afspraken kan je weigeren die uren te komen. Dat is iets anders dan zelf aangeven wanneer je wil werken.

Kortom: ga eens het gesprek aan met de open vraag waarom je van die zondag bent gehaald, en of er nieuwe afspraken over jouw inzet moeten worden gemaakt.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 11:12

Ik weet waarom ik er vanaf gehaald ben.
Iemand anders had gevraagd of hij mocht werken, omdat hij geld nodig had.

Dit wordt dan verhuld in een ander sausje en dan hopen dat ik er niet achter kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:41

DinaxUllie schreef:
Ik weet waarom ik er vanaf gehaald ben.
Iemand anders had gevraagd of hij mocht werken, omdat hij geld nodig had.

Dit wordt dan verhuld in een ander sausje en dan hopen dat ik er niet achter kom.

Met deze reden zou ik sowieso niet akkoord gaan. Alsof jij het geld niet kan gebruiken? :n

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:22

Nee klopt ga er ook zeker niet me akkoord.