werken op tijd heeft iemand dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

werken op tijd heeft iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:51

Hallo allemaal,

ik vroeg me af of meer mensen hier en bepaalde tijd voor een taak krijgen op het werk? Bijvoorbeeld je hebt een kwartier om iets te doen? En hoe gaan jullie ermee om vinden jullie het handig of?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:09

Bij mijn werk is echt alles uitgepland op de tijden. Alles word berekend in de computer. Vanuit dat worden de weekplanningen gemaakt en vanuit daaruit de dagplanningen. Deze bestaat uit vakjes waarbij per persoon per kwartier staat aaangegeven wat de taak is, wanneer diegene pauze heeft en noem maar op.
Voor elke taak staat dus ook een tijd, probleem is dus wanneer je over die tijden heen gaat al snel over het urenbudget per week zit, tenzij je andere taken schrapt. Op beide keuzes word je als leiding op afgerekend. Dus hier word heel erg gewerkt en gestuurd op productiviteit. Als leidinggevende ga je daar per persoon anders mee om, omdat je collega's ook allemaal anders omgaan met tijdsdruk. Heel leuk om daar ook de wisselwerking te zien tussen leidinggevende en collega. Beide kanten meegemaakt. Vond het als vuller vreselijk als ze hamerden op tijd, werd er helemaal zenuwachtig van. Daarom ben ik als leidinggevende totaal niet hamerend, maar helpend. Meestal zit er een makkelijk oplosbare reden achter waarom de gestelde tijd niet word gehaald. En hoewel ik als leidinggevende nu afgerekend word op de productiviteit, sta ik hier veel nuchterder in dan toen.
Meeste collega's vinden de hoge tijdsdruk niks, maar vinden het wel fijn dat er tijden worden gegeven, dat geeft duidelijkheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:11

Ik ben verzorgingsassistente en werk uitsluitend op tijd!
Een uur hier.anderhalf uur daar...ik kijk de hele dag op de klok of het al tijd is om naar mijn volgende cliënt te gaan :D

Anomien

Re: werken op tijd heeft iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:14

ik werk in uurtje factuurtje land.

word zelfs beoordeeld op declarabiliteit. Dus alle uren die ik niet bij de klant neer kan leggen zijn niet declarabel. Dus hoge druk.

Maar ook uitdagend en geeft voldoening.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:14

Ja. In de schoonmaak. Uur per huisje (vakantievilla's). Nauwelijks haalbaar, je tijd om van huisje naar huisje te gaan zit er ook bij inbegrepen, zelfs als je van de ene naar de andere kant van het park moet fietsen. Dus stel je hebt 5 huizen op een dag, begintijd 10:00, dan ben je - inclusief 30 min pauze - om 15:30 klaar. Zo niet, krijg je je 'overuren' gewoon niet uitbetaald en het te horen. Best frustrerend soms omdat het sowieso nauwelijks haalbaar is qua tijd, zeker niet als je er dan een vies huis tussen hebt zitten dan ga je gegarandeerd achterlopen en dat levert soms wel wat stress op. Huisjes moeten ook perfect in orde zijn anders kan je gewoon terug om het op te knappen. En ook dat in eigen tijd, onbetaald. :Y)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:15

Ik ben mondhygiënist en heb meestal 30 minuten per patiënt.

Dootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:21

Ik werk als mondhygiëniste en ik heb per bepaalde patiënt een bepaalde tijd. Hier moet ik me ook aan houden anders loopt meteen mijn agenda in de war, soms kan dit nog wel eens gebeuren omdat een patiënt dan net wat extra aandacht nodig heeft, dit kan ik vaak wel weer inhalen. Ik ervaar werken met een tijdsplanning wel als fijn, omdat ik precies weet wat ik moet doen en kan doen. Het uitlopen met tijd vind ik soms wel wat stresserig maar dit gebeurd eigenlijk weinig bij mij.

Dootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:22

gabyfedde schreef:

Leuk dat je ook mondhygiëniste bent!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:32

Bestralingsafdeling. 10 tot 20 minuten per patient. Op jouw vraag of het handig is: ja, anders zou het een zootje worden.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:38

Bakkerij, als wij niet volgens schema werken en in het begin een minuut later zijn kan je dag wel 3 uur langer worden ivm het proces van de broden dusja bij ons komt het heeeel noukeurig

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:47

Mijn werk kent geen vastgestelde planning, behalve de agenda die ik zelf stel; in overleg met collega's/klanten.
In mijn werk ontwikkel ik veelal nieuwe ideeën/'producten'/oplossingen. Met voortdurende tijdsdruk zou ik dat niet kunnen. Werk wel met deadlines.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:59

Ik werk in de zorg, gelukkig niet precies op tijd. Lijkt me in de zorg ook eigenlijk niet te doen, elke dag is anders en soms neem je bijvoorbeeld eens wat langer voor een cliënt als dat nodig blijkt te zijn.

Ik zou ook niet zo goed kunnen omgaan met zo'n strakke tijdsplanning, maar snap dat het in sommige beroepen nodig is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 02:12

Yinthee schreef:
Ja. In de schoonmaak. Uur per huisje (vakantievilla's). Nauwelijks haalbaar, je tijd om van huisje naar huisje te gaan zit er ook bij inbegrepen, zelfs als je van de ene naar de andere kant van het park moet fietsen. Dus stel je hebt 5 huizen op een dag, begintijd 10:00, dan ben je - inclusief 30 min pauze - om 15:30 klaar. Zo niet, krijg je je 'overuren' gewoon niet uitbetaald en het te horen. Best frustrerend soms omdat het sowieso nauwelijks haalbaar is qua tijd, zeker niet als je er dan een vies huis tussen hebt zitten dan ga je gegarandeerd achterlopen en dat levert soms wel wat stress op. Huisjes moeten ook perfect in orde zijn anders kan je gewoon terug om het op te knappen. En ook dat in eigen tijd, onbetaald. :Y)

Werk ook in de schoonmaak. Gelukkig zit ik op kantoorpanden en een middelbare school. Nu is die laatste zeker niet het leukste soort pand om te doen, maar 10 keer beter dan die vakantiehuisjes. Die heb ik ook een tijdje gedaan en idd zoals je zegt; de tijd die je krijgt is echt niet te doen. Je moet letterlijk rennend door zo'n huisje heen anders haal je het niet. Maar dat vond ik niet eens het ergste. Het ergste was hoe ranzig die huisjes vaak werden achtergelaten. Magnetron waarin voedsel was ontploft en ondertussen lekker aangekoekt. Bergen afwas, etensresten overal :r Echt te ranzig gewoon. Dat mensen zich niet kapot schamen een huisje zo achter te laten.
Moet idd ook alles op tijd doen uiteraard (blijft de schoonmaak) maar op kantoren en de school die ik doe is het wel redelijk te doen. Hoef niet te rennen in ieder geval. Maar tijd is in de schoonmaak zeer scherp ingedeeld; je kan niet verslappen of even 4 min kletsen, want dan kom je al tijd te kort.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:43

Soort van. Zit momenteel in de klantenservice en in principe wordt van ons verwacht dat we de meeste dingen voor de klant kunnen regelen in het gesprek zelf + 2 minuten. En alles wat daar niet in lukt hebben we 1 uur extra per dag voor. Dus flink op tijd, maar zolang het systeem meewerkt is dat allemaal goed te doen :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:07

Heb het nu niet meer maar ben leidinggevende geweest bij Scapino waar we wel een soort tijden hadden.
Per week mochten we een x aantal uren indelen. Dit bestond uit mijn Eigen uren (42), een fulltime kracht van 32 u/w, en de rest werd ingevuld door oproepkrachten. De uren per week die ik mocht besteden lag voornamelijk aan de hoeveelheid vracht die ik binnen zou krijgen.
We hadden namelijk rustige weken waarin ik 2 keer per week 6 containers binnen kreeg, maar er waren ook weken bij waarin ik 2 keer per week 30 containers kreeg.
Het hoofdkantoor rekende altijd 1,5 uur per container, wat op zich prima te doen was, ware het niet dat het hoofdkantoor geen rekening leek te houden met de rest van de werkzaamheden.
Daarnaast was de ene container de andere niet. De een had je met een uur klaar, de andere met 2,5 uur. Het laatste kwam vaker voor waardoor ik alleen daardoor al in de knoop raakte met de uren. Daarnaast werd er ook geen rekening gehouden met het feit dat klanten graag af willen rekenen, geholpen willen worden, of dat de winkel iedere dag opgeruimd moest worden en alle andere bijkomende zaken.

Ik had dus maandelijks ruzie met mijn rayonmanager omdat het urenquotum niet gehaald werd. In de weken dat ik het wel haalde, had ik nog containers staan aan het einde van de week en zeer gestresste medewerkers.
Gelukkig was ik niet de enige die hier enorm mee worstelde. Had contact met veel andere vestigingsmanagers die allemaal dezelfde problemen ervaarden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:21

xxCYNNxx schreef:
Werk ook in de schoonmaak. Gelukkig zit ik op kantoorpanden en een middelbare school. Nu is die laatste zeker niet het leukste soort pand om te doen, maar 10 keer beter dan die vakantiehuisjes. Die heb ik ook een tijdje gedaan en idd zoals je zegt; de tijd die je krijgt is echt niet te doen. Je moet letterlijk rennend door zo'n huisje heen anders haal je het niet. Maar dat vond ik niet eens het ergste. Het ergste was hoe ranzig die huisjes vaak werden achtergelaten. Magnetron waarin voedsel was ontploft en ondertussen lekker aangekoekt. Bergen afwas, etensresten overal :r Echt te ranzig gewoon. Dat mensen zich niet kapot schamen een huisje zo achter te laten.
Moet idd ook alles op tijd doen uiteraard (blijft de schoonmaak) maar op kantoren en de school die ik doe is het wel redelijk te doen. Hoef niet te rennen in ieder geval. Maar tijd is in de schoonmaak zeer scherp ingedeeld; je kan niet verslappen of even 4 min kletsen, want dan kom je al tijd te kort.

Dat snap ik ook echt niet. Vorig jaar zijn we naar een vakantiehuisje geweest in NL en het jaar daarvoor in Denemarken, maar bij het huisje in Denemarken moesten we zelf schoonmaken (anders extra betalen, ML vond dat zelf schoonmaken wel kon, met een kereltje van ruim anderhalf en een baby van 6 weken 8)7 ). Dus dat was wel even heftig, maar goed, wel netjes schoon achtergelaten. Bij het park in NL zat schoonmaak erbij in, maar was het wel de bedoeling om de afwas netjes weg te werken en het netjes achter te laten. Wat we uiteraard ook hebben gedaan. Hoe asociaal ben je als je het huisje als gore bende achterlaat? Dat snap ik echt niet...

Ik werk in de kinderopvang. Enige tijdsdruk die we hebben is het ritme van het kdv, maar dat komt niet zo nauw. Of ik nu om 11.30 of om 11.40 aan tafel zit, is niet zo van belang. Ik werk op een peutergroep, dus geen baby's met voedingen. Dan komt de tijd wel wat nauwer...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:42

Dootjuh schreef:
gabyfedde schreef:

Leuk dat je ook mondhygiëniste bent!

Ja. Toevallig onze reacties na elkaar. Bij mij hebben patiënten vaak een afspraak bij de tandarts na mijn behandeling, dus uitloop kan eigenlijk niet.
Maar... Nog 2 weken en dan ga ik (iig voorlopig) wat anders doen: werken als tandartsassitente in Zweeds Lapland.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:06

djinnie schreef:
xxCYNNxx schreef:

Dat snap ik ook echt niet. Vorig jaar zijn we naar een vakantiehuisje geweest in NL en het jaar daarvoor in Denemarken, maar bij het huisje in Denemarken moesten we zelf schoonmaken (anders extra betalen, ML vond dat zelf schoonmaken wel kon, met een kereltje van ruim anderhalf en een baby van 6 weken 8)7 ). Dus dat was wel even heftig, maar goed, wel netjes schoon achtergelaten. Bij het park in NL zat schoonmaak erbij in, maar was het wel de bedoeling om de afwas netjes weg te werken en het netjes achter te laten. Wat we uiteraard ook hebben gedaan. Hoe asociaal ben je als je het huisje als gore bende achterlaat? Dat snap ik echt niet...

Ik werk in de kinderopvang. Enige tijdsdruk die we hebben is het ritme van het kdv, maar dat komt niet zo nauw. Of ik nu om 11.30 of om 11.40 aan tafel zit, is niet zo van belang. Ik werk op een peutergroep, dus geen baby's met voedingen. Dan komt de tijd wel wat nauwer...

Wat jij verteld gold daar overigens ook hoor. Die mensen hebben dus ook wel degelijk nog een extra rekening gehad ivm extra schoonmaakwerkzaamheden, maar daar heb je helaas op dat moment (dat je daar staat als schoonmaakster en die bende moet schoonmaken) geen troost aan. We kregen er ook wel wat extra tijd voor, maar dat was op zn hoogst 10 min en dat was gewoon echt te weinig als je een complete afwas hebt te doen en een magnetron van binnen helemaal kunt opboenen omdat er aangekoekte voedselresten zitten overal.
En ik denk ook niet dat die extra rekening erg hoog was; als ik bedenk hoe vaak het voorkwam dat mensen dat risico voor lief namen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:56

Ik werk bij een bank en doe verschillende processen. Voor elk soort proces staat een bepaalde tijd. Dit is allemaal in een computerprogramma vastgelegd. Wanneer je begint en eindigt met een proces, moet je dit aangeven in dit computersysteem. Dus je klikt het aan als je begint, en sluit het af als je eindigt. Elke dag kun je in een schema zien hoe goed je volgens de normtijd gewerkt hebt. Dus, sneller of langzamer. Dit schema hangt gewoon in de algemene werkruimte en daar staan al je collega's op. Je moet het dus een beetje zien als een motivatieprogramma.

Als je een keer een slechtere dag hebt en dus eigenlijk de hele dag wat langzamer hebt gewerkt, zal niemand daar wat van zeggen. Maar als je steeds zonder reden structureel te langzaam werkt en mensen zien dat je daar geen goede reden voor hebt (je zit bijvoorbeeld veel met je telefoon te spelen) dan zou je daarvoor op het matje kunnen worden geroepen.

Sommige collega's worden er best gestresst van. Ik heb daar niet zo'n last van, maar ik zou het prettiger vinden als het systeem er niet was. Maar ik kan het vanuit het management goed begrijpen dat ze zo'n systeem hebben. Bovendien heeft het systeem een signaalfunctie; bijvoorbeeld als alle medewerkers op dat proces langzamer gaan werken dan de normtijd. Dan gaan ze kijken wat er aan de hand is en of de normtijd verhoogd moet gaan worden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:24

Toen ik nog in een drukkerij werkten moest ik een X aantal boeken per dag brocheren (inbinden zeg maar). Dat ging allemaal machinaal hoor, moest alleen de binnenwerken en omslagen er zelf instoppen en als ze klaar waren eruit halen.
Ik weet niet meer precies hoeveel het er per dag waren (ik dacht iets van 2000 ofzo?) want bij mij waren ze niet zo streng omdat ik vakantiekracht en voor de extra werkzaamheden was, maar zoiets was het wel. Opzich was dat wel goed te doen.
Maar ik moest wel eens aan een andere machine bijspringen en dan redt je het natuurlijk niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:56

Ik werk als fysiotherapeut in een revalidatiecentrum en word gepland door de planningsafdeling.

Vind het prima :j en handig ja, zo kun je borgen dat iedereen hetzelfde aan tijd krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:48

Ik werk niet op tijd in de zin dat ik maar een bepaalde tijd over een taak mag doen, maar ik heb wel verschillende deadlines. Dat zijn termijnen van een x-aantal dagen of weken. Ik kan zelf inplannen wat en wanneer ik iets doe, maar het moet dan wel af zijn op die datum.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:07

Ik werk in de schoonmaak. Dus ja ik heb vaste tijden om een bedrijf schoon te maken. Dit is als je gewoon lekker door werkt prima te doen.
Heb ook een tijd in de housekeeping gezeten en dat was een hel.15 min per kamer waarbij het bed verschoont moet worden, badkamer schoon, alles gestoft en gezogen moet worden. Overuren werden niet betaald en er werd elke dag wel gezegd of je over je tijd heen liep. Nooit en nooit meer dat ik dat ga doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:01

Ik werk in de zorg, al jaren aan een bepaalde tijd gebonden. Inklokken bij binnenkomst en uitklokken als ik wegga. Helaas is nu met de nieuwe ZVW de druk wel veel hoger geworden om idd niet over de tijd heen te gaan. Wat bij sommige mensen een onmogelijke opgave lijkt als je ook nog iets van kwaliteit wil bieden, als ze eerst uitgebreid naar de wc moeten slaat de stress al toe :o Jammer van mijn mooie beroep, ik had echt nooit verwacht dat ze de zorg zo zouden uitknijpen. Aangezien er bij mij 800 collega's hun ontslag hebben gekregen probeer ik me toch maar aan te passen...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:14

mala26 schreef:
Ik werk in de schoonmaak. Dus ja ik heb vaste tijden om een bedrijf schoon te maken. Dit is als je gewoon lekker door werkt prima te doen.
Heb ook een tijd in de housekeeping gezeten en dat was een hel.15 min per kamer waarbij het bed verschoont moet worden, badkamer schoon, alles gestoft en gezogen moet worden. Overuren werden niet betaald en er werd elke dag wel gezegd of je over je tijd heen liep. Nooit en nooit meer dat ik dat ga doen.

Volgens mij zijn dat wel de gemeenschappelijke factoren binnen de schoonmaak; te weinig tijd (bij kantoren is het gelukkig vaak prima te doen, omdat daar over het algemeen geen bende wordt gemaakt) en het niet uitbetalen van 'overuren'.
Om die reden noem ik mijn werk op die middelbare school ook puinruimen, wat dat is het enige waar wij tijd voor hebben. Heeft niks met schoonmaken te maken, want tegen de tijd dat alle troep uit een lokaal is, moet je alweer naar de volgende om in je tijd te blijven.
De kantoren die ik doe zijn prima te doen binnen de tijd die ik krijg, dus daar maak ik wel schoon :D

Dat van die housekeeping heb ik idd wel gehoord van een collega, die dat dus s'ochtends doet in een hotel. Zij krijgt daar idd ook heel weinig tijd voor. 10 min krijgt ze daar maar voor zelfs, bij het hotel waar zij werkt.