Grieks, hellup!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Grieks, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:00

Ten eerste, omdat ik nog geen 25 paardengerelateerde berichten heb, heb ik het hier maar geplaatst... Ergens anders ging niet. Sorry modjes!

Maar de vraag:

Wie o wie heeft de gouden tip voor het leren van Griekse woordjes in 1 dag :') . Het gaat om 41 woordjes precies en ik krijg ze er in geen mogelijkheid in. Opschrijven, uit het boek leren, overhoor programmas. Het lukt niet!
Wie kan mij de gouden tip geven?

Alvast bedankt!

minikatje

Re: Grieks, hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:01

Ezelsbruggetjes maken en per rijtje van 10 leren.
Daarna volgende rijtje en daarna voorgaande rijtjes weer herhalen.

41 zijn er niet zoveel :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:03

TAO → STW

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:16

Bedankt! Toch duurt Grieks bij mij altijd erg lang, ook omdat ik niet zon geweldige consentratie heb... Frans en Duits gaan er zo in alleen Grieks blijft toch altijd een probleem

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:17

Gezien je binnen de kortste keren wel zoveel posts kan hebben: Maken dat je van bokt afgaat en zorgen dat je gaat leren.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:18

Oke, ik heb Grieks ondertussen laten vallen, maar het wel 2 jaar gehad. 41 woordjes zijn opzich niet zo veel. Ik zal proberen om uit te leggen hoe ik leerde als ik nog maar een dag had.

Je begint gewoon met 3 of 4 Griekse woordjes. Die zeg je hardop steeds op met betekenis. Dat rijtje blijf je maar herhalen tot dat je niet meer in je boek hoeft te kijken om die vier woordjes met betekenis op te zeggen. Dan neem je de volgende 4 en doe je hetzelfde. Als je die ook kent neem je de eerste vier er weer bij en noem je ze een keer of 2 a 3 alle 8 op. En dan ga je weer 4 nieuwe doen. En steeds als je weer vier kent, alle eerdere woordjes een keer opnoemen. En zo maar door... Succes!

Edit: en leg jezelf een bokt-ban op, anders komt er niks van en ik spreek uot ervaring :+
Laatst bijgewerkt door SergeantRoos op 15-01-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:19

En het sleutelwoord 'herhalen'!!
Vooral niet op de laatste dag willen beginnen.

Minikatje: dat is natuurlijk iets heel persoonlijks. Voor mij zijn 41 woordjes enorm veel, slecht taalgevoel en kan slecht leren. Dus veel herhalen.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:22

@SergeantRoos, Bedankt! Ik ga meteen proberen!
@Wingend, bedankt voor de moed insprekende woorden. :o Maar aangezien ik al vanaf vanochtend half 12 non-stop zit te leren (wel middag eten van een kwartier) Begin ik de hoop nu toch een beetje te verliezen. :+

@ijssnuiver, Dat probeer ik meestal ook, haha maar dit was zon woordjes so dat een dag van te voren opgegeven word |(

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:22

Grieks is infeite als je je ervoor interesseert niet zo heel moeilijk
Maak idd ezel bruggetjes
Begin met een paar woorden 4/5 en herhaal deze met de betekenis totdat je ze kan ''dromen''
Stel het niet uit tot het laatste moment en ga niet in een keer 4 uur zitten leren
Verdeel het over de dag 4 woordjes smorgens 4 woordjes smiddags en 4 savonds bij wijze van
non stop of vele uren achterelkaar werkt juist averechts doe leuke dingen tussendoor heel belangrijk

Spreek ze in (incl betekenis) op je telefoon en speel ze een paar keer af voor dat je gaat slapen
omdat je hersenen dan het meeste rust hebben sla je ze beter op

41 woordjes zijn zo klaar

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:41

Probeer Memrise eens, vind ik zelf heel handig! :D

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:44

Bokt afsluiten *D

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:46

Wat bij mij helpt voor andere talen is eerst 10 woorden goed opschrijven totdat je ze goed kent. Dan in wrts gooien in groepjes van 10. Dan herhaal je het nog een keer op wrts en dan begin je met de volgende 10 op te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:50

Kaartjes maken: Op de ene kant het Griekse woord, op de andere kant de betekenis. Door het op te schrijven leer je het deels al. Dan leg je alle kaartjes op een stapeltje met de Griekse kant boven. Als je de betekenis van het woord weet, leg je hem bijvoorbeeld links, weet je het niet, leg je hem rechts. Dan als je door alle kaartjes heen bent, pak je het stapeltje met de kaartjes die je niet wist en begin je opnieuw, net zo lang tot je ze allemaal weet.

Je kunt natuurlijk ook het stapeltje van 41 verdelen in 4 stapeltjes, en dan doe je dus wat ik hierboven schreef maar dan per stapeltje van 10.

Enne een tip voor volgende keer: eerder beginnen! Succes. ;)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:31

Yezzi schreef:
Kaartjes maken: Op de ene kant het Griekse woord, op de andere kant de betekenis.

Dit is de enige manier waarop ik Grieks kan stampen. Je kan de woorden dan daarna sorteren, op woordsoort bijvoorbeeld. Of vraag iemand je te overhoren, totdat je ze allemaal weet (wel iemand die Griekse letters kan lezen dan :D)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:23

ijssnuiver schreef:

Minikatje: dat is natuurlijk iets heel persoonlijks. Voor mij zijn 41 woordjes enorm veel, slecht taalgevoel en kan slecht leren. Dus veel herhalen.

41 zijn 4 rijtjes van 10.
Het overzichtelijk maken van je opgaves is stap 1.
Meestal sorteer ik ze op betekenis of gelijkheid, bijv. dieren of keukengerei.

Slecht leren bestaat imo niet, alleen de verkeerde aanpak. ( Geloof mij, ik heb er 20 jaar over gedaan voordat ik iets vond waar ik dingen supergemakkelijk kon leren. :) )

Ik geef nu bijles in wiskunde. Hoevaak ik niet heb gehoord "Ik kan geen wiskunde","Ik heb er geen gevoel voor." wil je niet weten. En dan valt toch opeens het kwartje en leren ze binnen 5 lessen waar ze 3 jaar over hebben gedaan.

Ken je kapstok en weet hoe je dingen kunt ophangen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:37

Dat zal best. Maar er is nog geen docent die mij heeft kunnen leren hoe ik in vredesnaam goed moet leren. En dan was eindeloos herhalen nog de beste optie :) .
Ik moet eerlijk bekennen dat het bij mij ook een stukje concentratie is, ik vind te snel en te makkelijk afleiding en dat werkt natuurlijk niet mee.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:38

minikatje schreef:
ijssnuiver schreef:

41 zijn 4 rijtjes van 10.
Het overzichtelijk maken van je opgaves is stap 1.
Meestal sorteer ik ze op betekenis of gelijkheid, bijv. dieren of keukengerei.

Slecht leren bestaat imo niet, alleen de verkeerde aanpak. ( Geloof mij, ik heb er 20 jaar over gedaan voordat ik iets vond waar ik dingen supergemakkelijk kon leren. :) )

Ik geef nu bijles in wiskunde. Hoevaak ik niet heb gehoord "Ik kan geen wiskunde","Ik heb er geen gevoel voor." wil je niet weten. En dan valt toch opeens het kwartje en leren ze binnen 5 lessen waar ze 3 jaar over hebben gedaan.

Ken je kapstok en weet hoe je dingen kunt ophangen :)
Mwah, ik kreeg bijles van de beste wiskundedocent van mijn school, maar statistiek kreeg hij er echt niet in hoor. :D Idem met Grieks; zelfs persoonlijke begeleiding van docenten op de uni mocht niet baten, en deze mensen weten echt wel hoe ze studenten op weg kunnen helpen. Natuurlijk zijn er mensen bij wie het kwartje gewoon even moet vallen, maar dat ik een taal niet onder de knie krijg terwijl ik een ontzettend goed taalgevoel heb, zegt imo genoeg.

@ TS: ik gebruikte voor het leren van woordjes altijd Teach2000 en dan op intervalmodus. Je begint dan met een paar woordjes, die worden herhaald en langzaam komen er andere woordjes voor in de plaats. Na een paar keer zitten de meeste er vaak wel in en kun je hem eventueel zo zetten dat hij aan het eind alleen de fouten herhaald.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:51

In mijn ervaring niet echt summerfly :)
Ik heb zelfs boze vriendjes aan de lijn gehad, universitaire studie en toch vriendin het niet duidelijk kunnen maken hoe ze moest leren.
Je kan zelf nog zo goed zijn maar als je niet het kan uitleggen in jip en janneke-taal dan wordt het lastig.
Hetzelfde als een instructeur die Grand-Prix rijdt, als hij dat niet kan overbrengen dan heb je er weinig aan dat hij zo goed is.

Maar goed, mij moet je ook geen Frans laten geven :P (Statistiek is ook een bitch btw )
En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je beroepen op dat je slecht kunt leren is imo alleen het neerhalen van jezelf en dat vind ik jammer.
Heb ook studenten gehad waar ik niets in kreeg, die zijn dan ook doorgestuurd,