Grote gebeurtenissen, welke keuze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Grote gebeurtenissen, welke keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:55

Hoi,

Dit topic open ik zodat ik op 'papier' heb staan wat er nu allemaal op stapel ligt en om misschien wat advies te krijgen van bokkers die in zulke situaties hebben gezeten.
De keus is niet zo makkelijk als het lijkt.. Er liggen een andere grote gebeurtenissen in het verschiet en de volgorde daarvan vind ik er lastig.. Ik probeer steeds te bedenken wat wijsheid is en ik vraag advies aan iedereen, maar iedereen zegt wat anders :+

Allereerst moet ik een hartoperatie ondergaan. Dit wil zeggen dat er een nu te kleine kunst hartklep vervangen wordt door een grotere, de klep zit er nu in vanaf mijn 6e, waarnaar ik natuurlijk ben gegroeid en deze is nu te klein. Voor alsnog heb ik niet heel veel klachten, behalve dat ik ritmestoornissen heb, maar hier heb ik medicatie voor dus het is goed te onderdrukken.
De operatie zou eerst eind dit jaar gebeuren, dit heb ik echter naar voren gehaald en probeerde januari.
Dit gaat waarschijnlijk niet lukken, doordat ik meerdere onderzoeken moet ondergaan eer ik de operatie kan ondergaan.
Door deze operatie zou ik, mits er geen gekke dingen gebeuren, ongeveer 4-6 weken uit de running zijn. Deze operatie MOET gewoon een keer gebeuren, hoe dan ook.

Het volgende is dat mijn vriend en ik gaan samenwonen en een huis gaan kopen. Dit huis is nu verhuurd en de eigenaar van dit huis is mijn vriend zijn oom, de huurders zijn hard op zoek naar een andere woning. We wachten al een hele tijd.
Echter heb ik gister te horen gekregen dat het huis, waar de huurders interesse in hadden, onder voorbehoud is verkocht. Dit is een leegstaand huis.
Wij weten niet of de huurders dit zijn, of anderen. Dit probeert de makelaar te achterhalen, maar het contact leggen is moeilijk met hun.
Het kan dus zo zijn dat hun het wél zijn en dat ze bij wijze van rond maart eruit gaan en wij er dus in kunnen. Er hoeft vrijwel niks te gebeuren aan het huis, dus dat is een zorg minder!

Dan het volgende, volgende week vrijdag heb ik een sollicitatie gesprek voor een mooie functie met een mooi aantal uur. Ik zou heel blij zijn met deze baan, gezien de aankomende hypotheek en dan heb ik meer vastigheid dan dat ik nu heb (12 uur bij een uitzendbureau waarbij ik per dag wordt gebeld/geappt of ik kan werken of niet, erg lastig met plannen!). Uiteraard kan ik het niet maken om na een week werken te zeggen, 'ik heb een operatie'. Dan word ik A. niet eens aangenomen en kom ik vast niet door mijn proeftijd en B. zou ik liever eerst een paar maandjes daar werken alvorens ik de operatie in ga.
Ik kan natuurlijk veel beter leven van een inkomen op basis van 24 uur dan van 12 uur, lijkt me duidelijk. Daarnaast is het uitbetalen van de 12 uur als ik niet werk, nogal een probleem bij hun. Zo heb ik vorige week niet kunnen werken ivm geen diensten, dus dan heb ik ook geen geld.. Tja...
Zonder geld kan ik niks, want ik heb een paard, zorgverzekering, telefoonrekening en ga zo maar door.. Die lopen gewoon door!

En.. Jawel... Dan heb ik nog stage, ik ben net aangenomen om stage te gaan lopen binnen een leuk bedrijf. Nou zal dit niet het grootste obstakel zijn, maar ook hier, zou ik graag toch al even werkzaam willen zijn, om al op gang te komen..

Dusss.. Een hartoperatie is niet niks en het is ook nodig, echter is hier geen spoed bij. Maar ik heb het proberen te vervroegen en dit wil ik dan nu weer terug draaien door het weer een paar maandjes (lees: 2 maanden denk ik) uit te stellen..

Af en toe zie ik het heel helder, maar dan komen de vraagtekens weer.. 'Ja, maar....'
Wat zou jij doen in mijn situatie?
Uiteindelijk zal het mijn eigen keus zijn wat ik doe, maar advies vragen is nooit mis...

Ik ben benieuwd..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:02

Wat een keuzes inderdaad!
Ik heb er allemaal (gelukkig) geen ervaring mee, maar met het ook op je contract wil ik je wijzen op het volgende:
http://www.arbeidsrechter.nl/proeftijd- ... ereenkomst
Arbeidsrechter.nl schreef:
Voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt het volgende. In een overeenkomst voor bepaalde tijd voor maximaal 6 maanden, mag geen proeftijd opgenomen worden. In een overeenkomst voor meer dan 6 maanden mag wel een proeftijd bedongen worden, met de volgende grenzen. Bij een contract van minimaal 6 maanden en een dag tot maximaal twee jaar min een dag, mag een proeftijd van een maand overeengekomen worden. In een overeenkomst voor twee jaren of langer mag een proeftijd tot twee maanden bedongen worden.

Ik weet niet of het uit maakt voor je keuzes, maar in een contract <6 maanden mag tegenwoordig geen proeftijd meer afgesproken worden.

Ik wil je sowieso veel succes wensen!

xManon_

Re: Grote gebeurtenissen, welke keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:43

Maar wanneer kan de operatie plaatsvinden? Want je zegt eerst dat het op korte termijn niet haalbaar is ivm onderzoeken, maar het is wel een probleem met allerlei dingen die op korte termijn gaan gebeuren? Die stage en werkplek heb je al een tijdje toch tegen die tijd dat de operatie echt kan gaan gebeuren, of lees en denk ik verkeerd?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:49

Operatie zou denk ik in februari kunnen gebeuren.
Dit zou ik dan willen uitstellen tot april/mei.

Er heeft vorige week een onderzoek plaats gevonden, arts heeft daarover gebeld en ik zou op korte termijn een CT scan krijgen (die kan ik eventueel ook uitstellen, bedankt ik me net)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:54

Bel je arts op met de vragen en zorg dat je van hem de zekerheid krijgt dat je bij een latere operatie geen risico's loopt, dat is het belangrijkste en dan alle andere zaken, laat het maar op je afkomen. Je kunt hier geen invloed op uitoefenen omdat de beslissingen in handen van andere mensen zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:12

Je hebt denk ik ook een flinke hersteltijd nodig na de operatie ?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:23

Kohtje, ja ik ga uit van 4-6 weken :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:24

Dan zou ik toch daarna pas voor een baan gaan. Voor je nieuwe werknemer niet fijn als iemand er meteen weer uit is.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:29

Voor mij ook niet fijn om zonder inkomsten te zitten.. Tja,, zo is t altijd wel wat denk ik..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:31

Alleen krijg je denk ik nu een uitkering? Je nieuwe baas heeft dan meteen hoge kosten aan iemand die niet komt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:35

Ik heb nu geen uitkering en als ik er een zou krijgen is die maar voor 12 uur..
Wat eigenlijk net te weinig is..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:34

Is het niet mogelijk om die baan aan te nemen en te starten NA je operatie (en hersteltijd)? Ik weet niet hoe snel ze willen dat je start als je die baan krijgt, maar wellicht is het nog een optie voor je. Ik denk niet dat een baas er blij mee zal zijn als je 3 maanden aan het werk bent en dan 1,5 maand uit de running bent... Als het dan een beetje tegen zit, dan ben je door je 6 maanden contract heen en zul je zeker geen nieuw contract krijgen. Terwijl je nieuwe baas geen risico loopt als jij pas aan de slag gaat na je operatie...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:08

Alles tegelijk pff.

Belangrijkste is de operatie

Stage zou ik me niet druk om maken. Dat kan later ook wel.
En werk. Lastig. Mocht je het vinden denk ik niet dat je verlenging krojgt als je na 3 maanden een operatie laat doen. Wat voor baantje is het?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:45

Een heel verhaal met veel lastige dillemas zeg. Mijn keuze zou zijn eerst hartoperatie, dan heb je die gehad en zijn die zorgen en problemen over. Daarvan rustig goed genezen en daarna de rest van de dingen doen, dus baan zoeken samenwonen, huis kopen enz. Als je nu nog thuis woont, daar ga ik vanuit omdat je zegt te willen gaan samenwonen. Dan redt je het met minder geld en heb je ook geen hypotheek nog. Kun je gebruik maken van de rust van geen eigen huishouden en de verzorging van je ouder(s).

Ik weet niet of ook op jou naam een hypotheek moet worden afgesloten maar ik kan me voorstellen dat dat met een aankomende hartoperatie zowiezo niet wordt geaccepteerd. Het huurhuis bij de oom zal niet weglopen denk ik en ik ga ervan uit dat hij vast wel op je zal wachten met de aankoop tot na je operatie en genezing, desnoods huren jullie het eerst nog van hem.