Dom dom dom... Studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Dom dom dom... Studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:21

Ik heb sinds ik in groep 4 zat al gezegd; "ik word juf!". Dit heb ik volgehouden tot mijn examenjaar.
Dat juf willen worden werd echter als snel leraar geschiedenis op het voortgezet onderwijs.
Toen kwam ik er achter dat er bijna geen baankans was na HBO-geschiedenis!

Ik heb toen de keuze gemaakt om HBO-rechten te gaan studeren, ik kan het wel, ik zou de studie best af kunnen ronden echter voel ik mij op geen enkele manier thuis op de opleiding. Ik val ook buiten de groep in de klas waardoor naar school gaan elke dag weer een gevecht met mezelf is.
Zowel qua type mens als hoe ik in het leven sta pas ik niet binnen het plaatje van HBO-Rechten. Ik zou misschien best een goede jurist kunnen worden maar gelukkig word ik er niet van.

Nou zit ik te leren voor mijn tentamens... bedenk ik me dat ik ook gek ben om hier mee door te gaan.

Maar wat dan? Half jaar tussenjaar? En dan?

Tja geschiedenis is nog steeds een vraagteken, ik zie mezelf het liefst vakken als: Nederlands, Maatschappijleer, Geschiedenis en maatschappijwetenschappen geven. Vond ik zelf erg leuke vakken. Ik ben gek op lezen en op taal! :) Als ik iets lees over het onderwijs, zoals vandaag in de krant weer, dan kriebelt het aan alle kanten.

De reden dat ik dit topic aan maak is om te vragen wat jullie zouden doen, ik zit namelijk met een brok in mijn keel en mijn handen in het haar (niet letterlijk, typt zo lastig) want ik ga een hoop mensen teleurstellen als ik stop.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:23

Je gevoel volgen!
Als jou hart ligt bij hbo geschiedenis docent, dan moet je dat gaan doen. Ondanks de slechte kans op een baan.
Ik vind niet dat je studiekeuze moet afhangen van de kans op een baan.

eclair98

Hoe lang moet je nog?

Misschien kan je naar open dagen gaan van scholen? Die zijn nu allemaal bezig :D En praten met iemand van school, een soort ''decaan'', maar dan op het HBO?

Chiave

Waarom zou je hier nog tijd insteken als je er toch niets mee gaat doen?
Steek liever de tijd die je nu "verspilt" in je andere studie, dat scheelt tijd. ;)
Je zou een halfjaar tussenjaar kunnen nemen en je oriënteren op wat je wilt gaan doen, maar als ik jou was, zou ik deze studie toch wel afkappen.

Goof

MarlindeRooz schreef:
want ik ga een hoop mensen teleurstellen als ik stop.[/center]

De enige die je gelukkig moet maken ben jij zelf, dus dikke vinger voor die 'hoop mensen' :+
Doe wat je leuk vindt, blijf niet hangen in wat je niet leuk vindt. Docent zijn is echt onwijs leuk trouwens, ik kan het je aanraden ;)

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:24

Met tegenzin naar school gaan is denk ik niet de oplossing. Als je zeker weet dat dit het niet gaat worden dan zou ik dat tussenjaar nemen om er nog eens goed over na te denken wat je écht wilt! Dat je een hoop mensen gaat teleurstellen moet je even niet aan denken. Je moet iets kiezen waar jouw hart ligt anders ben jij de enige die echt teleurgesteld gaat zijn uiteindelijk! Ik sta nu zelf ook voor die keuze, welke studie gaat het worden.... Het is lastig! Succes met je keuze..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:25

Er is wel heel veel vraag naar Nederlands docenten, dat lijkt mij ook heel leuk om te doen... :j

Dus dat wordt even de twijfel ik kan natuurlijk ook beiden gaan doen! :D

Ik ben eerstejaars...
En om die nieuwe stufi regeling hoef ik mij geen zorgen te maken, stufi kreeg ik toch al bijna niet. :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:25

Een paar vragen:
In welk jaar zit je nu? Als je bijna klaar bent, kun je het beter afmaken.
Heb je op het HBO ook een minor? Misschien kun je een onderwijsminor doen die je bevoegdheid geeft om voor de klas te gaan staan. Dan kun je later nog je werkgever om bijscholing vragen.

MarlindeRooz

Re: Dom dom dom... Studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:26

Ik ben dus eerstejaars, heb nog niks. :)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:26

Mijn advies: doe waar JIJ je goed bij voelt. Het is nooit leuk om mensen teleur te stellen, maar heb is wel jou leven en dan moet je doen waar jij je goed bij voelt.

Vorig jaar zat ik met hetzelfde probleem. Ik was ook tentamens aan het leren, en dacht: waar doe ik het voor? Het was totaal niet mijn ding. Dus ik ben er mee gestopt en ik ben nog nooit zo blij geweest. Ik heb een half jaar gewerkt en ben er achter gekomen wat echt bij mij past. Waardoor ik nu op een opleiding zit waar ik me thuis voel. Succes!

eclair98

Dan zou ik als ik jou was ermee kappen, een al te grote studie schuld kan het toch nog niet zijn? En dan in dat halve jaar gaan orienteren en naar open dagen gaan. Kan je niet met andere docenten (bokkers of op je oude school) gaan praten hoe het in het echt is?

Sem_

Uiteindelijk gaat het om jouw leven, dus laat je vooral niet weerhouden door anderen. Daar krijg je later
alleen maar spijt van! Is dit je eerste studie? Ik ken namelijk bijna niemand bij wie het de eerste studie
gelijk raak was, bijna iedereen die ik ken is wel eens geswitcht. Zelf ben ik er ook zo een, het is ook
moeilijk om in één keer de juiste keuze te maken.

Dus ik zeg: doen! Volg je hart, je kan ook nog proberen je P te halen en volgend jaar te starten met
een lerarenopleiding. Je zou ook gewoon een half jaartje kunnen gaan werken (of reizen of iets).
Volgens mij (correct me if I'm wrong) behoud je ook je recht op de basisbeurs en hoef je dus niet
alles te gaan lenen als je volgend jaar een andere opleiding start.

Tip: bezoek wel opendagen en loop een dagje mee! Verder.. Als het je nu al zo tegenstaat is de kans
ook klein dat je de opleiding helemaal succesvol doorloopt. Motivatie is toch wel belangrijk tijdens een
studie, al is het maar een beetje!
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 14-01-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:27

Ik zou je hart volgen, no matter what.. een foute studiekeus maken is echt niet zo'n ramp..

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:28

Wat vervelend dat je je niet op je plek voelt :(:) Ik zou je nog niet druk maken over de mensen die je teleur zal stellen als je stopt met je huidige opleiding. Het gaat ten slotte om jouw leven en jouw toekomst.

Is het niet een idee om je propedeuse te halen en dan volgend jaar geschiedenis te gaan studeren aan de universiteit? Je krijgt dat een brede opleiding. Je zou na je bachelor een educatieve master kunnen doen, je wordt dan eerstegraads docent geschiedenis, maar je mag ook maatschappijleer/wetenschappen geven. Als je hart bij geschiedenis ligt, dan zou ik als ik jou was er toch voor kiezen om HBO of eventueel WO geschiedenis te gaan doen.

Als je nog iets over geschiedenis aan de universiteit wil weten moet je het maar zeggen, ik ben zelf tweedejaars geschiedenis :)
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 14-01-15 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:28

davinci2412 schreef:
Ik zou je hart volgen, no matter what.. een foute studiekeus maken is echt niet zo'n ramp..

En dat is ook helemaal waar!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:29

Als eerstejaars, direct stoppen. Je hebt nu nog niets verloren en een les geleerd.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:29

Mocht je iemand zoeken die nu in het eerste jaar Nederland docent HBO zit, om vragen te stellen, kun je Tennan een berichtje sturen. Vriendinnetje van mij en zij is er heel erg op haar plaats :j
En dingen doen zodat je anderen niet teleurstelt werken niet als ze zo groot zijn ... Ik heb het zelf ook gedaan toen ik in mijn 1e huis in Amsterdam ging wonen en zoals je weet pakte dat slecht uit. Je bent nu nog jong, het is nu nog het eerste jaar, je kunt nog kiezen. Als je je hier niet op je plek voelt, ga je nog 3.5 jaar met tegenzin dingen moeten doen. Dat breekt je uiteindelijk echt op.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:30

Ik zit op dit moment in dezelfde situatie als jij!
Mijn opleiding duurt alleen maar 2 jaar dus ik heb besloten hem gewoon af te maken. (zodat als ik een volgende opleiding ook niet leuk zou vinden ik alsnog een diploma als back-up had)
Ik heb ook hele lieve klasgenootjes en lange betaalde stageperiodes die me er doorheen sleuren..

Als jij je echt niet thuis voelt op school word dat wel heel lastig, je moet altijd doen waar jíj je het best bij voelt. Als je denkt dat je mensen teleur gaat stellen met jouw keuze is dat toch jammer voor die mensen? Zij hoeven niet naar een studie/school waar ze zich niet op hun gemak voelen ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:30

Kan deze opleiding jou nog 3,5 jaar motiveren om te studeren?
Zo te lezen weet je in je hart wat juist is.
Er blijven altijd leraren nodig. Ik denk dat een goede, gemotiveerde leraar altijd een plek vindt, vroeg of wat later. Je kunt nu wel de tijd gebruiken om je te oriënteren op de verschillende vakken en opleidingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:31

Mijn P halen lukt sowieso niet meer...

Als ik een half jaar tussenjaar neem dan ga ik werken, kan denk ik wel 20 uur maken. En lekker paardjes en hondjes trainen. :o

En misschien regelen dat ik gastlesjes geschiedenis kan gaan geven op basischolen oid, moet vast lukken.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:32

Als je stopt, zou ik dat wel voor 1 februari doen. Dan heb je namelijk geen schuld ;) Kun je eventueel langs gaan bij de decaan op jou school? Bij ons op school hebben we een decaan en die kan je helpen met het vinden van een andere passende studie.

Science90

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dus eerstejaars, heb nog niks. :)

Dan zou ik stoppen. Is het op het HBO ook zo dat als je stopt voor 1 februari je je geld van het eerste jaar terugkrijgt?

Sem_

Nou daar zijn we snel over uit dan. :D

Happysil

Heel snel je droom gaan volgen. Heb ik nooit gedaan op studiegebied....zoooooo stom!! |(

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:34

MarlindeRooz schreef:
Mijn P halen lukt sowieso niet meer...

Als ik een half jaar tussenjaar neem dan ga ik werken, kan denk ik wel 20 uur maken. En lekker paardjes en hondjes trainen. :o

En misschien regelen dat ik gastlesjes geschiedenis kan gaan geven op basischolen oid, moet vast lukken.

Dan gewoon lekker de HBO lerarenopleiding geschiedenis of Nederlands gaan doen, of allebei :)
En nogmaals, laat je niet tegenhouden te stoppen met je opleiding door de mensen in je omgeving.