openles/meeloopdagen universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

openles/meeloopdagen universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:09

Hallo,
Wie o wie zou mij meer kunnen vertellen over hoe een openlesdag of meeloopdag op de universiteit er aan toegaat? Alle informatie is welkom.
Ik wil namelijk dit jaar kijken of dat kan bij de studie die ik op het oog heb. Maar vind dit best wel spannend/eng.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:11

Ik denk dat het altijd afhankelijk is welke universiteit het is.

Bij ons mag je gewoon een dag mee de les volgen.
Dan zit je gewoon mee in de les bij degene die al in dat jaar zitten.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:12

Als het goed is wordt je gekoppeld aan een student die de studie al volgt en gedurende een hele dag loop je met deze student mee tijdens de lessen. :) Natuurlijk hangt het per studie af wat en hoe ze het precies doen. Welke studie had je op het oog?

Zenuwachtig zijn is natuurlijk normaal maar absoluut niet nodig! Het is alleen maar leuk. :D

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:15

Ik zat in de organisatie van meeloopdagen :) Het verschilt per universiteit en per opleiding, maar ik kan je wel vertellen hoe een meeloopdag bij ons eruit ziet.
We starten om 10 uur met een introductiepraatje van een half uur, waarbij we meer vertellen over de studie, de universiteit, toekomst mogelijkheden en hoe het is om te studeren. Daarna volgen er twee mini colleges van 45 minuten van verschillende vakgroepen. Vervolgens gaan we met zijn allen lunchen en dan gaan we door naar een practicum van anderhalf uur. Wij bieden meestal twee verschillende practica aan waar je uit kan kiezen (mits je op tijd antwoord). Daarna doen we nog een rondleiding op de proefaccomodatie en we eindigen met een borrel, dit niet verplicht is maar wel altijd heel gezellig.

Bij ons doen er 30 of 55 leerlingen mee op een meeloopdag, afhankelijk van de datum. Soms bieden we ook een avondprogramma aan waar je aan mee kunt doen als je dat leuk vind. We proberen het een beetje interactief te doen zodat jullie samen een leuke dag hebben ipv ieder voor zich :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:18

Dat valt allemaal reuze mee hoor :) Je spreekt af op een tijd op de uni, dan ga je mee naar college, meestal hoorcolleges maar eventueel ook andere zaken, en in de pauzes kun je wat vragen stellen over de studie en het studentenleven. Je kunt wel vooraf nadenken over de dingen die je interesssant vindt (dingen als hoe is de sfeer, hoeveel colleges heb je, hoeveel tijd ben je kwijt aan een vak.) Ik had meestal slechts 1 vak op een dag, maar je kunt als meeloopstudent best vragen of je ook boek / stof van een ander vak mag zien (wel even vooraf vragen, want als ze iets mee moeten nemen dan moeten ze dat natuurlijk op tijd weten.)

Verder kreeg ik toen ik zelf een paar studenten meenam ook tips van mijn studieadviseur. Die ben ik grotendeels vergeten, maar waarschijnlijk heeft de student dus wel een klein beetje een idee wat te doen.

Verder niet te druk maken, het is spannend om zomaar met een vreemde mee te gaan en je weet misschien ook niet echt wat je moet zeggen, maar uiteindelijk valt het best mee. En dat er af en toe stiltes vallen is ook niet erg. En als je het echt niet meer ziet zitten bedank je de student voor zijn/haar tijd en pak je de trein naar huis :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:49

Ik heb een maandje terug een meeloopdag gevolgd bij een universiteit. Aangezien ik naar een kleine studie aan het kijken was, waren wij met een groepje van 13. We hebben eerst een beetje kennis gemaakt, 2 halve colleges gevolgd van elk drie kwartier en daarna hebben we aan een case gewerkt. Hierna hebben we een rondleiding gekregen over het terrein en in de stad afsluitend wat gedronken.
Het is zeker niet om je druk over te maken of spannend te vinden, ik vond het namelijk erg leuk en je steekt er veel van op.