Door allerlei omstandigheden heb ik mijn HBO studie niet afgemaakt en bovendien mijn MBO studie niet afgesloten met een niveau 4 maar een niveau 3 diploma. Na het MBO ben ik door een toelatingsjaar (ja een jaar!) wel toegelaten tot het HBO (STOAS, docent en kennismanager in de groene sector). Het niveau was altijd heel goed te doen voor me. Ook het HBO. En dat terwijl het deeltijd was en ik niet het geld had om de boeken aan te schaffen.
Ik ben inmiddels bijna 28 en wil echt heel erg graag nog een HBO opleiding volgen en afronden. Het is alweer 4 jaar geleden dat ik op school zat en ik mis het. Ik wil echter ook met een aantal jaar een kindje en ik heb net iets meer dan een jaar een eigen bedrijfje dat steeds beter gaat lopen. Daarbij komt alle onzekerheid over welke vorm de studiefinanciering nu aan gaat nemen.
Wil ik nou teveel en moet ik mijn studiedroom opgeven? Of zal ik er nu toch nog voor gaan?
Ik heb een studie gevonden die al mijn interesses en dromen met elkaar kan verbinden... en ik ben nogal een dromer... maar ook iemand die alles van te voren helemaal uitgewerkt wil hebben en daardoor vaak niet aan zaken begint. Wel heb ik gedurfde ideeën en zie ik vaak jaren later dat een ander het wel heeft aangepakt en dat het aanslaat.
Ik ben heel benieuwd naar de verhalen van mensen in soortgelijke situatie. Wat is de reden dan je wilt studeren? Heb je het na zulke twijfels gedaan? Of er juist vanaf gezien?
Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat voor een studie je wilt gaan doen. Je zegt dat je iets gevonden hebt, mag ik vragen wat?
astwice
Geplaatst: 13-01-15 13:43
Hallo
Een andere situatie, maar ook altijd veel twijfels gehad:
Ik heb een aantal jaren terug mijn Mbo 3 gehaad daarna wilde ik in dezelfde sector Mbo4 halen. Zat toen op de opleiding paardenhouderij in Deurne, en doordat de school stopte ging ik me echt af vragen of ik dit wilde.De kwaliteit was zo dramatisch en vroeg me af of het wel wijs was om hiermee door te gaan aangezien ik dan alleen 'dieren diplomas' heb. Een baan na mijn opleiding had ik inprincipe al wel en hoefde ook nog maar een jaar, dus eenmaal beginnen aan nieuwe opleiding geen weg meer terug vanwege studiefinanciering. Goed, ik rond kijken voor andere opleiding, en toch uiteindelijk toch op mijn 23e de overstap gemaakt naar een andere opleiding. Een totaal andere richting, en het is nog even studeren, maar ik heb de beste keuze ooit gemaakt! Ik zou zeggen, ga ervoor! / Tenslotte kan je je hele leven nog werken.
Zet alles op een rij en kijk of het financieel haalbaar is, dat is denk ik het belangrijkste, welke opleiding wil je gaan doen TS?
De opleiding die mijn interesse heeft is Culturele en Maatschappelijke Vorming. Niet een opleiding met een ontzettend hoge 'baangarantie'. Daar ben ik me van bewust. Maar wel iets dat al mijn ervaring uit het verleden verbind en iets waarin ik nu niet aan het werk kan door onvoldoende opleiding. Bovendien ben ik wel op de hoogte van een heleboel initiatieven en heb ik ook een aantal contacten die hier mooi bij aansluiten.
Ik wil iets betekenen voor de wereld om me heen en heb het gevoel dat het gebrek aan diploma en ervaring me daar nu bij in de weg staan. Ik heb al een aardig uitgebreid plan liggen van een project dat ik heel graag op zou willen startten, maar waar ik nu niet aan durf te beginnen. Ik hoop eigenlijk dat ik dat binnen de opleiding aan zou kunnen pakken als praktijkonderdeel.
Mijn ervaring tot nu op dit gebied: Voor de klas gestaan in het vmbo, gewerkt als voorvrouw op een sociale werkplaats, beheerder van een speeltuin, vrijwillige thuismentor voor School's Cool, vrijwillige spelleiding bij rollenspelvereniging, vrijwilliger op groot evenement, bestuurslid NVVR, kunstenares en ondernemer.
Is het ook een optie om de opleiding deeltijd te gaan doen? Dan kun jij je overdag bezig houden met je bedrijf en eventueel kindje en heb je 's avonds nog school.
Vayo
Geplaatst: 13-01-15 14:06
Hoi,
werk je naast je eigen bedrijfje ook nog voor een baas? Wil je je eigen bedrijfje doorzetten en nog groter maken of maakt dat dan plaats voor je droombaan na de opleiding die je wilt volgen? Kun je tijdens je studie je eigen bedrijfje ook nog runnen?
Voor mij zouden dit soort dingen meespelen. Als je je werk nu kunt combineren met een studie heb je in ieder geval nog inkomen tijdens je studie. Als het je droom is en je denk dat het haalbaar is en het je wat oplevert, zou ik er voor gaan! Nu ben je nog jong!
Ik ken meerdere moeders die nog/weer studeren. Volgens hen soms best pittig, maar met een goed vangnet qua opvang goed mogelijk. Wel zou ik goed beseffen dat een studie tijdens je zwangerschap zowel zeer goed te doen kan zijn als onmogelijk en alles daar tussenin. Van te voren weet je niet hoe het loopt. Zelf voelde ik me 2x super, alleen ben ik de eerste 9 weken te vroeg bevallen en bij de tweede ben ik opgenomen in het ziekenhuis en heb ik 11 weken plat gelegen. Houd daar wel rekening mee als je voor een kindje zou willen gaan. Bij sommige studies is een korte studiepauze/tussenjaar niet (goed) mogelijk.
Ik betwijfel of je recht hebt op stufi. Je hebt al wat opleidingen afgerond, bijna 28 jaar en je hebt een inkomen. Ik wil over wat jaren ook weer gaan studeren en ik was er van uit gegaan dat ik dan geen stufi zou krijgen.
Ik werkte ook voor een baas maar heb op dit moment helaas weinig succes als het gaat om solliciteren. Van mijn eigen bedrijfje kan ik nu echt niet leven. Het is leuke bijverdienste maar echt investeren in mijn bedrijf kan ik niet doen waardoor groei slechts langzaam gaat. Naast een studie kan ik het op dit niveau zeer waarschijnlijk wel voort zetten. Er zijn misschien zelfs mogelijkheden om praktijkopdrachten met mijn eigen bedrijfje aan te pakken. Maar wat daar precies de mogelijkheden voor zijn weet ik nog niet. Ik kan wel weer aan de slag als beheerder van de speeltuin als die weer open gaat (in april). Dat zou de mogelijkheid kunnen geven om de studie duaal te volgen. Deeltijd is geen optie omdat ik dat simpelweg niet kan betalen.
Ik heb in ieder geval nog wel recht op studiefinanciering. De jaren HBO die ik heb gedaan waren namelijk wel deeltijd (en dus uit eigen zak). Daardoor heb ik toen geen gebruik kunnen maken van studiefinanciering. Het MBO staat er buiten. En ik ben nog geen 30. Dus aanvragen is nog mogelijk.
Volgens mij is studiefinanciering afgeschaft vanaf 2015, is het nu een lening. ik zou dat even nazoeken
Malenka
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-15 15:08
Ze bespreken het wetsvoorstel de 20e in de eerste kamer.
Fortitude
Geplaatst: 13-01-15 15:28
Heel eerlijk? Ik zou het niet doen.
Als ik in jouw plaats zou staan, zou ik kijken of ik niet een opleiding zou kunnen gaan doen die ik leuk vind en waarmee de banenkans beter is. Achteraf heb ik ook deels spijt van mijn opleiding, is ook een opleiding met een banenkans waarvan je niet zo blij wordt. De echt leuke/goede banen zijn heel erg schaars en de minder goed betaalde zijn fysiek gericht (ik kan niet meer lang lopen/staan na blessure, hopelijk wordt dit nog beter). Ik ben nu hard thuisstudies aan het doen en heb gelukkig een baan gevonden waar ik me ook in kan ontwikkelen, maar niet in de richting van mijn studie.
Is het geen optie om eens te kijken naar een traineeship?
Ik waardeer je eerlijke mening. Die heb ik graag. De enige richting waarin ik wel zou willen werken en waarvan ik weet dat de banenkans beter is, dat is het onderwijs. Maar daar kan ik echt geen opleiding in volgen omdat ik dat simpelweg niet kan betalen (eigenlijk is duaal studeren de enige mogelijkheid). Anders zou ik mijn stopgezette HBO opleiding in het onderwijs wel af proberen te maken. Verder zou ik echt niet weten waar de banenkansen echt beter zijn (en wat dan ook nog bij me past).
Traineeships ga ik eens bekijken. Al heb ik zo'n vermoeden dat het geen functies op gaat leveren waar ik in zou passen.
Fortitude
Geplaatst: 13-01-15 15:48
En Stoas dan? Daar kun je ook een bevoegdheid halen om les te gaan geven zoals je hierboven al ergens zelf had gezegd.
Degene met wie ik op stage in het buitenland was studeerde daar, volgens haar was het inderdaad geen al te heftige/zware opleiding. Zou het geen optie zijn daar je studie te vervolgen of een andere richting te kiezen? Ik ken daar vandaan een stuk of 4 mensen die allemaal binnen no-time een baan hadden na het afstuderen.
Dat is financieel helaas niet haalbaar. Deeltijd kan ik niet betalen (geen betaalde onderwijsbaan te vinden zonder diploma) en voltijd ook niet omdat ik daarnaast niet kan werken. Anders had ik hem toen al graag afgerond.