Bezwaarschrift indienen DUO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bezwaarschrift indienen DUO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:10

Hoi,

Op 4 september ben ik naar het buitenland verhuisd. Ik studeerde vorig jaar en kreeg dus studiefinanciering, maar ik ben gestopt met m'n studie en ik werk nu. Ik heb dus sinds september geen recht meer op studiefinanciering en heb, voordat ik naar het buitenland vertrok, m'n studentenreisproduct ook stopgezet. Dacht ik.

Nu krijg ik dus al een tijdje mails van DUO, waarin me vervolgens wordt gevraagd in te loggen bij Mijn DUO omdat het bericht persoonlijke informatie bevat. Helaas kun je alleen inloggen met de SMS code en die wordt dan dus naar mijn Nederlandse telefoonnummer gestuurd, dat inmiddels niet meer bestaat :+ Telefoonnummer wijzigen kan vervolgens niet omdat ik niet meer sta ingeschreven in de GBA (aaargh, heerlijk kafkaiaans allemaal). Kortom, ik kan niet inloggen op Mijn DUO. Aangezien ik ook geen zin heb in een torenhoge telefoonrekening heb ik DUO dus maar gemaild - waarop ik een automatisch antwoord kreeg dat ze zouden proberen me binnen 5 dagen terug te mailen. Dit is niet gebeurd, wel kreeg ik uiteindelijk een geautomatiseerd mailtje dat ik m'n studentenreisproduct niet heb stopgezet en dat ik dus vanaf september 194 (!!!!) euro per maand boete moet betalen!

Kortom, het is natuurlijk moeilijk te bewijzen dat ik het keurig nog voor september stop had gezet (want waarom zou ik dat niet hebben gedaan als ik er toch niets meer aan zou hebben?) en hoewel ik dat op zich al belachelijk vind, had ik hem natuurlijk veel eerder stop gezet als ik gewoon had kunnen inloggen!

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het nut hebben om bezwaar in te dienen of kan ik het er maar beter bij laten zitten omdat het toch alleen maar frustrerend wordt?

Alle ervaringen zijn welkom, ik word er even helemaal gek van :')

Snorkel8

Re: Bezwaarschrift indienen DUO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:13

Als je bewijs hebt dat je het stop hebt gezet is er niks aan de hand. En anders is het vrees ik je eigen verantwoording en moet je het betalen :( zij kunnen het niet helpen dat je niet in kunt loggen en naar het buitenland bent verhuisd. Maar als je het hebt stopgezet moet je daar ook bevestiging van hebben en kun je het gewoon aantonen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:14

Hoe heb je het stopgezet in september? Als dat via een aangetekende brief, of via een mail met ontvangstbevestiging is gegaan, moet het makkelijk zijn om verweer te voeren. Als je alleen maar denkt dat je hebt opgezegd, dan vrees ik dat je hangt.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:18

Ik heb het ook gehad, ik dacht dat Ov. Automatisch zou stoppen, niet dus... Moest 800 euro betalen (nooit meer gebruik van gemaakt) en ze hebben het bij mij bij mijn werkgever gehaald dat ik minder salaris kreeg dus je komt er ook echt niet makkelijk mee weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:19

Gewoon bij een automaat, zoals me verteld werd te doen. Zie nu staan dat je na ongeveer een week moet controleren of het goed is gegaan via Mijn DUO maar ja, dat kon dus niet :+ Ging er ook niet vanuit dat het niet goed was gegaan eigenlijk.

Vind het sowieso heel vreemd dat het systeem zo ingewikkeld is en het dus gewoon onmogelijk is om in te loggen en je vervolgens ook niet binnen de termijn antwoord krijgt op een mail. Zo werkt het niet.

Nou ja in principe wens ik ze heel veel succes met me bereiken om het terug te krijgen zonder adres e.d., maar laat ik dat maar niet gokken haha.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:22

Het lastigste is dat alle verantwoording bij jou ligt, je hebt het niet gecheckt terwijl ze dat wel aangeven. Heb je wel iets bevestigd gekregen? Je moet daar echt altijd voor zorgen anders kun je echt roepen wat je wilt. Maar waarom kun je niet inloggen? Alleen om die sms code? Die kun je ook uitvinken en dan hoef je hem niet in te vullen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:32

"Voor deze webdienst moet u inloggen met de sms-functie. Uw DigiD heeft deze niet, vraag de sms-functie aan via Mijn DigiD."

Blijkbaar wel :+

Ik ga nog wel eens goed zoeken naar iets van een bevestiging. In Mijn DUO kan ik het dus in elk geval niet controleren.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:33

kan je op je ov kaart nu niet terug zien welke producten je er op hebt staan? evt iemand die in Nederland is met jou kaart langs het automaat gaan om te controleren?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:36

Eulogy schreef:
"Voor deze webdienst moet u inloggen met de sms-functie. Uw DigiD heeft deze niet, vraag de sms-functie aan via Mijn DigiD."

Blijkbaar wel :+

Ik ga nog wel eens goed zoeken naar iets van een bevestiging. In Mijn DUO kan ik het dus in elk geval niet controleren.

Oh ik zie het, op andere pagina's kun je het wel uitvinken. Maar kun je ze niet bellen? Als je het echt heb afgemeld lijkt het me wel waard ipv zoveel geld te moeten betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:56

Eulogy schreef:
Gewoon bij een automaat, zoals me verteld werd te doen. Zie nu staan dat je na ongeveer een week moet controleren of het goed is gegaan via Mijn DUO maar ja, dat kon dus niet :+ Ging er ook niet vanuit dat het niet goed was gegaan eigenlijk.

Vind het sowieso heel vreemd dat het systeem zo ingewikkeld is en het dus gewoon onmogelijk is om in te loggen en je vervolgens ook niet binnen de termijn antwoord krijgt op een mail. Zo werkt het niet.

Nou ja in principe wens ik ze heel veel succes met me bereiken om het terug te krijgen zonder adres e.d., maar laat ik dat maar niet gokken haha.

Daar zou ik idd niet op gokken, want dat spelen ze via de rechter en de eerste de beste keer dat jij dan in Nederland uit een vliegtuig stapt word je gearresteerd.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:10

Vjestagirl schreef:
Daar zou ik idd niet op gokken, want dat spelen ze via de rechter en de eerste de beste keer dat jij dan in Nederland uit een vliegtuig stapt word je gearresteerd.

ja Duo wil je niet mee sollen hoor die pakken het groots aan... het is niet alsof je niks betaald bij Bol.com haha

Heel eerlijk, een bezwaarschrift gaat je niks opleveren tenzij je het aan kan tonen dat het echt is gedaan. ik zou niet te lang wachten met actie ondernemen.
ik bedoel het overigens niet banketstaaf hoor, ik ken alleen hun werkwijze en alles waar jij zelf verantwoording voor moet nemen kun je hun niet op aanrekenen, hoe vervelend ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:16

Heel leuk hoor, maar voorlopig kan ik dus niet eens zien wat en hoe ik dan moet betalen. Ik vind dat echt belachelijk.

Als ik thuis ben mail ik dit terug:

"Geachte heer Janssen, 

In antwoord op uw onderstaand bericht van 6 januari jl. bericht ik u als volgt. 

Voor zover vereist teken ik hierbij bezwaar aan tegen de genoemde facturen en/of beschikkingen, op de grond dat noch de boetes, noch de facturen of het daaraan ten grondslag gelegde feit mij bekend (kunnen) zijn geweest

Al vanaf uw eerste mailbericht na mijn emigratie heb ik u herhaaldelijk gemaild dat ik van de inhoud van berichten op de site geen kennis kan nemen, omdat ik blijkbaar niet meer op Mijn DUO kan inloggen. 

Uit diverse klachten gepubliceerd op sites als klachten.nl blijkt dat deze onmogelijkheid om vanuit het buitenland in te loggen een probleem is dat bij DUO bekend is, c.q. bekend kon zijn. Desondanks is er op mijn mails nooit gereageerd totdat ik uw reactie van 6 Januari jl. ontving. 

Het probleem in uw communicatie- en informatiseringsstructuur betekent dat ik tot de 
dag van vandaag niets weet van een boete terwijl ik nooit heb kunnen controleren of en het studentenreisproduct ook in uw administratie naar behoren werd stopgezet. Ik heb de kaart 
net voor mijn emigratie gedeactiveerd aan de automaat en deze nadien nooit meer gebruikt. 

Gezien het voorgaande verzoek ik u allereerst te bewerkstelligen dat ik weer kan inloggen. 

In afwachting hiervan krijg ik de relevante stukken en informatie graag zo snel mogelijk per mail. 

Met vriendelijke groet"

Vind het eerder gek dat je zo snel akkoord zou gaan met zo'n hoge boete. Zelfs als het niets oplevert kan het geen kwaad en ik vind het echt een behoorlijke bureaucratische rompslomp allemaal.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:19

Kun je niet op mijn ns kijken, of het inderdaad goed is gegaan met het verwijderen van je reisproduct?