Jarenlang frustratie met moeder: op mezelf gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EllisL

Jarenlang frustratie met moeder: op mezelf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:32

Beste bokkers,
Al een aantal jaar kan mijn moeder enorm raar uit de hoek komen. Vroeger ging het allemaal wel redelijk, gezien ik vanaf jonge leeftijd veel zorg nodig heb gehad. Vanaf mijn zestiende (ben nu 19) is ze echter omgeslagen en iedere keer als ik thuiskom is het eigenlijk al bonje. Ik ben niet iemand die ongelofelijk in de puberteit zit/ gezeten heb. Ik ben nog al een binnenvetter en wil het liefst dat niemand mijn problemen weet.

Vanaf ongeveer mijn zestiende vond ze mij niet goed genoeg meer, ze vond me te dik, te laks en niet goed mijn best doen op bv. school. Ik ben niet te dik, zeker niet, heb veel spieren en ik sport ontzettend graag. Doordat ik zoveel sport, eet ik ook redelijk veel (sochtends 2 boterhammen, smiddags 3). En iedere keer roept ze weer stop er mee, je wordt er veel te dik van en dat ben je al!.

Mijn ouders zijn katholiek, ik heb niets met de kerk. Ze toleren nog net dat ik op zondag ga sporten, maar als ik in mijn sportbroek zit, breekt de hel los. Ik help veel in het huishouden, maar iedere keer heb ik volgens mijn moeder niet goed gestofzuigd, gedweild en noem maar op. Ze trapt me echt de grond in.

Door mijn handicap, haat ik het om uit te gaan. Ik durf niet te dansen etc, heb weinig goede vrienden. Een vriend wil ik graag, maar durf ik niet via uitgaan te ontmoeten, daarom ben ik via datingsites gaan kijken en dit viel helemaal niet in goede aarde. Iedere keer zegt ze, ga nou eens uit, maak eens vrienden, anders ben je straks alleen.

Hierdoor word ik ontzettend verdrietig, heb al een paar keer momenten gehad dat ik niet meer verder wilde. Ik word nog onzekerder dat wat ookal ben en dit helpt me echt niet vooruit.

Vandaag kwam ik na het sporten thuis in joggingbroek en wilde wat gaan eten. Dit mocht niet want dan werd ik veel te dik en ik moest die "stomme broek" uitdoen, want het is per slot van rekening zondag.

Ik weet niet meer hoe ik verder moet. Door mijn handicap kan ik niet werken naast mijn studie, maar het liefst wil ik weg. Er wordt veel te veel op me gehamerd dat ik het perfecte moet zijn, maar dat wil en kan ik gewoon niet. Ik wil graag op mezelf gaan, maar ik weet dat ik het niet kan betalen en ik weet niet wat voor hindernissen er allemaal komen, ik weet alleen dat ik dit echt niet meer wil...

Zijn er bokkers die iets soortgelijks meegemaakt en die adviezen hebben?

Alvast bedankt!

Rennie89

Re: Jarenlang frustratie met moeder: op mezelf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:36

Wat voor handicap heb je? Je zou jezelf kunnen laten keuren en kijken of je in aanmerking komt voor een Wajong zodat je het huis uit kan? Ik ben ook altijd dik genoemd, maar dat was ik niet... Nu wel :+ juist dat soort negatieve energie zorgt ervoor dat je niet lekker in je vel zit en vaker naar bijvoorbeeld eten grijp omdat het "toch niet uitmaakt". In mijn geval dan :p ik was tot mijn 18e gewoon een slanke meid.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:38

Mag ik je ten eerste een virtuele knuffel geven? :)
Meis, je hebt een goeie stap gezet om het op te schrijven.

Hoe is je relatie met je vader? Is die wel beter? En hoe reageert hij?

en hoe reageert je moeder als je wat meer uitleg wil en een luisterent oor naar jou toe?
Wellicht begrijpen jullie elkaar momenteel niet zo goed.

Sterkte meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:40

Ook ik wil je een knuffel geven en als ik in je profiel kijk, zie ik een onwijs leuke meid die het niet verdient om zo behandeld te worden!
Zelfs al was je dik, zou je moeder dat niet constant tegen je zeggen, helemaal niet als je gewoon een boterham wil eten.

Als ik nog steeds alleen woonde, had je zo bij me in mogen trekken om op adem te komen en na te denken over hoe je verder wil.
Heel veel succes!!

luuntje

Dat klinkt niet als een fijne situatie.

Je kan voor jezelf op een rijtje zetten wat je inkomsten zijn en wat je uitgaven zijn.
Hoeveel geld zou je nodig hebben om op jezelf te gaan wonen?
Zorg dat je ingeschreven staat bij een woningbouwvereniging.

future_vet

:(:) wat verschrikkelijk dat je moeder je zo naar beneden haalt. Je zou bijna denken dat ze je een eetprobleem probeert aan te praten. Super goed van je dat je ondanks haar woorden toch gewoon lekker gaat eten en sporten.

Het is niet gek als je rond die leeftijd wel eens mot hebt, maar dit moet natuurlijk niet dagelijks zijn.
Dit bevordert natuurlijk ook niet je prestaties op school etc.

Op jezelf is misschien nog niet zo heel gek idee. Misschien kom je in een leuk studentenhuis terecht en leer je zo ook wel leuke mensen kennen. (ik weet niet of dit mogelijk is ivm je handicap) Om rond de komen zonder werk is niet altijd heel makkelijk, maar mogelijk is het wel. (stufi, huurtoeslag, zuinig leven)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door future_vet op 11-01-15 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:41

Wat Lifaya zegt slaat trouwens de spijker op z'n kop; hoe vaker mensen tegen je zeggen dat je niet zoveel moet eten, dat je veel te dik bent, hoe eerder je juist meer zal gaan eten.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:45

tsjah, helaas herken ik me er wel in.. het was bij mij thuis al een paar jaar niet heel gezellig, toen mn ouders gingen scheiden en mn vader met de noorderzon vertrok, zat k alleen met mijn moeder thuis (broer was al uit huis). toen werd het alleen maar erger en erger, en ik was steeds vaker bij mijn vriend te vinden, om maar niet thuis te hoeven zijn, want daar was toch alleen maar ruzie en gedoe. op een gegeven moment heb ik tegen mn vriend gezegd of ik kom bij jou wonen (hij woonde toen een half jaartje op zichzelf, maar wilde eigenlijk nog niet samenwonen), of ik ga ergens op kamers. sindsdien woon ik bij mn vriend en heb ik mn moeder nooit weer gezien. en ik ben er véél gelukkiger van geworden!

helaas ligt het voor jou wat minder makkelijk zonder inkomen of vriend die al op zichzelf woont. Kijk inderdaad of je voor wajong in aanmerking komt. studeer je al? anders kun je misschien naast je stufi gaan lenen?
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 11-01-15 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:49

Hoezo teveel eten? 2 in de ochtend en in de middag 3 boterhammen.....dat is toch niet teveel en dat heb je gewoon nodig.

Ze haalt je omlaag en noem maar op, niet zo leuk dit!
Er zijn hier al goede tips gegeven, kijk of je in aanmerking komt voor wajong en ga zo snel mogelijk op jezelf wonen, dan heb je rust en ben je weg bij je moeder die jou de vernieling in helpt.

En zo verder kijken hoe en wat met je leven.

Sterkte en wens je het allerbeste toe met alles.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:57

Wat een reacties allemaal al, dankjewel!

Ik heb cerebrale parese, bilateraal met spastische component. Hiervoor krijg ik idd, Wajong, maar dat is vrij weinig, omdat ze me nog voor hoog percentage arbeidsgeschikt vinden, terwijl ik later maximaal 3 dagen in de week kan werken. (€180)

Relatie met mijn vader is wel beter, maar helaas houd mijn moeder hem in haar macht en gaat hij dus met alles mee. Ik heb het ookal geprobeerd uit te leggen aan mijn moeder, maar dan vindt ze dat ik niet zo egoïstisch en zelfingenomen moet doen.

Het klopt inderdaad dat als iemand zegt dat je teveel eet, dat je juist naar eten gaat pakken. Laatste jaren ben ik dus ook wat aangekomen idd.

Volgens mij herhaalt mijn moeder nu datgene waardoor mijn zus ook uit huis is gegaan. Echter had zij een baan en een betere financiële situatie etc...

Ik studeer aan het HBO, heb idd stufi,
Laatst bijgewerkt door EllisL op 11-01-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:58

hm, lastig :( :(:)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:59

Het klinkt alsof je moeder zelf door een moeilijke fase gaat en dat uit kuurt op jou :(:)

Ga iets op jezelf zoeken (studentenhuis? begeleid wonen?,....), je hebt er de leeftijd voor. Je zou eens voorzichtig kunnen polsen hoe je ouders daar tegenover staan, misschien willen ze wel helpen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:02

stufi uitwoned + wajong + huurtoeslag. daar moet van te leven zijn :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:04

Heb je contact met je zus? Misschien kan zij je advies geven. Of anders een ander iemand die je vertrouwd. Sterkte gewenst

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:08

Moeilijk dit, nu ik jouw nieuwste post gelezen heb.

Is het misschien een idee om bij je zus te gaan wonen voor tijdelijk, ben je tenminste bij je moeder weg.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:18

Voor velen is stufi + wajong +huurtoeslag om van de te leven inderdaad, maar door mijn beperking heb ik veel medische zorg nodig waardoor ik ook een zorgverzekering van ruim €150,- heb. (plus de kosten van mijn aangepaste auto etc. omdat met de bus gaan geen optie is)

Met mijn zus heb ik niet veel contact, ook zij is door mijn moeder onzeker geworden en zij heeft zichzelf teruggevonden bij God in het gereformeerde geloof en dat heb ik juist niet...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:25

En als je gewoon maximaal bijleend (bij je stufi)?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:30

Wat rot zeg.
Zou je de tijd die je aan sporten besteedt, kunnen besteden aan werken? Ik begrijp dat dat niet leuk is, maar misschien wel een optie als je zo graag op jezelf wilt

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:34

Bijlenen heb ik nog niet berekend, zal dat eens uit gaan zoeken.

@Marianne, ik sport op zondag van 10:00 - 12:00 u, dus het is maar twee uurtjes in de week. Verder heb ik zelf wat fitnessmateriaal aangeschaft om mijn oefeningen te kunnen doen, dat ik per dag max een half uurtje.

Zaterdagochtend heb ik vrijwilligerswerk (inmiddels verplicht voor de wajong) en de middagen in het weekend gebruik ik voor school/stage