Zonnebank, nou goed of slecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Zonnebank, nou goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 23:14

Hoi allemaal,

Ik zit er over na te denken om een zonnebank of zonnehemel aan te schaffen. Dit omdat ik van mijzelf altijd vrij wit ben en langzaam bruin. (huidtype 2, op het blonde haar na, ben namelijk heel donker :+). En dan ben ik echt niet van plan om er 3x per week onder te liggen en poepbruin te worden. Maar gewoon voor een licht tintje.

Nu zit ik informatie op te zoeken over hoe lang verantwoord is om onder en zonnebank te liggen, maar ik kan niets concreets vinden. Ook heb ik wat opgezocht over hoe erg die gezondheidsrisico's nu zijn. Want als het daadwerkelijk zo schadelijk is als sommige bronnen beweren, heb ik dit er ook weer niet voor over. Echter wordt er ook vaak genoeg beschreven dat het juist goed is om af en toe (lees 1 a 2 keer in de maand) even onder de zonnebank te gaan. Op dit moment ga ik 1 a 2 keer per jaar op vakantie naar een warm land en lig ik daar de hele week in de zon. Dit schijnt dan weer helemaal funest voor je huid te zijn.
Maar via google heb ik nog geen echt betrouwbare bron gevonden. Er staat vaak wel uit onderzoek is gebleken dat... Maar de uitkomsten zijn allemaal totaal verschillend. De ene zegt dat iemand die überhaupt ooit onder de zonnebank geweest is al 50% meer kans heeft op huidkanker. De ander zegt dat het de kans op huidkanker zelfs kan verminderen bij verantwoord gebruik.
Dus hoevaak gaan jullie onder de zonnebank? En heeft er iemand een goede en betrouwbare bron die verteld hoe het nou echt zit. :D

eempiej

Re: Zonnebank, nou goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:18

Ik ga daarom naar een zonnestudio. Ben eerst langzaam gaan opbouwen en ga nu 1 keer in de 2 weken ofzo naar de zonnebank. Valt me ook op dat ik daardoor niet meer steeds te horen krijg of ik ziek ben (omdat ik altijd zo bleek zie) heb nu gewoon net een kleurtje maar niet overdreven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:24

Ja ti's slecht. Maar auto rijden, zoete dingen eten, make up gebruiken, op je hand schrijven, tv kijken, computeren, aangebakken dingen eten, frisdrank drinken, te veel of te weinig bewegen, niet vanuit je knieën tillen, in de zon zitten, in de kou zitten enz enz is ook slecht voor je als je dat in grote maten doet.

1 of 2 keer per maand zal wel mee vallen, als je maar weet waar je mee bezig bent en niet ineens 3 uur onder dat ding gaat liggen :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:40

Toen ik nog bij m'n ouders woonde ging ik 2x per week onder de zonnebank, nu eigenlijk nooit meer. Maar mijn huid zag er een stuk gezonder uit toen ik wekelijks onder de zonnebank ging!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:43

Ik ben een tijdje 1x per week gegaan. En merkte echt wel verschil, mijn huid werd steeds rustiger. Ik kan nog weleens reageren op warmte/koud etc, maar op dat moment had ik er geen last meer van :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:56

Zonnebank is niet het beste voor je huid... bedenk voordat je gaat dat hoe meer je onder de zonnebank gaat hoe meer je alles wat je op je huid smeert aan make-up er op zal gaan zien...

als visagist ben ik er geen voorstander van om vaak onder de zonnebank te gaan... al is af en toe ook wel heel lekker

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:58

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2350 ... ken__.html

In Australië en Brazilië zijn zonnebanken nu verboden.
Dat zet mij toch aan het denken. Ik vind af en toe een zonnebank kur wel heel lekker, maar door deze berichten heb ik besloten het niet meer te doen. Ik heb het niet nodig, dus waarom het risico nemen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:08

Ach overal waar TE voor staat is niet goed ;)

Ik ga 2 x in de maand hooguit 4 x dus 1 x per week.... bij een zonnestudio ga ik max per x 20 minuten en dat is lang zat!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:34

Stond laatst een artikel in de krant over hoe slecht het is & dat we er met z'n allen voor moeten kiezen die dingen te bannen. Vorig jaar een stuk gelezen over hoe 20 minuten per maand de kans op huidkanker doet afnemen.

Ik ben eind december 4x 25 minuten geweest & houd m'n kleurtje nu met 1x per 2 a 3 weken bij. Ik kan je ten zeerste aanraden bij de drogist goede lotion te kopen. Deze beschermt je huid én optimaliseert het effect van de zonnebank. Huismerken heb ik geen ervaring mee, vind dit niet echt iets om op te besparen en heb altijd lotion van Nifri.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:35

Je kan ook goede zonnebrand op doen die voor de zonnebank is ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:36

Dat bedoel ik ook, 'goede lotion' was inderdaad niet zo specifiek :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:56

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:58

Hele simpele regel; overal waar tè voor staat is niet goed :D

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:16

Ik ga zo'n 2 a 3 keer per maand naar de zonnebank en ik vind het heerlijk. Ik ga bij sundays en heb het opgebouwd via een schema, en ik gebruik speciale zoncosmetica. Ik ben hier vorig jaar april mee begonnen en ga nu af en toe nog als ik zin heb of weer wat bleek word.

Ik ben niet overdreven bruin, ik heb gewoon een gezond kleurtje met wat sproetjes ipv lijkbleek zoals normaal in de winter.

Dit is de eerste winter sinds jaren dat ik geen bronchitis heb gehad, zelfs helemaal geen verkoudheid. Als ik dit voel aankomen ga ik naar de zonnebank en dat doet mijn weerstand kennelijk goed, want ik word dan niet ziek.

Moet er wel bijzeggen dat ik geen moeilijke huid heb, totaal geen aanleg voor rimpels oid (31 en nog geen enkel lijntje) dus mss heb ik daar dan geluk mee, want een vriendin van me krijgt wel veel rimpels en lijntjes van zonnen (zij het van de gewone zon.) maar die laat zich ook fiks verbranden en daar pas ik enorm voor op.