Werken in de zorg, maar niet verplegen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Werken in de zorg, maar niet verplegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:59

Hallo,

Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd als diëtiste. Een ontzettend leuk vak! Maar in de praktijk ben ik erachter gekomen dat ik niet als diëtist voor een organisatie oid wil werken. Daarom ben ik een eigen praktijk gestart. Maar behalve dat ik het als starter nog rustig heb, wil ik ook graag een andere baan.

Alleen ik zie door alle bomen het bos niet meer, dus hopelijk kunnen jullie helpen. Ik vind de zorg een hele mooie wereld om in te werken. Ik wil alleen geen mensen verplegen/verzorgen. Ik ben op het moment vrijwilliger op de kookgroep bij dementerende, dit vind ik erg leuk om te doen. Maar ik verdien er uiteraard geen geld mee. Hierdoor ben ik opzoek gegaan naar vacatures in de zorg, alleen ik kom steeds uit op verpleegster, helpende etc. Als ik verder zoek zijn er diverse functies die mij wel aanspreken, maar die zijn allemaal op vrijwillige basis -O- . Bijvoorbeeld werken in de maaltijdvoorziening.
Nu ben ik ook verder gaan kijken op functies als baliemedewerker in het ziekenhuis. Maar ik kom daarin niet echt verder.

Heeft er iemand misschien tips in welke richting ik kan kijken?

Destination

Re: Werken in de zorg, maar niet verplegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:04

Kan helpende niet ook in de maaltijdvoorziening zijn?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:05

Of activiteitenbegeleider op een groep? Ik ben bezig met mijn opleiding in de ggz, dat is ook zorg maar weer een hele andere kant dan het verzorgen, ik werk nu namelijk op behandelgroepen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:05

Voedingsassistent in verzorging/bejaardentehuizen?

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:06

kun je niet als diëtiste bij een Zorginstelling gaan solliciteren vele Zorginstellingen werken met diëtisten...
Zo kun jij doen waar je voor geleerd hebt en werk je ook nog met oudere mensen

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:08

Ja of met verstandelijk beperkten? Vaak kampen die ook met overgewicht en komen die ook bij de diëtiste.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:09

Is maaltijdvoorziening tegenwoordig ook al op vrijwillige basis..... Ik vind het toch wel triest hoor, voor werk hoor je betaald te worden.

Maar goed om op je vraag te antwoorden: arts? Verzorgt technisch gezien niet. In de apotheek werken? Daar zul jr wel een andere opleiding voor nodig hebben.

Zijn er geen dietisten nodig in bijv een verzorgingstehuis?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:19

Yipee schreef:
Is maaltijdvoorziening tegenwoordig ook al op vrijwillige basis..... Ik vind het toch wel triest hoor, voor werk hoor je betaald te worden.

Maar goed om op je vraag te antwoorden: arts? Verzorgt technisch gezien niet. In de apotheek werken? Daar zul jr wel een andere opleiding voor nodig hebben.

Zijn er geen dietisten nodig in bijv een verzorgingstehuis?

Welkom in de wondere wereld der vrijwilligers. Waar een normale kracht op zijn minst een betaalde baan moet hebben in plaats van vrijwillig.

Ben het met je eens hoor, je hoort gewoon betaald te worden.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:19

Wat is nu tegenwoordig wel nog betaald? Tegenwoordig wordt echt alles door vrijwilligers gedaan, zeker in de zorg/welzijnswerk. Receptionisten in ziekenhuizen, maaltijdvoorziening, poetsen bij mensen thuis die dat niet meer zelf kunnen maar ook geen hulp meer krijgen, boodschappen doen voor ziekenhuisafdelingen en ga zo nog maar even door. Mijn mond viel laatst open van verbazing dat er zelfs vrijwilligers werden gevraagd voor de dagelijkse verzorging van mensen (dus douchen, wassen etc.). Werkelijk te belachelijk voor woorden. -:(-

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:22

Bedankt voor jullie reacties

Ik werk nu in de maaltijdvoorziening op vrijwillige basis: koken en daarna cliënten helpen met de warme maaltijd.
Maaltijdvoorziening in het ziekenhuis is wel nog gewoon betaald werk. Naar die vacatures kijk ik al rond, maar heb er nog geen gevonden.

Ik heb als diëtist gewerkt in het verpleeghuis, maar ik vond dit erg eentonig qua werk. Dus ik zoek niet meer iets in die richting.

Ik kwam net ook uit op patiëntvoorlichting, maar daar heb vaak een diploma in de gezondheidswetenschappen voor nodig.
Overigens wil ik mijzelf wel laten bijscholen! Maar het moet wel haalbaar zijn.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:22

Izep je hebt gelijk hoor. Op mijn eerste stage wilden ze me graag houden als begeleider, was op een zorgboerderij. Maar dan wel op vrijwillige basis. Ja daaag. 8)7

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:24

Izep schreef:
Wat is nu tegenwoordig wel nog betaald? Tegenwoordig wordt echt alles door vrijwilligers gedaan, zeker in de zorg/welzijnswerk. Receptionisten in ziekenhuizen, maaltijdvoorziening, poetsen bij mensen thuis die dat niet meer zelf kunnen maar ook geen hulp meer krijgen, boodschappen doen voor ziekenhuisafdelingen en ga zo nog maar even door. Mijn mond viel laatst open van verbazing dat er zelfs vrijwilligers werden gevraagd voor de dagelijkse verzorging van mensen (dus douchen, wassen etc.). Werkelijk te belachelijk voor woorden. -:(-

Mijn mond valt open van verbazing. Waar was dat? Mag per pb

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:24

Izep schreef:

Inderdaad!
In een organisatie zoeken ze zelf iemand voor de administratie als ondersteuning of een zorgvrijwilliger voor meerdere malen per week en dan moet je ook nog flexibel zijn.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:26

Izep bizar dat daar vrijwilligers voor gevraagd worden. Bij ons in het ziekenhuis mogen vrijwilligers helemaal geen lichamelijk contact met patiënten hebben, laat staan iemand verzorgen. Als er iets gebeurd is het ziekenhuis flink de sjaak...

Ik denk dat het lastig is om in de zorg een baan te vinden waarbij je 1. geen mensen hoeft te verzorgen en 2. niet voor opgeleid hoeft te zijn. Iedereen bij ons in het ziekenhuis heeft een specifieke opleiding met bijbehorende cursussen gevolgd. Ook onze secretaresses.

Ik denk dat je dan (vooral in een ziekenhuis) toch gauw weer uitkomt op je eigen vakgebied. Lastig, maar wellicht voor een aantal uur in de week wel heel leerzaam en goed voor je werkervaring?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:31

Kaygee, heb je enig idee wat voor opleiding de secretaresses hebben gevolgd?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:40

Ik werk zelf sinds kort in de huishouding van een verzorgingshuis. En dat is dan niet alleen schoonmaken, maar ook, brood smeren, koffie zetten, mensen naar de koffie of warm eten brengen in het restaurant, boodschappen doen. Leuk afwisselend werk, en nog beter, het is betaald werk. :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:44

In de huishouding inderdaad, dat doe ik momenteel ook. Lekker met die mensen bezig zijn door idd brood smeren, helpen met klusjes, koffie drinken en een gezellig praatje, en grotendeels schoonmaken inderdaad. En het betaald goed!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:56

Deau schreef:
Kaygee, heb je enig idee wat voor opleiding de secretaresses hebben gevolgd?

Dat durf ik niet precies te zeggen eigenlijk. Ik weet niet of ze specifiek de opleiding voor medisch secretaresse gevolgd hebben of zijn bijgeschoold na een "basis" opleiding voor secretaresse.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:16

Gea99 schreef:
Ik werk zelf sinds kort in de huishouding van een verzorgingshuis. En dat is dan niet alleen schoonmaken, maar ook, brood smeren, koffie zetten, mensen naar de koffie of warm eten brengen in het restaurant, boodschappen doen. Leuk afwisselend werk, en nog beter, het is betaald werk. :D

Helemaal zoals het hoort! Tegenwoordig wordt alles vrijwilligers werk. Hoe moet je dan ooit nog zelf je brood verdienen? Die komen vrijwilligers nou weer niet brengen. Tenzij je bij de voedselbank aanklopt.... PFFF

Succes ieder geval TS! :) Ook gewoon veel open sollicitaties versturen. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt. ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:20

Medisch secretaresse?
Apothekersassistent?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:22

ja erg leuk,
besef wel dat de regering erg veel bezuinigd en er veel banen al verdwenen/ wegbezuinigd zijn!

Deau schreef:
Izep schreef:

maar je bent vrijwillig tegenwoordig overal welkom, schande dit werk was vroeger iemands baan! besef dat wel :o

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:39

Bij ons in het ziekenhuis is het niet makkelijk om binnen te komen als baliemedewerker.
Die plekken worden vaak gebruikt voor mensen die herplaatst moeten worden binnen de organisatie omdat ze hun eigen werk niet meer kunnen doen.
De opleiding die ze meestal hebben is medisch secretaresse.

Als je er een wat langere opleiding voor over hebt is röntgenlaborant ook leuk en afwisselend werk. :)

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:46

Je was me net voor Kanzi! Röntgenlaborant is inderdaad erg leuk werk. Ik heb een 3 jarige inservice opleiding gedaan, waardoor je vanaf dag 1 van je studie al een salaris hebt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:05

Bij ons in de GGZ hebben ze flexkrachten die verschillende taken vervullen, zo uit m'n hoofd:

- gastvrouw (tafel dekken, eten klaarzetten/bestellen)
- facilitair (schoonmaken)
- receptie

Klinkt saai/eentonig, maar het is tussen de patiënten (behalve receptie) en je kent ze ook echt en hebt veel contact met ze :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:10

Ik werk op de zorgadministratie in de psychiatrie, vergeet niet dat wij ook gewoon een HBO opleiding hebben. Momenteel wordt er zo bezuinigd dat wij ons administratie werk gewoon aan de receptie doen. Er is geen geld voor receptionistes.

Ik vrees dat er momenteel weinig betaald werk in de zorg te vinden is, ja als verpleegkundige en verzorgende natuurlijk wel. Maar niet in de ondersteunende functies. Die worden nu ook gevuld met mensen die boventallig zijn geworden uit hun eigen functie.