Volledige studie in het buitenland (Oostenrijk)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Volledige studie in het buitenland (Oostenrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 21:52

Hallo! :D

Eind vorig schooljaar is bij mij het idee opgekomen om in Oostenrijk te gaan willen studeren. Waarom? Omdat ik het een ontzettend mooi land vind met een mooie, verrijkende cultuur en inspirerende, fijne mensen. Omdat ik denk dat het (vloeiend) beheersen van het Duits mijn leven een extra toevoeging geeft. En omdat ik gewoon ontzettend graag uit Nederland weg wil. Voor mij is er veel meer in de wereld dan ons kikkerlandje, en waarom zou ik niet juist nu ik jong ben en kan doen wat ik wil, die droom achterna gaan?

Voor mij staat al vast dat ik in Oostenrijk wil (en ga :o ) studeren. Ik weet ook al heel lang dat ik psychologie wil studeren, dus ook dat staat vast. Qua universiteit en stad ben ik er nog niet helemaal over uit, maar dat lukt ook nog wel!

Ik ben me er bewust van dat ik in het Duits ga studeren en dat ik daarvoor ook een 'test' moet gaan halen. Dit is voor mij geen probleem, nu hopen dat ik die test haal haha :p

Zelf heb ik al vrij veel informatie opgezocht over het hoe en wat, etc. Alleen komt er zoveel informatie op mij af, dat ik nu niet zo goed weet waar ik nou daadwerkelijk moet gaan beginnen.

Mijn vraag is dus of er hier mensen zijn die hun volledige studie doen of hebben gedaan in het buitenland? Hoe heb jij dit aangepakt? Welke dingen moet ik regelen en in welke volgorde kan ik dat het beste doen? Het liefste zou ik natuurlijk in contact komen met iemand die studeert in Oostenrijk, maar ik denk niet dat die kans (op Bokt) heel groot is!

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :D

Anoniem

Re: Volledige studie in het buitenland (Oostenrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:32

Het is inmiddels geloof ik een HK topic maar misschien heb je hier iets aan :) [HK] Wie studeert er in het buitenland?

Ik woon en werk zelf in Engeland (zou hier eerst gaan studeren maar kon de baan die ik daarna wilde ook meteen krijgen dus eh, tja := ) en weet wel dat er echt veel bij komt kijken als je permanent of voor langere tijd naar het buitenland wil, denk aan verzekeringen etc. Meestal kan je dat pas regelen nadat je verhuisd bent, maar misschien kun je een lijst maken?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:14

Ik kan je alleen als tip geven, oefen heel erg veel op je Duits voordat je vertrekt!
Ik weet niet hoe vloeiend je al in het Duits bent, maar ik heb een poos in Zweden gezeten en hoewel ik al redelijk Zweeds kon was ik vaak na een dag naar Zweeds luisteren zo moe dat ik eerst even een uurtje moest slapen. Gewoon geestelijke uitputting van het constante vertalen in je hoofd. Met Engels heb ik hier dan weer geen last van, dus hoe beter je de taal beheerst hoe beter ;)

Nog wat dingen om bij na te denken:
- Wat is de inschrijvingstermijn voor buitenlandse studenten? (ik weet dat die in Zweden eind januari sluit voor buitenlandse studenten die volgend schooljaar willen beginnen!)
- Moet je je diploma omzetten? (bij het DUO kun je hier ook informatie over vinden volgens mij)
- Moet je een bewijs van taalvaardigheid hebben?
- Hoeveel kost het? (Soms gelden er andere tarieven voor buitenlandse studenten)
- Verblijfsvergunning, verzekeringen regelen, bank regelen, huisvesting regelen.
- Hoe ga je jezelf onderhouden daar?

Allemaal dingen om over na te denken. Er is trouwens een emigratiebeurs in Houten (Utrecht) 7 & 8 februari, hier hebben ze heel veel informatie over emigreren en ook studeren in heb buitenland. Zeker een aanrader!
Ik weet misschien nog wel een manier om aan gratis kaarten te komen, als je graag wilt gaan

Verder zeg ik: als je dit wilt, DOEN! Gaat een ontzettend gave ervaring zijn! En ja, er gaan dingen tegenzitten en soms ga je denken "waarom wou ik ooit in het buitenland studeren, het is klote" maar daar kom je weer overheen en het is echt zo'n verrijking en iets dat niemand je meer af kan nemen. Ik heb er in ieder geval geen spijt van *D