Parket opnieuw lakken of oliën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Parket opnieuw lakken of oliën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:48

Wij willen ons parket opnieuw doen. We vragen ons af wat we het beste kunnen doen. Hij is gelakt geweest en daarna een keer geolied.

Nickeltje

Re: Parket opnieuw lakken of oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:50

Als je wil dat de lak goed pakt, en hij is inmiddels al geolied geweest, dan moet je flink schuren om de olie er uit te krijgen voordat je lak pakt.
Voor nieuwe olie is oppervlakkig schuren voldoende mits je in een zelfde kleur/intensiteit van olie gaat of donkerder.

Ik vind zelf het grote voordeel van olie dat een beschadigde plek redelijk makkelijk aan te pakken is, terwijl je met lak niet 1 individuele plank op kan schuren en lakken, dat blijf je zien terwijl herstel met olie voor 1 plank, na een paar weken niet meer opvalt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:51

als je hem lakt moet je eerst goed de olie eraf halen.Het voordeel van lakken is dat je er minder op ziet.Bij olie zie je vocht erg snel als een vlek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:53

geerke schreef:
als je hem lakt moet je eerst goed de olie eraf halen.Het voordeel van lakken is dat je er minder op ziet.Bij olie zie je vocht erg snel als een vlek.

Nee hoor, dat is onze ervaring juist helemaal niet. Je ziet er weinig op en hoeft er weinig aan te doen qua onderhoud, ideaal.
Vroeger hadden we een parket wat in de was stond, daar zag je wel veel meer op.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:54

niet helemaal waar geerke,wij hebben onze houten vloer net laten schuren en in de white wash olie laten zetten....gaat er zomaar van het weekend tijdens een verjaardag een glas rode port over de vloer (ik dacht dat ik er IN bleef)
de port gewoon weggeveegd met een keukenrol en daarna gelijk met de white wash zeep schoongemaakt en niets,maar dan ook niets te zien!

Nickeltje

Re: Parket opnieuw lakken of oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:58

Ik ben ook erg tevreden met onze olie vloer waar regelmatig op geknoeid wordt, een kat overheen kotst of met modder laarzen doorheen gestampt wordt.
Even mopperen, vochtige dweil er over en weg is het probleem, ook als het er al een tijdje gelegen heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:00

connie64 schreef:
niet helemaal waar geerke,wij hebben onze houten vloer net laten schuren en in de white wash olie laten zetten....gaat er zomaar van het weekend tijdens een verjaardag een glas rode port over de vloer (ik dacht dat ik er IN bleef)
de port gewoon weggeveegd met een keukenrol en daarna gelijk met de white wash zeep schoongemaakt en niets,maar dan ook niets te zien!

dat klinkt niet verkeerd!Misschien hebben ze tegenwoordig betere olie.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:03

zal best allemaal veranderd zijn hoor geerke.....en hier modderpoten van hond.katten etc maar ik heb een speciaal vaatje whitewash zeep gekregen van het bedrijf.Ik doe de vloer ong 1x in de week dweilen met dit spul en eigenlijk ziet t er fantastisch uit.

Het is overigens een massief eiken vloer.