Bedorven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Bedorven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 11:17

Ik ben echt gek op rosbief, en zojuist vroeg ik of mijn vriend een pakje mee wou nemen.

Wij gaan regelmatig naar de jumbo en vaak laat ik het daar ook al liggen omdat het gewoon een vieze bruine kleur heeft.
Ik eet het alleen echt knal en dan ook knal rood.

Nu kwam hij net thuis met een pakje dat gewoon vies bruin was, nergens rood te bekennen.
Is dit nou bedorven? Ik kom in meerdere vestigingen van de jumbo en altijd zie ik daar aardig donkere rosbief liggen, heb zelfs eens gevraagd of ze het voor mij vers wouden afsnijden en ja hoor ook weer bruin van kleur. Het lijkt mij dat ze dit niet in de schappen mogen laten wanneer het daadwerkelijk bedorven zou zijn dus ben ik wel benieuwd is het ook echt bedorven of bestaan er meerdere varianten of zo?

Shirley

Re: Bedorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:18

Bruin is hij gewoon wat gaarder, bedorven wordt het groen...
En dat ruik je wel ook!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:18

Even ruiken?
Het kan ook "bruin"zijn omdat het stuk rosbief dan te ver gegaard is....

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:19

Ik denk niet dat het bedorven is. Vlees, en met name biefstuk, krijgen de donkere kleur door te weinig zuurstof. Dat komt door het verpakken in folie of plak op plak leggen. Ik weet dat de jumbo vrij strikt is in hygiëne en houdbaarheid dus daar zou ik me niet al te druk over maken.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:25

Niet bedorven, alleen minder vers. Beetje ingedroogd. Of te ver door gebakken, dan wordt t ook van binnen bruin.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:27

Als het bruiner kleurt komt dit doorgaans ook door gebrek aan licht en zuurstof. Leg maar eens tijdje op een bordje op het aanrecht.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:29

Zolang het geen rare vieze geur heeft, is het niet erg dat het niet felrood is. Is nl ook een teken dat er geen kleurstof in zit. kan idd van iets meer gegaard of geen zuurstof liggen.
Zelfde geldt voor rauw gehakt etc. Vroeger werd er nogal eens wat doorgedaan om de kleur rood te houden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:30

Als roodvlees op elkaar of tegen iets aan ligt dan verkleurt het. Vroeger gebruikten de slagers Sulfiet, dan kon je het een dag op elkaar laten liggen maar het verkleurde nooit maar dat is sinds enkele jaren verboden. Het is normaal dat het verkleurt hoor.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:30

Volgens mij is het dan gewoon te ver door gegaard.

Is er geen Appie in de buurt? Daar hebben ze vaak hele goeie!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 11:32

Bedankt voor jullie reactie! Fijn om te weten dat 't niet bedorven is, maar ik ben toch snel langs een andere supermarkt gegaan om wel lekkere rode te kopen. Zo bruin ziet er gewoon niet smakelijk uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:33

Rood is nep. Dat is gewoon een soort kleurstof dat wordt toegevoegd om het aantrekkelijker te laten lijken (precies dat wat jij ook schrijft dus).
Daar waar de plakjes over elkaar heel liggen is het meestal gewoon bruin achtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:38

Rudina schreef:
Ik ben echt gek op rosbief, en zojuist vroeg ik of mijn vriend een pakje mee wou nemen.

Wij gaan regelmatig naar de jumbo en vaak laat ik het daar ook al liggen omdat het gewoon een vieze bruine kleur heeft.
Ik eet het alleen echt knal en dan ook knal rood.

Nu kwam hij net thuis met een pakje dat gewoon vies bruin was, nergens rood te bekennen.
Is dit nou bedorven? Ik kom in meerdere vestigingen van de jumbo en altijd zie ik daar aardig donkere rosbief liggen, heb zelfs eens gevraagd of ze het voor mij vers wouden afsnijden en ja hoor ook weer bruin van kleur. Het lijkt mij dat ze dit niet in de schappen mogen laten wanneer het daadwerkelijk bedorven zou zijn dus ben ik wel benieuwd is het ook echt bedorven of bestaan er meerdere varianten of zo?

Voor mij dus een reden om nooit meer naar de Jumbo te gaan. Veel te veel spul dat gewoon niet vers is en binnen een dag of 1,5 over de datum.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:49

Albert Heijn heeft goede verse rosbief!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:54

Sizzle schreef:
Rood is nep. Dat is gewoon een soort kleurstof dat wordt toegevoegd om het aantrekkelijker te laten lijken (precies dat wat jij ook schrijft dus).
Daar waar de plakjes over elkaar heel liggen is het meestal gewoon bruin achtig.

Haha, idd, dat is alleen maar bewerkt zodat het er roder uitziet. Vlees is van nature die bruinachtige kleur.
Als het bedorven is ruik je het wel als je het pakje open trekt :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:55

Het hoord wel rood/roze te zijn na het braden, maar door het contact met het vlees en verpakking wordt het bruin. Als je het dan weer even aan de lucht laat liggen hoort het weer meer roze te woden.
Dat echte helderrode wat je soms ziet is niet natuurlijk.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 12:00

Maar zou dan bijv. Jan linders er rotzooi in gooien? Die van de Lidl vind ik wel erg rood en apart er uit zien, maar bij de Jan linders zou het toch ook gewoon vers zijn?
Ik vind die imo een stuk roder en frisser kijken dan die van de Jumbo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:03

Ik weet niet wie of wat dat is, maar bij een slager is het meestal vers gesneden en daardoor nog vrij rood.
Supermarkten willen dat graag nabootsen maar kunnen het nooit zo vers geneden aanbieden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:09

Rosbief hoort bij mijn weten niet rood, maar inderdaad meer roze te zijn. Bruin is te ver doorgegaard, echt rood is nep rood.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:17

Ik heb zelf jarenlang op de vleeswaren afdeling gewerkt.
En bij mij kwam dat niet in het schap te liggen.
Mijn rosbief lag keurig in de koeling en werd vers gesneden voor de klanten.

Ik vind rosbief een product dat je niet van te voren moet snijden.
En dan heb je winkels die zeggen kan niet is klinkklare onzin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:21

Dan wordt het minder verkocht.
De meeste mensen hebben haast en willen niet wachten tot het gesneden is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:39

Rudina schreef:
Maar zou dan bijv. Jan linders er rotzooi in gooien? Die van de Lidl vind ik wel erg rood en apart er uit zien, maar bij de Jan linders zou het toch ook gewoon vers zijn?
Ik vind die imo een stuk roder en frisser kijken dan die van de Jumbo.

Ook kleurzout inderdaad.
Om de reden die jij noemt: veel klanten vinden dat frisser kijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:48

Mensen worden graag bedot, die kunstmatig roodgemaakte is misschien nog minder vers....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 07:26

En zo gaat het met alles... Weet je hoe mandarijnen eruit horen te zien? Echte verse hebben groene vlekken. Helaas verkopen ze het best als ze oranje geverfd zijn ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:21

MWS -> VT