Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:33

Oké als kind was mijn kamer eigenlijk best georganiseerd, als tiener was het bijna netjes te noemen, maar sinds is uit huis ben vind ik het huishouden een ramp.
Toegegeven de laatste jaren bij mijn ouders thuis was het ook niet heel best, maar 20m2 volledig volgebouwd is bijna niet te zuigen en weinig plek om echt rommel te maken.

Nu heb ik ongeveer 110m2 schoon te houden verdeeld over 3 verdiepingen en wil het echt niet meer.
Toen ik werkte probeerde ik het een beetje bij te houden en eens in de zoveel tijd samen met mijn man een dagdeel alles op te pakken. Mijn contract werd niet verlengd en ik was zwanger en we hebben besloten dat ik thuis zou blijven de eerste jaren zolang financieel mogelijk. Fulltime thuis vind ik het op 1 of andere manier nog moeilijker om het allemaal bij te houden.
Onze dochter vroeg de eerst 4 maanden overdag mijn volledige aandacht en ik kwam nergens aan toe. De echt belangrijke dingen zoals wassen en stofzuigen deed ik als mijn man thuis was. Inmiddels is dat weer even op de regel, maar kan ik er nog steeds geen structuur in brengen.

Nou helpt het vast niet dat ik het ook echt niet leuk vind, maar het moet wel gewoon gedaan worden.
Ik ben nu al enige tijd van alles aan het proberen om het te verbeteren, schema's, beloningen, maar niets werkt echt. Mijn schoonmoeder komt bijna elke donderdag helpen met poetsen, maar voel me enorm schuldig omdat ik best wel de tijd heb om het te doen, maar het gewoon niet doe.

Wie herkent dit en als jullie dit opgelost hebben, hoe dan?

Poiuytrewq

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:40

Probeer zoveel mogelijk gelijk achter je kont op te ruimen/schoon te maken.
Afwas en de was doe ik altijd tijdens het koken. Als ik daarmee klaar ben is het eten meestal ook al klaar

Verder lees ik even mee haha.

Oh en je kunt het beste rond 4uur gaan schoonmaken. Rond dat tijdstip heb je de meeste energie, is echt onderzoek naar geweest :').

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:43

Muziek! Ik zet altijd gewoon wat op dat ik mee kan zingen of waar ik op kan dansen als ik moet afwassen of schoonmaken. Duurt 't ietsje langer als je de hele tijd bij het afdrogen danst tussen aanrecht en kast waarin je de borden moet opbergen, maar dan heb ik er tenminste plezier in. :j :)ddd
Verder is het maar net hoe 'gek' je het zelf maakt. Ik heb gewoon zoiets van: ik werk hard en heb genoeg andere dingen die ik veeeel leuker vind en belangrijker vindt dan een kraakschoon huis. Is dus ook een kwestie van prioriteit. Ik vind het niet prettig als overal spullen slingeren, maar als stofzuigen een keer niet uitkomt denk ik gewoon: goed voor de weerstand. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 06-01-15 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:43

Heel herkenbaar. Toen Ik nog werkte bleef het huis redelijk.
Bij mijn eerste zwangerschap gestopt met werken en langzaam maar zeker is het huis houden mij mij Boven het hoofd gegroeit.
Nu Ben Ik nooit echt netjes geweest maar kan mij er niet meer toe zetten om dingen te doen omdat het toch wel weer vies wordt. Nu Ben Ik ook 33 week zwanger van Een tweeling en heb Ik de puf er ook niet meer voor.

Mijn oplossing is deze week begonnen, hulp in de vorm van Een 61 jarige dame die al voor 10 bezinnen heeft gezorgd. Todat de tweeling er is zal ze hier elke ochtend zijn en Daarna full time.
Ze is hier om mij te helpen met het huis houden en de kinderen.

IK snap dat dit in Nederland Vaak niet haalbaar is financieel maar het geeft ons hier veel rust. Stomme is dat we nu ineens allemaal dingen gaan doen die we al tijden uitstellen omda zij hier nu is,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:46

Oh, ik gruwel er ook van,iedere keer als het hier schoon en netjes is,presteren we het om in een dag alles vol te gooien. Er is constant was te wassen, plooien of strijken, er ligt constant overal zand en haar van de hond, zodra we iets gedaan hebben is het een ravage. Ondanks een poetsvrouw die wekelijks drie uur komt, ik ben de dag ervoor zeker 2 uur bezig aan het opruimen.
Als ik gekookt heb is de keuken een slagveld, doe ik IETS is het een slagveld. Twee weken geleden ons berghok volledig opgeruimd en georganiseerd, en nu raak je er amper weer binnen.
Opruimen definieert zich in de spullen van de ene kanmer naar de andere te brengen,waardoor het daar een stort is ...
Op zich is het bij ons wel proper ( geen vieze wc's of etensresten overal van weken ver) maar het is altijd rommelig ...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:50

Hoe ik het oplos: niet :=
Toen ik nog op vaste dagen werkte en op vaste dagen vrij was ging het wel maar nu ik onregelmatige diensten draai (iedere week op wisselende dagen, nachtdiensten, vroege diensten die om 06:00 beginnen, late diensten die om 22:00 eindigen enz) loop ik voor mijn gevoel ook altijd achter de feiten aan te rennen.
Heb een schoolgaande dochter, fulltime werkende partner die (om die reden) niks in het huishouden doet en werk zelf 24-32 uur per week.
Vooral de was... Pfff heb met regelmaat een wasmand waar je vanaf zou kunnen skiën :=
Ik probeer het goed zo mogelijk bij te houden en als vriendlief gaat zeuren negeer ik dat.
Theoretisch gezien zou ik nog meer uren aan het huishouden kunnen besteden maar ik kies er dan voor om niet helemaal een slaaf er van te worden en spreek dan liever met vriendinnen af of ga iets met de kleine doen bijvoorbeeld. Het is niet vies of zo, maar gewoon rommelig. En is het opgeruimd, kun je de volgende dag weer opnieuw beginnen ^)

Het is wat het is, en af en toe is het helemaal opgeruimd en ben ik een gelukkig mens en soms (vaak, meestal :+ ) is het zo'n rotbende dat ik niet weet waar ik eerst moet beginnen. Dus ik heb geen tips voor je, maar wil je laten weten dat het hier ook zo is haha.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:01

Herkenbaar, ik probeer het zelf bij te houden en mijn moeder komt een keer per maand (tegen betaling, daar stond ik op) grote schoonmaak houden. Voor de rest ben ik verhuisd, met nu een super de luxe keuken (inclusief vaatwasser) en een apart washok. . . die weet ik soms weken niet meer te vinden ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:05

Ik volg want Wellicht komt de ultieme tip hier voorbij? Ik ben er gewoon te chaotisch, makkelijk en lui voor denk ik... dus misschien helpt het idee dat je niet alleen staat al een beetje?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:06

Héél herkenbaar!
Mijn oplossing: een schoonmaker :D
Enige nadeel is dat ik nu nóg minder doe :=

Héél soms als ik muziek aanzet gaat het best prima maar volgens mij is dat niet eens eens per maand.
Doe nu alleen de was en de afwas, de rest word gedaan voor een tientje
Per uur +:)+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:11

Hier is drank de oplossing. :P
Muziekje op, glaasje(s) porto, cava of jenever erbij en dan lukt het eens zo goed
Laatst heb ik zelfs met een tandenborstel alle kieren en hoekjes van mijn douche geschrobd.
No way, dat ik dat nuchter ooit gedaan had! :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:13

Ik was altijd een ochtendmens. Vroeg opstaan en knallen en huis schoon en was weggewerkt.
Liet ik het liggen tot de middag of avond, dan kon ik gewoon niet meer opstarten.
Toen kwam de kleine'en zolang die in de ochtend sliep, kon ik mijn gang gaan.
Nu ze niet meer slaapt, kom ik maar niet op gang in de middag als ze wel slaapt.

Ik merk het ook hoor. Ik en mijn huishouden gedijen beter bij de structuur van parttime werken dan bij niet werken en feitelijk tijd genoeg hebben. Erg raar.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:20

Zo herkenbaar.
Ik ben maar alleen, maar ik maak troep voor 10.
Hoe? Geen idee.

Na 4,5 jaar op m'n eigen wonen lukt het me nog steeds niet om alles bij te houden. En dat terwijl ik het heerlijk vind als het netjes is thuis (of in m'n auto of op m'n werkplek).
Sinds kort lukt het me redelijk om in ieder geval op het werk een beetje opgeruimd te blijven.

Voor thuis heb ik van iemand eens de tip gehad om elke dag als ik thuis kom eerst een kwartier aan de slag te gaan.
Als het eenmaal opgeruimd is zou het op die manier netjes moeten blijven. Maar zelfs dat lukt me dus niet.

Maar dat wil ik wel weer gaan proberen. Het blijft lastig. Het beste werkt als er iemand op visite komt haha. Dan wil ik wel dat het netjes is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:22

Geweldig zo herkenbaar!
Ik heb dat inderdaad ook, als ik veel werk lukt het beter, zelfs na een werkdag van 10-11 uur ga ik thuis nog ff bezig. Maar ben ik vrij dan is het een stuk lastiger. (ik doe seizoenswerk)
Af en toe heb ik van die buien, dan moet het ineens schoon en dan doe ik in één dag heel veel. Maar gedoseerd, elke dag een beetje...? :n
Wat mij vooral vreselijk irriteert is die verrekte afwas en de rommel. Heb ik alles keurig netjes, staat er een paar uur later alweer een berg afwas en ligt het huis weer vol zooi. Ik heb een man en 2 kleine kinderen en ik probeer ze bij te brengen dat ze achter zichzelf moeten opruimen maar o dat is moeilijk.

Dus als iemand de gouden tip heeft hoor ik het ook graag :+
Maar ik ben bang dat de enige tip die echt werkt de onmogelijke is; een werkster :P

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:25

Toen ik alleen woonde was (bijna) altijd alles spik en span, ik boende er elke dag lustig op los. Toen ik ging samenwonen met mijn (ex)vriend en ik zijn troep er ook bij kreeg werd ik steeds ongemotiveerder. Resultaat : een ontploft huis. Toen die relatie eindigde en ik door de puinzooi heen moest, dacht ik, dit nooit meer.
Dus toen ik mijn man leerde kennen, die goddank nog meer van het schoonmaken is dan ik, hebben we gewoon de taken verdeeld. Hij doet zijn deel en ik de mijne.
Dus mijn tip, doe het samen, gedeelde smart is halve smart :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:30

Ik hou ook zo van een schoon en opgeruimd huis. Gek eigenlijk. En heb soms, niet vaak, aanvallen van schoonmaakwoede.
Als de boel op orde is, dan vond ik de klus eigenlijk helemaal niet zo groot. Achteraf. Je kunt veel doen in een paar uur. Dat denk ik dan. Het probleem is echt eraan beginnen.

Edit typefouten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:34

@ Poiuytrewq: Iets meteen opruimen gebeurt wel redelijk, voor ik naar bed ga ruim ik de salontafel op en gooi ik alle speelgoed weer in de bakken. Afwassen tijdens het koken heb ik wel een paar keer gedaan, maar volgens mij ben ik niet zo handig in multitasken, want meestal brandt het eten dan aan.

@Elanor: Muziek werkt redelijk, vooral met afwassen en was vouwen, maar ik heb boven geen muziek als onze dochter slaapt dus dat kan niet altijd.
Je hebt gelijk met prioriteiten stellen, maar met een kruipend kind is dagelijks stofzuigen en regelmatig dweilen wel belangrijk, helemaal omdat er nog 3 katten rondlopen, toch lukt dit me al niet.

@Zahlina: Iemand die komt poetsen (buiten mijn schoonmoeder) lijkt me heerlijk, maar het zijn vooral de dagelijkse dingen die blijven liggen, afwas, was, dweilen, een keer de kastjes afnemen enz.
Als het financieel kon deed ik het meteen voor de grote klussen zoals de keuken, badkamer en ramen wassen, daar heb ik de meeste hekel aan.

@Duhelo, heel herkenbaar dat opruimen, de woonkamer is nu netjes met de berging en washok staan propvol. Hier is dat in veel gevallen ook verplaatsen aangezien mijn man niet graag iets weg gooit.

@Ashley1: Structuur is voor mij ook wel belangrijk, voor de kerst ging het op een gegeven moment best redelijk, maar mijn man in 2 weken bij huis en alles blijft liggen. Buiten de was van onze dochter, handdoeken, ondergoed en sokken wordt de meeste was niet meer opgevouwen, we plukken het wel uit de wasmand of van de lijn.
Het is hier ook niet echt vies, maar eigenlijk wel iets te stoffig voor mijn zin en 1 keer in het jaar de badkamer poetsen is toch eigenlijk wel te weinig.

@Ailill: Een vaatwasser zou ik echt ideaal vinden, maar die kunnen we echt niet kwijt helaas. Hoop er ooit 1 te hebben.

@Sans6: Hihi, maakt niet uit, ik weet ook rationeel wel dat ik niet de enige ben, maar anderen lijken altijd voor opgeruimder en georganiseerder.

@Luckystory: Dat is ook een oplossing. Nou ben ik sowieso al geen drinker en nu ik borstvoeding geef al helemaal niet, al kan ik me niet voorstellen dat ik met drank op productiever wordt, zou eerder denken dat ik dan helemaal nergens meer aan toe kom.

@Boras: Ik ben echt een avond/nachtmens, rond deze tijd ben ik het meest productief, maar kan ik het meeste niet meer doen. Was vouwen doe ik vaak rond deze tijd en in de kamer wat opruimen, maar de badkamer poetsen of afwassen zal gegarandeerd mijn man en dochter wakker maken.
Omdat ik een avond/nachtmens ben lig ik laat op bed en slaap ik uit met mijn dochter, meestal pas om 10 uur eruit. Tijdens haar eerste slaapje probeer ik altijd de stofzuiger er doorheen te halen, te wassen en een kamer op te ruimen. Met een beetje pech slaapt ze maar 45 minuten dus echt ver kom ik dan niet. Tweede slaapje is voor was ophangen/vouwen, afwassen, kattenbak uitscheppen/schoonmaken. Dat is tenminste de bedoeling, maar vaak kom ik daar dan toch niet aan toe en moet ik het doen als mijn man thuis is of gebeurt het niet. Door hoe de eerste maanden zijn verlopen, heb ik zo het gevoel achter de feiten aan te lopen, overal waar de gasten niet komen is eigenlijk een puinhoop.

@Ginger18: Als er visite komt ben ik een razende roeland, dan heb ik binnen een uur alles spik en span. Ook ik hou van een uitgeruimd huis, ik ben best wel chaotisch en een schoon en opgeruimd huis geeft me wel rust.

@MissDD, mijn man werkt fulltime en heeft daarnaast nog 3 avonden in de week activiteiten, hij doet wel wat maar als thuisblijvende moeder vind ik niet dat ik van hem kan verwachten dat hij ook nog van alles doet.
Een was ophangen doet hij nog wel eens, net als helpen met de afwas en als hij thuis is is hij natuurlijk ook nog papa en doet hij veel met onze dochter.

Zo het is een hele beste post geworden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:39

Ons huis is ook altijd rommelig, gaat vanzelf heb ik altijd het idee. Mijn oplossing is ongesteld zijn. Als ik dat ben poets ik me echt een ongeluk. Ik ben dan ook niet te genieten als het wel weer vies wordt. Ik begin dan vaak 's morgens vroeg en ben 's avonds laat nog bezig. :=

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:52

Oh heerlijk. Topic naar mijn hart.

Het huishouden, daar heb ik zelfs nachtmerries van. Na een week ziek geweest te zijn is de wasmand uitgebreid tot de gehele keuken. Alles lijkt te vermenigvuldigen per minuut.

Altijd rommel, altijd hondenharen en altijd stapels speelgoed, waar je ook kijkt of komt.

Wat bij mij werkte (tot nu toe) is heel veel prullen en zooi weg doen.
De keukenkasten leeggehaald want waarom 6 soepkomen in de kast terwijl we dat nooit eten. En wijnglazen net zo.

Ritme helpt wel, sochtends gelijk de vaatwasser, en daarna stofzuigen. En verplicht elke maandagochtend sleep ik alles van zn plek en stapel het in de hoek op incl tafels, stoelen, prulletjes. Dan word het in elk geval schoongemaakt omdat ik anders er alleen naar kijk of eens tegen blaas.

Wastafel in de badkamer doe ik 9/10x tijdens de kinderen in bad doen. En douchekabine als ik zelf ga douchen.

Ach ja creatief huishouden hier. Maar gelukkig weet ik inmiddels dat het overal het zelfde is en dat als er gebeld word voor theekransje iedereen tegelijk overeind springt om zo gauw mogelijk in elk geval de ergste rommel in laadjes en achter deurtjes te proppen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 01:09

Nou niet helemaal :P
Mijn moeder is enorm netjes, kan ook niet stilzitten, altijd bezig met opruimen en schoonmaken en mijn zus heeft ook een smetteloos huisje (maar wat wil je ze heeft geen kinderen en zij en haar man zijn erg veel van huis). Ik krijg dus regelmatig commentaar als ze bij me zijn.
Hoewel we met de kerst bij mijn ouders zijn geweest en het was er zowaar ietwat rommelig. Nu zijn ze 2 weken voor kerst verhuisd en had ze met kerst alle kinderen en aanhang over de vloer maar evengoed ze was niet druk aan het drentelen om het schoon te krijgen dus ze gaat vooruit :+
Gelukkig is mijn schoonfamilie dan weer wat minder strak, daar rommelt het regelmatig en vind je ook wel dingen die 'vies' zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 01:41

Aan mijn oplossing heb je niets. Ik slaap bij mijn vriend, dan heb ik er geen last van :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 01:46

Lol haha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 03:31

Ik kan een vies huis niet uitstaan. Ik woon met 3 studenten in een studentenhuis, maar het is het schoonste studentenhuis van Groningen :D

We hebben een rooster. Iedereen doet 1x in de week een deel van het huis, de keuken met washok, de woonkamer, de gang en de wc of de badkamer en overloop. Maar 1x in de week schrobben is met 4 mensen niet genoeg, dus tussendoor ben ik altijd veel bezig.

Als ik iets gedronken of gegeten heb, hup, meteen afwassen of de vaatwasser in. Tijdens het koken, ook alles wat ik niet meer nodig heb meteen afwassen. Dan het eten maar even op een iets lager vuurtje. Tegen de tijd dat mijn eten op het bord ligt, is er geen afwas meer, behalve het bord en het bestek dat ik nog moet gebruiken tijdens het eten, die na het eten en het halfuurtje even uitbuiken, ook meteen word weg geruimd.

Ik heb een hond en stofzuig dagelijks. Het helpt dat de stofzuiger staat op een makkelijk bereikbare plek. Toen die achterin het washok stond was ik vaak te lui om hem te pakken. Teveel gedoe. Nu staat die in de keuken en hoef ik niet te tillen of moeilijk te doen, maar rol ik hem zo de woonkamer in.

Ik heb standaard vochtige keukendoekjes in de keuken en vochtige toiletdoekjes bij het toilet en vochtige glasdoekjes (voor de spiegel en de douchecabine) in de badkamer. Zie ik wat viezigheid of stof, doekje, even wrijven, doekje weggooien en klaar. Is geen grote schoonmaak, kost hoogstens een minuut, maar het constant bij houden van dit soort zaken maakt de grotere schoonmaak op zondag een stuk minder lang.. Het blijft allemaal schoon en het ruikt lekker fris.

De was... Ik haat de was.. En dan is het alleen nog maar was voor mezelf en toch was ik 3 in de week. Ik was ook de handdoeken en vaatdoekjes van de keuken, en de matjes, af en toe de gordijnen etc. Maar bleh. Het erin gooien prima, maar het uithangen en daarna opvouwen. Niks aan. Daar heb ik dan ook geen tips voor, behalve dat je het gewoon moet doen..

Verder, schoenen uit in huis. De hond als die binnenkomt, meteen voetjes schoonmaken.. En tja... Routine ervan maken. Zo snel je iets ziet wat niet schoon is, meteen doen.. Je merkt dat als je het bijhoud, je eigenlijk, op een dag na, helemaal niet zoveel schoon te maken hebt. Het gaat dan bijna automatisch. Even naar het toilet, daarna snel doekje erover en het toilet is weer schoon.. En dat tijdens je toiletbezoek :p.. Zelfde met eigenlijk alles. Het bij de andere dagelijkse bezigheden gooien. Dan voelt het niet als schoonmaken haast

Voor de kleine rommeltjes heb ik 2 bakken. 1 voor 'papierrommel'. Post die ik binnen krijg en niet heb geopend of later nog weer wil bekijken, of bankpassen, de bon van de supermarkt, weet ik veel wat.. En een andere rommelbak met mijn oplader, wat pennen, de hondenriem, USB stick etc.. Dat zijn mooie bakken, die ergens staan waar ze niet te zien zijn en op een makkelijk bereikbare plek, zodat als ik even geen zin heb in iets, ik er van alles in kan gooien. Vaak liggen er ook oorbellen in, haar elastiekjes, zelfs al een paar x sokken. Iets dat uit de weg moet, maar waarvoor ik te lui ben om die op de juiste plek te leggen op dat moment. 1x in de week haal ik beide bakken 'leeg' en leg ik alles terug waar het hoort.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 04:04

Ik heb er ook een hekel aan :=
Keuken en wc's doe ik structureel, en ook de was geen probleem, maar dat afstoffen,stofzuigen en dweilen....
We hebben hier eens per 3 weken een schoonmaakster die in 3 uur het huis een keer grondig doet, en ik probeer het tussendoor zo goed mogelijk bij te houden. Ene week de benedenverdieping, andere week de bovenverdieping.
Elke keer als we bezoek krijgen ruimen we alles op, en mjah.. Op die manier blijft het hier op zich relatief netjes.
Ik geef toe... Zonder schoonmaakster had ik een heel wat viezer huis :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 06:13

Haha een herkenbaar probleem. Ben veel buiten met m'n paardjes bezig. Als ik thuiskom heb ik echt nergens zin in. Plof op de bank neer even bokken. Denk zelf weleens eerst wat doen en dan zitten. Lukt vaak niet en dan is het alweer tijd om kids uit school te halen. Als er op woensdagmiddag vriendjes komen spelen werk ik ze na de boterham naar boven en ga snel beneden opruimen en stofzuigen zodat het weer netjes is als ze opgehaald worden. Ik zoek ook nog steeds een oplossing zodat m'n man wat minder te mopperen heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 07:23

- zie het als een baan
Kies de handigste drie a vier uur per dag ivm kinderen, mag opgesplitst in blokken van twee uiteraard. Die tijd gaat je kind slapen of in de box of naar oma of je parkeert het voor de dvd van Nijntje oid, al naar gelang hoe het uitkomt maar je doet niet meer dan verschonen of drinken geven.

- Kies een huisdeel en pak dat aan, kijk even niet naar de zooi in de rest van het huis. Je neemt die kamer, opruimen, spinnewebben, afstoffen van hoog naar laag, in de keuken gelijk je toestellen, evt ramen en deuren, stofzuigen en dweilen. Als je tijd over hebt neem je een volgende kamer. Reserveer daarbij ook tijd voor de strijk.
Als je klaar bent ben je klaar, neem jezelf niet kwalijk dat je slaapkamer een zooi is maar ben trots op je badkamer en doe die slaapkamer de dag erop.

- Je gaat tussendoor niét zitten! Na twee uur poetsen een pauze van max 15 minuten. Behandel jezelf als werknemer.

- Kijk ondertussen kritisch hoe je je huis efficiënter schoon te maken krijgt. Max een stuk of drie beeldjes op je schouw volstaat echt, less is more. Voorzie open kasten van deuren. Doe losse spullen in sierdozen met deksel. Ga elk half jaar een keer door je spullen, wat je een jaar niet gebruikt heb geef je weg of verkoop je.

- Investeer in goed en handig schoonmaakgerief. Geef schoonmaakmiddel de tijd om in te werken ipv erop te moeten schrobben.

- Bekijk wat je kunt uitbesteden. Heb je de pest aan strijken, breng het naar een strijkservice. Haat je de badkamer, laat die wekelijks door een werkster doen. Uiteraard als dat financieel kan!

- Besef dat een huis met kinderen en dieren nooit zo netjes kan blijven als een huis van een single of koppel zonder. Val jezelf dus niet te hard!