Gouden hanger word opeens ontzettend dof.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Gouden hanger word opeens ontzettend dof.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:56

Ik draag altijd een gouden ketting met een massief gouden hartje er aan. Die ketting draag ik al jaren en heeft altijd mooi geglommen.

Nu merkte in al dat het hartje heel de tijd zijn glans verloor sinds dat ik aan de zelfde ketting ook een Robijnen edelsteen aan de ketting had gedaan. Gek genoeg bleef hij zijn glans verliezen zelfs als ik hem met speciaal goud spul had op gepoetst. Het bleef dan een paar uur glimmen maar nadat ik wakker werd was hij weer helemaal dof. Ik vind dit heel erg raar een tijdje terug hing er een andere edelsteen aan de zelfde ketting en had het hartje wel gewoon glans.

Iemand enig idee of dit komt door de Robijn of dat het toch met iets anders te maken heeft? :)

Ladybird

Re: Gouden hanger word opeens ontzettend dof.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:05

even langs de juwelier gaan, die kunnen je daar vast mee helpen :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:09

Schuren de scherpe kantjes van de robijn niet langs het goud? Waardoor t krasjes achterlaat en het daarom dof wordt? Dat komt bij mij als eerste op..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:18

Komt er misschien iets van parfum op als je dat op spuit?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 11:21

Parfum al aan gedacht maar dat lijkt niet mogelijk gezien ik altijd een hele dikke sjaal om heb de ketting is dan niet zichtbaar en spray parfum dus ook op mijn sjaal.

De Robijn komt wel tegen het hartje aan maar dat deden de andere edelstenen ook. :)

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:25

kan het zijn dat de edelstenen hun"werking"uitoefenen op ,in dit geval ,het goud?

Somige edelstenen hebben zo hun krachten.....dat is het eerste wat bij mij opkomt...

Zo heb ik een magneethanger gehad met zilveren voorkant en koperen achterkant,glommem mooi,maar na een week begon het doffe koper door de glimmemede koperkant te komen.
Bleek dat het koper zijn werk aan het doen was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:27

Weet je echt zeker dat hij volledig goud is (die kosten wel een paar honderd euro) en niet verguld?
In het laatste geval kan het zijn dat de laag eraf aan het slijten is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:29

Vroeger leerde ik altijd dat ik juwelen moest poesten met as, en dat daardoor de glans weer terug zou komen.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:34

Ooit met mijn zilvere ketting in een zwavelbad gezeten: volgende dag helemaal zwart :+ , heb de ketting gepoetst met tandpasta (grofe structuur.) Hij glom daarna weer! Weet alleen niet of dit met goud ook zo is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:37

Goud is een edelmetaal in tegenstelling tot zilver.
Hoog karaat kan eigenlijk niet verkleuren maar als het een laag karaat heeft dan kan het zijn dat het metaal dat er doorheen gemengt is dof wordt.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:38

Goud reageert ook op de zuurtegraad van je huid. Moet je ongesteld worden kan dat ook wel eens verschil maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:42

Desty schreef:
Goud reageert ook op de zuurtegraad van je huid. Moet je ongesteld worden kan dat ook wel eens verschil maken.

Dat is niet het goud dat reageerd, maar de nikkel (of ander metaal) die er in verwerkt is.
Puur goud reageerd niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:52

Desty schreef:

Nee hoor, goud reageert niet. Met alle andere metalen heb ik problemen. Zilver wordt zwart als ik het draag, nikkel ook. Ik kan alleen maar goud dragen en dat verkleurt echt niet.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-01-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Sizzle schreef:
Desty schreef:

Dat is niet het goud dat reageerd, maar de nikkel (of ander metaal) die er in verwerkt is.
Puur goud reageerd niet.

Dan heb ik dat verkeerd onthouden, dank :D

smileydees

Het ligt idd ook aan de goud hoeveelheid. Robijn is trouwens ook een steen die op je gezondheid reageert. Wordt dof als je niet goed in je vel zit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:45

Sizzle schreef:
Weet je echt zeker dat hij volledig goud is (die kosten wel een paar honderd euro) en niet verguld?
In het laatste geval kan het zijn dat de laag eraf aan het slijten is.

Deze hanger was destijds ruim boven de 1000 gulden dus ik neem aan dat hij echt is. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:01

En wat gebeurt er als je de edelsteen weer van je ketting afhaalt voor een tijdje?

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:59

Zelf je sieraden poetsen kan helpen maar dit is vaak een tijdelijke oplossing. Het sieraad wordt dan steeds sneller weer 'vies' zoals ik dat dan noem.
Breng je sieraden naar een juwelier en laat ze schoonmaken, als het goed is worden ze in een polijsttrommel gestopt.
De hanger met steen kunnen ze in een ultrasoon machine leggen, deze trilt de viezigheid eruit in de kleine hoekjes. Kan het ook zijn bij de Robijn dat deze oppervlakte krasjes heeft? Dat daardoor de slijpvlakken minder goed uitkomen, daardoor kan die zn glans verliezen.
Dit hoeft niet zo heel veel te kosten, maar dat ligt aan de juwelier. Mijn ervaring is dat de sieraden weer als nieuw gaan lijken (Ik werk zelf bij een juwelier)

Daarbij komt het dat sieraden kunnen reageren op je huid. Bij zilver kan het sowieso gebeuren maar bij goud weet ik het niet zo zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:06

Even een technisch verhaal, korund=robijn heeft als hardheid 9. Goud hoe hoger het gehalte hoe zachter het wordt, hardheid 2-3. De robijn fungeert als slijpsteen waardoor je goud gaat krassen en dof wordt.
Hanger en steen niet meer samen dragen want je hanger kan er echt van slijten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:24

Morganlefay schreef:
Even een technisch verhaal, korund=robijn heeft als hardheid 9. Goud hoe hoger het gehalte hoe zachter het wordt, hardheid 2-3. De robijn fungeert als slijpsteen waardoor je goud gaat krassen en dof wordt.

De steen die ik hiervoor droeg had ook hardheid 9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:31

Petrichor schreef:
Morganlefay schreef:

De steen die ik hiervoor droeg had ook hardheid 9.

Cabuchon geslepen of briljant??

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:39

Het ging om een Saffier.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:43

Goud reageerd wel degelijk op jouw lichaam. Niet zo superduidelijk als zilver, maar goud word dof als je niet 100% bent.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:47

Hm ik voel mij wel 100% niet grieperig ofzo.

Ik heb wel geïrriteerde klieren in mijn borst maar ik heb geen idee of goud ook op zoiets kleins reageerd.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:08

pipo schreef:
Goud reageerd wel degelijk op jouw lichaam. Niet zo superduidelijk als zilver, maar goud word dof als je niet 100% bent.

Even naar de psycholoog dan maar :7 :D