Wat bewaar je allemaal aan papieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Wat bewaar je allemaal aan papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:24

Whahahaha 8)7

Dat gevoel bekruipt me nu ik het papierwerk aan het opruimen ben.
Ik loop hierbij tegen een paar dingen aan:

1. Algemene papieren zoals betalingen van bijvoorbeeld de stroomleverancier, ziekenfonds, abonnementen etc. Wat bewaar je wel en wat bewaar je niet?
Voorgaande jaren bewaarde ik alles netjes in mappen zodat ik een goed overzicht had wat betaald was en niet. Maar inmiddels gaat het merendeel via automatische incasso of betaal je via internet en krijg je dus geen schriftelijke gegevens meer.
Daarbij is het nodig om dergelijke papieren te bewaren?
Wat is nu echt van belang om te bewaren, of in ieder geval enige tijd te bewaren bijvoorbeeld voor de belastringen?
Papieren van rekeningen kunnen toch eigenlijk weg als ze betaald zijn? Dat kun je toch terughalen via telebankieren?

2. Papieren van de kinderen?
Zoals tekeningen, werkboekjes, toetsen etc. van school maar ook die ze elders maken.
Wat bewaar je wel en niet?
Kijk rapporten, foto's, hele mooie tekeningen e.d. lijkt me duidelijk maar wat bewaar je van schoolspullen?
Ik heb snel de neiging om te veel te bewaren omdat ik van mezelf eigenlijk helemaal niks heb en het lijkt me voor de kinderen leuk als ze straks wel een map hebben met schoolspullen van vroeger. Maar ja als ik zo doorga kunnen ze straks 18 mappen meenemen als ze uit huis gaan :=

3. Wat doe je met garantiebonnen en instructieboekjes?
Ik doe al die bonnen in een map, maar vind het zo'n zooitje worden.
Ik wilde eigenlijk eens alles netjes inscannen ofzo en dan in een map op de computer zetten.

4. Tijdschriften
Bepaalde tijdschriften gooi ik weg maar sommige vind ik weer zonde zoals de national geographic of de kek mama.

Ik ben momenteel flink aan het opruimen en wil veel meer orde aanbrengen maar heb net effe goede ideetjes en een schop onder mijn kont nodig :D , dus help!!!

Iris82

Re: Wat bewaar je allemaal aan papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:26

Ik heb mappen met 'verzekeringen, financiën, huis, werk, bonnen' enz.
Die maak ik ieder jaar een nieuwe en bewaar ik ook gewoon allemaal. Die van het jaar daarvoor staat nog beneden in de kast, verder gaan ze naar zolder.

Verder bewaar ik de leuke werkjes van mn zoontje. Hij is nog maar 2 dus kan nog veel bewaren. :+

Alle instructieboekjes gaan ook allemaal bij elkaar in een doos op zolder.

Tijdschriften gooi ik na verloop van tijd wel weg. Zo van: als ik er een jaar niet meer naar omgekeken heb gooi ik ze wel weg.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:27

Ik zou het geschreven kunnen hebben. Ik heb net een kliko vol met rommel. Nu inderdaad ook gaan beginnen aan het papierwerk. Dus ik hoop ook op goede ideeën!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:32

Toevallig, ik was gister ook weer aan het spitten. Mijn vriend bewaard graag alles, ik gooi zoveel mogelijk weg.

Ik bewaar:
- Bonnetjes met garantie (alles in een grote la), eens in de zoveel tijd doe ik een opruiming
- Instructieboekjes/handleidingen (andere la)
- Contracten/abonnementen/algemene voorwaarden
- Alle papieren van werk (contracten, jaaropgave, pensioenregelingen)
- Betalingsbewijzen van dure dingen (>500)
Ik gooi weg
- M'n paspoort :( (ja dat krijg je als je te weggooi-erig bent)
- Rekeningen
- Alle overige meuk en reclame die met de post binnen komt.
- Tijdschriften (lees is nooit meer)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:39

"Fijn" dat het herkenbaar is
Iris82 jij bewaart dus alle papieren, ook van voorgaande jaren?
Welke papieren bewaar jij zoal en hoelang in totaal?
Ben bang dat mijn zolder uitpuilt als ik dat allemaal bewaard zou hebben, alles ouder dan 5 jaar gooi ik zo wie zo weg.

Lieke ai je paspoort is natuurlijk minder.
Die liggen bij ons bij de waarde papieren.

Heb de afgelopen tijd wat minder zin/tijd gehad om alles netjes bij te houden en heb toen veel papieren bij elkaar in een doos gedaan. Nu dus alles uitspitten :roll:
Kwam ook veel oude kerstkaarten enzo tegen. Die van ons gooi ik weg maar die van de kinderen vind ik eigenlijk weer jammer, erg he?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:46

Even kijken:

Bmamavan2 schreef:
1. Algemene papieren zoals betalingen van bijvoorbeeld de stroomleverancier, ziekenfonds, abonnementen etc. Wat bewaar je wel en wat bewaar je niet?
Voorgaande jaren bewaarde ik alles netjes in mappen zodat ik een goed overzicht had wat betaald was en niet. Maar inmiddels gaat het merendeel via automatische incasso of betaal je via internet en krijg je dus geen schriftelijke gegevens meer.
Wat is nu echt van belang om te bewaren, of in ieder geval enige tijd te bewaren bijvoorbeeld voor de belastringen?
Papieren van rekeningen kunnen toch eigenlijk weg als ze betaald zijn? Dat kun je toch terughalen via telebankieren?

Wat belangrijk is om te bewaren zijn gegevens die van belang zijn voor de belastingdienst, deze moet je minimaal 5 jaar bewaren. Denk hierbij aan jaaropgaaf, papieren van toeslagen, bankafschriften (als PDF opslaan op je computer).
Polisbladen van verzekeringen, jaarlijkse huurspecificatie, afrekening energie met het nieuwe bedrag krijg je eens per jaar. Dat houdt in dat de oude van het voorgaande jaar dan weg kan. Je kunt nu dus beginnen een map aan te leggen voor 2015 als je de nieuwe binnen hebt gekregen.
Gewone rekeningen kunnen weg zodra ze betaald zijn (zodra je dat ziet bij je afschrijvingen). Als een rekening nog niet betaalt is of er staat een schuld van open dan kun je ze nog beter even bewaren.

Citaat:

Eigen keuze :-) Wat je hier zelf handig in vind :-)

Citaat:
Ik wilde eigenlijk eens alles netjes inscannen ofzo en dan in een map op de computer zetten.

Ook eigen keuze. Wellicht wel handig om de garantiebewijzen en instructieboekjes van de magnetron die je al 3 jaar niet meer hebt weg te gooien :+

Citaat:
4. Tijdschriften
Bepaalde tijdschriften gooi ik weg maar sommige vind ik weer zonde zoals de national geographic of de kek mama.

Ik bewaar tijdschriften enige tijd. Op gegeven moment zijn ze 'rijp' :+ en dan kunnen ze weg. Ik heb nog wel dat ik soms artikelen of recepten eruit haal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:50

Ik bewaar eigenlijk gewoon mijn hele map. Ik heb eerlijkheidshalve geen zin om er tussenuit te halen wat eventueel niet meer nodig. Want map is map en neemt in principe evenveel plek in als hij vol is of leeg.
Dus ik ga dan niet nog eens kijken wat er uit die map kan.

Heel soms als ik er echt heel veel zin in heb (zo 1 keer in de 5 jaar ofzo :+ ) dan blader ik de oude mappen door en gooi ik ze leeg om ze te hergebruiken. Dan haal ik eruit wat ik echt nog wil bewaren.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:55

Bonnetjes van grote aankopen bewaar ik.
papieren die van belang zijn en niet in mn mail of iets dergelijks staan.
En de rest gaat weg

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:58

Garantiebewijzen/gebruiksaanwijzingen bewaar ik bij elkaar in een schoenendoos. Als deze vol raakt ruim ik hem op en gooi ik de verlopen zooi weg. Werkt prima, het is nooit meer dan 1 schoenendoos vol en ik kan garantiebewijzen, maar veel belangrijker, de gebruiksaanwijzingen altijd terugvinden. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:04

Ik heb een aantal mappen:
* 1 met mijn oude salarisstroken, jaaropgaves, persoonlijke correspondentie belastingdienst, etc. Ook nota's van de fysio etc die ik zelf heb betaald bewaar ik daarin
* 1 zakelijke met de handige papieren: inloggegevens belastingdienst, papieren kvk, papieren van de bank
* map zakelijke verzekeringen
* map persoonlijke verzekeringen
* 1 map huis met daarin alle hypotheekstukken, contracten, correspondentie etc. Ook de aankoopbonnen en orders van huisgerelateerde dingen zitten daar nog in. Maar na de verhuizing ga ik die bonnen in een andere map bewaren waar dan alle bonnen die bewaard moeten blijven in komen.

Een keer per jaar heb ik opruimwoede en gooi ik weg wat verjaard of niet meer relevant is :)
Tijdschriften geef ik door aan m'n moeder, vriendinnen of leg ze in de wachtkamer neer.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:10

Belasting papieren, WOZ etc bewaar ik 7 jaar, andere zaken 5 jaar. Acceptgiro's en rekeningen gaan na betalen in een map en aan het eind van het jaar gaat die weg.

Ik heb geen kids gelukkig.

Na aankoop in de la en van tijd tot tijd scannen we alles in.

4. Tijdschriften
Leuke tijdschriften bewaren we of digitaliseren en weg.