Op de ambulance, maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Op de ambulance, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:13

Hallo, mijn vriendin wil heel graag ooit op de ambulance werken. Dat is echt haar droom en ze weet hoe zwaar en hoe lang dat traject is. Echter, heeft ze de afgelopen jaren al een aantal HBO-opleidingen gevolgd en niet afgemaakt, waardoor de keuze, oa door studiefinanciering en geld beperkt wordt. Ze is veel aan het zoeken of er opleidingen zijn binnen een ziekenhuis, maar dat is een soort roulette, de ene keer is er wel beschikbaar, en dan ineens weer niet. Heel verwarrend allemaal, waardoor ze nu een beetje het overzicht kwijt is.

Wat ze tot nu toe heeft geprobeerd:
- Ziekenhuisgroep Twente (Almelo, Hengelo Enschede), zowel MBO als HBO-opleidingen.
- Ziekenhuis Deventer, was eerst wel een opleiding maar die is weer ingetrokken.
- Opleiding/ziekenhuis?? in Eindhoven, daar was het mogelijk om een deeltijd opleiding te volgen maar dat is voor haar echt te ver weg. (Ze woont ook in Almelo).
- Opleidingen in de omgeving.
- Leger hebben we al bij haar geopperd, maar dat wil ze absoluut niet.

Wat wil ze?
Het liefst een opleiding binnen een ziekenhuis, dat mag MBO en HBO zijn, en hoeft niet direct verpleegkunde oid te zijn. Als ze maar 'binnen' is. Ze heeft al een paar keer gekeken voor operatie-assistente maar die opleiding viel elke keer voor haar neus weg.

Wie kan haar verder helpen?
Wat kan ze nog meer doen? Dan vraag ik echt naar gerichte opleidingen binnen een ziekenhuis, of een deeltijdopleiding die te doen zijn vanuit Almelo. Het moet een opleiding zijn die kan aansluiten op een verpleegkundige opleiding, haar doel is uiteindelijk natuurlijk de Ambulance, ook al is dat traject heel lang.

Brand los, wie kan haar verder helpen?!!

madeliefw

Re: Op de ambulance, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:20

Voltijd een mbo of hbo opleiding verpleegkunde doen als ze niet wordt aangenomen voor duale variant in een zkh. Vervolgens na 4 jaar solliciteren in een ziekenhuis waar je een paar jaar ervaring op moet doen op een afdeling zoals interne geneeskunde oid. Dan intern solliciteren naar intensive care verpleegkundige oid. En dan naar ambulance vpk. Dit is een beetje de reguliere weg geloof ik. Dus een lange weg te gaan. Ik geloof dat er een tijdje geleden ook een hbo opleiding in Utrecht was waar je meteen werd opgeleid tot ambulance vpk maar die studenten konden vervolgens nergens een baan vinden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:18

Ik denk dat het klopt wat madeliefw zegt.
Opleidingen zoals ok-assistente zijn niet de weg...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:23

Ze kan ondertussen ook al ambulance chauffeur worden en daarnaast de weg volgen die hierboven beschreven worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:10

Maar ambulance chauffeur combineren met een baan/opleiding als verpleegkundige lijkt me ook nogal pittig. Ik weet iig dat de opleiding tot IC-verpleegkundige best zwaar is en dat geldt ook voor de opleiding voor verpleegkundigen op de SEH. Vanuit die twee groepen heb ik de laatste jaren heel wat verpleegkundigen richting ambulance zien vertrekken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:18

op de ambulance komen de die hard VPK terecht, dat wil zeggen de dames en heren die toch meer dan gemiddeld in hun mars hebben.

(met een MBO-V word de weg nog langer). Enige weg is via HBO-V en dan jezelf en je kwaliteiten bewijzen. Operatie assistent is geen verpleegkundige dus je komt er never nooit niet mee op de ambulance. (mist de verpleegkundige handelingen, big registratie).

Wat is de reden dat ze al meerdere opleidingen is gestart en nooit afgemaakt (en wat waren deze opleidingen dan?)

Daarnaast voor duale trajecten zoeken ze toch wel de betere uit, iemand die al meerdere malen een HBO studie begonnen en niet afgemaakt...valt daar voor mij niet onder. (1x een verkeerde keuze maken ala...of bijzondere omstandigheden die goed verklaarbaar zijn bv sterfte van dierbare) ook daar kan ik allemaal inkomen en begrip voor hebben. ..

Dan zou ik liever een zeer gemotiveerde 18 jarige aannemen voor zo'n duaal traject.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:32

studiemiep schreef:
op de ambulance komen de die hard VPK terecht, dat wil zeggen de dames en heren die toch meer dan gemiddeld in hun mars hebben.

(met een MBO-V word de weg nog langer). Enige weg is via HBO-V en dan jezelf en je kwaliteiten bewijzen. Operatie assistent is geen verpleegkundige dus je komt er never nooit niet mee op de ambulance. (mist de verpleegkundige handelingen, big registratie).

Wat is de reden dat ze al meerdere opleidingen is gestart en nooit afgemaakt (en wat waren deze opleidingen dan?)

Daarnaast voor duale trajecten zoeken ze toch wel de betere uit, iemand die al meerdere malen een HBO studie begonnen en niet afgemaakt...valt daar voor mij niet onder. (1x een verkeerde keuze maken ala...of bijzondere omstandigheden die goed verklaarbaar zijn bv sterfte van dierbare) ook daar kan ik allemaal inkomen en begrip voor hebben. ..

Dan zou ik liever een zeer gemotiveerde 18 jarige aannemen voor zo'n duaal traject.

Klopt.. Je word niet snel aangenomen als er al gebleken is dat er studies niet afgemaakt zijn. Dit is al helemaal een pittige opleiding, dus waarom zou dat ineens wel lukken? Hoe gemotiveerd ze ook mag zijn, zo denken ze vaak wel. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:54

Ik begrijp dat ze in Eindhoven de kans kreeg maar het door de afstand niet deed?

Dat geeft mij meteen haar motivatie aan.

Genoeg mensen uit het zuiden die in Groningen gaan studeren omdat daar de studie zit die past bij hun.
Dus waarom vanuit het noorden dan niet naar Eindhoven.

Motivatie hier dus net zo laag als bij haar eerdere niet afgemaakte studies.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:58

is ook niet meer dan logisch dat er zo word gedacht,immers de student volgt op kosten van de baas een opleiding en krijgt daar boven op voor betaald (of iig een ruime vergoeding). Tja dan wil baas niet het risico lopen dat hij/zij geld in een "bodemloze"put steekt.

Wil je trouwens echt VPK worden (HBO-V duaal) dan zou ik mij niet beperken tot de noordelijke provincies, je wilt iets echt heel graag of je wilt het niet.....dan maar proberen een duale plek te bemachtigen op een andere plek in NL.

Eindhoven (fontys) bied iig een deeltijd variant aan 1 a 2 dagen per week les. Dus als ze dat al te veel moeite vind om op en neer te reizen?...haar droom is blijkbaar VPK (ambulance), dan moet die 1 a 2 dagen Eindhoven toch geen enkele belemmering zijn?

Hie nemen ze meiden aan van begin 20 die cum laude of iig bijna cum laude al een eerdere HBO opleiding (bv de HLO) hebben afgerond en nu een duale opleiding HBO-V/operatie assistent willen doen. Dus je moet van goede huizen komen wil je er tussen komen.

Daarnaast ook niet onbelangrijk welk pakket/profiel heeft ze op de HAVO gedaan?

Maar welke studies is ze wel begonnen en heeft ze niet afgemaakt? soms kun je beter een "oude"studie weer oppakken en deze afmaken. Ga daarvoor dan in gesprek met de studiebegeleider/decaan van de betreffende hogeschool/afdeling om de mogelijkheden te bespreken. Wie weet valt de uiteindelijke schade nog wel mee.

Daarnaast als ze niet binnen dacht 10 jaar een opleiding afrond moet ze de hele basis studiebeurs+ov terug betalen...dit kan een flinke hap geld zijn waarbij studeren en wel een diploma halen nog wel eens financieel zeer aantrekkelijk kan zijn.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:04

bruintje123 schreef:
Ik begrijp dat ze in Eindhoven de kans kreeg maar het door de afstand niet deed?

Genoeg mensen uit het zuiden die in Groningen gaan studeren omdat daar de studie zit die past bij hun.

Precies mijn gedachte. Je moet verder kijken dan je neus lang is. Lukt het niet in je eigen omgeving? Dan ga je verder kijken. Als je zo beperkt bent, dan wordt het gewoon heel lastig, zeker ook als je kijkt naar haar studieverleden. Als je zelf zo iemand op sollicitatie krijgt die door de afstand twijfelt en ook zo veel opleidingen is begonnen maar niet heeft afgerond en je hebt daarna iemand die 'jong' is, super gemotiveerd, bereid is ver te reizen, dan is de keuze heel simpel. Je moet er wel wat voor over hebben, het komt je niet zo maar aanwaaien. Zeker als zij de opleiding voor je betalen, als je dan weer stopt dan zitten zij daar mee.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:05

Door de bezuinigingen in de zorg zijn de opleidingskansen minimaal geworden. Zeker in ziekenhuizen. Men wacht eerst af hoe het nu verder moet en investeren erg weinig in opleiden van personeel. Het aanbod van leerlingen is er wel en dus komt alleen het topje van de ijsberg in aanmerking voor een plekje.
Je moet echt een goeie CV en voor opleiding hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:07

Ik zou als ziekenhuis niet in haar willen investeren: verschillende opleidingen begonnen, niets afgemaakt. Ik zou als ik haar was hbo v doen en dan verder kijken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:09

MyHorseGirl schreef:
bruintje123 schreef:

Precies mijn gedachte. Je moet verder kijken dan je neus lang is. Lukt het niet in je eigen omgeving? Dan ga je verder kijken. Als je zo beperkt bent, dan wordt het gewoon heel lastig, zeker ook als je kijkt naar haar studieverleden. Als je zelf zo iemand op sollicitatie krijgt die door de afstand twijfelt en ook zo veel opleidingen is begonnen maar niet heeft afgerond en je hebt daarna iemand die 'jong' is, super gemotiveerd, bereid is ver te reizen, dan is de keuze heel simpel. Je moet er wel wat voor over hebben, het komt je niet zo maar aanwaaien. Zeker als zij de opleiding voor je betalen, als je dan weer stopt dan zitten zij daar mee.

Dit geld voor de duale variant, als ze gewoon deeltijd doet (onbetaald...dat wel) dan betaal je ook je opleiding zelf. En zit je ook niet met selectie's die er bij de duale variant wel bij zitten! want daar komt ze never nooit niet doorheen.......echt verspilde moeite om het uberhaupt te proberen.

Voor je droom moet dat toch geen probleem zijn? wat is 4,5 jaar nu op een mensen leven...helemaal niets.

Begint ze aan HBO-V deeltijd in eindhoven en dan zoekt ze er een leuk baantje in ziekenhuis in haar regio voor erbij. Bv op het priklab (bloedafname), doet ze meteen wat relevante ervaring op.

Ps partner hier gaat op 30 jarige leeftijd aan de HTS beginnen...(naast fulltime baan) dus je bent nooit te oud hoor om iets te leren.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:11

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:11

Medisch Hulpverlening? Is ook een opleiding, weet alleen niet precies waar het allemaal zit.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:20

Gillbo schreef:
Het is nu ook niet de tijd om een leerling plek te zoeken maar ze kan al wel vast een open solli sturen naar diverse ziekenhuizen
https://www.radboudumc.nl/Onderwijs/Zor ... kunde.aspx

Wat is haar vooropleiding?

hier in het Radboud is ze met haar CV kansloos...echt heeft 0,0 nut, ze komt meteen op de stapel dat ze niet eens op gesprek hoeft te komen....

(tenzij ze echt een hele goede sterke reden heeft waarom haar CV er zo uit ziet...maar dat lijkt mij met meerdere HBOs onafgemaakt niet het geval). Wellicht kan TS wat meer informatie geven hoe/wat..dan kunnen wij ook gerichter meedenken.

Oa hoe komt het dat ze al meerdere malen is gestopt?
welke HBO's is ze begonnen en wanneer afgehaakt etc

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:26

of eerst maar eens een ehbo diploma halen.

Als Ambu verpleegkundige moet je wel echt een doorzetter zijn en is ze dat? Staat ze stevig in har schoenen?
Als ze dan die baan wil dan gaat ze ervoor maar niet door een paar afwijzigingen uit het veld laten slaan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:33

Eerst zien om in het ziekenhuis terecht te komen qua werk en dan proberen richting de ambu is niet de juiste route.

Voor de ambu zal ze toch echt eerst HBO-V moeten doen, aantal jaren in het ziekenhuis werken, SEH opleiding en dan ambu. Andere route is zeer onwaarschijnlijk.

Dat ze geen plek krijgt op dit moment met dit CV kan ik mij goed voorstellen. Wat al meerderen aangeven is dat ze wel super goede redenen moet hebben voor het stoppen met meerdere opleidingen wil ze een kans maken.

Is het geen optie om voltijd HBO-V te gaan doen en dan te kijken als ze zich bewijst en haar P heeft om als nog een deeltijd plek te bemachtigen in het ziekenhuis? Geen idee of je halverwege van voltijd naar deeltijd over kan.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:47

Ja dat kon altijd wel. Ben zelf begonnen met hbo-v voltijd en na een jaar duaal gaan doen. De plekken in het algemeen ziekenhuis waren toen al weg en ik ben in de ggz gaan werken. Dus niet veel kans jn algemeen zkh denk ik

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:14

Zelf ben ik werkzaam als ambulance chauffeur. Ook al heb je alle papieren ben je niet zomaar binnen. Weing vacatures en is er een vacature schrijven er ongeveer 300 personen voor een baan.
Voor chauffeur vragen ze het volgende: B, BE, C rijbewijs, EHBO, medische vooropleidingen, affiniteit met spoedzorg, flexibel, geen 8-17u mentaliteit etc etc... Nadat je aangenomen bent ga je de SOSA voor ambulancechaufeurs doen, 1 jr. Behoorlijk pittig traject; rijtrainingen, casuistieken trainingen ed. Zelf ben ik nu 10 jaar werkzaam, kom ook uit een selectie procedure van 600 brieven. Het is echt het mooiste werk, afwisselend. Zo mooi hoe je mensen kan begeleiden in kritieke situaties. Niet te jong qua leeftijd.

Voor verpleegkundige is het nog iets moeilijker. Liefst HBO-V met een SEH of IC/CC opleiding, werkervaring in de kliniek. Niet te jong. De meeste collega's die de overstap gaan maken zijn rond de 30 jaar. Als je aangenomen word ga je wederom weer een opleiding van een jaar doen, de SOSA. Een pittige 1 jarige opleiding met een pittig inwerktraject.

Tijdens ons werk worden we meerdere malen per jaar getoetst op protocollen en handelingen. Meerdere keren per jaar scholingen en trainingen. Je werkt samen als een team, bent op mekaar ingespeeld, kent de protocollen ed.

Dus voordat diegene op de auto werkt ben je wel even bezig... Als ze als verpleegkundige wil gaan werken zal ze dit traject moeten gaan doorlopen. Je hebt idd die nieuwe opleiding Medisch Hulpverlening maar daar zitten idd wat haken en ogen mbt BIG registratie en werkgelegenheid. De mensen die daarvan afstuderen zijn vaak erg jong en hebben veel theoretische kennis maar nog geen klinische blik ontwikkeld mbt patienten. Hoe het daar nu helemaal precies mee gaat weet ik niet maar ik weet wel dat het voor hun erg moeilijk is om zowiezo aan een baan te komen ivm dat ze geen verpleegkundige handelingen ed mogen uitvoeren omdat ze niet verpleegkundig zijn maar wel Med Hulpverlener. Zijn nog wat discussies over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:24

Bedankt voor de info tot nu toe :) Ik zal het aan haar doorgeven.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:32

amandananana schreef:
Medisch Hulpverlening? Is ook een opleiding, weet alleen niet precies waar het allemaal zit.

In Nijmegen en Utrecht ;)

Dat is zeker een optie, ga je na 2 jaar gelijk leren tot ambu verpleegkundige. Er zitten wel waren maren aan, en het is wel een hogeschool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:35

Flowq schreef:
amandananana schreef:

In Nijmegen en Utrecht ;)

Dat is zeker een optie, ga je na 2 jaar gelijk leren tot ambu verpleegkundige. Er zitten wel waren maren aan, en het is wel een hogeschool

Zeker niet het nieuws gevolgd? Die opleiding is volledig geflopt, veel studenten krijgen geen stage plek en de opleiding heeft nog altijd geen BIG. Verder zit het werkveld ook niet te wachten op deze studenten (te jong, te weinig ervaring enz.)
Dan kun je beter HBO-V gaan doen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:38

Dat heb ik zeker wel;) heb er zelfs gesprekken met ambulance personeel over gehad...
Ik zei toch ook dat er wat 'maren' aan de opleiding zitten.

Maar toch start de opleiding elk jaar opnieuw met hele enthousiaste studenten

Eens dat je beter HBO-v kan gaan doen uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:42

Flowq schreef:
Dat heb ik zeker wel;) heb er zelfs gesprekken met ambulance personeel over gehad...
Ik zei toch ook dat er wat 'maren' aan de opleiding zitten.

Maar toch start de opleiding elk jaar opnieuw met hele enthousiaste studenten

Eens dat je beter HBO-v kan gaan doen uiteraard

Klasgenoten van mij hebben die opleiding gedaan. En zeiden dat ze daar van alles beloofde. Dat de BIG bijna rond was (3 jaar geleden). En dat ze studenten aan namen op basis van stage plekken. Maar dat in de praktijk blijkt dat er nog steeds geen BIG is en veelste weinig stage plekken.