Extra persoon huurwoning niet opgeven bij verhuurder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Extra persoon huurwoning niet opgeven bij verhuurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:08

Hallo,

Titel zegt al veel. Ik zal de situatie kort uitleggen:
Sinds november 2012 woon ik in een studio. Eigenlijk is het geen echte studio, meer een appartement, want boven de (woon)kamer is een ruime zolder van dezelfde grote. Wat ik huur is op papier een studio maar bestaat dus uit meerdere ruimtes. Totale oppervlakte is ca. 50m2.

Sinds een half jaar heb ik een relatie. Begin 2016 willen we (als alles meezit en we nog steeds bij elkaar zijn) samen een huis gaan zoeken. Momenteel is mijn vriend erg vaak bij mij, 4 - 5 dagen per week. Halverwege dit jaar gaan zijn ouders 500km verderop verhuizen. Hij verhuisd niet mee omdat hij hier werk, school, vrienden, etc. heeft. We hebben besloten dat voor die 5 maanden hij bij mij kan logeren / wonen.

Ik ben bang dat de woningstichting hier niet akkoord mee zal gaan. Tegenover mij is nl ook een studio van ongeveer dezelfde grootte, waar voorheen 1x een stel en 1x twee vrienden hebben gewoond. Met die 2 vrienden is het misgegaan (wietplantage, dealen, enz.) waardoor er van de benedenburen veel klachten kwamen. Gelukkig zijn die jongens weg en nu woont er 1 persoon in die studio.

Ik zit met de gedachte te spelen om het gewoon niet door te geven bij de woningbouw. Het gaat immers slechts om een paar maanden. Inschrijven bij de gemeente wordt wel gedaan. In het huurcontract heb ik hier niks over terug gevonden. Maar doordat de vorige buren uit de andere studio een stel idioten waren en er een zooi van hebben gemaakt, ben ik bang dat twee personen niet meer in een studio mogen wonen.

Wat kunnen de gevolgen zijn als we het niet doorgeven? Welke stappen kan ik ondernemen als we het wel doorgeven en het geweigerd wordt? Iemand hier verstand van? Op de site van de woningbouw staat hier overigens niks over vermeld.

Extra informatie: We zijn beide 25 en studeren allebei dit jaar af. Met ons gezamenlijk inkomen (wat niet veel is) komen we in aanmerking voor huurwoningen onder de €638,- ?? (volgens mij was dat de grens, maar weet het niet zeker). Makkelijker gezegd: We verdienen te weinig waardoor we in een goedkopere sociale huurwoning mogen wonen.

Alvast bedankt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:10

Ik weet dat de wbv hier niet in het register van de gemeente kan kijken en dus niet kan zien hoeveel mensen er op een adres wonen en dat het ze ook weinig boeit :+, maar hoe het bij jou zit weet ik niet.
Is particulier huren geen optie? Iets eerder gaan zoeken naar iets anders?

Eleionomae

Re: Extra persoon huurwoning niet opgeven bij verhuurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:30

Mijn buurman verhuurt zelfs een kamer in zijn appartement onder :+ lijkt me een groter probleem dan tijdelijk samenwonen.

Mijn vriend woonde ook in een studio toen ik m leerde kennen. De huurder was er ineens op een ochtend toen ik er nog wel was en hij niet dus hen me maar even netjes voorgesteld.

Hij gaf aan dat ik hier niet kon wonen voor vast maar dat overnachten meerdere nachten per week of tijdens vakantieperiodes echt geen probleem was.

Je zou t dus ook gewoon even kunnen uitleggen bij de verhuurder en als jij er al lang woont moet hij ook inzien dat jij geen wiet teler bent :))

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:38

Ik loop stage bij een woningbouwvereniging. Je kan het beter wel opgeven, bij ons word een partner niet vaak geweigerd. Dit is aanvraag inwoning en kan je in jouw geval partner geen aanspraak doen op de woning. Wij werken samen met de gemeente dus als mensen stiekem wel gaan inwonen, maar bij de gemeente wel ingeschreven staan op dat adres, wordt dat doorgegeven aan ons en komen wij er zo wel achter.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:41

Waarom zou je het niet opgeven? Als er niet in je contract vermeld staat dat er maximaal 1 persoon mag wonen, lijkt me niet dat ze er een probleem van zullen maken. (Uitgaande van een woningbouwvereniging, particulier is misschien een ander verhaal.)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:44

Voor die 5 maanden zou ik dat persoonlijk niet doen, gaat de verhuurder niet van wakker liggen als alles in orde blijft en zijn geld er op tijd is :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:50

Even goed in je huurcontract nakijken; als je het niet aan de woningbouw opgeeft, maar de persoon laat zich wel inschrijven kan het hele grote problemen opleveren; tot uit huis-zetting aan toe. Als hij zich niet inschrijft op dat adres kan het onder "logeren" vallen, maar als je hij zich wel inschrijft en het niet opgeeft bij de woningbouw nemen ze dat meestal niet licht op. Maar in je contract staat dat vermeld en anders kan je altijd, laten, bellen en vragen of er iemand bij je mag komen wonen; meestal mag dat gewoon als je het maar eerlijk opgeeft.
Zelfs als de huur etc. betaald worden kan de woningbouw het als onderverhuur zien en jou een boete gaan opleggen.............

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:52

Je krijgt deze aankomende maanden toch ook de aanslagen van afvalstoffenheffing enzo. Daar word toch gekeken naar aantal personen op het adres?

Persoonlijk vind ik dit de boel een beetje bedonderen zou het ook opgeven. Wel zo eerlijk toch

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:10

Ik ken inmiddels genoeg gemeenten en woningcorporaties die gegevens met elkaar uitwisselen. En de gevolgen zijn niet mals als gegevens niet kloppen. Denk dat het een minder groot risico is als je vriend intrekt en zich gewoon niet inschrijft in de GBA, maar zou eerst je woningcorporatie vragen of hij zich ook mag inschrijven.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:14

Eerlijkheid duurt het langst. Als je niet twijfelde, had je de vraag namelijk niet gesteld. Dus ja, dat moet je doorgeven.

felicityJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:19

Ik heb ook een jaar samen gewoond. Was niet de bedoeling. Hij bleef afentoe eens een nachtje slapen en dat afentoe werd steeds vaker tot hij heel de week bleef slapen.
Hij had zelf een eigen woning waar hij ook in geschreven stond.
Ik heb het dus niet gemeld.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:23

Als je vriend je op jouw adres gaat inschrijven in de GBA zou ik het wel melden/vragen bij de corporatie. Als je het niet wil melden/vragen is het beter dat hij zich bij zn ouders laat inschrijven en dat jij hem laat 'logeren'.

Het komt volgens mij veel voor dat het nooit gemeld is en gewoon gebeurd.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:29

Als ze er achter komen en jij ergens anders wilt gaan huren, krijg je een slechte verhuurdersverklaring en willen ze eigenlijk nergens meer dat je er komt wonen. Als je meer info wilt mag je gerust een PB sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:35

Ik zou dit niet wagen. Een vriendin van mij heeft dit ook gedaan (kamer tijdelijk samen met een vriendin betrekken) en via via (je leert wel je vrienden kennen in zo'n situatie...) kwam de woonstichting hier achter en was ze haar huisje kwijt. Niet op gokken! Gewoon eerlijk blijven en de situatie netjes uitleggen. Als je nooit klachten hebt veroorzaakt zijn ze vaak wel meewerkend hoor.

felicityJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:54

Wanneer is het logeren en wanneer word het inwonen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:59

Bij veel gemeenten moet je toch bewijs van huur overleggen als je je in de gemeente inschrijft?

Ik zou dus of alles netjes regelen, of je vriend op papier bij zijn ouders laten wonen en bij jou 'laten logeren'.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:00

Werk ook bij een woningbouwcorporatie.

Zou wat zijn dat als je een relatie krijgt en wil gaan samenwonen dat je dan zou moeten verhuizen. De andere huurwoningen liggen ook niet voor het oprapen.
En overlast in de vorm van wiet/dealen etc, komt overal voor en zullen ze altijd alert op zijn, maar daar kunnen ze andere (nette) huurders uit het complex niet op afrekenen. Dus dat heeft niet te maken met het wonen in een studio.
Wij hebben kleinere woningen, waar ze vanaf begin af aan al met z'n tweeën gaan samenwonen.

Over het algemeen wordt er niet moeilijk gedaan over inwoning, zolang je maar geen overlast veroorzaakt en je partner kan geen aanspraak maken op de woning.
Zeker als je partner zich bij de gemeente wel inschrijft, komt dat vaak uiteindelijk ook wel bij de corporatie terecht.
Maar ik verwacht geen problemen als je het meldt.

Hou je er rekening mee dat je ook bij huurtoeslag etc anders aangeslagen/meegerekend gaat worden.

Mocht je nog vragen hebben, mag je altijd een pb sturen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:50

Hou er ook eventueel rekening mee dat als je vriend zich bij DUO het adres naar jou laat veranderen dat hij dit ook moet doorgeven voor de GBA. Dus dat hij zich bij jou moet inschrijven. De boetes die erop staan dat mensen een uitwonende beurs ontvangen en dat ze nog thuiswonen voor de GBA zijn niet mis.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:48

Mijn vriend heeft jaren bij mij gelogeerd..
Hij was dan wel alleen het weekend hier.
Dus dan mag het..

Vorig jaar hier ingeschreven en ik heb niets doorgegeven aan de woningstichting.
Hij heeft zich ingeschreven bij de gemeente, lijkt mij voldoende..

We hebben net een huis gekocht, en verder geen gezeur gehad.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:12

Als je ervoor kiest het niet door te geven aan de woningstichting moet je hem ook niet laten inschrijven op dat adres. Dat is vragen om problemen.
Ik zou hem ergens anders laten inschrijven. Gewoon bij vrienden of familie die vlakbij wonen en geen gezeur krijgen. Dan komt al zijn post ook wel op dat adres dus daar moet je rekening mee houden. Daarnaast moet je ook kiezen voor een adres met mensen waarmee je een stabiele relatie hebt, je wilt niet het risico lopen door een ruzie dat hij zich uit moet schrijven op dat adres.

O ja, ik zou dit overigens alleen doen als doorgeven aan de woningbouw echt geen optie is.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 05-01-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:18

Gewoon laten inschrijven op jouw adres. Als je het meld aan de woningbouw dan is er hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem.

Ik zou niet gaan rommelen met postadressen enzo, dat geeft op de langere termijn alleen maar problemen.