Ovpas positief bij studenten ov?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Ovpas positief bij studenten ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:39

Hallo beste bokkers hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Sinds dat ik mijn studenten-ov heb heb ik er nog niet mee gereisd en weet ik ook niet of het mogelijk is. Google helpt mij tevens ook niet verder.

Bij deze de vraag: is het mogelijk om te reizen met studenten ov als je saldo negatief is?

Mvg DearLove

Bijvoorbaad sorry als dit topic niet op de juiste plaatst staat.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:40

Ja, je studente OV staat los van de kaart. (het is een abonnement OP de kaart en je kaart zelf heeft een eigen saldo)

Je moet bij de automaat, bestelling ophalen en als je dat hebt gedaan en je gaat akkoord kun je reizen met de OV.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:40

in de tijd dat ik het had was het wel mogelijk(hoorde ik altijd) maar dan alleen op de dagen dat je echt gratis reist, voor de trein moet je er sowieso altijd al 20 euro op hebben staan ookal heb je studenten ov.

Correct me if i am wrong.

DearLove

Re: Ovpas positief bij studenten ov?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:42

Dankjulliewel echt waar. Morgen moet ik namelijk weer met het ov en mijn pas hedft het saldo in de min. Wel heb ik al de bestelling opgehaald dus abonnement staat op mijn kaart.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:42

ladyflame schreef:
in de tijd dat ik het had was het wel mogelijk(hoorde ik altijd) maar dan alleen op de dagen dat je echt gratis reist, voor de trein moet je er sowieso altijd al 20 euro op hebben staan ookal heb je studenten ov.

Mijn saldo is 0 euro en ik kan gewoon reizen met mijn studenten ov. Of bedoel je iets anders?
In het weekend moet ik er natuurlijk wel geld op hebben staan.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:44

ladyflame schreef:

Dat is dus niet waar, je studenten OV staat los van de kaart, je hebt dus geen geld nodig als je door de weeks (als je ene week abbo hebt) reist.. In het weekend daar in tegen wel, of net andersom als je een weekend abbo hebt.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:45

Instap tarieven gelden inderdaad alleen als je in het weekend reist als je een week ov hebt. Bij de ns 20 euro en 10 euro bij de arriva en bus en tram verschillen ze volgens mij de instap tarieven. Door de week hoef je dan geen saldo op je ov te hebben :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:51

Naaoommii schreef:
Instap tarieven gelden inderdaad alleen als je in het weekend reist als je een week ov hebt. Bij de ns 20 euro en 10 euro bij de arriva en bus en tram verschillen ze volgens mij de instap tarieven. Door de week hoef je dan geen saldo op je ov te hebben :)

Voor de trein heb je ook maar €10 nodig. Tenminste ik kon met 13 euro nog inchecken laatst in het weekend..

Ts jij kunt gewoon reizen als het goed is :)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:55

ilaan schreef:
Naaoommii schreef:

Voor de trein heb je ook maar €10 nodig. Tenminste ik kon met 13 euro nog inchecken laatst in het weekend..

Ts jij kunt gewoon reizen als het goed is :)

Dan zal het vast wel veranderd zijn, bij de ns had je altijd 20 euro nodig. Ik reis niet meer zo vaak met treinen als ik moet betalen :')

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:58

@ hierboven:

Het instap tarief met een 'gewone' OV-chipkaart, dus zonder voordeelurenabonnement, is 20 euro.
Als je wel een voordeelurenabonnement hebt, zoals studenten, is dat 10 euro.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:44

Met gratis reizen mag(/mocht in ieder geval tot afgelopen zomervakantie) je geen negatief saldo hebben. Een saldo van 0 is geen probleem, maar zodra je negatief staat kan je niet inchecken. Zelfs niet in je gratis reizen periode.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:47

Je kunt inderdaad gewoon reizen zonder dat er verder geld op je ov staat met je studenten ov, behalve als je toeslag hebt met de intercity direct maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Normaal moet je 20 euro op je ov voor de trein, omdat je een abbo hebt hoef je er maar 10 euro op te zetten omdat je met 40% korting reist :).

Wat Mizora zegt klopt ook, je kunt niet inchecken als je nog 'schulden' op je ov hebt staan. 0 is dus geen probleem, -2 wel :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:48

Voor de trein moet je wél 20 euro op je ov hebben staan, anders kan je er niet mee reizen. :) Echter geld dit alleen wanneer je niet gratis reist. Dus wanneer jij met je studentenov reist wanneer het gratis is, dan heb je daar geen last van. Ga je met de trein terwijl het niet gratis is (volgens mij in het weekend) dan moet je er min. 20 op hebben staan.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:51

Je kan gewoon met je studenten OV door de weeks reizen als je er geen geld op heb staan (bij ene abbo dan, bij weekend andersom) en in het weekend reis je met 40% korting, dus dat scheelt ook nog een boel.
Hoe het met de trein gaat weet ik niet precies (ik reis altijd bus en metro)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:53

Deetjeeuh schreef:
Voor de trein moet je wél 20 euro op je ov hebben staan, anders kan je er niet mee reizen. :) Echter geld dit alleen wanneer je niet gratis reist. Dus wanneer jij met je studentenov reist wanneer het gratis is, dan heb je daar geen last van. Ga je met de trein terwijl het niet gratis is (volgens mij in het weekend) dan moet je er min. 20 op hebben staan.

Met een studentenov hoef je echt maar 10 euro voor de trein erop hebben staan! :)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:13

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:14

Nee, dat gaat helaas niet. Ik heb ook een maandabbonement maar kan niet reizen als ik een negatief saldo heb. Dus..