nieuwe studie kiezen (gezondheidskant)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

nieuwe studie kiezen (gezondheidskant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:58

Hoi allemaal, de titel is misschien een beetje wazig, maar ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die een studie richting de gezondheidszorg zijn gaan doen. Eerst wat over mezelf:

Momenteel doe ik 1e jaar geneeskunde in Leiden, vorig jaar ben ik ook gestart met het 1e jaar, maar heb halverwege heet jaar besloten om van de zogeheten 1-feb-regeling gebruik te maken vanwege persoonlijke redenen (je stopt voor februari en krijgt het volgende jaar een nieuwe start zonder opnieuw te hoeven inloten). Maar ik ben nu weer bij mijn struikelblok aangekomen, en heb de herkansing waarschijnlijk weer niet gehaald (3 fouten te veel). Dit was voor mij wel even het punt om te beslissen of de studie gewoonweg niet te zwaar is (met veel geluk was ik ingeloot), aangezien ik de rest van de blokken ook geen achten of negens scoor, maar met ontzettend hard werken met geluk een zesje.

Conclusie: ik zit erover na te denken om te switchen van studie.

Wat nu? De geneeskunde richting trekt mij ontzettend en vind ik ook echt leuk, dus ik kwam bij een aantal opties:
- biofarmaceutische wetenschappen (leiden)
- biomedische wetenschappen (leiden)
- tandheelkunde (amsterdam)
- gezondheid en leven (amsterdam)
- gezondheidswetenschappen (amsterdam)
- farmacie (utrecht)
- European public health (maastricht)

Veel van deze studies hebben loting/decentrale selectie, wat betekend dat ik me voor 15 januari moet inschrijven, dus mijn vraag, kan iemand me wat vertellen over de inhoud van bovengenoemde studies? Of een studie waar ik zelf nog niet op gestuit ben?

alvast bedankt :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:01

Misschien totaal niet wat je zoekt, maar ik studeer bijvoorbeeld Medische Informatiekunde aan de UvA. Is dat iets voor jou? Het is wel totaal anders dan jouw lijstje, maar wie weet :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:07

Heel cru gezegd, ik denk dat als geneeskunde al te hoog is gegrepen je zeker niet aan een opleiding zoals farmacie moet beginnen. Tenzij jij goed bent in scheikunde/ berekeningen biochemie etc maken. (of iig heel erg leuk vind, maar je vind geneeskunde ook leuk schrijf je en daar lukt het ook al 2 x niet).

Mag ik vragen over welke vakken je struikelt?

Geneeskunde is gewoon een veredelde HBO opleiding (nu zal ik vast een aantal mensen op de tenen trappen), niet bijzonder moeilijk wel VEEL leren/stampen. En niet iedereen is daar even goed/handig in.

Wat zou je later willen doen met een opleiding? wil je het onderzoek in bv promoveren oid?

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:10

Zelf studeer ik tandheelkunde (eerste master jaar) dus als je vragen over de studie hebt kun je die aan mij stellen.

Wist zelf al heel lang dat ik tandarts wilde worden, naar mijn beleving zijn sommige vakken flink lastig en andere weer heel gemakkelijk. Er zijn natuurlijk ook veel praktische toetsen waar je vaak ook in je eigen "vrije" tijd voor moet oefenen.

Je moet goed kijken/afwegen waar jij jezelf later in bezig ziet, want je studie is een weg daar naar toe.

madeliefw

Re: nieuwe studie kiezen (gezondheidskant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:13

Ben het er niet helemaal mee eens studiemiep. Wel dat biomedische wetenschappen en dat soort studies waarschijnlijk wel erg veel op geneeskunde lijken en je daar tegen dezelfde moeilijkheden aanloopt, maar niet dat geneeskunde een veredelde hbo-opleiding is.

Heb zelf in precies dezelfde situatie gezeten. Ook geneeskunde gestudeerd in Leiden, maar dat ging op de een of andere manier niet. Na 2 jaar zelf besloten te stoppen en een hbo opleiding te gaan doen omdat ik dacht dat universiteit te hoog gegrepen zou zijn. De hbo-v vervolgens met twee vingers in mijn neus gehaald. Werk was superleuk, maar miste toch wat. Toen vervolgens toch verder gaan studeren, het schakeljaar en vervolgens de master beleid en management gezondheidszorg aan de Erasmus universiteit. Ik was erg bang dat dit weer niet goed zou gaan, maar dit ging boven verwachting goed, de ene studie ligt je nu eenmaal meer dan de andere.
Ik vind zelf de beleidszaken rond gezondheidszorg leuker dan de medische kant. Vandaar de keuze voor de studie in Rotterdam. Het vak van psycholoog lijkt me ook leuk, maar de kans op een baan is daarbij weer minder. Succes met je keuze!