Opleiding manager dierverzorging groenhorst na Havo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loveu_p

Opleiding manager dierverzorging groenhorst na Havo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:55

Ik ben hard opzoek naar een geschikte opleiding, nu zag ik de opleiding manager dierverzorging op het Goenhorst. Met een havo-diploma kun je deze opleiding in 2 jaar doen. Graag hoor ik ervaringen van mensen die deze opleiding doen/hebben gedaan. Wie zijn dit nog meer van plan om te gaan doen? Is de overstap van habo naar deze 2-jarige opleiding groot? Wat krijg je bijvoorbeeld voor vakken?

Alvast bedankt voor je reactie! :)

Anoniem

Re: Opleiding manager dierverzorging groenhorst na Havo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:02

Je gaat dan wel fors onder je niveau
Ik ben van havo 4 naar de middelbare gegaan, maar dan veehouderij
Was in iets meer dan 2 jaar klaar, als je de extra stage meetelt (werk) voor ik begon
Ik vrat er niks uit en had toch hoge cijfers. Maar heb wel een toptijd gehad :D
Qua werkgelegenheid en kwaliteit van je opleiding ging ik dan voor een hbo opleiding in die richting als ik jou was

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:04

Ga anders eens kijken naar de opleidingen van de HAS :) Dat zijn namelijk wel HBO opleidingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:06

Ik zou naar de STOAS, kun je ook veel kanten mee op

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:11

Leuke opleiding, leuke tijd gehad, maar ik werk niet meer in die sector want het is hopeloos.

Ga gewoon kijken voor een leuke opleiding met meer toekomstperspectief. :j

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:27

Bedankt voor jullie reacties! Is misschien wel belangrijk dat ik erbij zeg dat ik profiel c&m volg.
Dit is voor veel hbo-opleidingen niet handig, ik heb namelijk geen natuurkunde, scheikunde en wiskunde omdat ik daar heel slecht in ben. Is het niet zo dat je als je mbo in 2 jaar in plaats van 4 jaar volgt, het een wat moeilijker niveau wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:30

Nee
Je krijgt vrijstellingen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:46

ik heb na de havo een tijdje gewerkt en toen MBO 4 diermanagement en gedrag in 2 jaar gedaan op het Helicon. Het is niet moeilijk, met weinig leren, een beetje opletten in de les en logisch nadenken heb ik mijn diploma met gemak gehaald. Stages kan je zelf uitdagender maken, maar het niveau van de AVO-vakken is als Havist echt een beetje bedroevenswaardig :x Ik had zelf vrijstelling voor de lessen van die vakken maar de toetsen moest ik alsnog maken.

Maar, het heeft mij wel een hoop praktische kennis gegeven, en ik heb de tijd gehad om te denken over een HBO opleiding. Nu doe ik de docentopleiding voor groene vakken op de STOAS in wageningen :)

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:48

Is de opleiding HBO Diergezondheid & Management op het CAH Vilentum in Dronten niks?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:53

Met een CM-profiel kun je denk ik genoeg studies vinden met een wat beter toekomstperspectief. Het zal ongetwijfeld een leuke opleiding zijn, maar ik denk dat de kans erg klein is dat je een baan vindt in die sector, dat lijkt me zonde.

Als je een opleiding wil gaan doen waar je met dieren werkt zou je kunnen kijken naar de opleidingen op het CAH Vilentum in Dronten, daar zitten ook leuke opleidingen tussen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:08

Ik zou inderdaad bij een opleiding ook goed kijken naar wat voor toekomst het heeft. Is er wel werk in? Dierverzorging is weinig werk in te vinden. Daarnaast is de opleiding ook nog ver onder je opgeleide niveau. Dat is zonde van al die jaren op havo.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:21

Ik heb na mijn havo een half jaartje dierverzorging niveau 4 gedaan.
Na dat half jaar ben ik gestopt en naar het HBO gegaan. Tijdens de stages ondervond ik dat het werken in de sector mij totaal geen uitdaging gaf.

Nu ik werk heb ik ook veel met de dieropleidingen te maken. De werkgelegenheid is slecht en het wordt vaak geromantiseerd om te werken met dieren.

Mijn advies: zoek een opleiding op HBO niveau. Als je een opleiding hebt waar je scheikunde voor nodig hebt, is dit vaak in een zomercursus te doen.
En er zijn zoveel opleidingen. Daar zit vast iets voor je tussen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:24

Ik wil het ook gaan doen. Op de havo haal ik goede cijfers, maar ben zo depressief als wat en alleen dieren kunnen mij op vrolijken. Ik ben meer van de praktische kant en toen ik bij alle genoemde scholen in dit topic ging kijken, zat ik er eigenlijk voor niks. Ik voelde me er niet thuis. Toen op het groenhorst kwam, bloeide ik helemaal op.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:30

Wat ik wel even wil benadrukken van het werken met dieren. Er moet niet vergeten worden dat je juist ook veel met mensen bezig bent. Ook dat hoor ik veel terug van stagebedrijven.

Je kunt nog zo graag met dieren willen werken. Als je niet met mensen/klanten om wilt gaan, dan is het nog een verkeerde sector. Want uiteindelijk zijn er klanten nodig om je brood te kunnen betalen.

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 00:10

Wat fijn dat jullie allemaal de moeite nemen om te reageren! :)
Ik heb op de sites gekeken maar daar zit niet echt wat voor mij bij. He lijkt me ook leuk om contact te hebben met mensen, dieren heb ik altijd ontzettend leuk gevonden maar een opleiding met dieren is absoluut geen must. Ik hoor inderdaad vaak dat er vrij weinig werk is in deze sector. Ik zou dus ook wel graag hbo willen doen maar dan wel een die écht bij me past. Ik wil niet zomaar beginnen aan iets waar je veel voor betaald, ik wil er dan echt voor gaan. Helaas tot nu toe nog niet dé opleiding gevonden. Denk gerust mee ;)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:52

Ik heb MBO4 Ondernemen,dier&gedrag gedaan (helicon), ik kwam ook van havo (maar had eerst een jaar hbo gedaan daarna). Had de opleiding in 3 jaar gedaan ipv 4 (maar nu is de opleiding sowieso verkort naar 3 jaar als het goed is), doordat ik het 1e en 2e jaar in 1 jaar deed. (k skipte de stages en deed een stage in de zomervakantie)
niveau van AVO-vakken was inderdaad bedroevend laag. Echt ik had soms het idee dat ik weer op de basisschool zat, vooral met rekenen. (ik had geen vrijstelling voor de lessen van die vakken)
Maar soms waren de toetsen sowieso wel echt van laag niveau, haalde altijd met weinig leren nogsteeds goede cijfers.
Had wel een super tijd gehad en ook stages gedaan waar ik mijn leven lang profijt van heb, maar verder heb ik nou niet echt het idee dat ik mega veel geleerd heb, behalve dan dat ik nu met een andere blik naar dieren kijk zegmaar.
Als ik niet door zou studeren dan zou ik denk ik niet in die sector werk kunnen vinden, of heel laag betaald.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 04-01-15 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:57

ik ben dit jaar dezelfde opleiding begonnen maar dan in den Bosch. Ik kom ook van de havo vandaan. Het is een erg leuke en leerzame opleiding! Het is vooral echt dingen leren en minder toepassen zoals je in de havo bent gewend. Ik kom ook niet lager dan een 9 thuis omdat de stof vrij makkelijk te leren is.

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:59

Bedankt voor jullie reacties :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:02

Tammy_ schreef:
ik heb na de havo een tijdje gewerkt en toen MBO 4 diermanagement en gedrag in 2 jaar gedaan op het Helicon. Het is niet moeilijk, met weinig leren, een beetje opletten in de les en logisch nadenken heb ik mijn diploma met gemak gehaald. Stages kan je zelf uitdagender maken, maar het niveau van de AVO-vakken is als Havist echt een beetje bedroevenswaardig :x Ik had zelf vrijstelling voor de lessen van die vakken maar de toetsen moest ik alsnog maken.

Maar, het heeft mij wel een hoop praktische kennis gegeven, en ik heb de tijd gehad om te denken over een HBO opleiding. Nu doe ik de docentopleiding voor groene vakken op de STOAS in wageningen :)

Zelfs voor iemand van de Mavo (zoals ik) is het niveau bedroefend laag. Ik ben afgestudeerd met meerdere 10-en en 9-ens op mijn cijferlijst... :')

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:36

deze studie is iig in 1 ding goed, opleiden in werkeloosheid :-) of iig zeer slecht betaalde banen.

kortom als je de havo hebt zou ik toch uitkijken naar een leuke HBO opleiding

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:41

Ik hoor wel dat het toch niet zo'n goed idee is ;) Ik vind het inderdaad wel belangrijk om te kijken wat de kansen op een baan zijn. Het niveau ligt zo te horen ook te laag voor mij. Ik ga maar weer verder op zoek naar een juiste studie. Is er geen enkele andere (dieren)studie die in de sprint-variant is? Bedankt weer voor het delen van jullie ervaringen!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:48

Waarom kijk je niet naar een HBO dier-gerelateerde studie?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:51

Ik studeer HBO Diermanagement in Leeuwarden, is dat niet iets voor je?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:58

Echt, dan zou ik niet kiezen voor een 4 jarige (in jouw geval in 2 jaar te behalen) MBO opleiding dierverzorging. Ik heb in 2004 deze opleiding afgerond en toen was er al geen werk in te vinden. Van heel mijn klas hebben er slechts 3 een baan gevonden in de dierenverzorging, waarvan één parttime. En alle drie tegen een relatief laag loon. Wij hebben laatst een reünie gehad dus toen kwam dit natuurlijk ter sprake.

En tegenwoordig is het niet anders. Er is zo weinig werk in te vinden en eerlijk gezegd heb ik zelf het idee dat je met zo'n diploma minder serieus genomen wordt als je toch in een andere sector gaat solliciteren, ondanks dat het een gewoon MBO 4 diploma is. Het wordt toch een beetje als pretopleiding/diertjes aaien opleiding gezien.

Mijn kinderen zijn ook erg dol op dieren, maar ik zou ze echt proberen te weerhouden van zo'n opleiding.

Kijk eens op het van Hall in Leeuwarden. Dat is volgens mij de school waar Smee_ haar opleiding volgt. Of misschien Stoas zoals ik al eerder gelezen heb hier.
Geen sprintopleiding, maar wellicht wel een opleiding waar je meer aan hebt in de toekomst.

Ook kun je overwegen een opleiding te volgen die niets met dieren te maken heeft en later bijv. een cursus hondentrimmen te gaan volgen. Daarmee zou je eventueel aan huis een eigen trimsalon kunnen beginnen.
Een vriendin van mij heeft dit gedaan. Eerst heeft ze jaren parttime gewerkt bij een baas en parttime honden getrimd. Nu heeft ze kinderen en doet ze alleen de hondentrimsalon. Dit doet ze aan huis en ze deelt zelf haar uren in.
Wellicht zijn er nog andere cursussen om naast een andere (parttime) baan ook nog hobbymatig of parttime met dieren aan het werk te kunnen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:51

Zònde om zo'n opleiding te gaan doen met je waardevolle HAVO diploma. Dieren zijn leuk, maar er is al jaren nauwelijks werk in te vinden. Barneveld is wel the place to be overigens, maar kan je een opleiding in die sector echt niet aanraden.