Gezocht! Equitherapeuten - enquête.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Amber__

Gezocht! Equitherapeuten - enquête.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 16:51

Hoi,

Ik ben opzoek naar; equitherapeuten, hippotherapeuten (andere therapeuten welke paarden gebruiken), andere mensen die veel ervaring hebben met deze soort van therapie, paardencoaches, mensen welke zelf equitherapie hebben gevolgd en ervaringen willen delen, etc, etc.

Voor een werkstuk heb ik het onderwerp equitherapie (en autisme) gekozen. Hierover heb ik een enquête gemaakt en hoop dat er mensen zijn die deze willen invullen.
Het gaat vooral over ervaringen van mensen die deze soort therapie uitvoeren. Mocht je zelf geen ervaring hebben als therapeut/ coach maar het wel van dichtbij meemaken, mag je natuurlijk ook de enquête invullen. Alle beetjes helpen namelijk :)

Het zijn vooral open vragen, je mag alles invullen waarvan je denkt dat het informatief is.
Vragen overslaan is ook geen probleem..

Iedereen die me wil helpen, alvast heel erg bedankt!

Link naar de enquête --> http://www.survio.com/survey/d/X5A7Q9F9N4S1Y4P6L%C2%A0

bente_sat

Re: Gezocht! Equitherapeuten - enquête.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:50

Wauw, wat toevallig! Ik heb bijna precies hetzelfde onderwerp voor mijn pws.
Hoe ben jij aan alle informatie gekomen? ik loop erg tegen het feit aan dat niet alle info op internet te vinden is en het erg lastig is om afspraken te maken met mensen die equitherapie geven

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:00

Wat leuk! Haha.
Ja daar heb ik ook wel last van, ik probeer maar zoveel mogelijk te googlen, boeken op te zoeken etc.
En een dagje meelopen met iemand die equitherapie geeft, is inderdaad gewoon niet te doen. Maarja, je moet er wat voor over hebben, haha.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 11:40

Upje :)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:53

Ik heb 4 weken stage gelopen bij een equitherapeut (maar ze had helaas heel weinig cliënten) en als ergotherapeut zijnde geef ik 'therapeutisch paardrijden'..
Ik weet niet of dat helpt?

Als ik over een paar jaar meer tijd heb wil ik ook vervolgopleidingen doen, want net als jullie loop ik tegen het probleem van weinig informatie.. Daardoor is het moeilijk om telkens nieuwe therapieën te verzinnen.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 13:07

Je hoor, dat is ook prima. Kijk maar of je vragen kunt invullen :) Zoals ik al zei; alle beetjes helpen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:16

Het heeft nog steeds zin om hem in te vullen? Wil je daar best mee helpen natuurlijk :j

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 13:30

Ja! Ik ben nog steeds bezig :) Eind februari is de deadline, dus tot dan is alles welkom.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:09

Heb hem voor je ingevuld

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:33

Ik heb hem ook voor je ingevuld.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:52

Ik heb hem voor je ingevuld en ook mijn mailadres achter gelaten voor evt meer info.
Je zou Josien van hulpverleningspraktijk de vrije teugel ook kunnen benaderen! Zij heeft veel ervaring die ze vast met je wil delen en kan je misschien ook doorverwijzen naar andere sleutelfiguren.
Durf te vragen! :) Succes

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:56

Heel erg bedankt voor alle hulp!
Ik ga zeker kijken naar de extra informatie die me aangeboden wordt. Zit nu in een toetsweek, maar ga daarna alles bij langs :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:33

Ingevuld :-)
Eventueele verdere vragen zou je via pb kunnen stellen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:14

Ja ik wil wel helpen, als er meer geïnteresseerd zijn mogen die ook gerust een dag meekijken en oefenen. Dat is weer leuk voor mijn stagiaires hier. Als literatuur raad ik de boeken van Linda Kohanov aan.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 11:58

Up :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:03

Alleen een up?
Laat eens zien wat je tot nu toe met de informatie deed, dan is het leuker daar weer op in te steken. net als in de paardenhulpverlening zelf gaat het om 2 richting verkeer. Niet alleen vragen, ook geven. Balans ontwikkelen.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 12:10

Tot nu toe heb ik nog niet veel met de informatie gedaan. Ik heb nog wat meer mensen nodig, voordat ik echt conclusies kan gaan trekken. Het is de bedoeling dat ik ga kijken of equitherapie echt zoveel (positieve) invloed heeft als het nu lijkt.

Naast deze enquête doe ik ook een ''klein'' onderzoekje naar de geschiktheid van mijn/onze eigen paarden als therapiepaard. Vandaar ook de vraag over de paarden in de enquête :)

Ook heb ik een enquête gemaakt voor de ouders van mensen met autistische kinderen, welke een vorm van equitherapie volgen. Ik wil dan beide resultaten van de enquêtes samenvoegen, en daaruit een (goede) conclusie trekken.

Hopelijk is er zo wat meer duidelijk!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:19

En literatuur? Petra Nelstein, Linda Kohanov, Margrit Coates?
In gesprek gaan met iemand levert vast veel meer inzicht op dan een algemene vraag hier op bokt.
Equitherapie wordt vooral gebruikt als term voor 1 bepaalde vorm van paardenhulpverlening ontwikkeld door Ulrike Thiel. EAGALA, de HEAL methode (afgeleid van Kohanov), spiegelen en werken met opstellingen(systemisch werken) zijn andere methodes in het samenwerken met paarden in hulpverlening.
Om te kijken of je paarden geschikt zijn is vooral hun eigen welbevinden van belang wil je zuivere informatie krijgen. Staan ze in een stabiele groep? hebben ze voldoende beweging, voer, sociaal contact en zijn ze niet te geconditioneerd op dat ze "iets" moeten? Paarden die mensen wel leuk vinden helpt ook. Maar vooral hun leefomgeving is belangrijk. Wanneer paarden eigenlijk zelf steun nodig hebben door stress, verdriet, eenzaamheid , pijn door te weinig gezonde beweging, dan reageren ze vanuit hun eigen nood op mensen en zegt het niets over die client zelf. Dat is de inzet van therapie, al kunnen mensen ook wel een goede ervaring hebben met een paard, dat is dan geen hulpverlening of therapie.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 12:33

Ik ben met één iemand in gesprek geweest, zij is paardencoach. Met veel meer mensen afspreken in real-life is vrij lastig. Dit kost namelijk vrij veel tijd, wat ik eigenlijk niet heb omdat ik natuurlijk gewoon 5 dagen in de week naar school moet. En daarnaast is het lastig om een heleboel mensen te vinden die met mij in gesprek willen en ook nog redelijk in de buurt wonen.

Ik ga ook nog bij iemand langs die wel bevoegd is om equitherapie te geven, maar dit nog nooit heeft gedaan in de praktijk. Hopelijk kan zij mij ook nog wat dingen vertellen.

Daarnaast heb ik het boek van Ulrike Thiel gekocht. Linda Kohanov en Magrit Coates heb ik nog niet naar gekeken, ga ik zeker doen. Verder haal ik veel informatie uit onderzoeken die ik online vind. Bedankt voor het kritisch meekijken :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:31

Ok, al is "bevoegd" een woord zonder inhoud daar er geen erkenning bestaat. Een basisdiploma als een HBO hulpverlening diploma (pedagogiek, maatschappelijk werk, sph) geeft enige zekerheid!
Daarmee is het ook moeilijk welke waarde je kunt hechten aan de gevonden onderzoeken. Door wie uitgevoerd met welke achtergrond?, in dit zo nieuwe werkveld.
succes.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 14:52

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga mijn best doen alles zo goed mogelijk uit te zoeken en zo duidelijk mogelijk te werken.
Bedankt!