Twijfelen tussen 2 studies (IMM en PABO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Twijfelen tussen 2 studies (IMM en PABO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:34

Hoi allemaal,

Ik zit nu in 5 HAVO wat betekent dat ik binnenkort examen ga doen en als ik slaag ga studeren. Ben naar een paar meeloopdagen geweest en daarvan zijn 2 studies me heel goed bevallen, namelijk International Marketing & Manegement op het fontys en de pabo op avans.
Maar hiertussen kan ik dus niet kiezen. :roll:
Even de voor- en nadelen op een rijtje:

IMM
Voordelen:
- internationaal gericht, vind ik erg leuk (ben ook goed in talen en bereid in het buitenland te werken) en de economie is wel ergens in de wereld goed wat betekent dat je baankans houdt.
- salaris is goed, beter als pabo.
- de school ligt niet in mijn eigen stad (tevens voordeel als nadeel) wat betekent dat ik veel nieuwe mensen leer kennen.
- ik vind marketing en management de leuke kanten van economie.
- je kan er carrière in maken.

Nadelen:
- het ligt niet in mijn eigen stad. Reistijd ong. anderhalf uur.
- vind de school fontys wel heel groot en heb eigenlijk ook altijd gezegd dat ik er niet heen wou, deze locatie vond ik dan wel gezellig maar vind avans gezelliger.
- heb voor mezelf niet echt het idee dat ik iets voor de maatschappij ga betekenen met dit beroep omdat hierin wederom alles om geld draait. Kan dit gevoel natuurlijk wel oplossen door bijv. vrijwilligerswerk ernaast te doen.

PABO
Voordelen:
- de school is leuk en ligt in mijn stad, reistijd dan ong. een halfuur/3 kwartier (woon in een dorp ernaast).
- heb echt het gevoel dat ik die kinderen niet alleen rekenen en spelling etc., kan leren, maar ook normen en waarden en sociaal op de hoogte kan stellen (vind social justice kwesties zelf heel interessant) en zal mijn werk dan ook echt betekenisvol vinden.
- ik denk dat ik van dit werk wel gelukkig wordt en me nuttig voor de samenleving zal voelen.
- heb psychologie altijd erg interessant gevonden en dat is een groot deel van de opleiding.

Nadelen:
- je kan er niet echt carrière in maken.
- het is niet internationaal.
- het salaris is matig.
- hoor hele tegenstrijdige dingen over de baankansen.

Hoop dat jullie jullie visies kunnen geven en me kunnen helpen bij de beslissing. Als je een van deze opleidingen doet of op avans breda of fontys tilburg zit zou ik ook graag horen hoe het jullie bevalt!

Groetjes Laura

benangelique

Re: Twijfelen tussen 2 studies (IMM en PABO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:38

Het isx wat je ambieert qua carrière. In het onderwijs kan je zeker hogerop, of opzij. Ik ben inmiddels intern begeleider geweest maar sta nu weer voor de klas en begeleidt daarnaast zorgvragen op het gebied van gedrag. Tevens heb ik op het vmbo gewerkt en in het zmlk onderwijs. Mogelijkheden genoeg dus

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:39

Hey! Ik kan niet voor je kiezen, maar kan wel een aanvulling geven misschien. Waarom zou je met PABO niet naar het buitenland kunnen? Ken iemand die een stage in zuid-afrika gaat doen, maar je zou eventueel ook in het buitenland kunnen gaan werken later.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:41

Op dit moment zijn de baankansen in het basisonderwijs niet ideaal en verkijk je niet op hoe zwaar het kan zijn om in het basisonderwijs te werken. Maar misschien is het wel perfect voor jou.

Wat ik je kan aanraden is om te proberen 1 of 2 dagen mee te mogen lopen op een basisschool bij jou in de buurt, van een dagje achter in de klas zitten kan je al goed een beeld krijgen, en dan goed met de docenten praten over hun dagelijks werk en wat zij als voordelen en nadelen ervaren.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:48

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Narita op 02-01-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:49

Nado schreef:
Op dit moment zijn de baankansen in het basisonderwijs niet ideaal en verkijk je niet op hoe zwaar het kan zijn om in het basisonderwijs te werken. Maar misschien is het wel perfect voor jou.

Wat ik je kan aanraden is om te proberen 1 of 2 dagen mee te mogen lopen op een basisschool bij jou in de buurt

Over de baankansen in het basisonderwijs wordt door iedereen wat anders gezegd wat ik heel vervelend vindt. Heb op veel sites gelezen dat de baankans over 4 jaar (als ik dan bijna afgestudeerd zou zijn) heel goed zouden zijn maar ook van studenten gehoord dat dat helemaal niet waar zou zijn. Erg verwarrend vind ik dat. Maar ben zelf wel van mening dat als de baankansen niet barslecht zijn, dat je met een goede inzet wel een baan kan vinden.
Heb zelf met een meeloopdag een halve dag mee mogen lopen op een basisschool en vond het zelf wel erg leuk. Kwam er al achter dat ik meer naar de bovenbouw toetrek etc. dus erg informatief.

xSetjeslover schreef:
Waarom zou je met PABO niet naar het buitenland kunnen? Ken iemand die een stage in zuid-afrika gaat doen, maar je zou eventueel ook in het buitenland kunnen gaan werken later.

Niet eens aan gedacht!! Dat blijft natuurlijk gewoon een optie. Dankjewel! :)

benangelique schreef:
Het isx wat je ambieert qua carrière. In het onderwijs kan je zeker hogerop, of opzij. Ik ben inmiddels intern begeleider geweest maar sta nu weer voor de klas en begeleidt daarnaast zorgvragen op het gebied van gedrag. Tevens heb ik op het vmbo gewerkt en in het zmlk onderwijs. Mogelijkheden genoeg dus

Oké, dankjewel. Heb zelf altijd het idee dat het bij leraar zijn bleef maar het is dus veel groter. Vind dat dit nergens echt duidelijk uitgelegd wordt. Bedankt :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:20

En begeleid is natuurlijk zonder t.... slordig.

Ik sta nu 12 jaar voor de klas en ben iemand die de uitdaging snel kwijt is. Die zoek ik dus zelf op door extra studie, netwerken etc. Kansen genoeg, maar in het onderwijs is het wel handig wat kruiwagens te hebben.
Qua banen weet je het nooit. Al 12 jaar zit de markt behoorlijk op slot, maar door het eerste jaar overal en nergens in te vallen, kenden de directeuren mij al en kwam ik zo binnen. Zou ik sowieso de eerste een a twee jaar doen; invallen. Je ziet zo ontzettend veel, leert ontzettend veel. Als je van de pabo komt, weet je namelijk nog niets :+
Het invallen leert je de kneepjes van het vak, zonder de verantwoording te hoeven dragen over een groep, zonder alle vergaderingen en taken etc. Je focus ligt puur bij het lesgeven.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:26

Zo, dat zijn twee totaal verschillende richtingen :)
Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat voor leven je voor jezelf wilt creëren: waar hecht jij waarde aan en wie of wat wil jij zijn over pakweg 30 jaar? Houd je van dure spullen, wil je een mooie auto, een groot huis en designer tassen, ect? Dan ligt jouw toekomst misschien wel bij IMM. In het onderwijs kun je ook zeker hogerop, maar het aantal hogere functies is beduidend minder dan in het 'normale' bedrijfsleven. Ik zeg niet dat het niet kan, maar binnen het onderwijs liggen dat soort dromen (of doelen) toch net een stukje verder weg :) Wil je graag een groot gezin? Dat is hoogstwaarschijnlijk beter te combineren met een baan in het onderwijs, omdat daar veel duobanen zijn. Ik noem nu even snel wat mogelijkheden he :)

Ik weet van mijn moeder dat werken in het onderwijs prachtig is en veel voldoening geeft, maar dat het ook erg zwaar kan zijn. Veel voorbereiding, lange dagen en veel vergaderen. En dan zijn er ook nog de ouders die verwachten dat de school (of juf) hun kinderen wel 'even' opvoed. Het is minder romantisch als het soms lijkt :) Overigens, met IMM kun je uiteindelijk ook docent worden. Dat hoeft niet persé via de Pabo :) Slim om een dag mee te gaan lopen op een school, dat geeft een nog realistischer beeld!

Dit schiet me nu te binnen: je moet oppassen dat je met IMM niet stiekem wordt opgeleid tot een verkapt allround communicatiemedewerker. Ik merk in mijn vriendenkring dat zij op dit moment heel veel moeite hebben om een baan te vinden - juist omdat ze té allround zijn :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:01

benangelique schreef:
Ik sta nu 12 jaar voor de klas en ben iemand die de uitdaging snel kwijt is. Die zoek ik dus zelf op door extra studie, netwerken etc. Kansen genoeg, maar in het onderwijs is het wel handig wat kruiwagens te hebben.
Qua banen weet je het nooit. Al 12 jaar zit de markt behoorlijk op slot, maar door het eerste jaar overal en nergens in te vallen, kenden de directeuren mij al en kwam ik zo binnen. Zou ik sowieso de eerste een a twee jaar doen; invallen. Je ziet zo ontzettend veel, leert ontzettend veel. Als je van de pabo komt, weet je namelijk nog niets :+
Het invallen leert je de kneepjes van het vak, zonder de verantwoording te hoeven dragen over een groep, zonder alle vergaderingen en taken etc. Je focus ligt puur bij het lesgeven.

Bedankt voor je ervaringen! Over het invallen was me idd al verteld. De praktijk is natuurlijk totaal anders als de theorie. Vooral met kinderen.
Qua banen is het idd altijd maar wikken en wegen. Probeer me daar ook niet heel erg op te focussen(wel een beetje natuurlijk, ik zou geen dieropleiding of kunstopleiding doen etc.) want uiteindelijk kom je er met een goede inzet vaak wel.

RoWi schreef:
Zo, dat zijn twee totaal verschillende richtingen :)
Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat voor leven je voor jezelf wilt creëren: waar hecht jij waarde aan en wie of wat wil jij zijn over pakweg 30 jaar? Houd je van dure spullen, wil je een mooie auto, een groot huis en designer tassen, ect? Dan ligt jouw toekomst misschien wel bij IMM. In het onderwijs kun je ook zeker hogerop, maar het aantal hogere functies is beduidend minder dan in het 'normale' bedrijfsleven. Ik zeg niet dat het niet kan, maar binnen het onderwijs liggen dat soort dromen (of doelen) toch net een stukje verder weg :) Wil je graag een groot gezin? Dat is hoogstwaarschijnlijk beter te combineren met een baan in het onderwijs, omdat daar veel duobanen zijn.

Overigens, met IMM kun je uiteindelijk ook docent worden. Dat hoeft niet persé via de Pabo :) Slim om een dag mee te gaan lopen op een school, dat geeft een nog realistischer beeld!

Dit schiet me nu te binnen: je moet oppassen dat je met IMM niet stiekem wordt opgeleid tot een verkapt allround communicatiemedewerker. Ik merk in mijn vriendenkring dat zij op dit moment heel veel moeite hebben om een baan te vinden - juist omdat ze té allround zijn :)

Wat dat betreft past het leven waarin ik mezelf zou zien beter bij IMM. Ik ambieer niet echt een gezinsleven, ben wel materialistisch ingesteld. Ik ben gewoon bang om een doorsnee leventje te gaan leiden. Heb daar een aversie tegen, geen idee waarom. Ik wil graag óf veel reizen, óf rijk zijn (ik weet dat ik daar niet naar moet streven, is me al zo vaak gezegd maar toch streef ik daar wel naar) of belangrijk zijn (een spokesperson voor een bekend goed doel, activist, beroemd etc.).
Qua hoe ik mijn leven zie ben ik dus meer een IMM-er maar ik heb ook een hele andere kant waardoor me de pabo juist weer heel leuk lijkt. Aan de ene kant wil ik graag een goed salaris hebben en voor een groot bedrijf werken en ik mooie kleding lopen etc. en aan de andere kant lijkt het me weer leuk om kinderen dingen mee te geven etc. Twee verschillende kanten wat het zo lastig maakt. Vooral omdat het niet te vergelijken is.

Heb het toekomstperspectief van IMM even letterlijk gekopiëerd:

Arbeidsmarktperspectief
Als je afstudeert, ontvang je het getuigschrift Bachelor of Business Administration, differentiatie International Marketing and Management. Daarmee kun je direct aan de slag binnen de veeleisende wereld van multinationals. Met kennis van zaken kun je aan de slag als o.a. marketing manager, marktonderzoeker, brand manager of area manager.

Is dit te breed? Imo is het redelijk gericht maar ik heb daar geen ervaren kijk op.

Qua leraar worden met IMM, ben naar een meeloopdag geweest en daar was toen idd een docent die ook iets in de marketing had gestudeerd (geen IMM, is een vrij nieuwe opleiding) en die gaf nu idd ook les op deze studie, dat zou idd ook nog altijd kunnen. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:14

Hier een juf en ik kan je vertellen dat er ruim mogelijkheden zijn om jezelf te ontwikkelen wanneer je een baan hebt. Overal zijn doorgroeimogelijkheden, ook in het onderwijs. Het startsalaris is prima, daarna groei je minder hard als een ander maar dat zul je voor lief moeten nemen. Ik volg momenteel een HBO+ opleiding, volledig betaald, geniet van veel vakanties, heb het in periodes heel erg druk maar word blij van de kinderen en de voldoening die het geven kan. Ik ontwikkel mijzelf en heb veel opties open wat betreft de toekomst. Ik denk dat het onderwijs juist vooruitstrevende mensen nodig heeft, dus ik zou zeggen ga voor de Pabo. Laat je alleen niet afschrikken door de opleiding zelf, die is mij qua niveau en activiteiten erg tegengevallen. Je mag trouwens zo een dagje met mij meelopen hoor, gezellig! Ik heb groep 8, erg leuk jaar!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:40

denice schreef:
Hier een juf en ik kan je vertellen dat er ruim mogelijkheden zijn om jezelf te ontwikkelen wanneer je een baan hebt. Overal zijn doorgroeimogelijkheden, ook in het onderwijs. Het startsalaris is prima, daarna groei je minder hard als een ander maar dat zul je voor lief moeten nemen. Ik volg momenteel een HBO+ opleiding, volledig betaald, geniet van veel vakanties, heb het in periodes heel erg druk maar word blij van de kinderen en de voldoening die het geven kan. Ik ontwikkel mijzelf en heb veel opties open wat betreft de toekomst. Ik denk dat het onderwijs juist vooruitstrevende mensen nodig heeft, dus ik zou zeggen ga voor de Pabo. Laat je alleen niet afschrikken door de opleiding zelf, die is mij qua niveau en activiteiten erg tegengevallen. Je mag trouwens zo een dagje met mij meelopen hoor, gezellig! Ik heb groep 8, erg leuk jaar!

Bedankt voor je reactie!! Fijn om te horen. Heb nergens veel kunnen vinden over doorgroeimogelijkheden in het basisonderwijs maar had dus niet moeten assumeren dat die er dan ook niet zijn. :D
Op de meeloopdag leek de pabo me wel erg leuk maar vroeg me idd ook af of het niet makkelijk zou zijn. Had wel met een studente gepraat die zei dat ze het juist heel lastig vond maar die kwam van MBO af, wat misschien ook meespeelt.
Wat een leuk aanbod! Helaas woon ik in Breda, dan is Den Haag niet echt in de buurt :D

Bedankt allemaal voor het meedenken! Maar als er nog meer mensen hun mening willen geven, graag, want ben er nog niet helemaal over uit. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:47

Waar haal jij voldoening uit in het leven, daar moet je ook naar kijken. Werken zal je het grootste gedeelte van je leven doen, je kunt het er dus maar het beste naar je zin hebben!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:48

Ik vond de pabo ook erg makkelijk trouwens. Ben na mijn p dan ook de deeltijd gaan doen. Veel volwassener, hoger tempo en geen geknutsel :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:50

benangelique schreef:
Ik vond de pabo ook erg makkelijk trouwens. Ben na mijn p dan ook de deeltijd gaan doen. Veel volwassener, hoger tempo en geen geknutsel :D

Precies wat mij dus tegenstond daar! Veel te weinig betekenisvolle theorie, vissen kleien en eindeloos gezever. Plus al die vrouwen! Haha!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:52

Als ik echt naar voldoening ga kijken neig ik meer naar de PABO.

Haha, grappig dat je over dat geknutsel begint, kregen we idd ook op de meeloopdag :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:00

Het onderwijs staat te springen om mensen die zelf kunnen nadenken, vooruitstrevend zijn en niet aan dat gemuts doen, maar nu houd ik een reclamepraatje :D!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:37

denice schreef:
benangelique schreef:

Precies wat mij dus tegenstond daar! Veel te weinig betekenisvolle theorie, vissen kleien en eindeloos gezever. Plus al die vrouwen! Haha!

Ha, herkenbaar :') Ik ben uiteindelijk gestopt na mijn eerste jaar, mede door bovenstaand geneuzel, en ik ben via een creatieve omweg (Communicatie en Multimedia Design) uiteindelijk nu ingestroomd in een vet commercieel traject bij mijn werkgever, dus echt héél wat anders dan mijn allereerste ambitie van juf-worden. Carrière maak je in het bedrijfsleven volgens mij veel makkelijker dan als juf, maar als ik mijn juf-nichtje mag geloven (en de dames hierboven) dan ís die mogelijkheid er dus gewoon wel. Alleen maak je dan geen flitsende carrière bij een mega-bedrijf en internationaal enzo. En het is maar net waar je jezelf ziet, over 10 jaar.

Lastig hoor! Echt advies heb ik niet voor je, behalve: Volg je hart... Ik wens je veel succes!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:36

Om jullie even te updaten, ik denk dat ik voor de PABO ga. :D weet het nog niet 100% zeker, maar ik neig er voor nu wel meer naar.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:42

Ik heb 1 jaar pabo gedaan, maar vond het te eenzijdig. Het is vooral gericht op het didactische. Natuurlijk komt er ook wel wat ontwikkelingspsychologie etc. bij kijken, maar ik vond het te matig. Ik wilde meer uitdaging en meer kanten op kunnen. Houd er rekening mee dat je eigenlijk voor 1 ding wordt opgeleid en dat is 'juf'. Je moet dan wel zeker weten dat je die kant op wilt en dat je (als het goed is) je hele leven voor de klas zult staan. Natuurlijk kun je later nog de kant van interne begeleiding etc. op, maar je werk zal altijd plaats vinden op school. Wil je dat? Of wil je meer kanten op kunnen?
Ik merkte dat in mijn pabo-jaar heel erg. Ik wilde meer kanten op kunnen, niet alleen maar vastgepind zitten aan 1 richting (voor de klas). Ik heb toen besloten de overstap te maken naar pedagogiek ;)

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:45

Hier een tweedejaarsstudent pabo.
Prima opleiding, je bent veel met kinderen bezig. Sommigen vinden de opleiding te kinderlijk met kleien, zandkastelen bouwen, uilenballen uitpluizen etc. Ik vind t juist interessant, wij krijgen dan juist de didactiek. Hoe zou je zo'n les aan moeten bieden in de klas.

Vorig jaar in groep 3 en groep 8 gestaan, beide erg leuke groepen. Dit eerste half jaar een groep 7 met een heftige achtergrond wat heel moeizaam gaat. Je moet voor de pabo echt door willen gaan en je doelen willen halen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:46

Ingrid_92 schreef:
Ik heb 1 jaar pabo gedaan, maar vond het te eenzijdig. Het is vooral gericht op het didactische. Natuurlijk komt er ook wel wat ontwikkelingspsychologie etc. bij kijken, maar ik vond het te matig. Ik wilde meer uitdaging en meer kanten op kunnen. Houd er rekening mee dat je eigenlijk voor 1 ding wordt opgeleid en dat is 'juf'. Je moet dan wel zeker weten dat je die kant op wilt en dat je (als het goed is) je hele leven voor de klas zult staan. Natuurlijk kun je later nog de kant van interne begeleiding etc. op, maar je werk zal altijd plaats vinden op school. Wil je dat? Of wil je meer kanten op kunnen?
Ik merkte dat in mijn pabo-jaar heel erg. Ik wilde meer kanten op kunnen, niet alleen maar vastgepind zitten aan 1 richting (voor de klas). Ik heb toen besloten de overstap te maken naar pedagogiek ;)

Dat ben ik niet met je eens. Schoolbegeleidingsdiensten, uitgeverijen en schrijvers van methodes ed, zoeken ook geregeld mensen uit het onderwijs

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:52

benangelique schreef:
Ingrid_92 schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Schoolbegeleidingsdiensten, uitgeverijen en schrijvers van methodes ed, zoeken ook geregeld mensen uit het onderwijs

Maar daar wordt je hoofdzakelijk niet voor opgeleid. Het is een leuke bijkomstigheid als je daar je werk mee uit kunt breiden, maar pabo doe je in principe omdat je juf wilt worden. Ik twijfelde voor aanvang van de opleiding of ik wel juf wilde worden en die twijfel werd gedurende de opleiding alleen maar groter. Alle vakken en stage met goede cijfers afgerond, maar het gevoel miste ;) Daarom is mijn advies ook om er zeker van te zijn dat je juf wilt worden voordat je met de opleiding begint. Een vriendin van mij zit nu in de laatste jaar van de pabo, maar wil ook een heel andere kant op. Uiteindelijk ben ik nu peuterjuf :+ maar ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb omdat ik meerdere kanten op kan (begeleiding, opvang, school, pleegzorg etc.).

Misschien kun je een dagje meelopen op een basisschool om te kijken of je het wat vindt :)