Ik zit nu in 5 HAVO wat betekent dat ik binnenkort examen ga doen en als ik slaag ga studeren. Ben naar een paar meeloopdagen geweest en daarvan zijn 2 studies me heel goed bevallen, namelijk International Marketing & Manegement op het fontys en de pabo op avans.
Maar hiertussen kan ik dus niet kiezen.
Even de voor- en nadelen op een rijtje:
IMM
Voordelen:
- internationaal gericht, vind ik erg leuk (ben ook goed in talen en bereid in het buitenland te werken) en de economie is wel ergens in de wereld goed wat betekent dat je baankans houdt.
- salaris is goed, beter als pabo.
- de school ligt niet in mijn eigen stad (tevens voordeel als nadeel) wat betekent dat ik veel nieuwe mensen leer kennen.
- ik vind marketing en management de leuke kanten van economie.
- je kan er carrière in maken.
Nadelen:
- het ligt niet in mijn eigen stad. Reistijd ong. anderhalf uur.
- vind de school fontys wel heel groot en heb eigenlijk ook altijd gezegd dat ik er niet heen wou, deze locatie vond ik dan wel gezellig maar vind avans gezelliger.
- heb voor mezelf niet echt het idee dat ik iets voor de maatschappij ga betekenen met dit beroep omdat hierin wederom alles om geld draait. Kan dit gevoel natuurlijk wel oplossen door bijv. vrijwilligerswerk ernaast te doen.
PABO
Voordelen:
- de school is leuk en ligt in mijn stad, reistijd dan ong. een halfuur/3 kwartier (woon in een dorp ernaast).
- heb echt het gevoel dat ik die kinderen niet alleen rekenen en spelling etc., kan leren, maar ook normen en waarden en sociaal op de hoogte kan stellen (vind social justice kwesties zelf heel interessant) en zal mijn werk dan ook echt betekenisvol vinden.
- ik denk dat ik van dit werk wel gelukkig wordt en me nuttig voor de samenleving zal voelen.
- heb psychologie altijd erg interessant gevonden en dat is een groot deel van de opleiding.
Nadelen:
- je kan er niet echt carrière in maken.
- het is niet internationaal.
- het salaris is matig.
- hoor hele tegenstrijdige dingen over de baankansen.
Hoop dat jullie jullie visies kunnen geven en me kunnen helpen bij de beslissing. Als je een van deze opleidingen doet of op avans breda of fontys tilburg zit zou ik ook graag horen hoe het jullie bevalt!
Groetjes Laura

Ik ben uiteindelijk gestopt na mijn eerste jaar, mede door bovenstaand geneuzel, en ik ben via een creatieve omweg (Communicatie en Multimedia Design) uiteindelijk nu ingestroomd in een vet commercieel traject bij mijn werkgever, dus echt héél wat anders dan mijn allereerste ambitie van juf-worden. Carrière maak je in het bedrijfsleven volgens mij veel makkelijker dan als juf, maar als ik mijn juf-nichtje mag geloven (en de dames hierboven) dan ís die mogelijkheid er dus gewoon wel. Alleen maak je dan geen flitsende carrière bij een mega-bedrijf en internationaal enzo. En het is maar net waar je jezelf ziet, over 10 jaar.