Autoverzekering wisselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Autoverzekering wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 18:42

Hier zitten vast wat mensen die mij wat meer kunnen vertellen...

Afgelopen week kregen mijn ouders een brief dat mijn verzekering per 1 januari weer voor een jaar verlengd wordt. Juist, mijn ouders. Mijn auto staat nog op hun naam. Door drukte hebben we dit nog niet omgezet (zou vanaf mijn 24e, nou dat ben ik nu al een paar maanden).
Wel heb ik het meerdere keren uitgerekend.

Wij zijn met alle auto's verzekerd bij Univé, de rest van onze verzekeringen loopt daar ook. Plus dat ze ook pechhulp in het pakket stoppen. Zo kost mijn verzekering nu bij elkaar zo'n 20 euro. Ik heb een Peugeot 206 GTI uit 2001.

Vorig jaar had ik een Ford Ka uit 1999, toen ik mijn premie bij Univé uitrekende was het op mijn 23e 30 euro en bij mijn 24e (nog steeds 0 jaar schadevrij) nog maar 25 euro.
Diezelfde berekening heb ik losgelaten op mijn huidige auto, die me op mijn 23e 45 euro zou gaan kosten per maand en op mijn 24e nog maar 29 euro.
Overigens enkel WA, geen casco.

Dit jaar de berekening weer gaan doen, gaat het me bijna 60 euro kosten! Terwijl het bij Klik & Go maar 34 kost en ik er dan los ANWB bij wil doen. Scheelt me ruim 10 euro per maand, zelfs na mijn 24e.

Maar nu vraag ik me af, hoe zit dit nu precies? Ik kan mijn verzekering wel gaan omzetten vandaag, maar dan staat de verzekering nog steeds bij mijn ouders geparkeerd.
Is het niet zo dat wanneer ik mijn auto op mijn naam zet, het niet uit maakt dat ik nog elders verzekerd ben? Dat mijn ouders gewoon Unive kunnen opzeggen en ik elders kan laten verzekeren?

Hoop dat iemand me kan helpen, naast beantwoorden van mijn vraag zijn alle tips omtrent het verzekeren welkom! :)

Janine1990

Re: Autoverzekering wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 20:34

Anyone? :o

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:54

Als je 'm op je eigen naam laat zetten, kunnen ze (een kopie van) het vrijwaringsbewijs insturen en dan wordt de verzekering per die dag beëindigd. Zorg dan wel dat jouw verzekering op tijd in gaat. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 21:19

Authentic schreef:
Als je 'm op je eigen naam laat zetten, kunnen ze (een kopie van) het vrijwaringsbewijs insturen en dan wordt de verzekering per die dag beëindigd. Zorg dan wel dat jouw verzekering op tijd in gaat. :D

Ja zo dacht ik het inderdaad ook.
Maar omdat deze verzekering kennelijk een jaarcontract heeft en ik nog steeds bij mijn ouders woon, vraag me af of dat wel opgaat...

Zal sowieso eerst even de voorwaarden van mijn huidige verzekering lezen :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:26

Authentic heeft gelijk, verkoop van de auto (het vrijwaringsbewijs) is altijd een geldige reden om een verzekering op te zeggen.

Tussen haakjes, ik hoop dat jij als regelmatige bestuurder genoemd staat in de polis van je ouders. Heel veel jongeren rijden in een auto die op naam van ma of pa staat maar die gewoon hun auto is. Daar trappen verzekeringen echt niet zo makkelijk in, kunnen moeilijk gaan doen als er uitgekeerd zou moeten gaan worden. Een auto waar iedereen in rijdt, dus ook de beginnend bestuurder, is geen probleem, als die jongere de regelmatige bestuurder is moet dat gemeld worden (en kan het zijn dat de premie omhoog gaat). Voor jouw snel genoeg niet meer van toepassing, ik noem het maar even voor de meelezers ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 21:30

Rex_Rolfo schreef:
Authentic heeft gelijk, verkoop van de auto (het vrijwaringsbewijs) is altijd een geldige reden om een verzekering op te zeggen.

Tussen haakjes, ik hoop dat jij als regelmatige bestuurder genoemd staat in de polis van je ouders. Heel veel jongeren rijden in een auto die op naam van ma of pa staat maar die gewoon hun auto is. Daar trappen verzekeringen echt niet zo makkelijk in, kunnen moeilijk gaan doen als er uitgekeerd zou moeten gaan worden. Een auto waar iedereen in rijdt, dus ook de beginnend bestuurder, is geen probleem, als die jongere de regelmatige bestuurder is moet dat gemeld worden (en kan het zijn dat de premie omhoog gaat). Voor jouw snel genoeg niet meer van toepassing, ik noem het maar even voor de meelezers ;)

Hoe en wat precies weet ik niet, maar het is destijds geadviseerd door onze verzekering. Dus volgens mij niet fraudegevoelig, maar het klopt precies wat je zegt. Destijds met de scooter van mijn zusje moest zij echt hoofdbestuurster zijn :j Met autos is dat wat eenvoudiger zeiden ze.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:34

Sta jij wel als hoofdbestuurder aangemeld bij Univé? In dat geval mag je bij hen namelijk je schadevrije jaren meenemen naar een verzekering op je eigen naam.
Ik zou zeker informeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 19:36

Lizzle schreef:
Sta jij wel als hoofdbestuurder aangemeld bij Univé? In dat geval mag je bij hen namelijk je schadevrije jaren meenemen naar een verzekering op je eigen naam.
Ik zou zeker informeren.

Geen idee, goed dat je het zegt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:32

Verlengen met een jaar mag bij mijn weten niet eens meer. Het eerste jaar kan je niet opzeggen, maar daarna mag je wettelijk gezien gewoon maandelijks de verzekering opzeggen. Waarschijnlijk is het zo dat je ouders per jaar de verzekering betalen omdat ze dan meer korting krijgen, echter mag je dan alsnog gewoon maandelijks opzeggen en het resterende (al betaalde) bedrag wordt dan verrekend en krijg je terug.

Ik zit nu zelf bij promovendum, bevalt me erg goed en is ook nog eens erg goedkoop!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:35

Het eerste jaar is een jaarcontract, daarna is er sprake van aangekondigde verlenging met een jaar.
Er mag na het eerste jaar wel tussentijds opgezegd worden.