Welke laptop is geschikt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeLabrador

Welke laptop is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 10:00

Mijn goede voornemen voor 2015 is om me meer te gaan verdiepen in fotografie. Inmiddels kan ik wel redelijke plaatsjes schieten, maar met een fotobewerkings programma zou ik er nog veel meer uit kunnen halen. Helaas is de laptop welke ik van de zaak heb dusdanig beveiligd dat er geen programma's van ''buitenaf'' op gezet kunnen en mogen worden en ook online programma's kunnen niet geinstalleerd worden.

Wat zoek ik:
- Aangezien het puur en alleen is om foto's te kunnen bewerken uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk.
- Moet geschikt zijn om programma's zoals Adobe Photoshop en Lightroom op te installeren.
- Handig formaat scherm

Graag jullie advies en meningen over welke laptops geschikt zijn en welke ik juist absoluut links moet laten liggen :)

Anoli

Re: Welke laptop is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:12

Waarom een laptop en niet een pc? Met het kantelen van het scherm heb je kans dat je het net iets te ver of te weinig kantelt. Dat kan lastig zijn met bewerken.

Verder lijkt het mij handig dat de laptop snel genoeg is en voldoende geheugen heeft. Zeker als je in raw bestanden werkt kunnen foto's veel mb zijn.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:15

Als je echt serieus aan het bewerken wilt gaan zou ik niet zomaar de goedkoopste kiezen, je kunt beter een keer even wat meer betalen en er veel meer en wss dan ook langer plezier van hebben.

Wij hebben thuis alle dan Apple, ik vind dit zelf echt ideaal om mee te werken. Het is ook allemaal mooi snel ook als je aan het bewerken bent. Maar goed Apple kost dan wel gelijk heel veel helaas :=

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:20

Ja ik zou idd ook voor Apple gaan. Het is een keer wat duurder maar je doet er wel lang mee.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:22

Apple, heb ik ook werkt super xx

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 10:56

Apple heb ik zelf echt helemaal niets mee eigenlijk, dus dat heeft ook niet mijn voorkeur. Bovendien vind ik het bijbehorende prijskaartje echt schandalig.

Laptop is meer uit gewoonte denk ik, maar is geen must. Indien een pc beter is, zal ik daarvoor kiezen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:03

Dan zou ik iig gaan voor een laptop met een Intel i7 aan boord met ook minimaal 8GB aan geheugen. 16GB is nog fijner. Zeker als je Lr en Ps Tegelijkertijd open hebt. Qua opslag is SSD wel superfijn voor foto's, omdat dan je Windows en software en foto's snel zijn. Een PC is in ieder geval goedkoper dan een laptop met dit soort specs. := Daarom ben ik zelf voor een PC gegaan ipv laptop.

Waar je verder mss ook een keer naar kunt kijken is zo een kalibreerding voor je monitor en/of laptop. Als je serieus verder gaat met fotografie en gaat nabewerken is het heel belangrijk dat je scherm ook de juiste kleuren laat zien zodat je foto's er overal hetzelfde uitzien.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:08

Een Windows is gewoon prima hoor (zegt de grootste Apple nerd in town :D ) een Mac is echt niet altijd nodig.
Zou inderdaad dan wel voor minimaal i7 en 8 of 16 GB RAM gaan.
En, heel belangrijk, een goed beeldscherm die goed gekalibreerd is.
Je kan bij bijvoorbeeld Alternate ook je eigen pc samenstellen. Misschien is dat ook wel interessant.
Een SSD schijf is bijvoorbeeld ook wel fijn, al is het maar als opstartschijf.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 11:10

Bedankt voor jullie reacties, ik ga aan de hand van jullie adviezen eens goed kijken wat er op de markt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:14

Als je voor een PC gaat, investeer dan in ieder geval in een goed scherm en niet zomaar in het eerste scherm van max 200 euro wat je tegenkomt. := Scherm is zo belangrijk met fotografie. En een beetje leuk formaat zou ik ook naar kijken, ook al je op een laptop gaat werken. Een los scherm is zo fijn, dan hoef je niet steeds naar 15" of 13" te turen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:21

Ik heb er 2 SSD's van 256GB in gezet. Eentje voor Windows, software en mijn Camera Raw Cache. De andere voor tijdelijke opslag voor mijn foto's en mijn Lr catalog. Als ik dan klaar ben met een serie foto's gooi k foto's weg die ik niet gebruik en verplaats ik ze naar een normale schijf. Oh ja, de backup van mijn Lr catalog staat op mijn C:\. Zo hou ik alles snel. :)

Ik heb volgens mij een oude Intel i7 4770K in mijn PC zitten. := De opvolger daarvan is de Intel i7 4790K.

Je hebt tegenwoordig ook al 28" 4K schermen voor PC's voor rond de 500 euro. Dat is zeg maar 4x de resolutie van Full HD. Wat je ook kunt doen is 2 schermen aan je PC hangen. Dat werkt ook superfijn voor het nabewerken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:23

Ik wilde je ook een Apple aanraden, evt een tweedehandse als het niet te duur mag zijn, maar als je echt een windows computer wil, zorg dat je er dan wel eentje neemt die snel en krachtig genoeg is, want windows vreet zelf al een groot deel van je geheugen op, en foto's bewerken is ook behoorlijk zwaar, zeker als je grote foto's of meerdere tegelijk wil bewerken. Ik zou dus zeker voor een i7 gaan, genoeg geheugen en een videokaart van 1GB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:39

Je zou voor een tweedehands mac op Leapp kunnen kijken :j mocht je dat echt willen overwegen. Ik ben zelf een groot voorstander van Mac omdat je alle 'onzin' als schijfopruiming en defragmentatie niet nodig hebt := en OSX vraagt niet zoveel van je werkgeheugen als windows, als ik bij mij in mn active memory usage kijk dan zie ik Photoshop altijd bovenaan staan. Vroeger (en bij mn zusje nu nog) was dat altijd windows en onderdelen daarvan zelf :=