Soort zwarte doos in auto, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Soort zwarte doos in auto, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:29

Hoi Bokkers,

Ik werk veel op de weg en 2 collega's van mij ook, van 1 collega is er een tijdje het vermoeden dat ze er wat met de pet naar gooit (zij is vertegenwoordigster). We hebben alledrie een auto van de zaak. Nu is het bijna tijd om nieuwe leaseauto's te krijgen en een andere collega zei dat er misschien een soort zwarte doos in de auto zou zitten zodat er bijgehouden kan worden hoe onze routes zijn. Maar dan ziet mijn werkgever dus ook waar ik in het weekend ben. Ik vind dat eigenlijk niet zo'n fijn idee. Mijn werkgever hoeft niet te weten of ik naar de Ikea ga of wat dan ook. Ik vroeg me dan ook af, mag zo'n zwarte doos (of hoe dat ook heet) wel? En bestaat het eigenlijk wel? Mijn werkgever zei dat het ook wordt gebruikt als de auto gestolen wordt.
Bedankt voor de antwoorden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:33

Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 30-12-14 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:35

Ik heb ook een werkauto waar idd iets in gemonteerd zit wat bijhoudt waar ik ben en hoelang de auto stil staat. Zo kunnen ze natrekken of ik echt lang genoeg bij een bepaald pand ben geweest. Auto is niet voor privé gebruik.

Maar in je eigen privé auto iets laten inbouwen zou ik niet doen. Maar dat is met een lease auto misschien anders omdat je daar ook niet zelf voor hoeft te betalen maar de baas en dan kan ik snappen dat je baas er iets in laat bouwen. Neem aan dat je privé mag rijden met die auto? Dan mag je er natuurlijk ook in het weekend meen naar de IKEA ofzo.

Storm

Re: Soort zwarte doos in auto, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:37

Mijn auto is ook voor privégebruik. Ik betaal bijtelling.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:38

Ik weet dat ze in België soms een tracker systeem onder bedrijfswagens monteren! Dus wellicht bedoeld je baas dat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:39

Ik zou er met een auto van de zaak geen problemen mee hebben. Dat je baas kan zien dat je in het weekend naar de ikea bent geweest, als dat mag wat is het probleem dan? Zal hem verder een worst wezen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:40

Bij de auto's van de zaak bij mijn vader zit dit ook.
Maar daarom zijn het ook auto's van de zaak. Dan zou je zelf een privé auto moeten hebben, je hebt immers niet het aankoop bedrag van de auto betaald, dus er zitten limieten op.
Kan me er niet druk om maken als je er privé mee mag rijden dat ze zien dat je naar bijv de Ikea gaat.
Of een regeling dat het op vrije dagen uit zou staan, maar weet niet of dat mogelijk is.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:40

Zo iets bestaat wel. Track en trees of hoe je het ok. Schrijft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:41

Het zou mij niks kunnen schelen, eerlijk gezegd, maar nou kom ik ook nooit bij de Ikea <<)
Mag toch ook hopen dat je baas interessantere dingen te doen heeft dan jouw privézaken uitpluizen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:41

Hier in belgie zitten er idd al veel track en trace dingen in bedrijfswagens. Hoe het met een gecombineerde wagen zit geen idee,maar ik verlmoed dat je er niet veel aan kan doen ...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:43

doezel2 schreef:
Zo iets bestaat wel. Track en trees of hoe je het ok. Schrijft.

Sorry..moest er wel om lachen..

"....Waar ben je geweest? Zeg op! Of anders vraag het aan Trees.."... :')

Maar verder ben ik het met je eens.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:48

Zeg op, of ik trek aan Trees ~~}>

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:50

Heeft mijn man ook in de auto. Hij kan hem op werk en prive zetten. Heeft wel bijtelling. Kan door de leasemaatschappij uitgelezen worden. Handig bij bv een bekeuring. Wij waren die datum helemaal niet in Nederland, terwijl mijn man wel een bekeuring had gekregen. Auto stond toen in Belgie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:54

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:14

Let er wel op dat je regelmatig een uitdraai van de zwarte doos vraagt. En zelf toch de km bijhouden.
Mijn broer had een leasewagen (alleen werk) en heeft dit niet gedaan. Nu is het bedrijf failliet en komt de belastingdienst bij hem naar de gegevens vragen. Het bedrijf zei toen dat het niet nodig was omdat de zwarte doos alles bijhield.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:17

inderdaad het mag wel, maar het kan ook voor je werken

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:45

Dit is er al gewoon heel lang voor vrachtwagens, tenminste iets soortgelijks. Via de boordcomputer kan een werkgever exact kijken waar een chauffeur zich bevindt, hoe hard deze rijdt, hoelang hij al stilstaat, etc etc.
In zakelijk auto's lijkt me dat geen enkel probleem. Je hebt toch niks te verbergen?
Als jij je auto prive mag gebruiken dan hoef jij je toch niet te verdedigen als je een keer bij de IKEA of waar dan ook bent.... daar zal je werkgever je dan ook niet naar vragen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:19

Ik snap het gevoel van TS wel. Ikea is niets om je voor te schamen, maar stel nou dat TS in het weekend naar de Kama Sutra beurs wil? Of een parenclub? Of een nudistencamping? Een vruchtbaarheidskliniek?
Ik zou ook niet willen dat mijn baas dat wist hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:45

Ja dat mag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:51

Ineke2 schreef:
Ik zou er met een auto van de zaak geen problemen mee hebben. Dat je baas kan zien dat je in het weekend naar de ikea bent geweest, als dat mag wat is het probleem dan? Zal hem verder een worst wezen.

Ja, als je baas ziet dat je naar IKEA gaat niet nee. Maar als je baas ziet dat jij naar een parenclub gaat bijvoorbeeld, zou je dat nogsteeds ok vinden?
Of als jij een aantal dagen vrij hebt genomen, en je auto in die dagen steeds naar de adressen van de concurrenten rijdt. Dan is het niet zo lastig om te bedenken dat jij aan het solliciteren bent, iets wat je ook niet altijd wil dat je baas weet.

Of (wat extremer) als er in het weekend ergens een overval gepleegd wordt, en jouw baar ziet dat jouw auto daar ook in de buurt was? Die kan weleens gekke dingen gaan denken, terwijl jij gewoon bij je ouwe moedertje op de koffie was die toevallig daar woont.

Ik vind het nogal een inbreuk op je privacy. Een goede baas zal er uiteraard geen misbruik van maken, maar er zijn altijd uitzonderingen die vinden dat ze volledig in hun recht staan om het privéleven van hun medewerkers te controleren.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 30-12-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:53

Over solliciteren had ik nog niet eens nagedacht, maar jeetje, daar heb je zeker een punt! :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:54

Naast bovengenoemd, stel dat je verstandhouding met de baas verslechterd... je hebt er altijd types tussen zitten die kunnen pesten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:56

Ja maar aan de andere kant. Het is zíjn auto, jij mag er gebruik van maken en daarvoor betaal je een vergoeding aan de overheid. De een mag de auto zelf uitzoeken, de ander mag maar uit model A of B kiezen of moet het met model B doen. Het is echter wel een auto van de zaak.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:57

Het bestaat inderdaad en je kunt dan veel zien. Waar de auto is (geweest), hoe lang je onder weg bent (geweest), hoe lang de auto stil staat, stationair loopt, wat de gemiddelde snelheid was etc. De auto is niet van jou dus imo heb je daar ook weinig over te zeggen. Niet mee eens? Dan koop je zelf een auto en betaal je geen bijtelling.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:57

Het is toch niet verplicht?
Kun je de auto dan niet vrijdag op je werk laten en in je vrije tijd met je eigen auto rijden?