Naaimachine, wat doe ik verkeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kim

Naaimachine, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:37

Hoi Bokkers,

Sorry, ik kon geen originelere titel bedenken :P

Ik was bezig om iets te naaien en had al een groot deel af maar opeens deed mijn naaimachine het niet meer.. Als echte leek heb ik geen flauw idee wat ik verkeerd doe en ik weet al helemaal niet hoe ik het op moet lossen :Y) Ik heb al op internet gezocht maar ik kon niets vinden.

Het probleem:

Zodra ik begin met naaien loopt hij vast en als ik het stofje eronder uit trek krijg ik dit:
Afbeelding

Aan de onderkant zie ik dan dit:
Afbeelding

Ik neem dus aan dat er iets in het spoelhuis verkeerd gaat, ik heb alles eruit gehaald en opnieuw erin geplaatst maar het hielp niet, het spoelhuis zit zo:
Afbeelding

Ik heb echt al van alles geprobeerd maar niets helpt, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :Y) Alvast bedankt!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:43

Als je machine lust aan de onderkant, dan is de spanning van je bovendraad meestal te slap (en andersom).
Voor de zekerheid ook even opnieuw inrijgen en je naald vervangen.

Edit: het lijkt ook alsof je de bovendraad verkeerd hebt zitten, die hoort meestal vrijwel recht naar je naald toe te lopen, niet zo vanaf de zijkant, even goed in het boekje kijken hoe het moet
Laatst bijgewerkt door Margreet op 30-12-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Re: Naaimachine, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:44

De draad moet door dat haakje waardoor hij strak langs je naald ligt!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:48

Shirley schreef:
De draad moet door dat haakje waardoor hij strak langs je naald ligt!

Dat inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:49

Boekje erbij en spanning op een proeflapje corrigeren, lussen geeft aan te weinig.
Spoelhuis niets mis mee. Heel soms moet je met een schroevendraaiertje de doorgang van je spoelhuis
dus waar je spoel in stopt iets losser of vaster zetten.
En inderdaad je bovendraad door het hoekje halen en recht naar beneden naar het oog van je naald.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:51

Heel herkenbaar probleem. Spanning idd veranderen, stof niet doorduwen tijdens het naaien, langzamer naaien, nieuwe naald, spoeltje het draad andersom laten afrollen ( ik vergeet altijd met of tegen de klok in dus bij lussen deed ik het andersom voor de zekerheid)

Nu ga je iets raar vinden. Mijn machine is in onderhoud geweest (meerdere keren) niets te vinden.
Ik heb altijd goed kunnen naaien op de machine, tot hij ging lussen. Met het gevolg ik dus naar vrienden ging als ik iets wilde naaien. Terwijl mijn vriendin en mijn moeder op mijn machine dus wel konden naaien zonder de lussen.
Gevolg ik heb een nieuwe gekocht met in het achterhoofd als die ook lust lever ik hem binnen een week weer in. En geloof het of niet geen lussen.
Mijn oude machine heb ik aan iemand kado laten geven die hem goed kon gebruiken.
Voor mij dus ook nog steeds een raadsel waarom een goed machine die ik al jaren heb alleen bij mij gaat lussen. Als het aan mijn manier van naaien ligt moeten andere machines het ook doen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:51

Je draad spanning is inderdaad niet goed. Als het goed is zit er ergens op je machine een knop waarmee je dat kunt instellen. Maar aangezien je er opeens last van hebt lijkt het me dat je hem ergens niet goed hebt in gespannen. Je spanning kan niet zomaar veranderen als jij nergens aan hebt gezeten.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:55

Zoals ik het hier zie heb je hem niet goed ingeregen? Je draad gaat normaal ook nog door de arm heen en dan door de spanner en dan naar beneden door het oog aan de bovenkant van je naald.
Dus zou idd het boekje er even bijpakken. En met een proeflapje de kijken of het dan goed gaat.
Spanning van de bovendraad kan je bovenaan bijstellen. Zal ook in het boekje staan. Dunnere stof strakker en dikkere stof moet de spanning losser.
Succes!!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:56

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:53

Kijk inderdaad even naar hoe je je draad hebt ingeregen. Als het goed is heb je een boekje bij je naaimachine waarop staat hoe hij ingeregen moet worden. Evt. zit aan de voorkant van je machine, boven de naald, een klepje die je kan openen, waar ook een plaatje staat van hoe de draad ingeregen moet worden.
Aan de onderkant van de stof zie je daarnaast ook dat je steken heel 'wijd' zijn, heb je een regelaar voor de spanning? Meestal een ronde draaiknop met getallen erop, waar je draad ook doorheen gaat. Deze mag je wat hoger zetten. Let ook op dat je bij het beginnen met naaien even je onderste en bovenste draad goed naar achteren legt, zodat ze niet in de war raken onder de stof! Succes!

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:55

Heel erg bedankt iedereen, het is nu gelukt :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:56

En wat was het nou?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:14

Nog een tip - zorg dat de spoel de goede kant op afrolt, ik dacht rechtsom.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:19

De spanning was inderdaad te slap en ik had het bovendraad niet goed ingeregen (ik was dat haakje vergeten)

Bedankt iedereen :D