Gehackt, maanden werk alles kwijt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Izabelle

Gehackt, maanden werk alles kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 00:05

(Sorry als het verkeerd staat, temmen a.u.b.)
Misselijk zijn we...
Ik en een vriendin hebben sinds mei 2014 samen iets (je kon het inmiddels een klein bedrijfje noemen) opgericht, met een facebook waarover we vanalles lieten zien en over dingen schreven in en om het paarden leven heen. Sinds 3 maanden kwam hier ook een blog bij, elke dag plaatste we een (1000+ woorden) artikel over iets van paarden, over de nieuwste wintercollectie, hoe je zelf hoefvet maakt, hoe die ene laarzen bevallen of een sammenvatting van het paardennieuws van die week. We kregen steeds bezoekers en de laatste weken meer dan 100 unieke bezoekers per dag. We kregen ook sponsors en het pakkte echt super leuk uit.

Nu heeft iemand 3 dagen geleden ons gehackt...
Facebook pagina (250+ likes) verwijderd...
Youtube met alle video's en abbonees verwijderd...
Ons email account met alle afspraken over reclame en sponseringen etc. Verwijderd...
En als kers op deze smerige taart zijn bijna alle (de slechste zijn ironisch genoeg blijven staan) artikelen verwijderd van onze site... En ik heb 6 keer een mail gehad dat ik moest bevestigen dat de site werd verwijderd...
We zijn er echt kapot van gezien al het werk en plezier dat we erin hebben gestoken...
Kunnen we hier iets aan doen, aangifte bijvoorbeeld?
De site is (zeg maar was...) http://www.equinonline.tk

Kan iemand ons helpen?
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Izabelle op 27-12-14 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Re: Gehackt, maanden werk alles kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:06

Wat is dit vreselijk zeg, bah!
Je kunt wellicht de politie proberen, maar geen idee of die er wat aan kunnen doen.
Heel erg spijtig, sterkte!

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 00:12

JoopC schreef:
Wat is dit vreselijk zeg, bah!
Je kunt wellicht de politie proberen, maar geen idee of die er wat aan kunnen doen.
Heel erg spijtig, sterkte!

Dankjewel,
We hebben een IP adres waarmee is ingelogd op ons account dat niet van een van ons beide is. Maar ik weet niet of de politie hier iets mee kan, helaas.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:16

Heel flauw gezegd... Zorg altijd voor een back up...

Wat een naaistreek dit!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:17

Enorm vervelend... vooral omdat het ook lijkt echt gericht op jullie is geweest omdat degene de moeite heeft genomen om bij alle kanalen alles te verwijderen. Hadden jullie voor alles hetzelfde wachtwoord?

Heb je al contact opgenomen met de host van jullie site? Dat die nog dingen terug kunnen halen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:18

Dat meen je niet! Jeetje wat vervelend zeg! :(:)
IP kun je ben ik bang niet veel mee. Kans zit erin dat diegene een proxy gebruikt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:25

Wat ontzettend gemeen zeg! Waarom zou iemand zoiets doen, klinkt bijna alsof het gaat om iemand die jullie kent en jullie een hak wil zetten. Ik zou sowieso contact opnemem met de politie, grote kans dat die weinig kunnen, maar niet geschoten is altijd mis.

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 00:29

Contact is al opgenomen met de host ik ben alleen bang dat niet alles opgehaald kan worden...
Het is inderdaad vreselijk flauw, we hadden overigens 2 verschillende wachtwoorden dus iemand heeft wel duidelijk zijn woensdagmiddag hier aan besteed. We hebben wel een vermoede wie het zou kunnen zijn maar daar schiet je natuurlijk niks mee op, daarbij heeft die persoon absoluut geen rede om dit te doen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:31

Niets wat op het internet komt te staan is permanent verwijdert, ik zou zoals Evelijn zegt contact opnemen met de host van de site en zien als zij iets kunnen regelen.
Mijn Twitter account is ook ooit gehackt geweest en verwijderd, toen had ik ook een mailtje naar Twitter zelf gestuurd en zij hebben alles weer online gezet, ik had zelfs al mijn followers nog :=
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 27-12-14 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:31

Wat vervelend zeg! Sterkte :(

Ik wil geen grammar nazi zijn maar het is 'verwijderd' :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:34

IP adres doorgeven aan de politie, ook als er een proxy is gebruikt, maar waarschijnlijk kunnen zij er helaas niet zo veel mee. Het lijkt iniedergeval op een persoonlijke aanval namelijk.
Een facebook pagina is gelukkig zo weer opgezet. Verder geen back up van alle content? Erg zuur maar helaas is het zo dat je ten alle tijden back ups tot beschikking moet hebben. Stel er gebeurt wat boven jullie macht met de server is ook alles weg.
Verder sowieso zorgen dat alle beveiliging weer recht wordt getrokken en eventueel anders aanpakken, het is schijnbaar niet genoeg geweest.

Edit: zie net dat er contact is met de host, hopen voor het beste dan.

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 00:39

We betaalde onze host niet, we werkte met een gratis programma en zouden vanaf 2015 met officiëler spul gaan werken. Ik ben alleen bang dat er om die reden niks is opgeslagen.
Back-ups is echt iets waar we nu serieus aan moeten denken wat dit is natuurlijk vreselijk :(

Gheghe iemand zei het inderdaad al, ik heb het gelijk aan gepast. En verbeteren is natuurlijk nooit erg.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:07

mijn zakelijke E-bay account is een paar x gehackt geweest. Ze hebben daarbij het rekeningnr veranderd en nog wat aanpassingen.
Bij E-Bay wordt gelukkig wel je account geblokkeerd als ze een vermoeden hebben dat er onbevoegden op zitten.
Ik verander nu met regelmaat (zeker 1a 2 maal per maand) mijn ww
Voor alles heb ik een ander ww. Heb een schrift waar alles instaat.

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 10:33

hotchocolat schreef:
mijn zakelijke E-bay account is een paar x gehackt geweest. Ze hebben daarbij het rekeningnr veranderd en nog wat aanpassingen.
Bij E-Bay wordt gelukkig wel je account geblokkeerd als ze een vermoeden hebben dat er onbevoegden op zitten.
Ik verander nu met regelmaat (zeker 1a 2 maal per maand) mijn ww
Voor alles heb ik een ander ww. Heb een schrift waar alles instaat.

Dat is nu ook zeker iets waarmee we alles bij gaan houden.
Ik heb overigens best veel tips gekregen via pb, bedankt daarvoor. We gaan alsnog proberen aangifte te doen met het ip adres, niet geschoten is altijd mis!
En met de host is contact, ze zijn ermee bezig en er is een kans dat we ze misschien terug kunnen krijgen.
De youtube filmpjes staan nog op een oude computer, van de abbonees is jammer maar goed...
Ook gaan we van het weekend een nieuwe fb pagina aanmaken, weederom jammer van alle likes die we kwijt zijn maar het kan altijd erger.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:45

Kun je mij het IP-adres in een pb'tje sturen? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:22

Dat is erg zuur! Daar zou ik zeker aangifte van doen (niet dat de politie dan optreedt, maar dan staat het tenminste wel ergens en als er dan nog wat gebeurt heb je wat om op te staan. En mocht je ooit de schade willen claimen ofzo...)

Misschien dat een deel van de inhoud nog terug te vinden is op https://archive.org/web/
Ik hoop dat facebook en youtube ook nog wat kunnen bieden.

Verder een paar tips voor de toekomst: gebruik sterke wachtwoorden en steeds verschillende voor elke site (met een passwordmanager als LastPass kun je dat makkelijk doen en hoef je ze ook niet allemaal te onthouden.)
Zo te horen is er hier namelijk niet zozeer sprake van een hack (waarbij iemand zich via technische kwetsbaarheden toegang verschaft) maar eerder van het raden van passwords.

Gebruik voor Google de two-factor authentication (dat werkt een beetje als de Tan-codes voor de ING-bank - en je hoeft ze niet elke keer te gebruiken, je kunt bv per ) en beveilig het mailadres waarmee je 'wachtwoord vergeten'-functies kunt gebruiken erg goed.

En backups dus, naar dropbox of OneDrive ofzo. (Maar ook daarvoor geldt: aparte wachtwoorden en het mailadres waar je het account op laat komen goed beveiligen, en waar mogelijk two-factor authentication inschakelen.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:16

KoudbloedKim schreef:
Kun je mij het IP-adres in een pb'tje sturen? :)

Heb jij.een officieel.programma waarmee je gegevens kunt traceren dan?

Zou.flauw.zijn als je iemand gaat beschuldigen namelijk.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:19

IP adres kan je zo opzoeken waar die vandaan komt. Al zegt dat niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:23

Jolanda, lijkt me niet echt nodig om daar over te gaan speculeren. ;)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:26

Vraag me af waarom iemand dat doet. Is het geen bekende ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:41

Wafel schreef:

Zegt dus helemaal niets...
Die van ons komt soms uit Wolvega (=13km verderop) of ook weleens Emmeloord (=22km weg).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:42

Brainless schreef:
Wafel schreef:

Zegt dus helemaal niets...
Die van ons komt soms uit Wolvega (=13km verderop) of ook weleens Emmeloord (=22km weg).

Het zegt totaal niks want die van ons komt regelmatig uit Rotterdam. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:57

Wafel schreef:

Roterend IP of Proxy en je komt geen steek verder.

TS, wat ontzettend vervelend! :\

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:01

KoudbloedKim schreef:
Jolanda, lijkt me niet echt nodig om daar over te gaan speculeren. ;)

Ik speculeer niet.

Het is denk ik niet nodig om als niet prof op eigen houtje een IP adres te gaan checken. :)

Mijn IP komt ook de ene dag uit den haag de andere dag uit wassenaar.. En zit toch echt richting Kinderdijk,

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:09

http://webcache.googleusercontent.com/s ... press.com/

Jammer, de pagina was de 25e gecached en al gehackt, anders had je de homepagina misschien nog kunnen redden. Wat vervelend dat iemand zich hier nu werkelijk de moeite voor gedaan heeft. Ben bang dat je cookies gestolen zijn en dat zo iemand is ingelogd op je site. Het enige dat ik kan aanraden is noscript, scriptsafe, adblock, flashblock etc te downloaden (kun je uitzetten voor betrouwbare sites) maar zo kun je niet cookies laten stelen omdat slechte scripts zo tegengehouden worden.

Wat ze in principe doen is ze stelen een kopie van jouw sessie online en gebruiken een programma dat doet alsof ze jouw computer gebruiken met jouw wachtwoorden en zo kunnen ze overal inloggen waar ze geen wachtwoorden van weten. Ik heb een vermoeden dat dit gebeurd is bij jou. Maar wat iemand daar nu aan gehad heeft? Controleer ook gegevens als paypal etc zodat ze niet in je andere accounts komen.