Goede nieuwe laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Goede nieuwe laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 01:00

Hoi,

Ik zit in 5HAVO en ga volgend jaar HBO rechten studeren, hier lijkt me een laptop wel handig voor.
Ik heb zelf een asus laptop, 3 jaar oud met een nieuwprijs van 600 euro. Was best een goede geloof ik. Nu ben ik niet altijd zuinig geweest, zo is heel mijn toetsenbord kapot. Ik heb dus ook een nieuw klein toetsenbordje erbij. Voor de rest is er opzich niet heel veel mis mee, ja de lader is kapot dus daar zou ik een nieuwe voor moeten komen, als ik hem wil meenemen. Mijn laptop is vrij groot, maar wel fijn in gebruik. Om mijn laptop dus weer werkend te maken zou hij een keer goed leeg gegooid moeten worden, een nieuw toetsenbord er in, en een nieuwe lader. Of ik koop een nieuwe is dus mijn twijfelpunt. Het enigste wat ik doe is Skype, internet (bokken, fb enzo), iets van word voor school, en een spel (league of legends). Dit werkt opzich allemaal prima nog, en mijn laptop is altijd het goed is dus ook redelijk goed.
Dus, opties:
1, compleet nieuwe laptop, dan wil ik wel graag voor een goede gaan, prijs is denk ik weer rond de 600?
2, goedkopere kleine laptop voor school, skype en spel enzo zal op mijn oude staan die ik thuis gebruik. rond de 300?
3, deze in orde maken, maar loont dat nog aangezien hij 3 jaar oud is?
En de onmogelijke optie is een macbook, enorm fijn in gebruik (hebben er thuis een) maar die 1500 is me helaas toch wel echt te gek.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:17

Heb mijn man de vraag eens voorgelegd :D en die zei dat je op Ebay best een lader en toetsenbord op de kop kunt tikken voor niet al te veel geld en er een SSD in kunt zetten en dan is hij weer als nieuw voor 150/160 euro.

Vera96

Re: Goede nieuwe laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 01:30

Thanks :D Zoiets hoorde ik gister dus, maar voor 150 euro weer zowat als nieuw is wel heel aantrekkelijk :D Geen idee wat een SSD is, dat ga ik even opzoeken dan.
Enigste probleem is nog dat ik mijn laptop altijd dichtklapte als hij aanstond, nu gilt hij als ik hem bijna dicht klap terwijl hij aanstaat. Dat is op zich niet zon ramp, maar hij heeft een keer of 3 ook gedaan terwijl ik er niks mee deed. Ik zie mezelf al collegazaal zitten met een gillende laptop. :') Maar voor 150 euro durf ik dat risico wel te nemen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:31

Als je een nieuwe koopt, zorg dat er een SSD in zit, eventueel met nog een harde schuif voor je data er bij in :j Scheelt enorm in snelheid. Heb het ook in mijn computer, wil nooit meer zonder :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:32

Ik zou voor een netbook gaan, deed ik ook altijd met studie, enorm handig in de trein, niet duur, goed genoeg voor tekstverwerking, hele lange accuduur. Ideaal voor studie dus. Mij beviel de Packard Bell dot s heel goed.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:34

Wat sowieso een goed idee is voordat je daadwerkelijk een laptop koopt, kijk even op tweakers.net. Zijn ook wel best buy opties voor bepaalde budgetten etc. als het goed is!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 01:42

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:54

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 07:33

Een tweedehands macbook geen idee? Die kun je makkelijk vinden voor die prijs :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:42

Ik zou een macbook voor studie afraden, puur omdat apple soms erg slecht werkt met standaard programma's die je nodig hebt voor je studie.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:20

Ik zou Apple ten alle tijden afraden omdat je veel meer betaald voor dezelfde prestaties, afhankelijk van je keuze uiteraard :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:38

Thesserd schreef:
Ik zou Apple ten alle tijden afraden omdat je veel meer betaald voor dezelfde prestaties, afhankelijk van je keuze uiteraard :+

_O_ en als we op die tour zijn zou ik Windows ook afraden, maar helaas is dat erg lastig omdat sommige opleidingen nog niet door hebben dat het ook zonder windows kan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:46

Voor windows is het gewoon heel lastig om gewoon te werken zonder vast te lopen. :(:)
Daarbij is een macbook veel simpeler en logischer!

Ik studeer HBO-rechten en ik heb een macbook air, super handig om mee te nemen, gaat lang genoeg mee en is super snel aan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:05

Meh, Windows kan je eigenlijk niet over één kam scheren hè :P Windows is slechts een besturingssysteem, als jij een laptop van één of ander prutmerk koopt, waar toevallig Windows op staat... sja, dan kan het wel eens langzaam zijn of vastlopen. Koop jij echter een fatsoenlijke laptop, voor een normale prijs van een goed merk, dan is er niks mis mee :D

Apple heeft het voordeel dat zijn besturingssysteem alleen op producten van Apple zelf draait, dan hebben ze 100 controle. Bij Windows is het aan de gebruiker zelf om fatsoenlijke hardware uit te zoeken :D

Maar dit topic is niet bedoeld voor een discussie als deze denk ik haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:09

Een asus van 650 euro is een prutlaptop? En een door een winkel gebouwde PC van 1000 euro ook?
Zelfs mijn vorige laptop van 650 euro was sneller dan die nieuwe PC. _O-

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:24

Ik ken genoeg winkels die er weinig van bakken :P Ik heb een high end gaming pc van 1100 euro :D Wil nooit meer anders. Ik werk dagelijks op een iMac, op mijn werk en ik vind het prettig werken hoor, maar zijn geld echt niet waard. De iMac die ik zelf had begaf het na 3 jaar. Videokaart doorgebrand op het moederbord, moederbord ook naar de filistijnen 8)7 Handig zo'n mooi design met ALLES in zo'n kleine behuizing gepropt, waardoor die dingen veel te heet worden. Mijn iMac is gerepareerd, maar na een paar weken thuis weer in gebruik, kreeg ik opnieuw kernal panics (blauwe scherm van iMac). Dat was net buiten mijn garantie, dus heb ik het opgegeven en ben ik voor een (veel goedkopere) pc gegaan met veel betere prestaties :D

Zo, dat was mijn verhaal haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:26

Mijne word ook heel heet en gaat zoemen, maar dat komt omdat ik er heeel af en toe op game en daar zijn ze niet voor gemaakt. :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:33

Ik vind 3 jaar oud nog wel meevallen.

Die van mij is 6 jaar oud, blijft altijd koel en kan alles aan.
Helaas is door onzorgvuldigheid de behuizing wel kapot..
Ook is er een glas wijn over het toetsenbord gegaan dus die doet het ook niet meer :+

Wel een sterk ding vind ik zelf, het is een compaq presario, 300 nog wat euro gekost :+ als ie kapot is neem ik dezelfde..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:40

Zeker als je nu al een mac thuis hebt zou ik juist weer voor een mac gaan. Het synchroniseren van al je gegevens is echt zo ontzettend handig! Zo kan ik een boodschappenlijstje aanmaken, en vriendlief krijgt het binnen.. Ik maak een foto met het ene apparaat, en het staat direct tussen de foto's op het andere apparaat.. En zo ook met mail, documenten, agenda's enz. Echt ideaal.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:16

Ik heb voor mijn studie journalistiek (HBO) een Asus R-serie. Kostte me rond de 500 euro en het ding gaat als een trein. Mijn vader heeft een Asus K-serie, die nu volgens mij zo'n 3 of 4 jaar oud is, werkt ook echt prima.

Zelf ben ik ook niet erg te spreken over Macbooks. Ik heb zelf een iPhone, iPad en twee iPods, maar voor een laptop heb ik toch het liefst Asus. Voor mijn Asus had ik een Acer maar dat raad ik iedereen af. Als je een Asus en een Acer naast elkaar houdt die precies hetzelfde zijn, zul je zien dat de Acer goedkoper is. Dit komt doordat Acer een slecht koelsysteem heeft. Die Acer die ik had brandde letterlijk door de tafel heen. (Let ook op dat je een laptop nooit op je dekens of op je benen neerzet. Voor een paar euro kan je bij een electronicazaak wel een mat krijgen om je laptop op te zetten zodat de lucht weg kan en je het koelsysteem niet vermoord.)

Ook is het slim om te kijken naar een goede processor. Laptops met een Intel i3 zijn goedkoper, maar ook langzamer. Ik ben zelf erg te spreken over de i5 die in mijn laptop zit, en i7 is de snelste maar die laptops zijn ook flink duur. Verder heeft Intel ook nog laptops met een Celeron-core en een Pentium-core. Als je tussen laptops met die processors twijfelt, neem dan de Pentium. Celeron is te vergelijken met een i3.

Als je veel wil gamen, of zoals ik zware audio en video bewerkprogrammas op je computer hebt staan, kijk dan ook goed naar een goede videokaart. Het is wel mogelijk om een videokaart te vervangen, maar ook dit is duur. Hoe beter de videokaart, hoe sneller je laptop informatie kan verwerken.

En wat SSD betreft, ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee. Je kan wel een laptop met HDD kopen, en dan later zelf een SSD er in zetten, mocht je dat willen.

Mocht je hier nog niet veel wijzer uit worden, bij electronicazaken weten ze ontzettend veel van computers en wordt je vaak goed geholpen! Veel succes :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:19

Nog bedankt voor de reacties, ik ben nu vooral naar de asus aan t kijken.
Ik heb op dit moment de asus x450ca-ca282h op het oog, door de grootte, en ik heb me laten vertellen dat hij voor mij prima zou zijn. Alleen kan ik er vrij weinig over vinden..