Waarom ben ik zo jaloers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Waarom ben ik zo jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 23:10

Ik weet niet wat ik de laatste tijd heb...
Ik ga niet vaak op wedstrijd omdat ik er de tijd niet voor heb.
Laatst ging ik nog eens met mijn paard op wedstrijd. Maar ik was het al snel zat.
Al die (jonge) ruiters met hun dure paarden, helemaal opgekleed in de duurste spullen met allemaal bling.
De duurste jasjes, rijhelm, zadel, stijgbeugels, vrachtwagen, noem maar op.
En vaak de moeder die als groom alles doet voor het kind. Het kind moet gewoon opstappen en rijden.
En de moeders dat dan de hele tijd opscheppen over hun kinderen en al die dure spullen, de dure lessen die ze krijgen en waar ze overal op wedstrijd gaan...
En op welke dure stal ze staan, hoeveel paarden ze hebben, hoeveel ze winnen...
Ik schrok van mezelf hoe jaloers ik werd.
Ik heb een enorm lief en leuk paard, maar ik spring lage proefjes omdat ik zo weinig wedstrijd rij. Ik merk dat zowel de ruiters als de ouders nogal neerbuigend doen tegen over mij (dit zijn meestal mensen die ik dan ken).
Ik heb maar 1 paard, krijg geen lessen en heb geen dure spullen. Ik heb een helm en rijjasje dat ik gekregen heb van iemand en ik moet alles zelf doen. Ik moet ook alleen op concours en heb geen hulp.
Ik vond het leuk om nog eens een parcours te rijden, maar ik voelde me gewoon minder dan al die anderen. De meeste ruiters die in mijn proef reden, gaan wekelijks op concours en rijden volop voor de winst. Ik heb helemaal niet veel ervaring en rij dan ook gewoon om een mooi rondje te rijden.
Mijn paard was ook heel erg nerveus en stuiterde tijdens het losrijden enorm, waardoor ik commentaar kreeg van een 11-jarige 'amai jij hebt nogal een stout paard'.
Mijn zin om wedstrijden te rijden is helemaal over eigenlijk, maar ik weet niet waarom ik zo jaloers ben op alle anderen.
Misschien omdat ik helemaal niet de kansen krijg zoals al die anderen waarvan de ouders alles doen voor die kinderen...
En dan klagen over hoe druk ze het hebben met al die paarden en hoezo ik ben moe, ik heb toch maar 1 paard?
Ik weet niet waarom ik mij dit zo aantrek :-(

Ook met familiefeest erger ik mij enorm aan mijn familieleden:
het grootste deel doet hoge studies, heeft een belangrijke functie of reist de hele wereld rond voor zijn studies.
Allemaal ook met een vriend of vriendin, dure kleren, in de jeugdbeweging, ...
En ik doe 'maar' een lage opleiding, heb geen vriend en rij paard... Ik voel er dan ook niet veel voor om met mijn familieleden mee te praten over hun doktersstudies, hun reizen of de festivals waar ze naartoe zijn geweest.
En als ze dan vragen waar ik zoal mee bezig ben, en ik vertel over mijn opleiding en mijn paard dan gaat het van 'oh' en wordt het stil...

Ik begrijp niet goed waarom ik de laatste tijd zo jaloers ben op anderen, want ik heb het helemaal niet slecht en hou enorm van de dingen die ik doe...

Janine1990

Re: Waarom ben ik zo jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:16

Ik weet niet hoe oud je bent... Maar is het niet zo'n tijdje waar je doorheen moet omdat je moet leren tevreden te zijn met wie je bent en wat je hebt?

Ik zat vroeger op een school waar nogal veel rijkeluiskindjes op zaten... Had ik het ook best wel moeilijk mee, terwijl ik het echt niet slecht had thuis.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:17

Tsja, en ik ben weer jaloers op jou! Want ik heb geneens een paard! En zo gaat het maar door. Jaloezie hoort bij het leven en kan zelfs in bepaalde mate normaal en gezond zijn. Wees dankbaar voor wat je WEL hebt en realiseer je dat even goed... _/-\o_

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 23:18

ik ben 23...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:19

En... Allemaal kindjes van de heer, zeg ik dan.
Dat je op een parcours rijdt waar nog meer mensen rijden die wat highclass overkomen; jij rijdt daar ook rond en je hebt ook een paard. Van alles krijgen wat je wenst of wilt, wordt je ook niet gelukkig.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 23:20

StillAngel schreef:
Tsja, en ik ben weer jaloers op jou! Want ik heb geneens een paard! En zo gaat het maar door. Jaloezie hoort bij het leven en kan zelfs in bepaalde mate normaal en gezond zijn. Wees dankbaar voor wat je WEL hebt en realiseer je dat even goed... _/-\o_

Ja, ik ben heeeeel erg blij met mijn paard hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik moet hard werken om hem te kunnen houden en alles te betalen, en al die kinderen of jongeren die gewoon alles krijgen van hun ouders, en niet eens beseffen wat ze hebben

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:26

Je moet juist trots op jezelf zijn dat je er zelf zo hard voor werkt! Zouden zij jaloers op moeten zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:27

Kop op, iedereen kent dat gevoel wel eens ;)

Jij doet tenminste alles zelf, je KAN alleen op wedstrijd en bent van niemand afhankelijk. Mag je trots op zijn hoor, genoeg ruiters die het je lang niet nadoen en zonder hulp helemaal verloren lopen. Jij beseft wel wat je hebt en weet je, dat is net iets leuk. Je wéét waarom je gelukkig bent, waar je oprecht van geniet en vooral dat je die dingen helemaal aan jezelf te danken hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:47

ikkebenhier schreef:
StillAngel schreef:

Ja, ik ben heeeeel erg blij met mijn paard hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik moet hard werken om hem te kunnen houden en alles te betalen, en al die kinderen of jongeren die gewoon alles krijgen van hun ouders, en niet eens beseffen wat ze hebben

Maar besef jij wel wat je hebt? Weet je hoeveel mensen niet eens een paard kunnen betalen? Hoeveel kinderen er op een manege rijden,waarvan de ouders niet een paard kunnen betalen. Of kinderen die niet eens op een manege kunnen rijden omdat de ouders dat niet kunnen betalen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:53

Ik herken je gevoel wel, soms heb ik dat zelf ook met mijn 28 jaar :=. Bijvoorbeeld dat ik heb moeten verhuizen naar een nog goedkopere stal, dichterbij huis, omdat mijn bankrekening een stal met binnenbak niet toeliet, terwijl veel kennissen van me op de meest luxe stallen staan. Ben ik heus niet minder van geworden, ik kan alleen minder vaak rijden dan ik zou willen :P Daar tegenover staat wel weer dat mijn paard elke dag nog langer in de wei mag staan, dus voor mijn paard ben ik erg blij.
Of dat ik nu de afgelopen maand al 3 keer een weekenddienst van de dierenarts over heb moeten laten komen. Die bedragen zijn dan een noodzakelijkheid, maar niet leuk, terwijl andere mensen daar de hand niet voor omdraaien. Mijn geluk is dan dat ik een eindejaarsuitkering heb gehad en vanaf 5 januari 36 uur ga werken ipv 20 uur, dat kunnen ook niet veel mensen zeggen tegenwoordig.

De kunst is je grote geluk te vinden tussen je tegenslagen en dingen waar je van baalt of jammer vindt.
De mensen die opscheppen over wat ze allemaal hebben, vertellen je niet waar zij van wakker liggen 's nachts.

Jaloezie vind ik persoonlijk heel normaal, het kan je een schop onder je kont geven om harder te werken voor de dingen waar je van houdt en/of nog wilt hebben. Het moet je leven alleen niet overnemen, maar ik begrijp uit je reacties dat dat ook niet het geval is.
Geef het een plekje en geniet van je paard en al het andere waar je jezelf gelukkig mee kan prijzen.

xdoraly schreef:
Je moet juist trots op jezelf zijn dat je er zelf zo hard voor werkt! Zouden zij jaloers op moeten zijn :)

En dat!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:57

Op een dag weet jij jezelf WEL te waarderen. Blijf bij jezelf. Je moet je pas schamen als jij je anders voor gaat doen dan jij bent. En geloof mij, dat zijn er heel veel.

En menigeen is jaloers op die mens die gewoon deed waar hij of zij zich goed bij voelt. Heerlijk toch?
Wat een rijkdom heb jij!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:04

Ik herken mij wel in jouw verhaal.
Ik ben vorig jaar geslaagd in Deurne en daar was ik echt best jaloers op mijn klasgenoten. Vooral op ouders die alles voor hun kinderen deden. Ik kreeg de auto van mijn moeder mee, de trailer en moest alles zelf maar uitzoeken. Als ik op wedstrijd wilde en de auto dus nodig had, moest ik dit weken van te voren laten weten en dan werd er nog gezeurd dat ik de auto mee moest hebben terwijl klasgenootjes van mij ieder wrekend op wedstrijd gingen en door hun ouders meegesleept werden. Weer een nieuw hoofdstel, nieuwe laarzen oid. Moest er een paard ingeslapen dan stond de vervanging al klaar.

Ik ben nu ontzettend blij dat ik dat niet heb. Tuurlijk zou ik graag willen dat mijn ouders mee op wedstrijd gaan en laten weten dat ze trots zijn op wat ik doe.
Maar het feit dat ik alles zelf betaal en daadwerkelijk spaar voor ik iets nieuws voor hem koop, maar het wel uit mijn eigen zak betaal, geeft mij voldoening. Ik ben trots op mijzelf dat ik mijn hele paard zelf onderhoud. Daar kunnen die andere nog veel van leren. Die alles in hun schootje geworpen krijgen!
Jaloers is iedereen wel eens, het is maar hoe je er mee omgaat!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:09

Elk huisje heeft z'n kruisje en iedereen heeft wel wat in z'n leven.

Wees gewoon blij en tevreden met wat je hebt en kijk niet naar wat anderen hebben. Je geluk zit niet in bezit van materialen ;)

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:10

Ik zeg altijd tegen mezelf: als je hard moet werken voor de dingen die je heb, dan heb je er ook vaak meer waardering voor.
Maar ik zit ook nog wel eens te piekeren over dat soort dingen. Het belangrijkste is dat je gelukkig ben.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:23

Jeetje! 23? Ik dacht echt dat hier iemand van 12 zat te typen. :o

Wees eens blij met wat je hebt! Ik ben 16 maar ik heb ook 3 paarden, ik heb ook een vrachtwagentje en een moeder die alles voor doet om alles rond te krijgen. Ik heb ook luxe spullen maar ik heb er zelf ook heel hard voor gewerkt!
Ieder huisje heeft zijn kruisje en in dat huisje gaat ook heel veel mis.

Weetje, je dromen komen niet zomaar aanvliegen. Werk er ontzettend hard voor! Als ik naar het ZZ springen wil met een paard dan moet ik daar ook heel hard voor trainen!

Wees blij met jezelf en werk hard om je dromen te behalen!!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:28

En zo kan ik weer heel jaloers worden van mensen die een trailer tot hun beschikking hebben en er ook mee mogen rijden. Ik droom ervan om mijn paard mee te kunnen nemen naar het bos.
Ik kan niet eens op wedstrijd. Ik heb geen vervoer en mijn paard is geen held en ik ook niet. Wees blij dat je uberhaupt naar wedstrijden kunt!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:38

Janine1990 schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent... Maar is het niet zo'n tijdje waar je doorheen moet omdat je moet leren tevreden te zijn met wie je bent en wat je hebt?

Je hoeft toch niet tevreden te zijn met wat je hebt? Als je meer wil dan doe je daar toch wat aan?

Wij hoeven ons thuis echt geen zorgen te maken over geld maar dat komt niet omdat mijn ouders in een rijk gezin geboren zijn, maar doordat ze keihard hebben gewerkt voor de spulletjes die ze wilden hebben ;)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:45

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Ik heb geen eigen paard, geen auto met trekhaak, kan niet eens start geld voor mn bijrijd paard betalen als ik zou willen starten. Ik snap je jaloezie, ik kijk ook wel eens tegen meiden aan die alles maar kunnen kopen of krijgen. Mijn ouders konden vroeger niet eens manegeles betalen. Juist daarom ben ik nu zo dankbaar voor mijn lieve bijrijd paard wat ik al 7 jaar heb.
En zou je nou echt zoals al die verwende rijkeluisjes willen zijn....? Hun leventje verandert ook ooit hoor, als ze onder pa en moe hun vleugels vandaan zijn moeten ze maar net t geluk hebben dat ze een rijke vent krijgen....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:16

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar je moet leren tevreden zijn met wat je hebt, er zit echt niets anders op. Het is soms heel erg moeilijk als je zelf bepaalde dingen mist en anderen ziet die wel de aandacht, hulp en financien krijgen en zo sneller hun doelen bereiken. Maar er zijn echt waar veel ergere dingen en het is niet om dat ze dit voor elkaar hebben dat ze gelukkiger zijn. Iedereen heeft zijn tegenslagen en frustraties en minder vlotte periodes, maar dat zie je niet als je je enkel maar verkijkt op het plaatje. Leg de lat voor jezelf minder hoog en geniet van de kleine dingen. Een positief gesprek, een fijne buitenrit, goede film en ijscream,... Meeste mensen in de wereld hebben geen geld voor een eigen paard.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:38

Muppett schreef:
En zou je nou echt zoals al die verwende rijkeluisjes willen zijn....? Hun leventje verandert ook ooit hoor, als ze onder pa en moe hun vleugels vandaan zijn moeten ze maar net t geluk hebben dat ze een rijke vent krijgen....

Wat een kinderachtige jaloerse opmerking is dit zeg...
Hoe weet jij hoe zij opgevoed worden? En later terecht komen? Bah bah

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 07:30

Twee gedachtes voor je ter inspiratie:

Het verschil tussen een bloem en onkruid, is slechts een oordeel!

Een vlieger stijgt hoger met tegenwind dan wind mee. *\o/*

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 11:34

Jullie hebben allemaal gelijk hoor...
En ik ben ook trots op mijn paard en trots dat ik er hard voor werk.
En als ik op wedstrijd wil moet ik ook vervoer regelen of iets huren, want eigen vervoer heb ik ook niet meer...

Het komt waarschijnlijk omdat ik vroeger ook heel veel kreeg en naar wedstrijden werd gereden, en ik nu (door familiale redenen) alles zelf moet uitzoeken.
Ik weet het, ik ben er oud genoeg voor, maar ik ben toch wel jaloers op al die anderen die hun geen zorgen hoeven maken en alles voor hun geregeld wordt.

En ik vind het niet erg dat ik hard moet werken om nieuwe spullen te kunnen kopen,
maar ik stoor mij enorm over de houding en de reacties van al die andere ruiters.
Het vergelijken van uitrusting en kledij... Ik loop in een goedkoper merk rijbroek, en hun kinderen hebben enkel animo en kingsland...
En ah mijn kinderen hebben ook die dure stijgbeugels en mijn zoon/dochter heeft nieuwe laarzen van dat dure merk...
En ik heb chaps met een gat erin...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:36

Er is in mijn ogen niks mis met jaloers zijn, zolang je er maar niet door veroordeeld.

Je hoeft niet 100% tevreden te zijn met wat je hebt, dat zou jammer zijn, je hebt dromen nodig!

Maar bedenk wel, het gras lijkt groener aan de andere kant, maar dat is het zeker niet!!
De mensen met dure paarden, spullen en een vrachtwagen, hebben waarschijnlijk ook meer prestatiedruk. Het ene balkje in het parcour wordt bijna eindeloos besproken... Volgende keer moet het beter, de dure lessen zijn niet voor niks!

Hogere opleidingen in je familie? Het is net wat je ambieert, ja zij zien misschien meer van de wereld, maar hun leven ís anders.. Als je dat ook wil, dat kan, alles kan!

Zie het als een uitdaging ;)

(Mijn ouders hebben niks met paarden, heb vanaf kleins af aan alles alleen moeten doen, sinds ik het kan betalen, betaal ik alles zelf, ga altijd alleen op concour, en doe in sommige proeven echt niet meer onder voor de profi ruiters.. als je paard fijn loopt en je rijdt een nette proef, kun je winnen!!! En hoe trots ben je dan! :D )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:42

Je kumt het ook anders bekijken. Trots zijn op jezelf dat je alles helemaal zelf voor elkaar hebt. Ik ben 28, ook alleenwonend en je wordt creatief met geld, ik kom niks te kort mn paard ook niet, heb een leuk huis, en nog zat over voor leuke dingen en kleding etc. Ik vind dat ik het prima voor elkaar heb. Die jaloezie ligt niet aan dat anderen alles hebben en jij niet, dat ligt aan je zelfbeeld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:45

Weet je wat leuk is? Als jij doorzet en vervolgens de prijzen voor de andere weg kunt pakken :D dan zullen de mensen met al het geld en al die spullen weer jaloers zijn want wij hadden toch van alles het beste ;) denk vooral aan wat je wel hebt ipv wat je niet hebt. Er zullen veel mensen inderdaad jaloers zijn omdat je uberhaupt een paard hebt. Ik heb daar geen geld voor, maar toch voel ik me rijk met wat ik wel heb. Een beetje jaloezie is trouwens niet erg, dat heeft iedereen.