Waterschade: onenigheid met expert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Waterschade: onenigheid met expert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 08:52

Even een vraagje aan de klussers onder ons...

Enige tijd geleden is er in mijn appartement waterschade ontstaan omdat bij de bovenburen iets heeft gelekt. Hierdoor heeft hun hele appartement onder water gestaan en dat water is vervolgens langs de muren en door het plafond omlaag gekomen. Enfin, dat doet er verder niet toe.

Nu heb ik dus waterschade / watervlekken op het behang. Het behang laat niet los, omdat er sierlijsten aan de bovenzijde gemonteerd zijn. Wel zitten er donkere vlekken in het behang en is de muur zeiknat geweest. Dit is nu langzaam aan het drogen, maar de vlekken blijven uiteraard zichtbaar.

Normaalgesproken, heb ik mij uit laten leggen, moet je een watervlek in een muur isoleren (met voorstrijkspul) en kun je daarna overschilderen.
Dat willen ze nu ook doen, echter, over het behang heen. Dus het isolerende goedje over het behang op de verkleuring smeren, en daarna op kleur verven.
Ik heb mij door een schilder uit laten leggen dat dat niet zo handig is, omdat je dan over het behang gaat zitten prutten, waardoor het behang wederom nat wordt en los kan gaan laten, en je op deze manier ook nooit de muur goed kan isoleren (omdat die behanglaag ertussen zit). Hij twijfelt ook heel erg of het wel mooi wordt.

Echter, de expert blijft beweren dat mijn behang er niet af hoeft, en dat de aannemer (die ik van vriendjespolitiek verdenk >;) ) gewoon over het behang heen kan herstellen.

Wat vinden de klussers met verstand van natgeworden behang hiervan? (dus niet de procedure met de verzekering etc, maar puur het herstel van de schade).

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:04

Ik heb het even aan mijn man laten lezen (hij is aannemer) en hij zegt NIET DOEN!!!!! Behang is nat geweest ga je hier over schilderen komt je behang gewoon los.

We hebben zelf hier in huis over behang heen geverfd omdat het maar voor tijdelijk was maar alle behang kwam los. uiteindelijk hebben we eerst alles er af gehaald en zijn we op de kale muur gaan verven. als je wilt hier heb ik foto's van.

Cer

Re: Waterschade: onenigheid met expert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:08

Thanks Zacharyhill :j

Kan je man ook in technische termen uitleggen waarom dit niet verstandig is?
Ik vind t echt godsgeklaagd dat ik zelf moet gaan informeren bij herstelbedrijven waarom je dat niet kan, terwijl iedere boerenpummel dat volgens mij kan bedenken...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:37

Afgezien van of het wel of niet verantwoord is, heb je een rechtsbijstand verzekering?
Over zulke dingen moet je niet gaan lopen touwtrekken met een verzekeraar, is een gebed zonder einde :j

IK zou persoonlijk ook niet over behang laten werken, nat op toch al nat.. Als je behang eraf valt kun je weer opnieuw beginnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:41

nou ja, ik denk dat de expert dronken is ofzo.. hij maakt de ene na de andere rare opmerking.. Overigens wil ik de rechtsbijstand wel laten kijken, maar ik vraag me af of zij verstand hebben van waterschade herstel... Het gaat puur om het uitvoeren van het werk.
Hij zegt dat hij geen reden heeft om aan te nemen dat je niet over opgedroogd behang kan isoleren en of mijn 'expert' daar iets over kan zeggen.

Nou dat kan.
Als hij het schadebedrag verder maar zo laat.. (want dat is toch al niet zo enorm)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:45

Nee, maar met behulp van je rechtsbijstand kun je wel om een nieuwe expert vragen :j
Zodat je het goed gerepareerd afgeleverd krijgt.

Uiteindelijk is het toch allemaal verzekeringswerk :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:01

klopt, maar met de nieuwe expert moet ik dan wel een overeenkomst aangaan.
Overigens, die kan ik via de verzekering ook aanvragen, want daar heb je gewoon recht op idd :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:09

Naast het feit dat je je met schilderen nooit dezelfde kleur behang terug krijgt en je dus met vlekken blijft zitten tenzij ze de hele muur gaan behandelen heb je ook nog problemen als je ooit het behang weg wil halen, dat is enorm lastig als je eroverheen geschilderd hebt.
Ook, als je ooit een ander behang op de muur wil hebben je de boel zelf weer moet isoleren.

Laat ze maar lekker de behang verwijderen, behandelen en nieuw behang erop doen.

Desnoods geef je aan dat je over een paar jaar ander behang erop wil doen, en je het dus goed aangepakt wil hebben zodat het goed geïsoleerd blijft en je niet zelf de hele behandeling over moet doen.

Het is zo lekker goedkoop voor de verzekering maar jij zit met de ellende.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:13

ja ze willen om de kast heen gaan schilderen, over het behang heen.

En mijn probleem is
A: dat ze de kast niet willen verplaatsen "omdat ze geen aanwijzingen hebben dat er waterschade achter de kast is" (dat er dan een gekleurd vlak op mn muur is, op het moment dat de kast wel een keer weggaat, maakt hem niet uit).

B: dat ze het isolerende goedje over het (reeds geverfde) rauhfaserbehang willen smeren en dáároverheen dus de boel weer op kleur willen verven.
Nu is het behang lichtbeige (zandkleur) met nu donkere watervlekken. Hoe je dat op die manier ooit weer op kleur wil krijgen, is mij een raadsel :?

Ik hoef alleen maar uit te leggen dat je niet over behang kunt isoleren. Maar dan wel vakkundige uitleg.
(dat ik dat een expert moet uitleggen is van de gekke, maar akkoord).
Straks ga ik nl nog aangeven dat die hele kast wegmoet... dus wordt t schadebedrag nog hoger..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:20

Ik denk dat de kortste klap is om een tweede expertise te vragen. Jij kan aantonen wat je wilt, ze gaan jou toch niet als expert zien. Dus verzekeringsmaatschappij bellen/schrijven (liefst beide, het een gaat sneller, het tweede heb je zwart op wit) en melden dat je het hier niet mee eens bent. Willen ze daar niet aan meewerken, dan is het tijd om je eigen rechtsbijstand in te schakelen en zelf een contra-expertise uit te laten voeren.

Wat zij willen doen is lappen, niet herstellen. Ik zou hier inderdaad ook niet mee akkoord gaan.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:25

Heeft jouw verzekering deze expert gekozen?

Ik heb ook water schade bij de onderburen veroorzaakt, maar dat lost hun eigen verzekering op. Mochten ze dat niet doen gaat die verzekering met.mijn verzekering in conclaaf.

Misschien heel logisch gedacht, als ze het zo.willen herstellen en.het laat los, dan is het toch alsnog verzekeringswerk?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:34

Ik denk dat het er ook aan ligt bij welke maatschappij je je verzekering hebt.
Mijn moeder had mega waterschade, leek de Maarsseveense plassen wel, maar er werden waterzuigers, grote ventilatoren ingezet en er kwamen mannen van Dolmans om de meubels weg te halen en de vloerbedekking eruit te trekken. Toen het droig was nieuwe vloerbedekking en zijn alle meubels weer teruggezet. Ik heb mijn ogen uitgekeken zo netjes.
Ik zou er zeer zeker geen genoegen mee nemen TS, anders een offerte op laten maken bij een onafhankelijk bedrijf.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:37

Ik zag de titel en dacht, dat is toevallig, dat heeft Cer ook, oh wacht, het is Cer -O-

:(:)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:53

Ze willen om de kast heen schilderen?? Is ie helemaal van de wilde coyotes besnuffeld, dat doe je toch niet? Als je die kast weghaald dan zie je dat zeker wel.
En de kans is groot dat je behang los komt als je erover heen gaat schilderen. Of gaat bobbelen, ziet er ook altijd leuk uit.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:03

Ik zou oprecht naar een andere expert gaan vragen als hij aankomt met om de kast heen schilderen... :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:15

Ach bij mij wilden ze een stukje van de muur van vier meter, waar ik boven een lekkage had gehad, behandelen en opnieuw met latex doen terwijl het een muur van van acht meter is. Vond die meneer heel normaal. :x
Volgens mij proberen ze het gewoon.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:20

Denk dat wij dan gewoon heel veel geluk hebben gehad... Ook een lekkage vanuit de badkamer. Nieuwe vloer en nieuw stucwerk gehad :=

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:23

Als je er met deze man niet uit komt, zou ik zeker een contra expert regelen.
Om de kast heen verven? Dat is echt schandalig. De schade moet in de oude staat hersteld (tenzij zo oud dat je over dagwaarde vergoeding gaat praten). Om een kast heen schilderen is dat gewoon niet.
Van welk bureau komt deze expert? (mag per PB).
Ik raad je aan met je verzekering te bellen en de situatie voor te leggen. Dan wel zorgen dat je een ervaren behandelaar aan de lijn krijgt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:34

Is het een huurappartement of eigendom? Evt. Verhuurder cq. VVE inschakelen en je eigen (opstal/inboedel)verzekering.
Alleen wat in het zicht zit herstellen slaat nergens op, het gaat erom dat de muur zelf weer goed is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:37

het is eigendom, de opstal loopt via de VVE, mijn eigen inboedel heeft er weinig mee te maken.

Op het zicht herstellen was het voorstel omdat de kast niet verplaatst kan worden. Dan zou ie wel eens stuk kunnen gaan (Ja dat snap ik).

Maar ik wil gewoon een goed argument hebben over het isoleren over behang. Als hij daarmee nl onzin verkoopt (en dat denk ik), dan gaat zn hele expertise wankelen...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:47

Als je isoleert over het behang heen is het maar de vraag of de muur erachter ook voldoende geisoleerd wordt. Mocht later alsnog het behang gestript worden en opnieuw behangen/geverfd, dan heb je alsnog kans dat de vlekken doorslaan.

En de kast zit vastgeschroefd aan muur of vloer? Dan is het wel normaal dat er omheen gewerkt wordt.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:53

Ik ben toch benieuwd wie die expert heeft laten komen, de opstalverzekering of de VVE.
Wij gingen na lekkage niet akkoord met een bedrijf, die heeft ons wel vaker verkeerd geholpen, waardoor we alles 2x konden opknappen binnenshuis. Dus even een belletje plegen en je bevindingen uitleggen. Vooral vertellen dat je geen goed gevoel bij dit bedrijf hebt en dat je het wilt laten nakijken door een ander bedrijf. Anders mogen ze over een paar weken weer komen om toch de hele muur opnieuw te doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:01

Wat een flutbedrijf! Ik denk dat ik er een eigen expert en mijn rechtsbijstandverzekering erop had gezet.

Wat betreft het verven, mij is altijd verteld dat dit maar 1x kan, daarna moet je er nieuw behang tegenaan gooien.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:02

Rechtsbijstand bellen en je probleem uitleggen.
Zij kunnen een onafhankelijk iemand/ eigen expert laten kijken en dan de discussie aangaan met de 'expert' die nu is langs geweest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:05

MarChak schreef:
Als je isoleert over het behang heen is het maar de vraag of de muur erachter ook voldoende geisoleerd wordt. Mocht later alsnog het behang gestript worden en opnieuw behangen/geverfd, dan heb je alsnog kans dat de vlekken doorslaan.

Dat is mij inderdaad ook uitgelegd.
En dat het heel lastig is om het op kleur te krijgen (ja als het donker zou zijn misschien, maar met lichte kleuren zeker niet)

Citaat:
En de kast zit vastgeschroefd aan muur of vloer? Dan is het wel normaal dat er omheen gewerkt wordt.

Nope.. t is alleen een hele grote:
Afbeelding

Citaat:
Ik ben toch benieuwd wie die expert heeft laten komen, de opstalverzekering of de VVE.

De opstalverzekering. De VVE heeft hier niet zoveel mee van doen, die zijn gewoon verzekerd. Dus wij zijn verzekerd voor opstal via de VVE. Die opstal is ook mijn opstal.. onze opstal :D

Citaat:
Vooral vertellen dat je geen goed gevoel bij dit bedrijf hebt en dat je het wilt laten nakijken door een ander bedrijf.

Het ligt niet aan het bedrijf. Ik heb vrije keuze in bedrijf die het uit gaat voeren. Maar die moeten wel voldoende betaald krijgen om het uit te kúnnen voeren. En daar zit de expert een beetje dwars.