Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 02:30

Ik heb zelf een auto, maar geen rijbewijs :') Lang verhaal, doet er ook niet toe. Hopelijk heb ik mijn rijbewijs snel :D .

Mijn auto word wel vaak gebruikt door twee vrienden van mij. In principe hebben we de afspraak, als ze rijden en ze gaan over de snelheid, zij betalen. Maar heel expliciet is dat nooit gezegd, meer gewoon af en toe tijdens een gesprek naar voren gebracht tijdens het rijden etc, maar niet echt 'afgesproken'.

Daarnaast zijn het beide super bestuurders, die echt wel opletten, dus heel veel zorgen maakte ik me niet.

Helaas helaas, nu na 4 maanden in mijn auto rondrijden is het toch gebeurd. Een bekeuring voor één van de bestuurders. We mochten 50, we reden 68, met de correctie is dat 65, dus 15km te hard. Bekeuring van 135,- Oefff..

Ik zat er zelf naast op die dag.

Ik weet nog zeer weinig van verkeersregels en snelheden, dus houd dat eigenlijk niet in de gaten. Ook is het niet echt mijn verantwoordelijkheid, maar die van de bestuurder op dat moment.

Als ik hem zeg dat hij het hele bedrag moet betalen, dan doet hij dat ook wel. Afspraak is afspraak. Daar houd hij zich wel aan, daar maak ik me geen zorgen over. Daarom dat ik ook wat nonchalant was met dingen afspreken en hem, en ook de ander, in mijn auto laten rijden.

Maar we zijn beide studenten, dus ik vind het ook wel belachelijk veel dat hij dan moet ophoesten. Het blijft mijn auto. Dus ik zit erover na te denken het misschien 50/50 te doen, hoewel dat voor mij nu ook net wel weer moeilijk uitkomt.. Voor hem is het toch wat makkelijker, want hij heeft zijn vader wel die in nood dat wel voor hem betaalt. Maar dat is ook zo banketstaaf als hij daar moet aankloppen.

Zelf helemaal betalen doe ik niet. Dat vind ik dan weer te ver gaan. De helft daarentegen vind ik schappelijk... Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van tja, we hadden wel afgesproken blabla, had je beter moeten opletten.

Wat denken de bokkers? :P Hijzelf betalen, zoals afgesproken. Of is het wel zo vriendelijk om de helft te doen. Ik vind het al heel naar om hem te moeten informeren over deze bekeuring en het hem vragen te betalen. Dat is al minder naar als ik met de helft aan kom zetten :P

Rintah

Re: Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:35

Hij had niet in jou auto hoeven stappen, en heeft zelf het gaspedaal te ver ingedrukt. Gewoon geheel door hem laten betalen dus.
De enige situatie waarin ik een deel mee zou betalen zou zijn als hij op mijn verzoek reed en stuk harder reed omdat ik nogal haast heb oid.

xAnthea

Ik vind dat hij het zelf moet betalen :) Hij mag al blij zijn dat ie gewoon je auto mag gebruiken! :j
Volgens mij is dat ook niet meer als normaal, als het zijn auto was geweest, dan had hij die boete ook gehad en had er niemand over gezeurd :)) Hij reed dus hij is verantwoordelijk :)

Zijn de boetes in Nederland altijd zo hoog trouwens? In België is dat mss max 50 euro?

Kaus

Hem laten betalen.
Hij reed, hij moet op de regels letten. Let hij niet goed op en krijgt hij daarom dus een bekeuring, dan is het dus zijn schuld.
Daar ben jij niet verantwoordelijk voor in mijn ogen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:38

Ik zou zelf bang zijn dat als je hem één keer matst, hij er vanuit gaat dat je dat vaker doet. Dus om die reden zou ik hem zijn verantwoordelijkheden na laten komen.

Daarnaast was hij toch echt degene die het gaspedaal iets te hard heeft ingedrukt. Het mag dan wel jouw auto zijn, maar hij reed en hij maakte de overtreding.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:42

Oh damn! Hij mag in je auto rijden, dat is heel wat... laat hem zelf maar betalen ;) die boetes krijg je niet voor niets, dan denk hij de volgende keer mischien wat beter na als hij sneller wil rijden dan toegestaan :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 02:44

Maar hij reed op mijn verzoek die avond, daar zit ik dus mee. We gingen naar mijn vaders huis om mijn hond op te halen.. Anders was hij helemaal niet bij de weg geweest. Hij reed niet harder op mijn verzoek. Ik ben altijd van het langzame. Hij normaal ook. Hij rijd eigenlijk nooit te hard. Maar het was laat, terugweg, middernacht, lange dag... Beide moe.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:47

ElineS schreef:
Maar hij reed op mijn verzoek die avond, daar zit ik dus mee. We gingen naar mijn vaders huis om mijn hond op te halen.. Anders was hij helemaal niet bij de weg geweest. Hij reed niet harder op mijn verzoek. Ik ben altijd van het langzame. Hij normaal ook. Hij rijd eigenlijk nooit te hard. Maar het was laat, terugweg, middernacht, lange dag... Beide moe.

als jij hem niet gevraagd hebt 15 km te hard te rijden, heb je hier 0.0 schuld aan. Moe zijn is ook absoluut geen excuus ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:51

Maar hij mocht dus zonder problemen rustig rijden van jou.. Betaald hij normaal ook voor de benzine? En heeft hij dat voor die keer ook gedaan(voor zover ik jou nav dit topic kan inschatten, denk ik van niet)? Omdat hij voor jou reed zou ik dan in ieder geval geen benzine laten betalen, maar de snelheid is nog altijd z'n eigen fout geweest.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:55

ElineS schreef:

Hieruit blijkt al dat je de helft wil betalen. Zou ik ook doen als het een vriend is, je hoeft niet te betalen, maar hij reed voor jou en hij zal het waarderen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 02:57

Ik denk dat ik toch inderdaad de helft ga betalen. Ook al is het niet mijn verantwoordelijkheid, hij reed voor mij, hij heeft normaal nooit problemen met de auto, is normaal heel netjes en rijd ook netjes. Dit was echt oeps, per ongeluk.

Dus voor deze keer.

Ik twijfelde even omdat het toch echt zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar ik voel me te banketstaaf om hem nu het hele bedrag te laten betalen.

Vervolgens ga ik daarna wel duidelijk met beide overleggen, als zij rijden, zij betalen.. Ook al rijden ze mij ergens heen. Omdat zij toch degenen zijn die moeten opletten op hoe hard ze gaan. Ik denk dat ik dat even op papier zet. Al is het niet rechtsgeldig. Afspraken op papier is wel fijn.

@Rintah: Hij betaalt normaal de benzine, als hij de auto voor zichzelf pakt. Gaan we ergens samen heen, dan delen we de benzine. Rijd hij mij ergens heen, betaal ik de benzine, dus die is van die avond gewoon door mij betaalt :).

Ze hebben het wel makkelijk :P Ik heb de lasten, zoals de verzekering en belasting, en zij lekker rijden :') Achjah, krijg er gelukkig taxi ritjes voor terug.. En het is van tijdelijke aard, tot ik zelf mijn rijbewijs heb.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 03:04

Tuurlijk moet hij het betalen := ik zou het alleen maar raar vinden als jij ook maar iets mee zou betalen. Hij heeft toch te hard gereden? Jij bent nog zo'n fantastisch persoon die jouw auto aan andere toevertrouwd, het zou niet eens een vraag moeten zijn wie de bekeuring zou moeten betalen :')

Als ik met mijn moeders auto zou rijden, moeder zit naast me en ik rijd te hard, dan moet ik die boete gewoon betalen hoor :D vind ik normaal

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 03:10

Ik zou het ook heel raar vinden als jij de helft zou betalen. Hij rijdt tw hard, niet jou probleem. Zelfs niet omdat hij op jou verzoek heeft gereden. Ik rijd wel vaker mensen ergens heen in hun auto, als ik dan een bekeuring maak, betaal ik die gewoon helemaal zelf hoor. Als passagier heb je daar echt niks mee te maken ookal is het jou auto.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 03:14

Ik zou hem delen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 03:21

Mwa, ik snap wel dat je zo iemand te vriend wil houden, als je zelf geen rijbewijs hebt. Zeker als hij op dat moment op jouw verzoek reed.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je de helft wilt betalen, ook al zou dat strikt genomen niet hoeven. Ik zou het denk ik ook doen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:22

Tja toen ik wel een rijbewijs had maar nog geen auto mocht ik de auto van mn ouders lenen maar als er een boete binnenkwam dan werd er toch even gecheckt wie op dat moment in de auto had gezeten. Lijkt me ook niet meer dan logisch! Als ik te hard rijd in iemand anders zn auto is dat mijn schuld. Niet die van de eigenaar omdat het nu eenmaal zijn auto is.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:29

ooit eens gehad dat mijn neefje mij en een maatje naar een feestje bracht, mijn neefje heeft nogal een zware rechter voet en werd op de heenweg geflitst(wij hadden hem zelfs nog gewaarschuwd voor die flitspaal) echter op de terugweg werd hij weer geflits door de zelfde paal 8)7
Ik voel mij daar niet verantwoordelijk voor, ook al reed hij voor mij. Hij is degene die te hard wil rijden, niet ik dus dat hij die bekeuringen kreeg is zijn schuld.

En eigenlijk gaat dat altijd zo bij ons

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:42

Hoe zit dat eigenlijk met verzekeringen? Als hij een ongeluk in jouw auto krijgt, is dat dan voor jouw no-claim?
Geen idee hoe dat werkt hoor, maar kan me herinneren dat mijn moeders no claim werd aangesproken toen mijn broertje in haar auto een ongeluk kreeg.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:05

Ik heb ook eens de helft van een bekeuring betaald omdat ik mij er rot over voelde. Tuurlijk, diegene die achter het stuur zit is verantwoordelijk maar in ons geval was het ook, ik wilde daar graag heen, hij hoefde daarom niet harder te rijden maar we waren zo aan het kletsen en dan rij je per ongeluk wel eens ergens te hard. Ach, ik voelde mijzelf gewoon mede schuldig dus daarom gewoon netjes de helft betaald. Soms bedenk ik mij wel eens, zou een ander dat ook voor mij hebben gedaan? Vast niet, maar voor mij voelde het beter dus wat maakt het dan uit ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:12

Jij verzocht hem om te rijden maar niet om te hard te rijden. Dus is de bekeuring voor hem.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:30

Ik zou, als het financieel éven kan, ook delen TS. Hoe naar het bedrag ook is, als iemand in opdracht van mij ergens heen reed zou ik me toch schuldig voelen als ik ze het hele bedrag zou laten betalen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:36

Ik begrijp je gevoel wel en er is zoveel meer in het leven dan geld. Als jij je er fijner bij voelt de helft te betalen, moet je dat gewoon doen. In principe is het zijn eigen verantwoording, of hij nu voor jou rijdt of niet, maar gevoelsmatig kan het heel anders liggen. Maar bespreek het dan wel heel duidelijk met hem en de ander die in je auto rijdt!

Cayenne, dat gaat inderdaad van de no-claim van de verzekerde af bij mijn weten. Sowieso is dit een beetje rare situatie, want het zou wat vreemd zijn als TS no-claim opbouwt over gereden schadevrijejaren, terwijl ze niet mag rijden. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe een verzekering deze situatie aanpakt!

TS, staan jouw vrienden wel als regelmatige bestuurder geregistreerd bij je verzekering? Anders kon je bij een ongeval nog weleens voor een nare verrassing komen te staan, aangezien het duidelijk is dat jij niet de hoofdbestuurder bent.....

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:37

Hij rijd dus hij betaalt, hij is verantwoordelijk voor zijn gedrag cq snelheid.

Mijn kinderen rijden ook in onze auto en daar hebben we de afspraak mee bekeuring rijden prima maar geen auto mee mee tot de bekeuring betaalt is.
Hard misschien maar moeten ze zich maar aan de regels houden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:42

Lastig... Bekijk hem is andersom. Als jij voor iemand had gereden, maar zelf te hard reed. Vind je dan dat jij het volledige bedrag moet betalen?

Hij mag de auto al gratis mee nemen en daar mag die heel dankbaar voor zijn. Als ik de rijder was geweest, zou ik het volledige bedrag betalen. Omdat het op verzoek van jou was, zou ik het lief vinden (maar zeker niet nodig) als er een gedeelte (1/3 bijvoorbeeld) mee betaald zou worden, maar 1/2 zou ik teveel vinden. Ik reed tenslotte. ;)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:45

Ik ga met de meesten mee dat degene die achter het stuur is zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen snelheid ed. Enige uitzondering die ik daarop kan bedenken wanneer het een boete zou zijn voor bijvoorbeeld een lamp van de auto die het niet doet oid, gezien het jou auto is zou ik dat jou verantwoordelijkheid vinden ;)