Wie ervaringen met Staats/BNOR examen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Wie ervaringen met Staats/BNOR examen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:54

Ik ben al 4 keer voor mijn praktijk examen gezakt. In de lessen gaat het heel goed, maar wanneer er zo'n enge vent naast zit laat ik hem voordat we de parkeerplaats af zijn al 15 keer afslaan waardoor ik helemaal dicht klap.

Ik ben op verschillende dingen gezakt, te hard, te zacht en ook wat ingrepen.

Wie wilt zijn ervaringen met mij delen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wie ervaringen met Staats/BNOR examen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:57

Wat voor informatie zoek je? Ik ben instructeur en ben er weleens geweest en kan dus ook de verschillen tussen cbr en bnor wel benoemen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 23:01

Ik ben vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen. Hoe je het hele examen ervaren hebt en natuurlijk of je gezakt/geslaagd bent. :D

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:08

Ik heb twee x afgereden bij het Bnor. De tweede keer geslaagd, ik stuur je morgen even een pb met mijn ervaringen. Mocht je specifieke vragen hebben kun je ze me ook sturen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:13

De keren dat ik er geweest ben zijn twee heel verschillende verhalen maar ik wil ze graag met je delen.

Leerling 1
Een jongen die bij een andere rijschool begonnen was, was na 30u op examen gegaan terwijl hij er nog lang niet klaar voor was. De instructeur die hij had had gezegd dat het makkelijk kon en de examinator had nog heel heel veel aan te merken. Zo ging dat zijn eerste 4 examens en toen was hij het vertrouwen compleet kwijt in zichzelf en zn instructeur. Hij is toen bij mij in de auto gekomen, en eerlijk is eerlijk was nog láng niet klaar voor een examen zelfs de meeste simpele basishandelingen kon hij nog niet foutloos uitvoeren. Hij heeft dus wel wat moeten lessen en mocht toen naar de BNOR. Op zich voor hem heel prettig omdat ze echt de tijd namen om hem gerust te stellen, te vragen en door te vragen over wat er mis was gegaan tijdens eerdere examens (neem ook de eerdere uitslagen mee als je die hebt, misschien willen ze dat niet zien maar misschien ook wel) en hoe het kwam dat het mis was gegaan. Ik ben meegereden (op zijn verzoek) en alleen het invoegen op de snelweg ging erg rommelig en gehaast (daar had hij ookal moeite mee) dus na de snelweg heeft de examinator even een plekje gezocht en kon hij tot rust komen waarna hij nog een keer mocht invoegen wat wel goed ging, leerling was geslaagd.

Leerling 2, meisje die bij ons begonnen was. Eerst bij een collega gereden en toen naar mij omdat ze er samen niet uit kwamen. Ze had toen 3x examen gedaan en het 4e examen stond al gepland. Ik ben met haar gaan rijden en de eerste lessen had ik echt geen idee wat er nou misgegaan was. Meisje reed prima, tot ik de woorden uitsprak: "we gaan even naar het CBR en daar een proefexamen rijden". Wat er toen gebeurde had ik nog nooit gezien, meiske sloeg helemaal dicht, haalde de meest bizarre acties uit (rijstrookwissel zonder te kijken, door rood willen rijden etc). Dus auto aan de kant en praten. Bleek ook extreem zenuwachtig voor het examen. Had een slechte ervaring met een faalangstexamen dus dat wilde ze ook niet. Meisje is op examen gegaan, kreeg een fijne examinator en een fijn rondje maar is toch op het laatste stukje terug dichtgeslagen, wilde wisselen van baan terwijl er een auto naast haar reed en helaas na een ingreep gezakt.
Bij de BNOR ook weer gesprek gehad, ben bij het gesprek aanwezig geweest en dat vond ik een fijn gesprek. Vrouw vroeg ook weer wat de eerdere knelpunten waren (zenuwen) en waarom ze daar zo'n last van had tijdens het examen. Dat kon ze goed verwoorden: omdat ze het nu even moest laten zien. Vrouw moest een beetje glimlachen en zei dat ze helemaal niks hoefde te bewijzen, dat ze kon autorijden had ze allang aan de instructeur bewezen anders had ik geen examen aangevraagd, foutloos was helemaal de bedoeling niet dus lekker gaan rijden. Meisje heeft een fijn rondje laten zien en geslaagd.

Je hoeft niet minder te laten zien dan bij het CBR maar ze hebben meer tijd voor je en nemen ook meer tijd voor je, ook om even te praten onderweg en iets wat niet helemaal lekker gaat evt over te doen.
Niet stressen gewoon lekker gaan rijden. Als je nog meer wil weten mag je altijd een PB sturen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:22

Ik heb BNOR examen gedaan 1,5 jaar geleden.
Was eerst 4 keer gezakt (zowel bij faalaangst-examen als bij gewoon examen, door teveel zenuwen waardoor ik dingen deed die ik normaal niet doe),
en bij het BNOR examen was het bij een hotel, daar moest ik met mijn instructeur wachten aan een tafeltje, relaxt even koffie/thee drinken tot de examinator kwam. Was al veel meer ontspannen sfeer dan bij CBR.
Toen rustig met examinator een en ander besproken, ook mijn valkuilen werden besproken.
Zij stelde me daarbij heel erg gerust.
Toen gewoon rijden, kreeg gewoon rustig de tijd, gingen ook op wat rustigere wegen rijden. (maar nog wel op grote rotonde/snelweg)
Ook als iets even niet lukte kreeg je gewoon de tijd om het nogmaals te herstellen/te laten zien.
Toen ben ik wel geslaagd.
Je hoeft ook niet 100% foutloos te rijden. Bij een grote rotonde wist ik ook even niet meer welke afslag oid ik nou eraf moest, reed een partij in het rond daar :') Maar das door de vingers gezien.
Maar bij mij lag er hele erge druk op, omdat ik een rijbewijs móest halen, gezien ik 3 dagen erna naar curacao zou gaan op stage en daar heb je een auto nodig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:46

Bedankt allemaal! 20 januari heb ik mijn BNOR.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:55

Is een faalangst examen dan niks voor jou? Die heb ik na 2x zakken aangevraagd en toen gewoon geslaagd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 12:20

Ik lees net inderdaad dat faalangst en staatsexamen weer wat anders is.. Kun jij daar antwoord op geven Polly?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:15

Nou Bennie. Ik ben ook zo'n iemand.. ik stuur je zo even een app.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:45

Faalangst kan je vergelijken met bnor alleen gaat bnor imo nog iets verder..

Faalangst kan ze nu niet meer aanvragen na 4x ga je automatisch naar bnor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:16

Astaloca schreef:
Nou Bennie. Ik ben ook zo'n iemand.. ik stuur je zo even een app.

Thanks Nien,

Bedankt Polly. Wat is in jouw ogen beter?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:06

ik vond faalangst examen nou niet bepaald heel anders dan gewoon examen. Heb het 2 keer gedaan, maar merkte nauwelijks verschil eigenlijk. (behalve dat je op rustigere tijd ging, voor of na alle drukte van andere examenkandidaten)
Maargoed na 4 keer zakken kan je dat toch niet meer aanvragen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:08

Volg je je rijlessen ook bij een instructeur geschoold in faalangst?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:12

Ik ben in totaal 8 keer gezakt :') geloof 3x normaal examen en daarna nog 5x bnor.. ik vond het wel heel fijn dat je even tussendoor de auto stil mocht zetten om tot rust te komen O:) en de examinators waren minder nors, maar verder niet zoveel verschil

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:23

Gaat hier om een BNOR / staatsexamen he.. Geen faalangst.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:11

dat is ook bij BNOR. Bij faalangst mag dat ook maar dat zijn doorgaans gewoon CBR examinatoren die een extra faalangst opleiding hebben gehad.

Ik zou er gewoon zo neutraal mogelijk in gaan..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 14:02

Morgen is het zo ver. Ik heb vanacht beroerd geslapen, zwetend wakker worden, smorgens angstig zijn (dat heb ik altijd als ik al nerveus ben, dan word ik ineens een schijterd in het donker)
stotteren, niet uit mijn woorden komen, klamme handjes en natuurlijk misselijk en buikbijn. :x
Heb zo straks een afspraak bij de huisarts. Zie vreselijk tegen morgen op, maar ik moet echt even die knop omzetten en het gewoon een keer DOEN.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:14

Ik ben ook 4x gezakt hoor. Heb één keer een ingreep gehad, de rest werd afgeschreven op planning, inzicht en te weinig vertrouwen in mijn eigen kunnen. Was natuurlijk bloednerveus voor mijn BNOR examen.
Maar ik vond het BNOR examen een stuk relaxter dan het CBR examen en merkte dat ik toen voor de eerste keer pas echt kon ontspannen in de auto. Ik heb geen rustmomenten ingelast, wat wel mocht, en ben de 5e keer met veel positief commentaar geslaagd.

Het komt wel goed hoor Giolli. De examinator wil ook alleen maar dat jij slaagt en zelf veilig de weg op kunt +:)+

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:25

*komt even onder haar steen vandaan*

Hoe is je rijexamen gegaan Giolli? :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:57

Ik was strontnerveus. Ik had op een gegeven moment zelfs mijn ademhaling niet meer onder controle. Die man was super rustig en relaxed! Ik heb foutloos gereden. Echt gewoon 0 fouten.. Snap er niks van! Maar ik ben geslaagd en daar gaat het om. :D

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:19

Wat goed! Gefeliciteerd! *\o/*

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:47

i knew it! 8-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:32

Topper!! Gefeliciteerd