Een 2e bankrekening bij andere bank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een 2e bankrekening bij andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:52

Hallo {:) ,

Ik twijfel of ik een rekening ga openen bij de sns bank. Een extra rekening.
Ik heb namelijk twee bijbaantjes en alles komt op de zelfde rekening, een rekening bij de rabobank.
Nu heb ik wel vaker de tip gekregen om een rekening bij een andere bank te openen zodat het geld van 1 bij baan daar op kan laten storten. Daar kom je namelijk toch niet zo snel bij. Want ik gebruik gewoon mijn rabobank pas, en het geld van mijn folderwijk heb ik eigenlijk toch niet echt nodig. Dus dan maar op een andere rekening voor later. Maar ik twijfel een beetje, ik ben totaal niet naïef. vooral realistisch en wil alles goed uitzoeken. Dus daarom dit topic.

Kever

Re: Een 2e bankrekening bij andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:55

Je kan ook een spaarrekening openen bij de bank waar je nu zit en daar elke maand iets op zetten? bv het salaris van je folderwijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:00

AnneJ1995 schreef:
Je kan ook een spaarrekening openen bij de bank waar je nu zit en daar elke maand iets op zetten? bv het salaris van je folderwijk.

Dat heb ik al. Wel geteld 3! Haha. Het is toch nog wel erg gemakkelijk om daar bij te komen. Ik kan goed sparen hoor, Heb ook een rekening waar je 30 dagen van te voren moet aangeven dat je geld op wilt nemen, ook erg handig. Maar ik wil het eens op deze manier proberen.
Maar mijn vraag is meer of meer mensen dit doen en zo ja bij welke bank. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:00

Samen met mijn man heb ik een rekening, en een eigen rekening bij een andere bank. Op deze manier kunnen we ook als een bank storing heeft altijd betalen en pinnen. Ik had zelf ook een rekening bij de eerste bank, maar heb die opgezegd om het overzicht te bewaren (2 eigen rekeningen en een gezamelijke vond ik een beetje overdreven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:03

Dennis schreef:
Samen met mijn man heb ik een rekening, en een eigen rekening bij een andere bank. Op deze manier kunnen we ook als een bank storing heeft altijd betalen en pinnen. Ik had zelf ook een rekening bij de eerste bank, maar heb die opgezegd om het overzicht te bewaren (2 eigen rekeningen en een gezamelijke vond ik een beetje overdreven).

Ik gebruik excel om overzicht te bewaren, ik weet precies waar elke cent heen gaat. Maar ik zou met die 2e rekening dat niet hoeven omdat het plan is om daar zo min mogelijk tot niet aan te komen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:05

Ik heb het zelf in eerste instantie gehad toen ik nog studeerde en op mezelf ging wonen. Op de ene rekening kwam stufie binnen en toeslagen van de belasting, daar betaalde ik de huur, eten, telefoon en andere vaste lasten van. Mijn bijbaan salaris kwam binnen op de andere rekening bij de andere bank, en daar betaalde ik alle extra dingen van, kleding, uitgaan, etc. Werkte voor mij erg goed, omdat ik me zo geen zorgen hoefde te maken of ik wel genoeg geld overhield.

Een tweede rekening bij dezelfde bank was duurder, dan een nieuwe rekening bij een andere bank. Ik zat toen bij rabo en ING.

Inmiddels zit ik gewoon weer op 1 rekening en budgeteer ik via een app/computer programma.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:06

Ik doe het persoonlijk niet. Het lijkt me, behalve als je bewust de pinpas van de 2e rekening niet in je portemonnee stopt, juist makkelijker om het geld te gebruiken als het op een tweede rekening staat dan op een spaarrekening. Een spaarrekening kan je in de winkel iig niet plunderen. :+ Daarnaast betaal je als niet-student geld om je rekening open te houden, dus dat is voor mij persoonlijk nog een reden het niet te doen. (maar gezien je het over folderwijk/bijbaantjes hebt, denk ik in jouw geval nog niet?)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:14

Shiloh schreef:
Ik heb het zelf in eerste instantie gehad toen ik nog studeerde en op mezelf ging wonen. Op de ene rekening kwam stufie binnen en toeslagen van de belasting, daar betaalde ik de huur, eten, telefoon en andere vaste lasten van. Mijn bijbaan salaris kwam binnen op de andere rekening bij de andere bank, en daar betaalde ik alle extra dingen van, kleding, uitgaan, etc. Werkte voor mij erg goed, omdat ik me zo geen zorgen hoefde te maken of ik wel genoeg geld overhield.

Een tweede rekening bij dezelfde bank was duurder, dan een nieuwe rekening bij een andere bank. Ik zat toen bij rabo en ING.

Inmiddels zit ik gewoon weer op 1 rekening en budgeteer ik via een app/computer programma.

Off-topic. Welke app/programma is dat? Klinkt als iets voor mij haha

Anoniem

Mews schreef:
Ik doe het persoonlijk niet. Het lijkt me, behalve als je bewust de pinpas van de 2e rekening niet in je portemonnee stopt, juist makkelijker om het geld te gebruiken als het op een tweede rekening staat dan op een spaarrekening. Een spaarrekening kan je in de winkel iig niet plunderen. :+ Daarnaast betaal je als niet-student geld om je rekening open te houden, dus dat is voor mij persoonlijk nog een reden het niet te doen. (maar gezien je het over folderwijk/bijbaantjes hebt, denk ik in jouw geval nog niet?)

Maar dan moet je natuurlijk zo slim zijn om dat pasje niet in je portemonnee te doen. :+
Gewoon op een veilige plek in huis. Hoebedoel je dat laatste? Ik ben wel student.

Ir111

Hou je er rekening mee dat het aanhouden van een rekening geld kost? Als je er de inkomsten van een folderwijk op stort staan de kosten misschien niet helemaal in verhouding tot wat er op gestort wordt. Ik verdiende iig niet zo veel toen ik folders bezorgde (vroegah).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:18

Ir111 schreef:
Hou je er rekening mee dat het aanhouden van een rekening geld kost? Als je er de inkomsten van een folderwijk op stort staan de kosten misschien niet helemaal in verhouding tot wat er op gestort wordt. Ik verdiende iig niet zo veel toen ik folders bezorgde (vroegah).

Ik verdien ook niet zo veel met m'n wijkje. Maar dan betaal je geld om je rekening open te houden? Hoe gaat dat dan?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:19

AmoorM schreef:
Maar dan moet je natuurlijk zo slim zijn om dat pasje niet in je portemonnee te doen. :+
Gewoon op een veilige plek in huis. Hoebedoel je dat laatste? Ik ben wel student.

Nee precies, dan moet je 'm thuislaten. :D

Wat Ir111 zegt bedoelde ik ook met dat laatste. Als je nog student bent kan het ook zijn dat het gratis is, dat zou je dan even bij de bank moeten nakijken. Mijn ING rekening was als student nog gratis. Nu betaal ik een (niet heel hoog, maar toch iets, en da's zonde als je juist probeert te sparen, helemaal als het 'maar' een folderwijk-salaris is) bedrag per kwartaal per rekening. :)

Oh, een gebrek aan spaarrente zou voor mij ook nog een reden zijn, maar je kan bij die nieuwe rekening natuurlijk ook een spaarrekening openen en elke x dat je salaris krijgt automatisch naar de spaar laten storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:22

Mews schreef:
AmoorM schreef:

Nee precies, dan moet je 'm thuislaten. :D

Wat Ir111 zegt bedoelde ik ook met dat laatste. Als je nog student bent kan het ook zijn dat het gratis is, dat zou je dan even bij de bank moeten nakijken. Mijn ING rekening was als student nog gratis. Nu betaal ik een (niet heel hoog, maar toch iets, en da's zonde als je juist probeert te sparen, helemaal als het 'maar' een folderwijk-salaris is) bedrag per kwartaal per rekening. :)

Oh, een gebrek aan spaarrente zou voor mij ook nog een reden zijn, maar je kan bij die nieuwe rekening natuurlijk ook een spaarrekening openen en elke x dat je salaris krijgt automatisch naar de spaar laten storten.

Oh. Dat wist ik nooit. Dat je daar voor betaalt. Wat apart.
Is dat laatste wel gratis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:25

Hmm bij de sns bank is een jongeren en studenten rekening gratis. :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:28

AnneJ1995 schreef:
Shiloh schreef:

Off-topic. Welke app/programma is dat? Klinkt als iets voor mij haha

Money Wiz, voor iphone, ipad, en mac (en android en windows phone, maar die liggen achter kwa versies) Ik zou dan alleen nog even wachten, want in januari komt een betaalde upgrade naar Money Wiz 2.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:29

Ik vergat even dat een rekening voor studenten/minderjarigen gratis is. Voor het aanhouden van een rekening betaal normaal gesproken je geld. Logisch want je 'koopt' een product bij de bank, namelijk een rekening. Hieronder een artikeltje met een overzicht:
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consum ... gen__.html

edit: bericht duidelijker gemaakt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:30

AmoorM, studentenrekeningen zijn vrijwel altijd gratis, maar ze hebben allemaal de eis dat je stufie op die rekening gestort wordt, aangezien dat maar op 1 rekening kan, kun je dus niet twee studentenrekeningen hebben bij twee verschillende banken. 1 van de twee zul je dus moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:32

Shiloh schreef:
AmoorM, studentenrekeningen zijn vrijwel altijd gratis, maar ze hebben allemaal de eis dat je stufie op die rekening gestort wordt, aangezien dat maar op 1 rekening kan, kun je dus niet twee studentenrekeningen hebben bij twee verschillende banken. 1 van de twee zul je dus moeten betalen.

Ik zou ook nog een jongeren rekening aan kunnen vragen dat is tot 25 jaar en ik ben zelf 21.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:27

Ik heb twee rekeningen, en volgensmij beide gratis. 1 bij de Rabobank, studentenrekening waar ooit mijn Stufi op gestort werd, en 1 bij de SNS, een jongerenrekening.
Dus volgensmij klopt wat je zegt, AmoorM, en voor mij werkt het erg fijn. Ik gebruik de SNS als boodschappenrekening en de rabo als gewone rekening, daar komt bij mij alles op binnen. Zo weet ik exact wat ik aan boodschappen uitgeef (heb een hekel aan contant geld) en kan ik alle vaste lasten van de andere rekening laten halen. Ik heb bij de Rabo 2 spaarrekeningen, 1 voor de inkomsten om m'n vaste lasten van te kunnen betalen, en 1 voor het 'gewone' sparen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:30

wat ingewikkeld allemaal... ik zou het nooit zo doen :o Mijn man en ik hebben gewoon 1 lopende en 1 spaarrekening :) Lekker overzichtelijk. :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:00

verootjoo schreef:
wat ingewikkeld allemaal... ik zou het nooit zo doen :o Mijn man en ik hebben gewoon 1 lopende en 1 spaarrekening :) Lekker overzichtelijk. :j

Je doelt op mijn constructie denk ik? :P Ik vind het júist overzichtelijk: zo zie ik in één oogopslag hoeveel geld ik nog in mijn boodschappenbudget heb en hoeveel geld ik nog voor "dingetjes" heb die maand.

Scheelt ook wel dat ik heel erg krap leef momenteel, als ik wat meer ruimte zou hebben zou ik het misschien ook iets minder strak doen hoor :P

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:05

Voor die paar euro wat een rekening kost per kwartaal zou ik het niet laten. Ik vind het een goede manier om geld apart te zetten maar in geval van nood er wel gewoon bij te kunnen (of als je gewoon iets leuks voor jezelf wilt kopen)