Advies voor (bij) Coq au Vin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Advies voor (bij) Coq au Vin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:03

Tweede kerstdag komen mijn ouders en mijn zus bij mij eten en ik zou graag eens iets nieuws willen uitproberen.

Nu heb ik nog nooit een Coq au Vin gemaakt, maar vind het wel altijd super lekker. Daarom wil ik dat proberen.

Heb verschillende recepten opgezocht en denk dat het wel moet lukken. Al hebben de meeste het over een hele kip/haan die je in 8 stukken moet hakken. Ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken, dus ik denk dat ik maar gewoon voor 4 flinke kippenbouten ga, die ik dan op het gewricht in 2en snijd.

Heeft iemand nog tips waar ik bij het bakken op moet letten? De meeste recepten hebben het over laten sudderen in de pan, maar is het niet handiger het gewoon in de oven te zetten?

Ik heb ook wel eens gehoord over de kip laten marineren, maar dat kan ik in de recepten die ik zoek niet echt vinden. Weet iemand of dat wel of niet handig/lekker is?

En dan voor erbij, zat ik bijvoorbeeld te denken aan gekruide aardappeltjes uit de oven, maar ik heb dus totaal geen verstand van kruiden, en heb geen idee welke kruiden ik er het beste bij kan doen, of wordt het dan teveel aan kruiden en kan ik beter een beetje neutraler gaan?

Wat is er verder nog lekker bij, ervoor erna, etc?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:11

Oh super lekker!!

Heb er niet veel verstand van, mijn ouders maken het altijd. Wij eten er meestal patatjes bij, want die saus van de coq au vin is super lekker om erover heen te doen.

Mijn ouders maken het altijd met braadsticks en heb het voor je nagevraagd, het kan idd ook in de oven 'sudderen'.

Als je wilt kan ik kijken of ik het recept voor je kan vinden. Die is zeker weten super lekker!

Recept al gevonden;

Coq au vin
1 kip van ca 1400 gr. of kipdelen
versgemalen peper
1 winterwortel of 150 gr worteltjes
6 sjalotjes
2 tn knoflook
250 gr champignons
2 eetl. zonnebloemolie
200 gr. magere gerookte spekblokjes
25 gr. boter
zout
40 gr. bloem
5 dl rode wijn
1 pot gevogeltefond (ca 4 dl)
2 laurierblaadjes
1 eetl. gehakte tijm (of diepvries)
2 eetl. gehakte peterselie (of diepvries)

voorbereiden

Wie geen kipdelen gebruikt, verdeelt de kip met een scherp mes in kleinere stukken.
Maal er peper over. Schrap de wortel en snijd deze in plakjes of halveer de worteltjes.
Pel de sjalotjes en snijd ze in vieren. Pel de tenen knoflook. Borstel de champignons.

Bereiding

Verhit de olie en bak hierin de sjalotjes, geperste knoflook, spekblokjes en wortel drie
minuten. Schep het mengsel uit de pan en zet apart. Voeg de boter bij het braadvet en bak de
kipdelen in 10 minuten rondom goudbruin. Schep ze uit de pan en bestrooi ze met een beetje
zout. Roer de bloem door het braadvet en voeg scheutje voor scheutje de wijn toe. Breng het
geheel aan de kook met de fond, laurierblaadjes, tijm en peterselie. Leg de kipdelen erin en
stoof afgedekt 45 minuten. Voeg de laatste 15 minuten de champignons en het
groentemengsel toe. Verwijder de laurierblaadjes. Serveer er lekker dikke patatten en een groene salade bij.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:49

Je kunt ook prima kipdrumsticks gebruiken, die garen ook wat sneller en zijn makkelijker in de pan onder te dompelen in de saus. :D Heel belangrijk, gebruik een lekkere wijn. Veel mensen gebruiken van die zure bocht die niet lekker weg te drinken is, daar wordt die kip echt niet beter van! Ik kook meestal aardappelen mee in de saus (dus ongeveer 30/40 minuten voor het klaar is stukken aardappel erbij). Laatst had ik er ook stukken zoete aardappel bij gedaan, dat was echt enorm lekker!