Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NynkeMarit

Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:54

Ik zit een beetje met een probleempje... Ik heb vandaag een nogal slecht cijfer gehaal op een Latijn so, en ik heb geen idee hoe ik dit subtiel aan mijn moeder zou kunnen vertellen... We hebben regelmatig "ruzie" over dat ik soms slechte cijfers haal enzo, en ik heb vorige week toen ik mijn so heb gemaakt al tegen mijn moeder gezegd dat het best wel slecht ging (lees: mijn leraar had allemaal instinkertjes in het so verstopt, en dat wist ik, en dan begin ik door de bomen het bos niet meer te zien -O- )
Ik zit nu in 2 gymnasium en doe echt heel erg mijn best, ik wil absoluut niet uit deze klas want er zitten een paar hele goede vriendinnen bij mij in de klas waar ik echt niet zonder kan... Als ik midden in dit jaar zou afzakken dan moet ik direct naar havo -O- en dat is ook al gelijk op een andere locatie {:)-:(
Ik ben dus bang dat mijn ouders boos worden als ik ze vertel dat ik een 1 heb gehaald, mijn vader vertel ik het sowieso niet, die flipt hem helemaal, en die pakt meteen voor een maand mijn telefoon,laptop,tablet enz enz af, en zorgt er voor dat ik 2 weken niet naar m'n verzorgpony mag {:)-:(

Hebben jullie enig idee hoe ik dit subtiel kan verwoorden zonder dat mijn moeder al te boos word -O-

Lienepien95

Re: Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:55

Gewoon vertellen...als ze weten dat jij je best doet zullen ze er heus niet moeilijk over doen.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:56

Lienepien95 schreef:
Gewoon vertellen...als ze weten dat jij je best doet zullen ze er heus niet moeilijk over doen.

Dat is het punt, ze willen niet geloven dat ik er écht mijn best voor doe :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:56

Denk dat ze bozer zullen zijn als je het niet vertelt! :) Zou het gewoon eerlijk vertellen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:57

Als je echt je best doet kun je het prima vertellen toch? Als je je best niet had gedaan was het een ander verhaal geweest natuurlijk ;) Leg het uit, zeg dat je gewoon je best blijft doen. Niet beginnen over dat iedereen een slecht cijfer had of wat dan ook, dat helpt niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:58

Je kan het hoe dan ook beter nu vertellen, dan dat ze er naar gaan vragen of dat je het pas zegt tig dagen verder. Dat cijfer verandert niet als je langer wacht en ze zullen het toch een keer te weten komen.

ElineR

Mijne zeggen dan altijd "Ah, balen, volgende keer een voldoende."
Ze worden ook nooit kwaad ofzo want ze weten dat dat demotiverend is.

Wat meestal helpt is er zelf zo'n hoofd bij te trekken: ;(. Dan snappen ze dat je het vervelend vindt.

PureSG

Het lijkt me inderdaad wel handig om het gewoon eerlijk te vertellen. :j
Maar als je vaker slecht cijfers haalt, is dit niveau dan niet wat te hoog voor je?

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:59

Ik ga t zometeen zodra ze thuis is sowieso vertellen....
Ik hoop alleen dat ze t een heel klein beetje soepel opneemt, want ze is al niet heel vrolijk de laatste tijd :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:59

Van gymnasium naar havo, daar zit het atheneum nog tussen. En ja, die één staat er of je nu wil of niet. Maar maak je niet al te druk, gewoon flink studeren en dan komt het vast wel goed. En je vriendinnen zijn belangrijk maar zullen later niet de kost voor je verdienen , dat moet je toch echt zelf doen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:01

Als je toch atheneum/havo gaat doen. Dit jaar dan nog als dat kan!
Anders mis je een jaar, en daar ga je ongelofelijk veel spijt van krijgen, geloof me.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:02

Het punt dat ik niet wil afstromen, is omdat de meeste slechte cijfers op Latijn zijn (en Frans) maar als ik dus wel zou moeten afstromen dit jaar, dan moet ik gelijk naar havo, terwijl ik denk dat vwo me best lukt, en zoals ik al zei moet ik dan naar een heel andere locatie, waar heel veel gepest word (voor zover ik weet) en daar zit ik nou eigenlijk niet op te wachten -O-

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:03

xEmily schreef:
Anders mis je een jaar, en daar ga je ongelofelijk veel spijt van krijgen, geloof me.

Hoe bedoel je dat?
Als ik aan het wind van het jaar afstroom zou het kunnen dat ik nog vwo kan doen, maar als ik midden in dit jaar echt weg moet, dan moet ik direct havo -O-

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:04

allereerst, doen wat het beste is voor jou... die vriendinnen zie je buiten school nog genoeg. ben van school veranderd om persoonlijke redenen, beste keus die ik heb kunnen maken! en mijn vriendinnen? ik zie ze alle 4 1x per maand en bepaalde vaker.

en je ouders? gewoon vertellen, vragen of ze je willen helpen en zeggen dat je het echt niet aankunt met latijn. waarom zou je direct naar havo moeten? gewoon eens met de school in overleg, samen met je ouders!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:05

NynkeMarit_x schreef:
xEmily schreef:

Hoe bedoel je dat?
Als ik aan het wind van het jaar afstroom zou het kunnen dat ik nog vwo kan doen, maar als ik midden in dit jaar echt weg moet, dan moet ik direct havo -O-

Heb je al bijles voor Latijn? Dat kan namelijk ontzettend helpen. Soms moet je het leren voor de klassieke talen gewoon nog even 'leren', en daar kan bijles je bij helpen. Als je dat nog niet hebt, zou je het eens kunnen voorstellen aan je ouders wanneer je het gaat vertellen? Dan geef je direct aan dat je er echt aan wilt werken en wil verbeteren. En daarnaast kan het misschien ook aan je school een goed signaal afgeven :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:09

Als je in de 2e al moeite heb met Latijn is het wel echt moeilijk om dat 4 jaar nog vol te houden :=
Ik zat fout trouwens, ik had geen rekening mee gehouden dat je nog in de onderbouw zat, dus mijn dinges kan je vergeten.

Maar aan het einde van het jaar door naar atheneum 3, is dat een oplossing?
Met twee onvoldoendes (fr + la) moet dat als het goed is te doen zijn?

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:10

Ik wil gewoon niet naar havo. Dit omdat ik weet dat ik vwo kan, en dat wil ik dus ook gewoon proberen, mijn fout ligt bij het plannen, hiervoor ga ik al naar bijlesuur, en ook nog een extra bijles Frans elke week, voor Latijn moet ik dan ook tijd vrijmaken, we hebben hier ook net een nieuwe leraar voor, omdat onze Grieks docente is gestopt, en die docenten allemaal geruild zijn enzo, maar ik vond die docent die we hadden voor Latijn juist heel fijn, baal er ook wel van dat we hem nu niet meer hebben -O-

xEmily schreef:
Als je in de 2e al moeite heb met Latijn is het wel echt moeilijk om dat 4 jaar nog vol te houden :=
Ik zat fout trouwens, ik had geen rekening mee gehouden dat je nog in de onderbouw zat, dus mijn dinges kan je vergeten.

Maar aan het einde van het jaar door naar atheneum 3, is dat een oplossing?
Met twee onvoldoendes (fr + la) moet dat als het goed is te doen zijn?

Ik kan sowieso in de 4e Latijn of Grieks laten vallen, en of atheneum 3 een optie is, dat is het wel. Maar dat zou dan pas kunnen aan het eind van het jaar
En ik sta op Duits en wiskunde ook net een 5,3.. Die moet ik dus om hoog zien te halen, wat me waarschijnlijk nog wel gaat lukken, alleen moet ik hier heel hard m'n best voor doen -O-

Anoniem

Re: Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:12

En hoe zijn je andere vakken?
Anders zou ik inderdaad overwegen over te stappen naar het atheneum. Dan heb je gen Latijn/Grieks meer maar zit je nog wel op het vwo.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:14

In dat geval zou ik extra goed opletten bij Latijn en in het vierde laten vallen, als ik jou was :j

En je hoeft heus niet naar de havo omdat twee vakken slecht gaan hoor. Met twee onvoldoendes, en voor de rest mooie punten, kan je gewoon over bij gymnasium, ook het derde ;)

Geldt bij jullie ook dat de tweede periode zwaarder telt voor talen? Want dan is er vrij weinig aan de hand.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:15

Het probleem is dat er nergens duidelijk staat aangegeven wanneer je nou wel of. Iet over mag naar havo of atheneum...
De rest van de vakken zijn over het algemeen redelijk, maar ik denk wel dat die omhoog gaan als ik meer tijd heb bijv doordat ik geen Grieks en Latijn meer heb (Grieks gaat nog wel goed trouwens)
Misschien ook handig om te vermelden dat als ik naar atheneum 3 ga einde dit jaar ik dan wel op dezelfde school blijf..

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:16

Ik zeg tegen mijn zoon van 14 gewoon vertellen. Ik help waar ik helpen kan. Hij haalt niet hoger dan een 4 voor Frans. Maar dan nog oefenen wesamen en gaan we ervoor. Helaas zitten alle bijlessen vol dus proberen we het zo. Eerlijkheid duurt het langst.

Succes straks

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:17

Mam, ik ben zwanger. En Alechandro en ik verhuizen vanaf volgend jaar naar Spanje, we hebben ons gister verloofd met een tattoo van elkaar's naam.

Grapje mam, het is alleen maar een slecht cijfer, niks om je zorgen over te maken.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:18

MayDayParade schreef:
Mam, ik ben zwanger. En Alechandro en ik verhuizen vanaf volgend jaar naar Spanje, we hebben ons gister verloofd met een tattoo van elkaar's naam.

Grapje mam, het is alleen maar een slecht cijfer, niks om je zorgen over te maken.

Ik ben bang dat ze dat niet gaat waarderen :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:19

Ik denk dat je gewoon over naar de vierde kan gaan hoor, als je maar twee vakken als struikelding hebt. Bij ons werd het pas bij het 4e jaar echt moeilijker qua stof.

Als het goed is moet er op de site van de school allerlei formulieren staan, leerlingenstatuten en overgangsregelementen enz. En anders zou ik eventjes een afspraak maken met je mentor/mentrix.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 17-12-14 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:20

Heb je de keuze om het niet te vertellen? Een So is no big deal. Als je zorgt dat je voor de toetsen wel voldoendes haalt maakt die 1 niks uit.