Zucht wat moet ik hier nu mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Zucht wat moet ik hier nu mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 17:33

Wordt een lang verhaal dus pak maar alvast de popcorn.
Zit je?

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen.... %) Eerst maar wat aanvullende informatie;
De vrouw die ik als mijn oma ken is in werkelijkheid mijn stiefoma. Mijn echte oma (dus in dit geval de moeder van mijn vader) is overleden vlak na zijn geboorte. Mijn oma is altijd al mijn lievelingspersoon geweest. Ik kon bij haar met dingen terecht waar ik het niet kon vinden met mijn moeder. Mijn vader was de jongste uit een gezin van 4. Hij en 3 zussen (ik ken er 1 van) Deze kleinkinderen (en hun moeders, mijn tantes, mijn vaders zussen) hebben de eerste 30/35 jaar niks van mijn oma willen weten.

Toen mijn opa overleed aan de gevolgen van kanker (nu ruim 15 jaar geleden) is mijn oma ontzettend veranderd, wat natuurlijk heel logisch is. Maar opeens ging ze het huis ontvluchten, ze was werkelijk nooit te bereiken. Afspraken maken ging niet en ze begon op te trekken naar de andere familie leden. Maar zelf nam ze wel eens contact met ons op, maar vooral wegens mijn vader, dat ze met hem over opa wilde praten. Ze was er toch elke 1ste kerstdag bij ons. En op mijn verjaardag, ook al is er dan ook een nicht (kleinkind) en tante (stiefdochter) jarig. En vaak ook Oud & Nieuw.

Echter is mijn vader nu 6 jaar geleden overleden aan longkanker en vanaf dat moment is het contact helemaal verwaterd. Verjaardagskaartjes of kerstkaarten waren weken te laat, als ze al kwamen. Mijn moeder ontving al helemaal niks meer. En mijn moeder en ik vonden dit natuurlijk heel erg pijnlijk, want we wilde met haar praten over papa, zoals zij met ons gepraat heeft over opa.
Ze was er nooit, of ze had geen tijd om te praten of ze zou ons wel terug bellen (wat niet gebeurde) Via andere familieleden hebben we te horen gekregen dat ze het huis en hun extra stuk land had verkocht en een nieuw huis in een andere stad had gekocht (dat wisten wij dus niet eens) Ook begon ze nog erger op te trekken met de familie die haar eerst helemaal links liet liggen, en we denken dat het met aardig geroddel gepaard is gegaan. Opeens waren die kleinkinderen/familie belangrijker dan wat ik was en uiteindelijk hebben zowel mama als ik het maar opgegeven.

De laatste keer dat ik mijn oma heb gesproken is nu alweer 5 jaar geleden. Op het afstudeerfeest/diploma uitreiking van MBO. Af en toe vroegen mama en ik ons wel eens af of ze nog leefde of niet. Want van mijn andere tantes zouden we dat echt niet gehoord hebben, laat staan dat ze ons zouden uitgenodigd voor de begrafenis.

Maar opeens lag daar vandaag een kaart op de mat. En ik kijk ernaar en bedenk nog, ah bekend handschrift. Leuk een kerstkaart van een klasgenoot. Maar nee, een kaart van oma.
Alleen aan mij gericht. Ondertekend met simpel OMA en onderaan de kaart een e-mail adres.
Aan de 1ne kant wil ik een hele lang mail naar haar sturen, ben zelfs al begonnen. Maar toen ik dat terug las, merkte ik dat hij vrij scherp was, vrij verwijtend. Dus heb ik dat maar opgeslagen en ben gaan nadenken wat ik dan wel wil schrijven en toen opeens bedacht ik me, waarom zou ik na al die jaren weer het contact willen gaan herstellen. Natuurlijk heeft zij de eerste stap gezet maar ik heb er gewoon buikpijn van. Ik weet niet wat ik moet doen. Zo wie zo een nachtje erover slapen maar dan?

Ben echt helemaal de kluts kwijt 8)7

Boompje1985

Re: Zucht wat moet ik hier nu mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:46

Schrijf alles gewoon op en daarna ga je kijken hoe en wat je het belangrijkste vind om te vermelden/vragen aan je oma en hoe je dat het beste neer kunt zetten op papier.

Maar eerst moet je alles op een rijtje krijgen wat betreft het contact met je oma, wat verwacht je van het contact en wat zou je er graag zelf aan toe willen voegen. Je bent niet verplicht om er op in te gaan maar aangezien je nog met veel frustraties en vragen zit zou ik deze kans wel gebruiken om antwoorden te krijgen. Maar soms zijn de antwoorden niet de antwoorden die je verwacht of graag zou willen horen helaas...

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:54

Ik denk dat wel dat je duidelijk aan mag geven dat je gekwetst bent voor wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Dat is je goed recht, maar je hoeft er niet meteen ruzie om te maken. Gewoon rustig uitleggen wat het met jou heeft gedaan en wat je idee er achter is. Niet meteen met verwijten komen, je kan natuurlijk haar gedachten niet lezen. Maar je kunt haar altijd vragen naar wat er eigenlijk gebeurt is en hoe dit is gekomen.
Als het zo is, laat dan ook duidelijk merken dat je het fijn vind dat ze weer contact heeft opgenomen en de eerste stap heeft gezet

Maar voor dit alles, (*leest laatste alinea) voordat je begint, moet je eerst zelf goed bedenken wat je wilt. Wil je weer contact met je oma hebben of ben je te erg gekwetst dat je dit niet meer ziet zitten. Je moet in dit geval gewoonweg aan jezelf denken en wat jij nodig hebt om jezelf te beschermen. Niet aan wat je oma graag zou willen, snelheid op jou voorwaarden. Pas als je goed bedacht heb wat je eigenlijk wilt, kun je een keuze maken en van daaruit weer verder werken of misschien juist wel niet.
Ik zeg altijd maar zo, vergeven is gemakkelijker dan vergeten!

__Elizabeth

Re: Zucht wat moet ik hier nu mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:27

Wat als ze overlijd? Zal je dan spijt hebben dat je het niet gedaan hebt? Ik heb ook geen contact meer met mijn oma en opa maar zal er ook geen spijt van hebben dat ik het nooit geprobeert heb als ze komen te overlijden. Het is hard maarer te veel gebeurt.