Bang om met het ov te reizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Bang om met het ov te reizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:10

Ik kan me hier zo aan ergeren! Ik vind het zo eng om met het OV te reizen. Mijn grootste probleem is het overstappen of het halen van de bus om de juiste tijd. Ik moet zo naar school en omdat het regent ga ik met de bus. De laatste dagen ben ik vaker met de bus gegaan, alleen. Als ik samen met iemand ben is het een minder probleem. Ik ben altijd bang dat ik een bus mis die ik eigenlijk zou moeten halen. Wat eigelijk dan nog niet uit maakt uiteindelijk kom ik wel op mijn bestemming. En als ik verkeerd reis is het ook geen punt want heb studenten ov.

Volgende week ga ik een dagje naar Rotterdam. Dan moet ik met de trein. Ik hoef niet eens over te stappen en toch vind ik het nu al spannend om met de trein te gaan. Stap ik wel in de juiste trein, stap ik wel op de juiste halte uit? Vergeet ik niet uit te checken?

Ik weet niet waar die angst vandaan komt, maar vind het gewoon echt niet fijn om met het OV te reizen. Heeft iemand tips om mijn zenuwen te bedwingen of voor iets ander?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:14

Je zou ook een keer in het weekend kunnen oefenen met de bus.Naar school en weer terug.Als het niet te duur is dan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:15

Ik herken dat, heb dat ook een hele tijd gehad. Voor mij was de oplossing een schop onder m'n hol en gewoon DOEN! Dan zie je vanzelf dat het echt wel meevalt. :j

Moos99

Re: Bang om met het ov te reizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:17

Kwestie van veel doen! Ik reis nu al zoveel jaren met het OV dat het heel normaal is geworden en helemaal niet spannend.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:19

Had ik ook, nu reis ik elke dag 4 uur en heb er niet zoveel last meer van. Ik vind het alleen nog vervelend als ik op een station ben wat ik niet ken. Omreizen en ergens overstappen waar ik nog nooit geweest ben, zal ik ook niet zo snel doen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:20

Je reis uitprinten, aan de chauffeur vragen of hij een seintje wil geven bij de halte en aan het personeel vragen van de NS. Vaak zie je in de trein of bus al welke stations/haltes er zijn.

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:22

Je zou evt voor volgende week een briefje kunnen maken, beginstation erop, vertrektijd vd trein, als je er iets aan hebt; een paar haltes waar je langskomt, eindstation en hoe laat je daar aankomt. En onderaan schrijf je dan gewoon: niet vergeten uit te checken!
Je weet het allemaal van te voren waarschijnlijk wel, maar dan kun je toch nog een keer checken voor je eigen rust. En idd zoals de anderen zeggen, veel oefenen!
Succes!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:25

Ik had daar vroeger ook altijd last van. De tip van Purny werkt goed.
als je op een geven moment een vaste route af moet gaan leggen, dan is het fijn om de eerste keer met iemand samen te gaan. Daarna herken je het en is de spanning er of niet meer of een stuk minder

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:25

Als het erg belangrijk is dat je erg op tijd bent, dan zou je ook wat eerder van huis kunnen gaan. Als je dan een aansluiting mist, dan ben je in ieder geval op tijd voor de volgende trein of bus. Dat neemt wat druk weg. Je zou idd de route naar school eens in het weekend kunnen nemen, al is die situatie dan natuurlijk niet vergelijkbaar met de (spits)drukte van een doordeweekse dag. Maar dan weet je iig wat de 'knelpunten' onderweg kunnen zijn zodat je daar beter op bent voorbereid.

Dat dagje Rotterdam, is dat 'voor de leuk', om te ontspannen? Dan zou het fijn zijn als de treinreis ook ontspannen is. Maar ook dan geldt: op tijd van huis, zodat je op het station de tijd hebt om drie keer het perron en de vertrektijd te checken. Voor de zekerheid vraag je dan voor het instappen nog even aan een conducteur of dit de trein naar Rotterdam is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:26

Gewoon doen, het is zooo makkelijk!

Ik heb er een hele sport van gemaakt om zo snel mogelijk van A tot B te komen. Als ik de bus mis dan heb ik plan B wel weer paraat _O-

Enige tip die ik je geven kan download de 9292 ov app! Dan kan je ter plekke kijken wat je je anders kan doen je kan alles nog zo mooi van te voren uitstippelen maar dat werkt niet. Het is en blijft wel het OV en daar kan zo een kink in de kabel komen :) met die app kan je dan direct zien wat je volgende mogelijkheid is :j

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:32

Ik had dit vroeger ook heel erg!
Tegenwoordig eigenlijk niet meer.
Ik reis nu elke dag met het OV (in Rotterdam en omstreken) en ik ben er echt helemaal aangewend.
Gewoon vaak doen is mijn tip!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:34

Gewoon ruim op tijd weg gaan, dan heb je alle tijd om je rustig te oriënteren op de bussen en treinen, zodat je zeker weet dat je in de goede bus/trein stapt. En zo mis je niet zo snel een bus/trein.
En van tevoren op internet opzoeken welke bus/trein je precies moet hebben en vanaf welk perron/halte. Ook bij een overstap kun je kijken welke halte/perron je aankomt en vanaf waar de volgende bus/trein gaat.
Niets om je druk om te maken dus!

Ik vond het in het begin ook erg spannend, nu weet ik niet anders meer. Weet ook bijna alle omreisroutes als er weer eens treinen/bussen niet rijden :') Dus zelfs dan kan ik nog op m'n gemakje een andere trein/bus nemen O:) Alleen bij onbekende bestemming als daar iets niet rijdt, raak ik een beetje in de stress omdat ik daar de omgeving/OV niet ken.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 17-12-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:35

Als het voor iemand niet zo 'gewoon' is, dan is 'gewoon doen' niet de beste tip die je kunt geven. :)*

Je kunt het wel 'gewoner' maken door het vaker te doen. Maar oefen het dan onder omstandigheden waarbij het niet zo erg is als je eens een aansluiting mist.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:37

Ik heb het zelf ook gehad en heb het nu in mindere mate. Nog steeds check ik mijn telefoon, het bord op het perron en het grote bord aan het begin of ik wel de goede trein heb :Y).

Ik heb ooit een vriendje vier jaar lang in Leeuwarden gehad en ik woon zelf in Utrecht. Ik moest dus per se met het OV naar Leeuwarden. Twee uur heen en twee uur terug. De trein splitse in Zwolle, één deel voor Groningen en één deel voor Leeuwarden. Ik was elke keer zo bang om in het verkeerde deel te zitten en richting Groningen te gaan :Y).

Door het vele doen wordt het vanzelf minder, maar mij leert dat het nooit helemaal weggaat. Vooral als je ergens heen gaat waar je nog nooit met het OV bent geweest, is het altijd even spannend.

Gewoon doen TS! Succes *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:39

Karin schreef:
Als het voor iemand niet zo 'gewoon' is, dan is 'gewoon doen' niet de beste tip die je kunt geven. :)*

Je kunt het wel 'gewoner' maken door het vaker te doen. Maar oefen het dan onder omstandigheden waarbij het niet zo erg is als je eens een aansluiting mist.

Je leert het alleen maar door te doen..... ik zou niet weten hoe anders *D ?

Je leert dan heel snel hoe alles in elkaar steekt. En wat ik al zei de ov app :) ! Want thuis kan je nog zo mooi je route uitstippelen maar die is zodra je deur uit gaat al niet actueel meer. Bus en trein maatschappijen hebben ook apps/website die geven zelfs aan met hoeveel minuten de bus komt en waar die nu is. Ts woont bij mij in de regio en die busmaatschappij heeft dat sowieso :j

Tip van bij oefenen in het weekend gaat hier niet op want in de dorpen hier in drenthe rijdt de bus in het weekend een hele andere dienstregeling dan door de weeks.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:46

Gewoon doen: stel je niet aan, haal je schouders op en gá gewoon. :D

Daar ben je IMO niet echt mee geholpen. Je neemt het echte probleem er niet mee weg. Gun jezelf de tijd en ook hulpmiddelen en ga daarmee oefenen. Dat is in de ogen van velen misschien niet 'gewoon', maar het helpt IMO beter dan 'gewoon gaan'.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:55

Ik ken het wel. ik ben nu 33, heb nooit OV hoeven te gebruiken. We; gebruikt voor leuke dingen... met de trein naar Frankrijk. Later naar vriendje in Belgie en ook wel een gewoon dagje winkelen.

dan zocht ik alles van te voren goed uit, maar als het dan anders liep dan was er altijd wat stress. Daarna jaren niet meer gedaan. nu 8 jaar terug weer eens gedaan, met mijn toen nog 2 kinderen. Gewoon omdat ik wilde dat hun het ook eens meemaakte met de trein. Nu heb ik er 5, en zou toch wel weer eens de trein willen nemen, zodat ook hun eens in de trein kunnen zitten. Maar zie het nu echt niet meer zitten om te gaan, er is zoals ik hoor zoveel verandert, een kaartje kopen? hoe? en in en uit checken? vond het 8 jaar terug al "spannend" om een kaartje uit de automaat te halen i.p.v. bij het loket.... tja als je moeilijk om kunt gaan met spanning, en stress. en veranderingen moeilijk vind, dan is het geen pretje in het O.V.

Noem het dom, maar ik heb de reis al tien keer (in mijn hoofd) gemaakt voor ik hem daadwerkelijk maak.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:58

Op de app van de NS zou een functie moeten zitten die je een herinnering stuurt voor het uitchecken. En op steeds meer stations is het met de poortjes lastig om te missen dat je moet uitchecken.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:59

Ik was precies zoals jou TS! :o
Durfde nooit goed met het OV, waarom wist ik eigenlijk niet precies.
Denk misschien bang dat ik de bus zou missen of per ongeluk de verkeerde zou nemen.
Met de trein vond ik nog enger, dus had ik eigenlijk nooit echt gedaan... Tot augustus dit jaar.
Toen ben ik in mijn eentje vanaf Utrecht naar Groningen gereisd om bij mijn vorige pony op
bezoek te gaan.
Klinkt heel kinderachtig als ik het zo opschrijf, maar voor mij was het best een overwinning.
De trein was gelukkig rechtstreeks, maar moest daarna nog wel met de bus in een vreemde omgeving.
Ik ben dan echt het type die van te voren helemaal uitzoekt op wat voor schema die bussen rijden en
of het in de buurt is van de trein zodat ik het makkelijk kan vinden.

Voor veel mensen is het OV heel vanzelfsprekend, maar voor mij was het echt een drempel waar ik
niet zo goed overheen durfde.
Het enige wat ik kan zeggen is zoek goed uit hoe laat de bussen vertrekken en bij twijfel beter
een bus eerder dan te laat komen en gewoon doen. :D

Binnenkort vlieg in naar Denemarken en moet ik nog 4 uur met de trein reizen om bij mijn vriend te komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit best een beetje spannend vind, maar ik schrijf op waar ik heen moet
en kijk van te voren waar die trein vertrekt (al hebben ze daar geloof ik ook elektrische borden net
als hier, dus dat scheelt). :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:03

Ik sluit me aan bij de tips van Karin en Izmir_Condor :) Kan me goed voorstellen dat het spannend is als je niet veel (nooit) met het OV gaat. En ik zou eerder van huis gaan, zodat je meer speling hebt in je reistijd. Dat geeft je hoofd ook wat rust omdat je niet hoeft te haasten.

En mocht het je gerust stellen: uitchecken kun je in Rotterdam niet vergeten, want je komt het station niet uit zonder langs (open) OV-chippoortjes te komen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:06

Claudia1993_ schreef:
Ik ben dan echt het type die van te voren helemaal uitzoekt op wat voor schema die bussen rijden en of het in de buurt is van de trein zodat ik het makkelijk kan vinden.

Dat lijkt mij vooral heel logisch. Zeker als je een bepaalde tijd hebt afgesproken, dan wil je er ook op tijd zijn.

Als je met de trein ergens naartoe gaat, dan is het handig als je van tevoren weet waar je moet zijn, hoe lang je daarmee bezig bent en hoe je aansluitingen werken. Als je ergens met de auto naartoe gaat, dan is het handig als je van tevoren weet hoe lang je erover rijdt, of je files kunt tegenkomen en waar je (gratis of goedkoop) kunt parkeren. Alternatieven bij de hand hebben voor als het onderweg of ter plekke tegenzit kan ook handig zijn. Dat heeft niks te maken met doemdenken, maar 'gewoon' met een goede voorbereiding. Een goede voorbereiding haalt al een hoop spanning weg.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:22

Bedankt voor alle tips en fijn om te horen dat ik zeker niet de enigste ben!
Ik heb helaas geen internet op mijn telefoon dus kan niet even op het station spieken op 9292.nl dus dat doe ik vlak voor ik weg ga nog een stuk of 10x XD Verder maa ik inderdaad ook briefjes of maak foto's/printscreens van 9292.

Ben vanochtend in de bus gestapt en in de bus zelf heb ik echt geen angst. Ik dacht nog goh waar heb ik me eigelijk druk om gemaakt. Maar als ik straks weer terug naar huis moet gaat het weer precies het zelfde. Terwijl ik de de laatste tijd best veel met de bus reis.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:26

Karin schreef:
Claudia1993_ schreef:
Ik ben dan echt het type die van te voren helemaal uitzoekt op wat voor schema die bussen rijden en of het in de buurt is van de trein zodat ik het makkelijk kan vinden.

Dat lijkt mij vooral heel logisch. Zeker als je een bepaalde tijd hebt afgesproken, dan wil je er ook op tijd zijn.

Als je met de trein ergens naartoe gaat, dan is het handig als je van tevoren weet waar je moet zijn, hoe lang je daarmee bezig bent en hoe je aansluitingen werken. Als je ergens met de auto naartoe gaat, dan is het handig als je van tevoren weet hoe lang je erover rijdt, of je files kunt tegenkomen en waar je (gratis of goedkoop) kunt parkeren. Alternatieven bij de hand hebben voor als het onderweg of ter plekke tegenzit kan ook handig zijn. Dat heeft niks te maken met doemdenken, maar 'gewoon' met een goede voorbereiding. Een goede voorbereiding haalt al een hoop spanning weg.

Dat bedoel ik er ook mee te zeggen inderdaad.
Nou moet ik zeggen dat die spanning bij mij wel blijft totdat ik in de trein/bus zit maar dat
heeft misschien ook te maken met het feit dat ik bijna nooit met het OV ga tenzij ik ergens heen moet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:32

Gydja schreef:
Ben vanochtend in de bus gestapt en in de bus zelf heb ik echt geen angst. Ik dacht nog goh waar heb ik me eigelijk druk om gemaakt. Maar als ik straks weer terug naar huis moet gaat het weer precies het zelfde. Terwijl ik de de laatste tijd best veel met de bus reis.

Vraag jezelf eens af: wat kan er gebeuren als je je bus mist?

's Morgens is dat misschien vervelender dan 's middags, omdat je dan te laat op school bent. Maar wat gebeurt er aan het eind van de dag? En als je toch je bus mist (of in de verkeerde bus zit) en je komt waarschijnlijk te laat op een afspraak, dan kun je altijd even een berichtje sturen of bellen. Het overkomt zelfs mensen die al jaren met het OV reizen ;) maar ook met de auto kan het soms net even anders lopen dan je verwachtte.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:34

Ik ben altujd bang als ik eenmaal ergens ben, dat ik niet meer terug naar huis kom :') onzin natuurlijk.
Begrijp je angst, gewoon doen helpt wel!