Samenwonen, maar hoe met zoveel belemmeringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Samenwonen, maar hoe met zoveel belemmeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:59

Hallo Bokkers,

2015 moet ons jaar gaan worden...
Ik ben al een aantal jaar samen met mijn vriend en willen graag gaan samenwonen maar er zijn nogal wat dingen die ons tegenhouden.

Hij woont in lelystad, en ik in heukelum (een klein plaatsje tussen gorinchem en utrecht).
Het punt ''waar gaan we wonen'' is altijd al een probleem geweest.
Maar eindelijk waren we daaruit.. een gulden middenweg.. houten!
Dan kan hij nog makkelijk naar zijn werk in amsterdam en ik nog naar mijn werk in leerdam.
Ik wil zelf erg graag onder utrecht blijven wonen.

We staan beide ingeschreven, ik in de regio onder utrecht hij in de regio utrecht (heel breed).
Nu zijn we het een en ander gaan uitzoeken natuurlijk en nu blijkt dat je minimaal 6 jaar moet werken of wonen in de plaats waar je wilt gaan wonen..
Dit gaat voor ons natuurlijk nooit.. we willen een gulden middenweg...
hij wil niet naar heukelum, ik niet naar lelystad... drama!

Nu blijft dus eigenlijk alleen particulier huren over en dat is echt zo vreselijk veel duurder...
Hebben jullie tips, suggesties of ideeën?

Alvast bedankt!

Tabaluga12

Re: Samenwonen, maar hoe met zoveel belemmeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:01

Balen zeg. Wonen jullie allebei nog thuis? Anders evt. woningruil of toch een plaatsje ernaast.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:06

Leuk dat je wilt gaan samenwonen Caitlin :D

Je kan kijken voor antikraak, dan zit je meestal goedkoop. Maar dan heb je vaak wel dat je niet ingeschreven kan staan op het adres, dus dat zou betekenen dat je thuis ingeschreven moet blijven staan. Misschien is dat een idee?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:08

Leuk dat je samen gaat wonen! Ik woon in Houten :D

Wel rot, misschien toch eerst bij hem of hij bij jou gaan wonen, zodat je in ieder geval wel samen bent?

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:08

Eerst particulier of vrije sector huren?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:14

Lelystad is zo erg nog niet hoor :D

Tsjah, als je echt heeeel graag wilt samenwonen ga je daar wonen waar je als eerste een huisje hebt.
Andere optie is dan inderdaad nog vrije sector/particulier. Kost wel wat, maar ben je wel samen op de plek die jullie beiden wat lijkt :)

Overigens is beiden water bij de wijn doen wel 'fair' maar dan ben je ook beiden van je vertrouwde stek. Wie zegt dat jullie in dat plaatsje happy worden? Dan zou ik ervoor kiezen dat 1 van beiden gewoon kiest voor een andere woonplaats en bij de ander gaat wonen (of in die plaats)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:55

Tabaluga12 schreef:
Balen zeg. Wonen jullie allebei nog thuis? Anders evt. woningruil of toch een plaatsje ernaast.

Ja we wonen beide nog thuis.
Mijn moeder zou het prima vinden alsik nog blijf maar hij zit best op de schopstoel bij zijn ouders -O-

Samsie schreef:
Leuk dat je wilt gaan samenwonen Caitlin :D

Je kan kijken voor antikraak, dan zit je meestal goedkoop. Maar dan heb je vaak wel dat je niet ingeschreven kan staan op het adres, dus dat zou betekenen dat je thuis ingeschreven moet blijven staan. Misschien is dat een idee?

Ja opzich ook een optie idd, alleen vind het zo eng dat je er dan steeds weer uit moet..

Liksteen schreef:
Leuk dat je samen gaat wonen! Ik woon in Houten :D

Wel rot, misschien toch eerst bij hem of hij bij jou gaan wonen, zodat je in ieder geval wel samen bent?

Jaa daar hebben we idd overnagedacht..
Maar ik zit natuurlijk met de paarden en mn moeder.. en hij met zn werk..
Als 1 van ons het salaris wat we nu hebben verliest word alles een stuk lastiger dus ookvoor het werk moeten we eigenlijk een gulden middenweg in nederland vinden..

Charlot_te schreef:
Eerst particulier of vrije sector huren?

Ja daar kijken we nu naar..
Jullie nog tips voor sites?
Funda?
Of zou je het ook nog anders kunnen doen dan via internet?

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:02

Afspraak met een verhuurmakelaar in de buurt waar jullie zoeken maken. Verder heb je sites als pararius.nl en huurwoningen.nl. En anders iets met de zoektermen huren in houten?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:27

Ik ken de discussie. Mijn vriend is brabander en ik import fries wonend in Drenthe. Uiteindelijk heb ik verloren en ga ik bij hem wonen. Simpelweg omdat hij een huis heeft en ik een appartementje huur waar we niet samen kunnen wonen.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:18

Citaat:
Ja opzich ook een optie idd, alleen vind het zo eng dat je er dan steeds weer uit moet..

Anti kraak betekend niet dat je er zomaar uitgezet kan worden. Een vriend van mij heeft ook een hartstikke leuk huisje, want hij anti kraak huurt en hij hoeft er pas over 3 jr uit omdat het dan gesloopt word. :j

Particulier of vrije sector is vaak wel duur. Vaak zit je dan al gauw op de €750 a €800 voor een normaal huisje.

Het is vervelend dat je met de paarden zit en deze niet zomaar kan verhuizen ivm je moeder. Dus ik denk dat hij zich misschien wat meer moet gaan aanpassen aan jou.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:22

Het probleem is inderdaad dat deze regio heel duur is, vooral als je een beetje in de stad wil wonen. Voor een beetje appartement of huis zit je al snel op 900 euro huur per maand of meer (excl). Als jullie niet afhankelijk zijn van openbaar vervoer zou je wat dorpjes in de omgeving kunnen proberen maar dan zit je al snel op het punt dat je beter kan blijven zitten waar je zit ben ik bang. Helaas geen tips dus maar ik wil je wel succes wensen!

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:30

Op kamernet.nl staan ook regelmatig appartementen of studio's, heb je daar al gekeken?

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:06

Ken het probleem, hij woonde in Zwijndrecht, ik in oud-beijerland, maar ik wou niet daar wonen en hij niet hier, afgesproken we gaan huren in Numansdorp, maar dat blijkt dat het nog 4 jaar gaat duren voordat we een huis hadden, dus we gingen kijken voor kopen, maar dat was in numansdorp te duur gewoon en in oud-beijerland was het goedkoop, dus ik ging zeuren en nu hebben we al 5 maanden een huisje samen in oud-beijerland :-)