Vriendin in de put en ik kan niets meer doen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Vriendin in de put en ik kan niets meer doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:26

Ik maak mij zoveel zorgen om mijn vriendin dat ik graag meningen wil weten van buitenstaanders wat zij zouden doen.
Ik probeer niet te veel in details te treden, maar je mag mij altijd pb'en voor meer en/of diepere informatie. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Mijn vriendin is begin 20 jaar en heeft een behoorlijk verleden. Zij heeft een kind waar haar moeder de voogdij over heeft en ziet hem 3 keer in de week. Haar moeder heeft zich baas gemaakt over haar eigen geld maar na een gesprek met mijn ouders, heeft ze dat kunnen oplossen na jaren kwelling.
Zij woont samen met de vader van haar kind, maar is daar verre van gelukkig mee. Zelfs geeft zij aan dat er niemand is die haar zo de grond in kan boren dat ze zich een mislukkeling voelt en het niet verdiend om te leven.
Haar 'vriend' woont wel bij mijn vriendin in huis, maar ze zijn officeel niet samen meer. Toch bemoeit hij zich heel erg met haar leven en hebben ze ook een gezamenlijke rekening. Zo kreeg ik laatst via FB berichten van hem, wat mijn vriendin allemaal uitspookte en met wie en dat wilde hij graag NU van MIJ horen. Ik heb daar niets op geantwoord...
Hij heeft in de telefoon van mijn vriendin gekeken op het moment dat zij op de OK lag in het ziekenhuis. Daaruit concludeerde hij dat ze met andere aan het WhatsAppen was. Hij heeft al die nummers opgeslagen en is zo zelf zijn eigen weg geslagen met die nummers op iedereen even te informeren met wat voor een persoon ze te maken hadden...

Ter informatie, ik ken niemand op deze aardbol die zo zachtaardig, rustig en lief is als mijn vriendin.

Het huis dat ze vorig jaar gekocht hebben, zijn ze nog steeds aan het verbouwen. Alleen ligt dat nu natuurlijk stil. In augustus dit jaar heeft mijn vriendin gezegd dat ze geen relatie meer met hem wilde.
'Vriend' slaapt nu voornamelijk bij "vrienden" zoals hij zelf zegt en komt zo nu en dan thuis aanwaaien om de gezamenlijke auto te nemen of andere persoonlijke spullen.

Kort om, mijn vriendin komt niet uit deze sleur. Ze heeft geen geld om alleen te gaan wonen, kan niet ver weg wegens haar zoon, kan niet bij haar (loeder van een) moeder intrekken, haar vader heeft zij geen contact meer mee sinds een aantal jaren gezien hij de man is die haar leven heeft verwoest en nu... Nu zit zij diep ongelukkig bij een man waar ze niet van houd, in een huis dat ze haat en wordt bij elke stap gecontroleerd door de man die haar zo vernederd.

Voor mij is het zo pijnlijk om aan te zien... Ik wil haar zo graag helpen, maar ik zou niet weten hoe. Helaas hebben wij ook maar een klein huis dus kan ze niet bij mij intrekken, maar ik weet ook niet hoe ik haar op een andere manier kan helpen.

Ik heb haar gelukkig kunnen overtuigen om een eigen rekening te nemen, echter moet ik alles heel voorzichtig aanpakken.. Als ik soms te diep op dingen in ga of te veel vraag, klapt ze dicht en durft ze niets meer te zeggen. Ik probeer haar stukje bij beetje te helpen maar soms valt ze ineens zo terug...
Hulp van een psycholoog en andere maatschappelijke werkers wilt ze absoluut niet en dat is het enige wat ik haar helaas ook niet kan aanpraten. De enige personen waar ze echt naar wilt luisteren zijn mijn ouders en ik.

Mijn eigen moeder en vader zijn heel erg gek op haar, laatst stond ze hier zacht te snikken omdat ze het zo erg vind dat ze meer om mijn ouders geeft dan om haar eigen familie. Mijn hart breekt dan gewoon... -O-

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:29

Waarom woont hij überhaupt (nog) bij haar in huis? Hebben ze het huis samen gekocht?
Het lijkt mij sowieso goed om haar te overtuigen om bij haar vriend weg te gaan. Niets meer gezamelijks te hebben zodat ze ook niets meer met hem te maken hoeft te hebben.
Dat is misschien al een goed begin.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:30

Wat rot zeg! :(:)
Waarom wil ze geen professionele hulp?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:31

Mjetterd schreef:
Waarom woont hij überhaupt (nog) bij haar in huis? Hebben ze het huis samen gekocht?
Het lijkt mij sowieso goed om haar te overtuigen om bij haar vriend weg te gaan.

Ja, ze hebben samen het huis gekocht. Zij kan nergens heen en hij wilt niet uit 'zijn' huis.
Ik probeer haar al zolang als ik haar ken te overtuigen daar weg te gaan en dat wilt ze ook heel graag maar ze kan nergens heen en een huurwoning kan ze niet betalen. Familie om bij in te trekken heeft ze niet..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:31

Ze moet zo snel mogelijk zorgen dat ze uit dat huis komt, dan eerst maar een tijdelijke oplossing zoeken. Hoe langer ze daar blijft, hoe moeilijker het is om uit de sleur te komen. Erg sneu dat zo'n zachtaardig meisje zo wordt behandeld, maar ze zal toch zelf de eerste stap moeten nemen. Wil haar en ook jou veel sterkte met deze situatie wensen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:31

Ik vrees dat je weinig meer kan doen dan een luisterend oor bieden en af en toe haar even opvangen bij jullie thuis. Je vriendin moet zelf hulp willen aanvaarden en ik lees in jouw verhaal dat ze professionele hulp afslaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:33

Pfoe, lijkt me heel moeilijk om zo te moeten toekijken, ook een moeilijke situatie met haar kind. Wat is er de reden voor dat ze die niet bij zich mag hebben en maar drie keer in de week mag zien?
Het lijkt me goed voor haar om psychologische hulp te krijgen, maar dat zal ze zelf moeten aanvragen..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:34

Professionele hulp wilt ze inderdaad niet. Ze ziet dat helemaaaaal niet zitten en heeft dat in het verleden eens gehad en die mensen hebben haar van de wal in de sloot geholpen. Dat was een vreselijke gebeurtenis en ik snap dat dat haar vertrouwen heeft geschaad.. Ik kan haar helaas niet duidelijk maken dat er ook goede maatschappelijke werkers zijn of professionele mensen die niet proberen jou het leven zuur te maken.

Ze komt zo'n 3 keer in de week bij mij (de andere drie dagen dat ze haar zoontje niet heeft)

Cayenne, ik stuur je een pb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vriendin in de put en ik kan niets meer doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:43

PB ontvangen en duidelijk :)

Balen dat ze het niet accepteert maar ook begrijpelijk. Je kunt haar helaas niet dwingen om hulp te zoeken, maar hopelijk ziet ze ooit in dat die hulp -die haar toen misschien in de steek gelaten heeft- haar ook uit deze situatie kan halen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:55

Wat ik wel mis in je verhaal:
Werkt je vriendin of volgt ze nog een opleiding?
Er is een reden dat mams de voogdij over het kind heeft. Als die echt zo erg is, kan je vriendin dan niet via jeugdzorg opnieuw de voogdij aanvragen? Of eerst proberen haar leven op de rails te krijgen (beginnen met haar 'vriend' uit haar leven te werken) en dan de voogdij van zoon aanvragen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:01

Armaris schreef:
Wat ik wel mis in je verhaal:
Werkt je vriendin of volgt ze nog een opleiding?
Er is een reden dat mams de voogdij over het kind heeft. Als die echt zo erg is, kan je vriendin dan niet via jeugdzorg opnieuw de voogdij aanvragen? Of eerst proberen haar leven op de rails te krijgen (beginnen met haar 'vriend' uit haar leven te werken) en dan de voogdij van zoon aanvragen?

Zij werkt full-time en de reden waarom zij de voogdij niet heeft zal ik je een pb over sturen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:02

Meid, schop haar naar de maatschappelijk werker.
Deze situatie is ontzettend uitzichtsloos.

Oke, misschien niet zo bot maar een gesprek zou haar goed kunnen helpen.
Mensen die zo vaak te horen hebben gekregen dat ze waardeloos zijn gaan het geloven.
Desnoods maken jullie ssamen een af

Daarna stapje voor stapje.
Als ex in huis wil blijven kan hij haar uitkopen, gezamelijke rekening weer verdelen, kijken wat ze kan huren met huurtoeslag (desnoods antikraak).

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:05

Is het ook niet de mogelijkheid dat ze op niet al te lange termijn de voogdij krijgt? Of kan dat misschien pas als haar eigen situatie beter is? In dat laatste geval lijkt het me slim om zo snel mogenlijk weg te gaan waar ze nu is. Kan ze niet met een instantie gaan praten die haar kan helpen met het zoeken naar een nieuwe woning en weg gaan bij haar 'vriend'?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:06

VeraPopeye schreef:
Is het ook niet de mogelijkheid dat ze op niet al te lange termijn de voogdij krijgt? Of kan dat misschien pas als haar eigen situatie beter is? In dat laatste geval lijkt het me slim om zo snel mogenlijk weg te gaan waar ze nu is. Kan ze niet met een instantie gaan praten die haar kan helpen met het zoeken naar een nieuwe woning en weg gaan bij haar 'vriend'?

Zij wilt zelf pas de volledige voogdij als zij weg is uit dat huis. He is voor haar zoon niet goed om nou in dat huis te zijn waar vader EN moeder altijd samen zijn. Hoe triest dat ook is... Dus het belangrijkste is dat ze eerst bij die man weg is en daarna de voogdij gaat aanpakken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:09

Heb je pb gekregen en geantwoord :)
Goed dat ze de voogdij wilt aanpakken als ze weg is.
Weg dus bij die zogenaamde vriend! Ok, ze wilt geen maatschappelijk werker maar kan ze zich niet laten adviseren ivm de financiën met het huis enz?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:10

Je zegt dat ze geen professionele hulp wilt, kun je haar niet vertellen dat als ze wel die hulp neemt ze misschien eerder de voogdij terug kan krijgen? Want met hulp zal ze waarschijnlijk makkelijker weg kunnen neem ik aan, en dan kan ze zich volledig op haar kindje focussen.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:13

Wat moet het verschrikkelijk voor haar zijn om haar zoontje maar drie dagen te mogen zien. Komt dit ook door haar 'vriend'?

Waar ze misschien naar kan kijken is naar een kraakpand. Hier heb ik zelf ervaring mee en het is echt te doen en erg netjes. De meeste panden worden maandelijks gecontroleerd en moeten dus ook netjes zijn, maar het is wel ontzettend goedkoop. Het enige wat ik moest delen was de keuken. Ik hoop dat er een oplossing voor haar gevonden wordt.

Vind het ontzettend lief dat je haar zo helpt en je ouders ook natuurlijk. Heel veel succes ermee!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:20

Ja, antikraak zou zeker een oplossing zijn, MAAR je mag daar geen kinderen meenemen. Zolang ze in een antikraakwoning woont kan ze de voogdij dus niet krijgen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:26

Giolli schreef:
Mjetterd schreef:
Het lijkt mij sowieso goed om haar te overtuigen om bij haar vriend weg te gaan.

Ja, ze hebben samen het huis gekocht. Zij kan nergens heen en hij wilt niet uit 'zijn' huis.
Ik probeer haar al zolang als ik haar ken te overtuigen daar weg te gaan en dat wilt ze ook heel graag maar ze kan nergens heen en een huurwoning kan ze niet betalen. Familie om bij in te trekken heeft ze niet..

Hij kan daar toch rustig blijven wonen als hij haar uitkoopt? Advocaat erbij en dan is het ofwel hij die haar moet uitkopen of huis verkocht en geld delen door twee... Maar ik begrijp dat dat al wel een drastisch oplossing is. Echter, deze situatie kan toch ook niet blijven duren?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:32

Maar als ze fulltime werkt, waarom kan ze dan geen huurhuis betalen? Laat die vriend in het huis achter blijven, dan kan zij ergens anders wonen. Als ze bij de woningbouw de situatie met haar kind uitlegt krijgt ze misschien nog wel urgentie voor een woning.
Huis ondertussen te koop zetten, tenzij de vriend het over wil nemen. Via een advocaat zorgen dat alles eerlijk wordt verdeeld, want ik denk niet dat haar vriend haar zonder problemen laat gaan.

Zolang ze blijft zitten en afwachten verandert er niets. Ze zal toch echt zelf stappen moeten nemen om hieruit te komen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:52

Ookal woont ze eerst antikraak, als ze maar weg is uit de situatie.
Vanuit daar kan ze ook verder kijken wat ze echt wil.
Kinderen mogen logeren in antikraakhuizen dus dan kan zoontje hele weekenden blijven :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:57

pinto_1 schreef:
Maar als ze fulltime werkt, waarom kan ze dan geen huurhuis betalen? Laat die vriend in het huis achter blijven, dan kan zij ergens anders wonen. Als ze bij de woningbouw de situatie met haar kind uitlegt krijgt ze misschien nog wel urgentie voor een woning.
Huis ondertussen te koop zetten, tenzij de vriend het over wil nemen. Via een advocaat zorgen dat alles eerlijk wordt verdeeld, want ik denk niet dat haar vriend haar zonder problemen laat gaan.

Zolang ze blijft zitten en afwachten verandert er niets. Ze zal toch echt zelf stappen moeten nemen om hieruit te komen.

Ze moet toch ook de hypotheek betalen dus een huurhuis is onbetaalbaar dan...

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:12

Maar als haar vriend in "zijn" huis wil blijven wonen dan is hij verplicht om haar uit te kopen.
Ik ga er wel vanuit dat ze samen het huis hebben gekocht.
En anders moeten ze het huis verkopen en ieder de helft.

Kan ze ook geen steun van de woningbouwvereniging krijgen bij haar in de buurt, ze zal dan haar situatie moeten uitleggen en dan kunnen zij haar misschien een goedkope huurwoning aanbieden.
Ik weet niet of het zo werkt maar ze kan altijd erna vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:07

Iemand die "niet "geholpen wil worden en op alle "goede" adviezen negatief reageert is ook door de beste vriendin niet te helpen. Ik snap dat ze het niet gemakkelijk heeft maar als ze haar kind terug wil zal ze toch stappen moeten maken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:12

amies100 schreef:
pinto_1 schreef:

Ze moet toch ook de hypotheek betalen dus een huurhuis is onbetaalbaar dan...

Er zijn meer mensen die gaan scheiden of uit elkaar gaan. En ja, dan moet je behoorlijk bezuinigen, maar liever dat dan tot op het moment van verkoop bij elkaar blijven zitten.
Dus ik zou toch adviseren op zoek te gaan naar een goedkoop huurhuis, en dan maar elk dubbeltje omdraaien tot het huis verkocht is.