Geld terug moeten betalen aan DUO.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Knofje

Geld terug moeten betalen aan DUO.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:41

Hoi bokkers,

een kleine maand of 2 geleden kreeg ik een bedrag op mijn rekening gestort van de DUO,
zie, €3370,-

Ik volg een BBL opleiding, 1e jaar.
naar mijn idee heb je hierbij geen recht op stufi.

ik heb inmiddels 2 keer mijn DigiD-D code aangevraagd, maar tot op heden nog niets ontvangen,
ik heb hem vandaag telefonisch aangevraagd en binnen 5 werkdagen moet ik hem op de mat hebben liggen.
Vandaag kwam er namelijk een mail in mijn inbox,
dat ik een studie schuld of reis schuld moet terug betalen, dat zal dus deze 3370,- euro zijn.
Heeft iemand enig idee of dit bedrag in een keer moet worden terug betaald,
of dat ik hierin nog een regeling kan treffen?

ik heb namelijk niet het gehele bedrag meer op mijn rekening staan,
De rekening van school heb ik deels hiervan betaald,
niet slim, ik weet het.. maar je hebt het of je hebt het niet..

heeft iemand enig idee wat ik hierin kan regelen?

tjady

Re: Geld terug moeten betalen aan DUO.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:46

Heb je na het ontvangen van het geld gelijk gebeld met het DUO om te vragen waarvoor de storting was?
Afhankelijk van waarvoor het bedrag is geweest, is bepalend of je in termijnen of in 1 keer terug moet betalen. Ik zou maandag direct bellen voor meer informatie van het DUO.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:51

Sorry dat ik het zeg maar als je geld krijgt waarvan (je zo goed) als zeker weet dat je er geen recht op hebt ga je er toch meteen achteraan. Bellen, mailen etc.
En apart zetten zodat je het niet kan gebruiken. Voordat je het geld op je rekening kreeg wist je toch ook dat je school geld moest betalen en heb je toch al nagedacht hoe en waarvan je dat ging betalen.
dom dom dus en lijkt mij opzich redelijk eerlijk als je het gewoon in een keer terug moet betalen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:52

Sorry maar ik snap dat ook niet zo goed :+
Misschien dat je een regeling kan treffen, maar zou het niet raar vinden dat ze dan ook extra vragen (en terecht).. Je had dat geld opzij moeten zetten op een rekening, had je misschien een (paar) euro rente gehad ...

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:53

genja schreef:
Sorry dat ik het zeg maar als je geld krijgt waarvan (je zo goed) als zeker weet dat je er geen recht op hebt ga je er toch meteen achteraan. Bellen, mailen etc.
En apart zetten zodat je het niet kan gebruiken. Voordat je het geld op je rekening kreeg wist je toch ook dat je school geld moest betalen en heb je toch al nagedacht hoe en waarvan je dat ging betalen.
dom dom dus en lijkt mij opzich redelijk eerlijk als je het gewoon in een keer terug moet betalen.

Hier ga ik in mee.
Want zo'n bedrag is meestal een fout, ik krijg studiefinanciering en dat is meermalen lager dan het bedrag dat jij noemt. :')

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 22:01

Ik heb inderdaad een keer eerder gebeld maar kreeg te horen dat ik via de mail contact moest zoeken,
vervolgends meerdere keren een digi D activeringscode aangevraagd, maar niets ontvangen,
vandaag telefonisch gebeld om de activerings code aan te vragen, en deze zal binnen 5 werkdagen opgestuurd worden.
ik heb bijna het hele bedrag nog op mijn rekening, maar zal het niet binnen nu en een dag kunnen betalen. bij wijze van...

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 22:02

Vorig jaar heb ik een BOL opleiding gevolgd. ik kreeg toen in vergelijking met mijn klas genoten ontzettend weinig studiefinanciering... of dit dan een tegoedkoming geweest is, ik weet het niet,
ik hoop dat ik de activering's code szm ontvang zodat ik meer duidelijkheid heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:27

Dus je krijgt geld waarvan je weet dat het niet terecht is en je gaat het vervolgens uitgeven...?? Juist......... :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:44

Sorry, maar bij zo'n hoog bedrag gaat er toch een belletje rinkelen? Dan ga je er toch even achteraan of het wel klopt om teleurstelling en problemen te voorkomen?
Wat raar dat je ze wel telefonisch kunt bereiken, maar ze je niet per telefoon willen helpen en je perse moet mailen!?
Maar voor je duidelijk wist of het bedrag klopte heb je er al wat van uitgegeven en ben je er van uit gegaan dat het wel goed zat .... ik vind je hier best laks in als ik eerlijk mag zijn.

Ik denk dat je deze vraag niet aan ons moet stellen, maar moet vragen aan het DUO of je gespreid terug mag betalen. Ik zou gewoon weer bellen, want het lijkt me sterk dat je ze niet telefonisch vragen kunt stellen en alles per mail moet.
Aan de andere kant zou je ook geld van je ouders kunnen lenen om het zo wel in één keer terug te betalen. Je geeft aan dat je bijna het hele bedrag nog op je rekening hebt, maar het 'bij wijze van' (??) niet binnen nu en een dag terug kan betalen.
Dan lijkt het me best mogelijk om te regelen dat je het zo terug kunt betalen. Ik zou daar het DUO gewoon voor bellen.

Anyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:00

Het resterende bedrag wat je nog hebt terug storten en vaak kun je de rest gewoon in termijnen betalen. Zit wel rente op. En iig eerst alles even navragen bij DUO voordat je wat doet ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:01

Relaxed schreef:
Dus je krijgt geld waarvan je weet dat het niet terecht is en je gaat het vervolgens uitgeven...?? Juist......... :+

Je moest eens weten hoeveel mensen dit doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:08

Ik kreeg een onterecht bericht dat er maandelijks geld van mijn rekening zou worden gehaald (ik was nog student, dus was iets mis gegaan toen). Dus in termijnen kan, maar ik zou zelf gewoon in 1 keer terug betalen omdat ze ook rente kunnen vragen.
Ik krijg teveel zorgtoeslag (heel gedoe, ik heb het opgegeven) dus ik zet alles gelijk apart en kan het in 1 keer terugbetalen.

En ts kijk hier eens op:
https://duo.nl/particulieren/mbo-er/ter ... vangen.asp

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:25

Gewoon even duo bellen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:30

Kimbers schreef:
Gewoon even duo bellen.

Hahaha, hier moest ik even heel erg om lachen, niet banketstaaf bedoeld. Heb jij wel eens 'gewoon' DUO gebeld? Daar mag je tegenwoorden wel een halve dag voor uit trekken. Nog niet 1 keer dat ik binnen een uur klaar was (of laat staan aan de beurt was) om 'even' DUO te bellen. En als ik de verhalen om mij heen moet geloven van klasgenoten... Nee, het DUO bel je niet maarzo 'even'. :+

Dat bedrag had ik toch echt laten staan. Leuk dat je zoiets cadeau krijgt, maar de kans dat je het kan houden en vrij uit kan geven. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken hoop ik? Was een leuk kerstcadeau geweest, maar helaas.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:36

Vaak genoeg gebeld inderdaad hoor :) ts zal het toch op moeten lossen met duo dus volgens mij heeft ze niet echt veel andere opties.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:39

Ik snap niet waar de verhalen vandaag komen dat het bellen van DUO zo'n ramp is. Ik heb vaak met ze aan de telefoon gehangen aflopen jaar en ik heb zelden langer dan 3 minuten moeten wachten.

Vaak kun je teveel betaalde bedragen in termijnen terugstorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:15

Suzanne F. schreef:
Relaxed schreef:

Je moest eens weten hoeveel mensen dit doen.

Klopt, en iedere keer verbaas ik me er weer over.. :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:23

Ik kreeg de vorige keer dat ik DUO belde toch mooi te horen dat de wachttijd 35 minuten was. Nou sorry hoor, dat kost me een godsvermogen! En dan krijg je na eeuwenlang wachten eens iemand aan de lijn... Is het een of andere stomme koe die je alsnog geen steek verder kan helpen :')

Maar goed, daar ging het niet over.
TS, ik heb toen ik nog studeerde wel eens een nieuwe digid aangevraagd en ook al een paar keer mijn telefoonnummer laten aanpassen en die brieven komen altijd binnen 3 dagen binnen bij mij. Sta je ingeschreven op het adres waar je nu woont? Of woon je op kamers, maar op papier nog bij je ouders? De brief komt binnen daar waar je volgens de GBA woont namelijk. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:51

Ik ben benieuwd wat het DUO vandaag tegen je gezegd heeft. Konstantine vervelend dat je moest wachten en dat je iemand aan de lijn kreeg die je niet kon helpen. Ik heb dan steeds geluk, heb altijd gelijk iemand aan de lijn.